Worker

Puls Budownictwa

Aktualności z różnych sektorów branży budowlanej, plany rozwoju i działania kluczowych firm relacje z placu budowy oraz innowacyjne produkty i technologie dla budownictwa.

Apsys rozpoczyna dwie nowe inwestycje we Wrocławiu
26.02.2025

Apsys rozpoczyna dwie nowe inwestycje we Wrocławiu

Apsys Polska otrzymał prawomocne pozwolenie na budowę dla dwóch projektów mieszkaniowych, które powstaną na terenach poprzemysłowych w centrum Wrocławia. Budowa inwestycji Ogrody Staromiejskie i Nowa Stawowa ma rozpocząć się w II kwartale br. Łącznie powstanie 110 mieszkań. Oba projekty będą realizowane zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Nowe inwestycje Apsys Polska powstają na terenach poprzemysłowych w centrum Wrocławia. Pozwolenie na budowę dotyczy kwartału ulic Stawowej, Kościuszki, Kołłątaja i Rejtana, gdzie Apsys zaplanował realizację dwóch oryginalnych projektów – Ogrody Staromiejskie i Nowa Stawowa – których celem jest przywrócenie do życia zdegradowanego obszaru i nadanie mu nowych funkcjonalności. Projekt architektoniczny przygotowała wrocławska pracownia Łapacz Winkowski Architekci, która wydobyła walory pofabrycznego terenu i w naturalny sposób wpisała inwestycje w okoliczną tkankę miejską. Koncepcję terenów zieleni opracowała Pracownia Architektury Krajobrazu IKROPKA Dominiki Krop-Andrzejczuk. Prace budowlane rozpoczną się w II kwartale br., a ich zakończenie planowane jest na IV kwartał 2026 r.
 – Rewitalizacja i ożywianie zapomnianych miejsc to jeden z głównych celów działalności Apsys. Nasze nowe przedsięwzięcia – Ogrody Staromiejskie i Nowa Stawowa - są unikalną propozycją na wrocławskim rynku nieruchomości dostosowaną do oczekiwań klientów świadomych swoich potrzeb – poszukujących zarazem miejskiego komfortu i kontaktu z naturą, oczekujących proekologicznych rozwiązań, czy też koneserów ceniących wysokiej jakości architekturę, klimatyczne wnętrza i unikalny, spójny design. Wszyscy mieszkańcy niezależnie od tego, w której z naszych inwestycji, kupią swoje wymarzone lokum, z pewnością docenią wyjątkową lokalizację, przemyślany projekt oraz niezwykłą atmosferę tych miejsc – mówi Cyril Plumecoq, Operation Department Director/Board Member Apsys Polska. Ogrody Staromiejskie to kompleks trzech kamienic, w tym dwóch nowych i jednej historycznej, która zostanie w pełni zrewitalizowana. Budynki będą miały od 5 do 7 kondygnacji. We wszystkich planowane są windy. Łącznie w kamienicach znajdzie się 66 apartamentów o zróżnicowanym metrażu – od 25 mkw. do nawet 120 mkw. Do części mieszkań, w zależności od ich usytuowania, będą przynależeć balkony, tarasy lub ogródki. Na terenie inwestycji przewidziano tez strefę zieleni z wykorzystaniem rodzimych gatunków roślin, takich jak brzozy, derenie, paprocie oraz łąki kwietne.
 Z kolei projekt Nowa Stawowa zakłada rewitalizację dwóch pofabrycznych budynków, w których powstaną 44 lofty o powierzchniach od ok. 30 do 132 mkw. Loftowy charakter wnętrz podkreślą wysokie sufity (sięgające do 3,5 m), duże przeszklone okna oraz zachowane oryginalne belki stropowe. Na najwyższych kondygnacjach zaprojektowano tarasy, natomiast na parterach – ogródki. Ogrody Staromiejskie i Nowa Stawowa będą realizowane w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju – od etapu projektowania, przez prace modernizacyjne i budowlane. Apsys spełnia wysokie standardy środowiskowe m.in. w zakresie bioróżnorodności, stosowania niskoemisyjnych i trwałych materiałów, minimalizowania negatywnego wpływu budowy na środowisko, wprowadzania udogodnień promujących ekologiczny transport czy stosowania energooszczędnych rozwiązań typu Smart Dom. Oba projekty będą certyfikowane w polskim systemie Zielony Dom.

