
Puls Budownictwa
Aktualności z różnych sektorów branży budowlanej, plany rozwoju i działania kluczowych firm relacje z placu budowy oraz innowacyjne produkty i technologie dla budownictwa.

Unijne miliardy na budowy. Kto wygra na rynku inwestycji w 2025 roku?
Na polski rynek napływają środki unijne o skali niespotykanej dotąd w historii. Dla firm budowlanych i projektowych to nie tylko szansa na nowe zlecenia, ale też sygnał, że warto precyzyjnie śledzić, które sektory i rodzaje przedsięwzięć przyciągają najwięcej wsparcia. W tle – strategiczne cele: efektywność energetyczna, infrastruktura edukacyjna, rewitalizacja przestrzeni i rozwój nowoczesnego przemysłu. Czas realnych pieniędzy i projektów Fundusze Unii Europejskiej na lata 2021–2027 wchodzą w fazę operacyjną. Choć programy ruszyły z opóźnieniem, to właśnie 2025 rok przynosi intensyfikację naborów – zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym. Do rozdysponowania pozostaje wciąż znacząca część puli – łącznie to ponad 76 miliardów euro, z czego do początku tego roku wykorzystano niespełna jedną trzecią. Rynek budowlany w Polsce zyskuje tym samym mocny impuls rozwojowy. Coraz większy udział w finansowaniu mają obiekty użyteczności publicznej, modernizacje energetyczne, rozbudowy placówek edukacyjnych i zdrowotnych, a także przekształcenia przestrzeni miejskich. Równolegle rozwija się segment wspierający zaplecze przemysłowe – hale, laboratoria i nowoczesne obiekty produkcyjno-magazynowe. W praktyce jest to równoznaczne z inicjatywami, które są sukcesywnie uruchamiane przez samorządy, instytucje publiczne oraz sektor prywatny. W województwie łódzkim – jednym z liderów wdrażania funduszy – zakończono już nabory na termomodernizacje i instalacje OZE (FELD.02) oraz cyfryzację usług publicznych (FELD.01.04). Do połowy sierpnia trwa jeszcze nabór w programie „Zdrowy pracownik” (FELD.08.04), który ma na uwadze m.in. infrastrukturę zdrowotną. Z kolei działania w obszarze rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw oraz przestrzeni społecznej (FELD.09) zakończyły się w czerwcu. Podobne inicjatywy prowadzą Małopolska, Śląsk i Pomorze, gdzie kulminacja najważniejszych konkursów przypadła na czerwiec i lipiec. Kto zyska najwięcej? Z punktu widzenia branży budowlanej istotne jest to, że wiele przedsięwzięć będzie realizowanych w formule „zaprojektuj–wybuduj”, z naciskiem na zgodność z zielonymi standardami i wymogami cyfryzacji. Dzięki temu przewagę zyskają podmioty, które nie tylko oferują konkurencyjne warunki, ale też mają doświadczenie w projektach finansowanych ze środków unijnych, znają procedury zamówień publicznych i potrafią współpracować z administracją. Duże zainteresowanie budzi obecnie Ścieżka SMART – instrument wsparcia dotacyjnego skierowany do przedsiębiorstw inwestujących w innowacje produktowe lub procesowe, często wymagające nowej infrastruktury. Warto także zwrócić uwagę na programy koncentrujące się na rewitalizacji i rozwoju średnich miast – objętych preferencyjnymi warunkami dofinansowania. Na zapleczu rośnie też rola biur projektowych, pracowni architektonicznych i inżynierskich – to one w dużej mierze będą odpowiedzialne za przygotowanie dokumentacji niezbędnej do pozyskania dotacji i sprawnej realizacji przedsięwzięć. Dla całego sektora to wyraźne ożywienie – nie tylko liczbowe, ale i jakościowe. Zlecenia obejmą zarówno nowe realizacje, jak i adaptacje czy kompleksowe modernizacje. Unia wyraźnie premiuje działania „zintegrowane” – łączące cele środowiskowe, społeczne i technologiczne. Dla wykonawców i dostawców to ostatni moment, by przygotować zasoby, zespoły i partnerstwa – ponieważ to właśnie teraz rozpoczyna się fala inwestycji, która zdefiniuje kształt rynku na najbliższe lata.

