Data dodania: 17/11/2012

Dworzec Wrocław Główny został otwarty dla podróżnych. Obiekt w ciągu dwóch lat przeszedł generalną modernizację, dzięki czemu stał się połączeniem historycznej bryły z nowoczesnymi rozwiązaniami na miarę XXI wieku.

Prace budowlane na dworcu rozpoczęły się w kwietniu 2010 roku. Od tego czasu zmienił się on diametralnie, stając się obiektem na europejskim poziomie. Kompleksowa modernizacja objęła plac przed dworcem, który stał się oazą zieleni. Został on zaprojektowany w formie zielonych wysp poprzecinanych deptakami spacerowymi z małą architekturą (nowe oświetlenie, ławki, kosze). Na placu posadzono też nowe drzewa. Nawiązaniem do tradycji jest odtworzenie po obu stronach wejścia głównego, od strony ulicy Piłsudskiego historycznych tarasów. Przed każdym z dwóch tarasów postawiono dworcowe fontanny.

Metamorfozę przeszedł budynek główny wraz z holem kasowym. Wykonano prace konserwatorskie, dzięki którym pomieszczenia w budynku głównym odzyskały dawny blask i historyczne piękno. Obiekt stał się bardziej funkcjonalny, dzięki wykonaniu nowych klatek schodowych z windami, a także schodów ruchomych w holu dworca. W całkowicie nowy sposób zaaranżowano przestrzeni obsługi podróżnego. W zachodniej części holu kasowego znajdziemy informację turystyczną i dziewięć kas biletowych (PKP IC, Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie) oraz poczekalnię. We wschodnie natomiast: informację kolejową, centra obsługi klienta (ruszą jeszcze przed Euro 2012) i poczekalnię VIP. Oprócz tego w holu dworca zostaną ustawione automaty z napojami i przekąskami, a pod schodami ruchomymi bankomaty. W budynku głównym na czas Euro 2012 zostaną tymczasowo zaaranżowane dwa pomieszczenia, w których znajdą się punkty gastronomiczne.

Dużo zmian jest widocznych na peronach i w tunelach. Prace w tych miejscach miały charakter odtworzeniowy (np. odrestaurowanie stalowych elementów konstrukcyjnych hal peronowych czy odtworzenie świetlików) i odbywały się przy konsultacji z konserwatorem zabytków. Nowym elementem jest powstanie fragmentu hali peronowej zadaszonego membraną pomiędzy dwoma historycznymi halami. Z punktu widzenia podróżnych największym atutem jest pojawienie się schodów ruchomych na perony od strony tunelu miejskiego, a także taśm bagażowych przy schodach prowadzących do tunelu centralnego. Osoby niepełnosprawne dostaną się na peron za pomocą nowych wind i platformy przyschodowej przy peronie 5.

Nowym elementem kompleksu dworcowego jest tzw. dworzec nocny, przypominający swoim wyglądem wagon. Składa się on z trzech kondygnacji skomunikowanych ze sobą schodami i windą. Na podziemnym poziomie dworca nocnego zlokalizowano zaplecze techniczne, a także toalety, również dla osób niepełnosprawnych, na parterze zaś hol. Na piętrze znajdują się: poczekalnia i toalety wraz przestrzenią przeznaczoną na lokal gastronomiczny. Ekologicznym rozwiązaniem umiejscowionym na dachu budowli są kolektory słoneczne służące do podgrzewania wody w budynku. Przy Pawilonie Południowym ustawiono dwa kontenery z małą gastronomią.

W ramach inwestycji dostosowano do realiów XXI wieku system nagłośnienia, elektronicznej informacji dla podróżnych i monitoringu. O bezpieczeństwo pasażerów będzie dbało 250 kamer stałych i obrotowych, na które podgląd będzie miała ochrona dworca, Policja i Straż Ochrony Kolei.

Pod placem wybudowano parking podziemny na 217 samochodów. Prowadzą do niego dwa wjazdy: od strony ulicy Peronowej (wjazd) i Piłsudskiego (wjazd/wyjazd). Parking podziemny jest skomunikowany zarówno z placem przed dworcem (klatki schodowe i windy – pawilony A1 i A2), jak i budynkiem głównym. We wschodniej części placu ulokowano parking typu „kiss and ride” i postój taxi.