Worker

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

W przypadku pytań dotyczących działania aplikacji zapraszamy do kontaktu z konsultantem poprzez czat lub:

telefon: 623 43 43 44

e-mail:

zlecenia@kompasinwestycji.pl
Projekt Kameralny Prokocim 2 na ostatniej prostej
26.02.2025

Projekt Kameralny Prokocim 2 na ostatniej prostej

Matexi Polska wkracza w ostatni etap realizacji inwestycji Kameralny Prokocim 2 przy ul. Facimiech 12 w Krakowie. Zaawansowanie budowy oraz sprzedaży mieszkań przekroczyło już 75 proc., a w ofercie pozostało dwanaście ostatnich lokali. Kameralny Prokocim 2 to drugi projekt Matexi Polska w rejonie Prokocimia. 10-piętrowy budynek powstaje u zbiegu ulic Facimiech i Polonijnej. W ramach inwestycji zaplanowano 49 mieszkań o zróżnicowanych metrażach – od 38 do 92 mkw. – w układach dwu-, trzy- i czteropokojowych. Każde mieszkanie posiadać będzie balkon, loggię lub ogródek. Zaplanowano również dwukondygnacyjny parking podziemny, w którym przewidziano miejsca postojowe dla każdego mieszkania. Do dyspozycji mieszkańców oddane zostaną ładowarki do samochodów elektrycznych oraz stojaki rowerowe. W budynku znajdzie się również cichobieżna winda przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. 
– Realizacja projektu Kameralny Prokocim 2 wkracza w finalną fazę. Przekroczenie 75 proc. sprzedaży oraz zaawansowania prac budowlanych to dla nas ważny kamień milowy, który przybliża nas do momentu, gdy przyszli mieszkańcy będą mogli cieszyć się swoimi nowymi mieszkaniami. Inwestycja cieszy się dużym zainteresowaniem. W sprzedaży pozostało już tylko dwanaście mieszkań – mówi Barbara Marona, Sales Office Manager, Matexi Polska.
 Zakończenie prac i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie planowane jest na II kwartał 2025 roku, a przekazanie kluczy nowym właścicielom nastąpi w III kwartale 2025 roku.