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?
Wypróbuj bez zobowiązańW przypadku pytań dotyczących działania aplikacji zapraszamy do kontaktu z konsultantem poprzez czat lub:
Skontaktuj się
Biurowiec we Wrocławiu przebudowany na czterogwiazdkowy hotel
W centrum Wrocławia zakończyła się przebudowa biurowca Wratislavia Tower. W jego miejscu powstał nowy hotel sieci Focus. Projekt został realizowany w formule design & build przez firmę Neo Świat dla Futureal. Nowy hotel Focus wraz z częścią gastronomiczną powstał w wyniku przebudowy układu i remontu blisko 10 tys. mkw. istniejącej powierzchni użytkowej. Zmiana funkcji obiektu obejmuje przekształcenie dotychczasowych przestrzeni biurowych w nowoczesną bazę hotelową z 87 pokojami oraz adaptację części lobby i parteru dla potrzeb hotelu, a także stworzenie stylowej restauracji. Owalny kształt części elewacji budynku spowodował, że wiele pokoi ma niepowtarzalny układ. Hotelowi przyznano standard 4 gwiazdek. Prace budowlane trwały 14 miesięcy – od stycznia 2024 do maja 2025 roku. Hotel Focus Premium Wrocław rozpoczął swoją działalność pod koniec lipca 2025 roku. Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia 3KTR, współpracująca z Neo Świat. Obiekt poddany zostanie również certyfikacji ekologicznej BREEAM RFO (Refurbishment & Fit-out). Neo Świat odpowiada zarówno za przygotowanie projektu architektonicznego, opracowanie dokumentacji projektowej dla nowej funkcji, jak i za realizację robót budowlanych. Zakres objął kompleksową przebudowę konstrukcyjną i instalacyjną, w tym dostosowanie obiektu do nowego układu funkcjonalnego, wymogów przeciwpożarowych, technicznych i hotelowych. – Przebudowy na wzór hotelu Focus we Wratislavia Tower będą coraz częstsze, ponieważ rynek zrozumiał, że wiele ze starszych budynków kryje w sobie potencjał na gruntowne odnowienie lub zmianę funkcji. Może to być jednocześnie zasadne ekonomicznie oraz z korzyścią dla środowiska naturalnego, ponieważ nie burzymy, nie budujemy od nowa – tłumaczy Tomasz Spalik, Business Development Director w Neo Świat. – Projekt Focus wymagał od nas zupełnie innego podejścia niż przy typowym fit-outcie hotelowym. Ponad roczna obecność na budowie wymagała długofalowego etapowania i planowania prac, które swoim zakresem wyszły znacznie poza same wnętrza. Sala kinowa granicząca z pokojami i kwestia komfortu akustycznego czy potrzeba dostosowania instalacji do nowego układu funkcjonalnego sprawiły, że ta przebudowa trwała dłużej. Ale efekt końcowy oddaje zaangażowanie inwestora, projektantów i wielu wyspecjalizowanych dostawców i ekip wykonawczych, które koordynowaliśmy przez cały proces – podkreśla Dawid Zugaj, Project Director w Neo Świat. Wratislavia Tower, położona przy ul. Kazimierza Wielkiego, znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie wrocławskiego Rynku. W budynku mieści się kino, będące siedzibą festiwalu Nowe Horyzonty, lokale usługowe oraz garaż podziemny. Obecność kina stanowiła jedno z kluczowych wyzwań projektowych. Zespół projektowy i wykonawczy musiał uwzględnić m.in. specjalne wymagania akustyczne, aby zapewnić komfort użytkowania części hotelowej graniczącej z kinem, które znajduje się bezpośrednio pod pokojami na najniższej kondygnacji. Nowa funkcja budynku wymagała również zamontowania central wentylacyjnych na dachu, dostosowanych do obsłużenia zmienionych instalacji.

Decybele pod kontrolą – nowe wymagania akustyczne dla inwestycji
Dla wielu komfort akustyczny był dotąd wartością dodaną – teraz staje się warunkiem koniecznym. Nowelizacja przepisów techniczno-budowlanych oznacza rewolucję w podejściu do izolacyjności przegród. Projektanci i inwestorzy będą musieli nie tylko analizować źródła hałasu, ale też wykazać skuteczności zastosowanych rozwiązań jeszcze przed uzyskaniem pozwolenia na budowę. Znaczenie ciszy w projektowaniu budynków Do niedawna ochrona przed hałasem ustępowała miejsca takim zagadnieniom, jak energooszczędność, wentylacja czy koszty eksploatacyjne. Teraz wraca na pierwszy plan. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii (Dz.U. 2025 poz. 654) wprowadza jednolite zasady dla izolacyjności akustycznej przegród w budynkach mieszkalnych – zarówno wielorodzinnych, jak i jednorodzinnych z dwoma lokalami lub w zabudowie bliźniaczej. Od 29 listopada 2025 r. każda nowa inwestycja budowlana będzie musiała spełniać m.in.: izolacyjność ścian i stropów między lokalami R’A1 ≥ 50–51 dB, izolacyjność drzwi wejściowych do mieszkań od strony klatki schodowej RA1R ≥ 37 dB, zachowanie norm akustycznych podczas remontów i zmian lokatorskich – bez pogorszenia istniejących parametrów. Wymagania obejmą również budynki jednorodzinne z podziałem na dwa lokale oraz szeregowe i bliźniacze. To nowość, która eliminuje wcześniejsze wyjątki i wyrównuje standardy w skali całego sektora mieszkaniowego. Co to oznacza w praktyce? Projekt techniczny będzie musiał zawierać szczegółową analizę akustyczną – uwzględniającą nie tylko planowane rozwiązania materiałowe i konstrukcyjne, ale także hałas zewnętrzny i metody jego redukcji. Obowiązkowe staną się mapy akustyczne, obliczenia wskaźników izolacyjności oraz dobór odpowiednich przegród i stolarki – a to wszystko przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę. Nie ma tu miejsca na domysły. W grę wchodzi odpowiedzialność formalna projektanta, ale też ryzyko zatrzymania procesu inwestycyjnego w przypadku niezgodności z wymaganiami. Standardy, które przyciągają nabywców i najemców Nowe przepisy to nie tylko konieczność „odhaczenia normy”. Komfort akustyczny wpływa dziś bezpośrednio na rynkową wartość nieruchomości, poziom satysfakcji lokatorów i tempo komercjalizacji. W gęstej zabudowie dobra izolacyjność staje się przewagą konkurencyjną – zarówno dla deweloperów, jak i funduszy PRS. Choć przepisy nie narzucają konkretnych technologii, rynkowa praktyka wskazuje na: ściany wielowarstwowe z wypełnieniem pochłaniającym dźwięk (np. wełna mineralna, komory powietrzne), stropy o podwyższonej masie własnej lub z dodatkową warstwą izolacyjną oraz konstrukcje z eliminacją mostków akustycznych – np. uszczelnienia przy przejściach instalacyjnych czy dylatacjach. Istotną rolę odgrywa również stolarka: okna i drzwi o podwyższonej izolacyjności zgodnej z deklarowaną klasą dźwiękochłonności, a także rozwiązania instalacyjne ograniczające hałas mechaniczny. Co z modernizacjami? Nowelizacja nie pozostawia wątpliwości: remonty nie mogą obniżyć standardu akustycznego budynku. Mimo że wiele prac nie wymaga pozwolenia, odpowiedzialność spoczywa na wykonawcy. Oznacza to konieczność stosowania rozwiązań technicznych, które utrzymują lub poprawiają poziom R’A1 – nawet przy wymianie ścian działowych, instalacji czy stolarki. Kolejne zmiany w przepisach to wyzwanie, ale też realna szansa na poprawę jakości budownictwa mieszkaniowego w Polsce. Komfort akustyczny nie jest już tylko dodatkiem – staje się pełnoprawnym elementem świadomego projektowania. Tak jak energooszczędność czy estetyka, powinien być uwzględniany od początku – konsekwentnie i bez uproszczeń.