Pałac Lubomirskich w Lublinie zyska dodatkową przestrzeń pod ziemią
24.02.2025

Pałac Lubomirskich w Lublinie zyska dodatkową przestrzeń pod ziemią

Soletanche Polska realizuje fundamenty pod kolejną inwestycję muzealną. W ramach projektu "Przebudowa Pałacu Lubomirskich w Lublinie na potrzeby Muzeum Ziem Wschodnich Dawnej Rzeczpospolitej" firma odpowiada za wykonanie specjalistycznych robót geotechnicznych oraz konstrukcyjnych, umożliwiających powstanie nowych kondygnacji podziemnych, jednocześnie zachowując istniejącą bryłę obiektu. Soletanche Polska kończy już realizację zewnętrznych kolumn podbicia pałacu w technologii jet-grouting i rozpoczyna prace wewnątrz budynku. Pałac Lubomirskich to obiekt o długiej i bogatej historii, sięgającej XVI wieku. Jako zabytek, wymaga on najwyższej staranności i precyzji podczas realizacji wszelkich prac budowlanych, dlatego inwestycja jest prowadzona pod ścisłym nadzorem konserwatorskim. Głównym celem przebudowy jest stworzenie dwóch nowych kondygnacji podziemnych, sięgających 9 metrów poniżej obecnego parteru, co pozwoli na znaczne zwiększenie przestrzeni wystawienniczej muzeum. Projekt jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Generalnym wykonawcą inwestycji jest LUBREN, firma wyspecjalizowana w szeroko pojętej rewitalizacji obiektów zabytkowych, która z powodzeniem od kilkunastu lat realizuje przedsięwzięcia polegające na remontach, konserwacji i rewitalizacji obiektów znajdujących się pod ochroną konserwatorską, w tym również zabytkowych obiektów, które otrzymują nowe funkcje muzealne i wystawiennicze. Działalność firmy LUBREN została wielokrotnie doceniona i wyróżniona między innymi złotymi Laurami Konserwatorskimi. Soletanche Polska realizuje specjalistyczne roboty geotechniczne związane z fundamentowaniem, obejmujące także prace konstrukcyjne, rozbiórkowe oraz ziemne na poziomach od -2 do 0 włącznie. Firma odpowiada również za automatyczny monitoring budynku muzeum i pobliskich obiektów oraz opracowanie dokumentacji projektu warsztatowego fundamentowania i monitoringu. Aktualny postęp prac Soletanche Polska kończy prace związane z realizacją zewnętrznych kolumn podbicia, wykorzystując technologię jet-grouting. Docelowo powstanie około 241 kolumn o długości od 11 do 14 metrów, dodatkowo wzmocnionych stalowymi profilami (HEB 140 – HEB 200). Jednocześnie firma rozpoczęła wykonywanie wewnętrznych kolumn „podchwytujących”, rozmieszczonych naprzeciwko wcześniej wykonanych kolumn zewnętrznych. Mają one długość od 4 do 5 metrów, przy czym co druga jest wzmacniana profilem HEB 120. W drugiej połowie stycznia ruszyły prace nad instalacją 180 mikropali samowiercących, które zapewnią stabilność całej konstrukcji. – Wykonane przez nas pale zewnętrzne pełnią dwie kluczowe funkcje. Po pierwsze, wraz z przeciwległymi palami wewnętrznymi, przenoszą obciążenia ze ścian zewnętrznych poniżej nowego poziomu posadowienia, czyli poniżej drugiej kondygnacji podziemnej. Po drugie, tymczasowo zabezpieczają wykop do momentu realizacji żelbetowej konstrukcji poziomów -2 i -1 – wyjaśnia Jacek Zdunek, Kierownik Projektu w Soletanche Polska, dodając: Natomiast mikropale odpowiadają za przeniesienie obciążeń z wewnętrznych ścian nośnych. W połączeniu z żelbetowym rusztem technologicznym umożliwią przeprowadzenie wykopu. Wszystkie zastosowane przez Soletanche Polska technologie razem pozwolą na podwieszenie pałacu na obecnym poziomie, co wraz z systemem rozpór stworzy warunki do wykonania wykopu oraz robót żelbetowych dla nowej podziemnej konstrukcji pałacu. Rola technologii fundamentowych w renowacji zabytków – Wybór technologii fundamentowania był podyktowany wrażliwością konstrukcji pałacu oraz koniecznością jej zachowania, a także ograniczoną przestrzenią w jego wnętrzu. Ze względu na niewielkie rozmiary pomieszczeń i przejść możliwe było zastosowanie jedynie metod wymagających użycia kompaktowych maszyn – mówi Łukasz Żebrowski, Projektant w Soletanche Polska. Metoda iniekcji strumieniowej (jet-grouting) oraz mikropale (stalowe żerdzie wwiercane w grunt pod budynkiem), stanowią kluczowe technologie w pracach fundamentowych nad obiektami zabytkowymi, zapewniając ich stabilność i bezpieczeństwo, przy minimalnej ingerencji w strukturę budynku. Iniekcja strumieniowa wzmacnia grunt bez głębokich wykopów, minimalizując ryzyko osiadania murów, a mikropale stabilizują wewnętrzne ściany, przenosząc obciążenia na głębsze warstwy gruntu. Obie technologie pozwalają na skuteczną renowację i adaptację zabytków, chroniąc ich historyczną integralność i estetykę, co jest kluczowe w pracach konserwatorskich. Takie tematy jak przebudowa zabytkowych obiektów wymagają dość szczegółowej analizy już na etapie przygotowywania oferty, nad którą firma pracowała kilka tygodni. – Konstrukcja pałacu w jego widocznej części została bardzo dobrze udokumentowana. Jednak to, co jest pod ziemią, w dużej części jest zagadką – do dyspozycji mamy tylko dane z lokalnie wykonanych odkrywek. Na ich podstawie, pod nadzorem głównego projektanta, inżyniera Jana Dworzyckiego, przygotowaliśmy projekt. Jest on na bieżąco aktualizowany w bezpośredniej współpracy z budową, architektami i konserwatorem – podkreśla projektant Łukasz Żebrowski. Kolejne etapy inwestycji Soletanche Polska finalizuje wzmocnienia zewnętrzne budynku i przystępuje do podparcia konstrukcji wewnętrznej. – Obecnie trwają prace archeologiczne w piwnicy budynku oraz inwentaryzacja wejścia do tuneli znajdujących się pod Placem Litewskim. Po ich zakończeniu będziemy mogli zabezpieczyć wspomniane wejście przed pracami iniekcyjnymi. Następnie przystąpimy do wykonania długich kolumn od wewnątrz, które posadowią dwie wieże pałacu. Ze względu na bliskość ulicy Radziwiłłowskiej, wszystkie prace w tym zakresie będziemy prowadzili od wewnątrz. Podobne rozwiązanie zastosujemy dla części piwnicznej pod hallem głównym pałacu – mówi kierownik projektu Jacek Zdunek. Najbardziej spektakularny etap inwestycji rozpocznie się wiosną, kiedy po zakończeniu wszystkich wzmocnień konstrukcji rozpocznie się wykop pod pałacem na pełną głębokość. – To dla nas ogromne wyzwanie projektowe i wykonawcze, ale także możliwość aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu miejsc o niezwykłej wartości historycznej i kulturowej – dodaje projektant Łukasz Żebrowski. Doświadczenie Soletanche Polska Soletanche Polska posiada bogate doświadczenie w renowacji obiektów zabytkowych. Na fundamentach autorstwa tej firmy opiera się Teatr Polski w Szczecinie oraz dwa warszawskie kompleksy łączące funkcje biurowe, kulturalne i rozrywkowe – Fabryka Norblina i Centrum Praskie Koneser. Obecnie Soletanche Polska pracuje nad budową Muzeum Getta Warszawskiego, które powstaje w historycznym kompleksie dawnego Szpitala Dziecięcego Bersohnów i Baumanów. Ponadto firma zrealizowała prace fundamentowe dla Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, które uchodzi za jeden z najbardziej prestiżowych kompleksów tego typu w Polsce. Wyzwanie stanowił wysoki poziom wód gruntowych, ponieważ 80% budynku, w tym główna ekspozycja, znajduje się 14 metrów pod ziemią, w pobliżu rzek Motławy i Raduni.