Projekt terminala lotniska CPK gotowy. Budowa w 2026 roku
Spółka CPK odebrała projekt budowlany nowego terminala pasażerskiego oraz dworca kolejowego i przygotowuje dokumentację do złożenia wniosków o wydanie pozwoleń na budowę. Prace mają rozpocząć się w 2026 r. od budowy fundamentów głębokich. Uruchomienie pierwszego etapu Lotniska CPK planowane jest przed końcem 2032 r. Odebrany projekt budowlany i dokumentacja do pozwolenia na budowę dotyczy terminala pasażerskiego i dworca kolejowego. Za przygotowanie projektu odpowiadał zespół master architekta, złożony z wybranego w przetargu konsorcjum brytyjskich biur projektowych: Foster + Partners i Buro Happold, a także ponad 30 innych firm podwykonawczych z różnych branż, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach nad dokumentacją projektową brało udział ponad czterystu projektantów. Zaprojektowana powierzchnia terminala pasażerskiego Lotniska CPK to ok. 450 tys. mkw. w pierwszym etapie – niemal 3 razy więcej, niż na Lotnisku Chopina w Warszawie. W terminalu CPK obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach. Poziom +2 został przeznaczony na odprawę biletowo-bagażową, kontrolę bezpieczeństwa, przyloty i odloty dla strefy Schengen oraz część przylotów ze strefy Non-Schengen. Na poziomie +1 odbywać się będą przyloty i odloty dla strefy Non-Schengen, zaplanowano tam też centra transferowe oraz kontrolę paszportową. Na poziomie 0 znajdą się wyjścia autobusowe dla stref Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów. Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. Projekt przewiduje, że w pierwszym etapie realizacji Lotnisko CPK będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. Projekt terminala pasażerskiego obejmuje dwie fazy: do obsługi 34 mln i 44 mln pasażerów rocznie. Hala główna terminala CPK powstanie już od samego początku w większej kubaturze uwzględniającej pierwszą przyszłą rozbudowę, jednak z założeniem fazowanego wykończenia i wyposażenia (jego część będzie mogła zostać przeniesiona z modernizowanego Lotniska Chopina). Do realizacji w pierwszej kolejności zostały wskazane: pirs północny (B) przeznaczony dla lotów długodystansowych do i ze strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D) obsługujące loty do i ze stref Schengen i Non-Schengen. W kolejnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą pirsy: północno-wschodni (A) i południowo-wschodni (F). Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie początkowo obsługa od 49 do 67 statków powietrznych. Wniosek o pozwolenie na budowę Trwa przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg okołolotniskowych w ramach prac generalnego projektanta inżynierii lądowej CPK (Master Civil Engineer). W opracowaniu jest również dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających lotnisko (Support Infrastructure Engineering) m.in. budynków administracji, baz utrzymania, budynków dla służby meteorologicznej i kontroli zagrożeń środowiskowych, Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (AOCC), wieży kontroli ruchu lotniczego oraz budynków Lotniskowej Straży Pożarnej. W spółce trwają przygotowania do złożenia do wojewody wniosków o pozwolenie na budowę m.in. dla terminala, dworca kolejowego i dworca autobusowego oraz niektórych obiektów wspierających, m.in. budynków lotniskowej straży pożarnej. Na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynków i organizuje przeprowadzki. Spółka CPK zakupiła dotychczas ponad 2,1 tys. działek o łącznej powierzchni ponad 2 tys. hektarów. W maju ogłoszono postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego Lotniska CPK. To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku. W lipcu zostały otwarte oferty w postępowaniu na system obsługi bagażu (Baggage Handling System), który również był prowadzony w trybie dialogu konkurencyjnego. Do końca tego roku spółka CPK zamierza ogłosić przetargi na łączną sumę około 30 mld zł. Prace na terminalu mają rozpocząć się w 2026 r. od budowy fundamentów głębokich (palowania). Zgodnie z harmonogramem w 2029 r. zakończy się budowa tunelu i podziemnej stacji kolejowej. Lotnisko CPK powinno zostać uruchomione do końca 2032 r.