Ogród smaków i hub mobilności. Nowa odsłona osiedla Modern Mokotów
24.02.2025

Ogród smaków i hub mobilności. Nowa odsłona osiedla Modern Mokotów

W Warszawie powstaje Modern Mokotów – zabudowa nowego kwartału mieszkaniowego w dawnej biurowej części Mokotowa. Archicom wprowadził właśnie do sprzedaży kolejny, nowy etap inwestycji – dwa budynki z zielonym dziedzińcem w centrum osiedla. Deweloper zaplanował też m.in. ogrody zimowe oraz hub mobilności. Inwestycja przy ul. Wołoskiej nabiera tempa. Kolejny etap osiedla obejmuje dwa nowe budynki z mieszkaniami o różnych układach – od 1 do 5 pokoi. Koncepcja architektoniczna Modern Mokotów została opracowana tak, by utrzymać równowagę między przestrzenią miasta a prywatnością mieszkańców. Od strony ulicy Wołoskiej budynki będą osłonięte publicznym parkiem linearnym, a pomiędzy nimi powstanie zaciszny dziedziniec, sprzyjający sąsiedzkiej integracji.
 Osiedle Modern Mokotów będzie się wyróżniać bogactwem stref funkcjonalnych – powstanie tu m.in. ogród smaków z jadalnymi roślinami zielarskimi oraz hub zrównoważonej mobilności, który zapewni wszystkim mieszkańcom dostęp do elektrycznego samochodu, auta dostawczego, hulajnóg, roweru elektrycznego oraz roweru cargo. To pierwsza inwestycja w Warszawie, w której Archicom wprowadza to rozwiązanie, wcześniej, z powodzeniem, zostało ono przetestowane na jednym z osiedli w Łodzi. – Tworząc Modern Mokotów, chcieliśmy, aby między budynkami powstało tzw. 'trzecie miejsce', czyli kolejna przestrzeń poza naszym domem i pracą, która sprzyja nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji i jest kotwicą życia społecznego wspierającą interakcje. Zależało nam na budowaniu więzi sąsiedzkich i poczucia przynależności do miejsca. Istotne było również to, by Modern Mokotów wpisywał się w tkankę miejską bez zamykania się na dzielnicę. Stąd przestrzenie wspólne pozostają otwarte, bez barier, a układ ścieżek jest inspirowany układami dzielnic Starego Mokotowa, który zdaniem wielu mieszkańców pozostaje jednym z najlepszych do życia miejsc w Warszawie. Widzimy, jak ważne staje się współdzielenie przestrzeni i zasobów, dlatego staramy się wprowadzać takie rozwiązania, które odpowiadają na te potrzeby – nie budujemy w oderwaniu od tego, co dzieje się wokół nas – mówi Dawid Wrona, członek zarządu w Archicom. 