Publiczna szkoła zbudowana z prywatnych środków. Jest pozwolenie na użytkowanie
Przy ul. Konstruktorskiej na warszawskim Mokotowie powstała szkoła podstawowa zrealizowana przez Echo Investment i Archicom. To pierwsza w Warszawie publiczna placówka edukacyjna wzniesiona w całości ze środków prywatnych. Koszt realizacji wyniósł 38 mln zł. Szkoła pomieści 450 uczniów i rozpocznie działalność już we wrześniu. Projekt szkoły, wybudowanej na warszawskim Mokotowie, w sąsiedztwie osiedla Modern Mokotów, został przygotowany przez pracownię WWAA. Placówka oferuje 19 pełnowymiarowych sal lekcyjnych oraz 5 przestrzeni rekreacyjnych, które mogą być elastycznie aranżowane lub przekształcane w dodatkowe pomieszczenia dydaktyczne. W budynku znajduje się także biblioteka, sala integracji sensorycznej, w pełni wyposażona kuchnia ze stołówką oraz pełnowymiarowa sala gimnastyczna. Na terenie zewnętrznym powstało wielofunkcyjne boisko oraz przestrzenie rekreacyjne z zielenią. Budynek szkoły uzyskał już pozwolenie na użytkowanie i wkrótce trafi do zasobów miejskich. Będzie to nowa siedziba istniejącej szkoły podstawowej nr 119 im. 3. Berlińskiego Pułku Piechoty działającej na pobliskim Wierzbnie. Koszt realizacji wyniósł 38 mln zł. – Placówka powstała we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawa, dzielnicą Mokotów oraz przedstawicielami Szkoły Podstawowej nr 119. Jest odpowiedzią na realne potrzeby lokalnej społeczności, a ekologiczne rozwiązania zastosowane w budynku wpisują się w propagowanie wśród uczniów działań proekologicznych. Ten projekt pokazuje również, że współpraca między samorządem a sektorem prywatnym może przynosić wymierne efekty i korzyści dla mieszkańców. Cieszymy się, że już wkrótce szkoła zacznie służyć lokalnej społeczności i stanie się częścią miejskiego ekosystemu – mówi Waldemar Olbryk, prezes Archicom. Budowa szkoły towarzyszy realizacji przez spółkę Archicom z Grupy Echo miastotwórczego projektu Modern Mokotów. Inwestycja wpisuje się w formułę 15-minutowego miasta i zakłada budowę docelowo około 1,6 tys. mieszkań w kwartale ulic Marynarska, Wołoska, Domaniewska i Postępu. Inwestorzy przewidują przekształcenie tej części stolicy – do tej pory będącą monokulturą biurową – w miejsce wygodne do codziennego życia, oferujące 3,5 ha zieleni, łatwy dostęp do publicznej komunikacji, edukacji, usług i ciekawych form spędzania wolnego czasu.

Pierwszy zakład Shanghai Pret Composites w Polsce
Chiński producent kompozytów polimerowych dla branży motoryzacyjnej i przemysłowej otwiera swój pierwszy zakład w Polsce. Firma Shanghai Pret Composites wynajęła 7 071 mkw. w CTPark Opole. Firma Shanghai Pret Composites otworzy w Opolu zakład przetwórstwa polimerów, zajmując przestrzeń magazynową o powierzchni 6 602 mkw. oraz moduł biurowy o metrażu 469 mkw. Nowy najemca wprowadzi się do CTPark Opole – pierwszej inwestycji w polskim portfolio CTP – jeszcze w tym roku. Swój zakład uruchomi w budynku OPOL 04, w którym działalność prowadzą już marki PUKY, Opolgraf czy Elsteel. W procesie zawarcia umowy pośredniczył Savills Polska. – Firmy z Azji coraz częściej wybierają CEE jako bazę operacyjną – obecnie stanowią już 10% najemców w portfelu Grupy CTP. Inwestycja Shanghai Pret Composites w Opolu doskonale wpisuje się w ten trend. Dla przedsiębiorstw spoza Europy kluczowe są dziś przewidywalność łańcuchów dostaw, dostęp do rynków unijnych oraz atrakcyjna struktura kosztowa – a Polska łączy wszystkie te atuty w jednej lokalizacji. W tym przypadku istotne było również to, że budynek był już przygotowany pod działalność produkcyjną, co pozwoliło sprawnie dostosować go do indywidualnych potrzeb klienta – mówi Piotr Merta, Business Developer w CTP Polska. Projekt dla Shanghai Pret Composites objął realizację indywidualnych wymogów w zakresie zasilania energetycznego, zwiększenia mocy przyłączeniowej, instalacji paneli fotowoltaicznych oraz przygotowania powierzchni biurowej. CTPark Opole to obecnie jedna z 19 inwestycji CTP w Polsce. Oprócz Shanghai Pret Composites, w kompleksie działają także inne firmy z sektora motoryzacyjnego, między innymi UFI Filters Poland, włoski producent systemów filtracyjnych oraz TitanX Engine Cooling, dostawca układów chłodzenia do samochodów ciężarowych.

Nickel Development kontynuuje rewitalizację Browaru Mycielskich w Poznaniu
Jesienią rozpoczną się prace przy realizacji drugiego etapu Warzelni – rewitalizacji XIX-wiecznego Browaru Mycielskich w Poznaniu. Kolejna faza inwestycji Nickel Development to 78 apartamentów oraz strefa usługowa. XIX-wieczny Browar Mycielskich w poznańskim Kobylepolu, wpisany do rejestru zabytków, zyska nowe funkcje. Drugi etap Warzelni to efekt wieloletniej, żmudnej i wymagającej współpracy architektów, konstruktorów, projektantów zieleni, Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz działu przygotowania inwestycji. W ramach tej fazy powstanie 78 apartamentów – część w zrewitalizowanych budynkach browaru, część w nowym skrzydle północnym. Inwestorem jest Nickel Development. Inwestycja uzyskała właśnie pozwolenie na budowę. Prace rozpoczną się jesienią 2025 r. Planowany termin ich zakończenia to 2028 rok. – Uzyskanie pozwolenia na budowę to moment, który zamyka długi i wymagający proces, a jednocześnie otwiera nowy rozdział w historii Warzelni. To projekt, który uczy uważności i pokazuje, że warto stawiać na jakość, współpracę i szacunek do miejsca. Dziś możemy z dumą powiedzieć - zaczynamy – mówi Sebastian Bieńkowski, Dyrektor Działu Inwestycji w Nickel Development. Warzelnie i radiator Autorem koncepcji architektonicznej drugiego etapu jest prof. Sławomir Rosolski – projektant pierwszej fazy Warzelni. Projekt wykonawczy opracowało poznańskie biuro Demiurg, a za architekturę wnętrz odpowiada Younick Design. Realizacja inwestycji obejmuje nie tylko adaptację zabytkowych obiektów do nowych funkcji mieszkalnych i usługowych, ale również budowę nowego skrzydła północnego. Kluczowe było zachowanie autentyzmu miejsca – z jego historycznymi sklepieniami kolebkowymi, kadziami warzelnymi, stalowymi podporami i ceglanymi ścianami. W ofercie znajdzie się 78 apartamentów – od mieszkań jedno- i dwupokojowych, po przestronne, dwupoziomowe apartamenty z antresolami, o metrażach od 31 do 144 mkw. Sklepienia kolebkowe, historyczne kadzie warzelne sięgające 6,5 metra wysokości, radiator i stalowe podpory o misternych zdobieniach – staną się częścią apartamentów i przestrzeni wspólnych. W poziomie -1 zaprojektowano lokale usługowe z tarasem i amfiteatralnym układem schodów. Przestrzeń prywatna i publiczna zostały wyraźnie rozdzielone – zarówno architektonicznie (amfiteatr, układ wysokościowy), jak i funkcjonalnie (systemy kontroli dostępu, zielona bariera, podziemne strefy dostaw). Zrównoważony rozwój W projekcie Warzelni zachowano starodrzew i ukształtowanie skarp, minimalizując ingerencję w istniejący ekosystem. Rewitalizacji poddane zostaną również parkowe aleje. Dodatkowo, na terenie inwestycji, powstały specjalne schronienia dla chronionych gatunków nietoperzy. Ekologiczne podejście obejmuje także rozwiązania techniczne – panele fotowoltaiczne, załamywanie promieni słonecznych za pomocą żyletek i elementów przeciwsłonecznych, maksymalna powierzchnia zielona - łącznie nasadzonych zostanie około 2000 nowych roślin, w tym ponad 740 drzew; pojawią się także nawierzchnie przepuszczalne. Oś widokową dla całej inwestycji stanowi Staw Browarny.