 Całe osiedle Modern Mokotów scalać będzie tzw. ścieżka sąsiedzka – ogólnodostępny deptak łączący wszystkie etapy nowej mikrodzielnicy. Przebiega ona również przez wewnętrzny dziedziniec najnowszego etapu, tworząc naturalną przestrzeń do codziennych spotkań i budowania więzi między mieszkańcami. Integracji społecznej służyć będzie także klub mieszkańca oraz cztery lokale usługowe, zaprojektowane z myślą o kameralnych restauracjach czy kawiarniach. Na terenie osiedla powstaną także strefa piknikowa, górka saneczkowa, siłownia terenowa oraz sensoryczny plac zabaw. Dla mieszkańców zaplanowano także 224 miejsca parkingowe w garażu podziemnym. – Modern Mokotów to projekt pełen ciekawych architektonicznie rozwiązań, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka, ale znacząco wpływają na jakość życia. Przykładem jest sposób, w jaki zagospodarowaliśmy teren – tarasowanie, czyli schodkowy sposób ukształtowania ziemi, nie tylko poprawia retencję wody, ale też tworzy naturalną, zieloną strefę wyciszenia i porządkuje ład przestrzenny i estetyczny. Roślinność nie ogranicza się do parków czy dziedzińców – pojawi się również na fasadach i balkonach, co poprawi mikroklimat i uczyni osiedle bardziej przyjaznym środowisku. Nie zapomnieliśmy również o zrównoważonym gospodarowaniu przestrzenią – podziemny parking został z zewnątrz w całości przykryty roślinnością, dzięki czemu zyskaliśmy przestrzeń rekreacyjną bez rezygnacji z miejsc postojowych. Również elewacja budynków w najnowszym etapie jest wyjątkowa. Jeden z nich jest z zewnątrz jasny, a drugi ciemny – kontrast ten tworzy interesującą dynamikę w przestrzeni. Tynk, wykonany z miką, delikatnie błyszczącym dodatkiem, nada elewacji bardziej elegancki, szlachetny wygląd, będzie się ona mienić w świetle słonecznym. Absolutnie interesująca jest również różnorodność balkonów i tarasów, które tworzą ciekawe zestawienie form. Wiele mieszkań posiada balkon w każdej sypialni, a także przestronny taras w strefie dziennej. W wybranych mieszkaniach połączyliśmy balkony z tzw. prywatnym ogrodem zimowym, gdzie mieszkańcy będą mogli spędzać czas także w trudniejszych warunkach pogodowych – dodaje Milena Rogowska, Design Expert w Archicom. Deweloper zadba także o przestrzeń publiczną w różnych częściach dzielnicy. Dwa istniejące parki w okolicy ul. Suwak o łącznej powierzchni 0,95 ha zostaną uporządkowane i wzbogacone o nowe nasadzenia. Łącznie z publicznym parkiem linearnym wzdłuż ul. Wołoskiej deweloper zrewitalizuje blisko 2,4 hektara publicznej przestrzeni Mokotowa. Archicom przebuduje również ulicę Janusza Kurtyki o długości 240 metrów, usprawniając komunikację dojazdu do osiedla. Istotnym dopełnieniem projektu jest także szkoła podstawowa dla 450 uczniów, którą buduje Echo Investment przy ul. Konstruktorskiej we współpracy z Archicom. Placówka ma zostać otwarta już we wrześniu 2025 roku.

The Bridge na finiszu. 174-metrowy wieżowiec będzie gotowy w kwietniu
21.02.2025

The Bridge na finiszu. 174-metrowy wieżowiec będzie gotowy w kwietniu

Ghelamco finalizuje budowę swojego 174-metrowego biurowca The Bridge. Wieżowiec powstał przy placu Europejskim w Warszawie. Ekipy budowlane skończyły montować szklane panele i charakterystyczne profile, tzw. „żyletki” elewacji. Z placu budowy zniknął też najwyższy w Polsce dźwig, który pracował tu do stycznia. Intensywne prace trwają teraz we wnętrzach biurowca. Kompleks The Bridge to 40-piętrowy wieżowiec oraz zabytkowy gmach dawnego Domu Wydawniczego Bellona – zgodnie ze swoją nazwą inwestycja stanowi most między historią a współczesnością. Oba budynki dostarczą na rynek 52 tys. mkw. powierzchni biurowej. Za projekt biurowego kompleksu odpowiada holenderska pracownia UNStudio oraz Polsko-Belgijska Pracownia Architektury Projekt. Planowane oddanie do użytku to kwiecień tego roku. Charakterystyczna przeszklona bryła The Bridge jest już gotowa – zniknęły spod niej dźwigi i rusztowania. W parterze budynku przez wielkie tafle szkła można dojrzeć architekturę okazałego holu. Dominują w nim odcienie drewna, szarego kamienia i barwionego w masie betonu. Jego skala robi wrażenie – w części pomiędzy wieżowcem a Belloną mierzy nawet 18 m wysokości. Dodatkowo podkreślają ją potężne filary układające się w kształt litery V i szerokie stopnie prowadzące na antresolę. To jedno z najbardziej spektakularnych wnętrz w warszawskich biurowcach. Istotnym elementem wystroju będzie bujna zieleń, która wyrośnie w wielkich, wyrastających z podłoża donicach. Okazale prezentuje się też odnowiony hol zabytkowego gmachu Bellony – z kolumnadą, sztukateriami i kutymi żeliwnymi poręczami. Przy klatce schodowej urządzono nowe atrium z panoramiczną windą i świetlikiem, który wpuszcza do wnętrza światło dzienne. Elementem wystroju będzie wyeksponowana odrestaurowana maszyna wydawnicza, co ma przypominać o historii tego miejsca – istniejących tu wcześniej Wojskowych Zakładach Graficznych. – The Bridge to przykład nowoczesnej architektury, w której innowacyjne technologie spotykają się z najwyższymi standardami zrównoważonego budownictwa. Dzięki zaawansowanym systemom zarządzania energią, inteligentnym i ekologicznym rozwiązaniom oraz materiałom jak niskoemisyjny beton, tworzymy przestrzeń nie tylko komfortową i funkcjonalną, ale także przyjazną dla środowiska. Wierzę, że The Bridge wyznaczy nowy standard na polskim rynku biurowym, a także stanie się jedną z ikon warszawskiego city, które od lat konsekwentnie kreujemy w rejonie ronda Daszyńskiego – mówi Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland. The Bridge został wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne i proekologiczne. Już teraz potwierdzają to certyfikaty SmartScore i WiredScore na najwyższym platynowym poziomie, a docelowo certyfikowany będzie również w systemach WELL, BREEAM, Green Building Standard i Obiekt bez barier.
 Zgodnie ze strategią ESG Ghelamco, The Bridge będzie neutralny energetycznie i zasilany w 100% czystą energią. Obiekt wykorzystywać będzie m.in. ultra-energooszczędny i innowacyjny Building Energy Management System, zainstalowany w celu monitorowania i zarządzania parametrami energetycznymi budynku, a także aplikację InBin służącą do analizy generowanego śladu węglowego na podstawie wagi wytworzonych przez najemców odpadów. Ponadto, w wieżowcu wdrożona zostanie technologia kanalizacji podciśnieniowej pozwalająca na zminimalizowanie zużycia wody w toaletach nawet o 75% w skali roku. W budynku zastosowany zostanie system operacyjny Signal OS, który pozwala m.in. na zrównoważone gospodarowanie mediami. W The Bridge wykorzystane będą też specjalne rozwiązania antypandemiczne zapobiegające rozprzestrzenianiu się wirusów, m.in. lampy UV w windach i centralach wentylacyjnych. Budynek posiada podziemny parking na 282 samochody i 164 rowery (w tym elektryczne), wraz z punktami do ładowania pojazdów elektrycznych oraz infrastrukturę dla rowerzystów.

Janusz Tybuszewski, Vastint Poland: Biurowce będą pełne, tylko z innego typu najemcami
20.02.2025

Janusz Tybuszewski, Vastint Poland: Biurowce będą pełne, tylko z innego typu najemcami

Z Januszem Tybuszewskim, Project Managerem w Vastint Poland, rozmawiamy o wyzwaniach związanych z realizacją wieloetapowego projektu Gdynia Waterfront. W rozmowie poruszamy także temat kolejnego etapu tej inwestycji, wpływu pandemii na rynek biurowy, planów dewelopera i rosnącej popularności projektów wielofunkcyjnych. Michał Oksiński, Kompas Inwestycji: Gdynia Waterfront to wielofunkcyjny i wieloetapowy projekt realizowany na powierzchni ponad 4 ha, w miejscu dawnej linii brzegowej. Skala inwestycji wskazuje, że to wymagające przedsięwzięcie. Janusz Tybuszewski, Project Manager, Vastint Poland: Kluczowe w tym przypadku jest profesjonalne podejście i podział na trzy zadania projektowe. To pozwoliło nam skupić się bardzo precyzyjnie na każdej z funkcji, które wymagały wielomiesięcznych konsultacji z profesjonalnymi doradcami branżowymi. Metodą firmy Vastint jest współpraca z przyszłymi partnerami i korzystanie z ich wiedzy dla poszczególnych odcinków projektowanych funkcji – czy to hotel, część konferencyjna, czy biura. Z racji tego, że w innych lokalizacjach często realizujemy funkcję biurową, mamy swoje ściśle opracowane standardy i w tym obszarze łatwiej jest nam się poruszać. Projekt Gdynia Waterfront powstawał w bardzo trudnym czasie pandemii i wojny. Co było największym wyzwaniem? Głównie załamanie się rynku materiałów budowlanych, będące wynikiem wprowadzenia embarg na dostawy z kierunków wschodnich, które miały duży udział na polskim rynku. Wyzwaniem były również procedury sanitarne. Wprowadziliśmy wszystkie obostrzenia w naszych obiektach i na budowach, co skutkowało mniejszą dostępnością pracowników na budowie, wynikającą z czynników chorobowych czy formalno-prawnych. Prozaicznym wyzwaniem była również zamknięta przez pewien czas gastronomia. Jakie czynniki wpłynęły na to, że inwestycje wielofunkcyjne zaczęły zyskiwać na popularności? Osiedla wielofunkcyjne są bardziej atrakcyjne dla użytkowników, którzy mogą mieszkać, pracować i wypoczywać bez konieczności codziennej komunikacji samochodowej, co oprócz korzystniejszej ekonomii rodzinnej i oszczędności czasowej, wpływa również pozytywnie na ekologię. Takie osiedla są po prostu wygodniejsze i przyjemniejsze, ze względu na zrównoważoną, wymieszaną aktywność w ciągu dnia. Są w odbiorze „pełne życia” w sposób ciągły, co tworzy specjalną atmosferę takich miejsc. Czyste funkcyjnie osiedla mieszkaniowe pustoszeją w ciągu dnia, a biurowe wieczorami, co było głównym czynnikiem transformacji w kierunku założeń wielofunkcyjnych. Sektor biurowy przechodzi ewolucję, która rozpoczęła się jeszcze przed pandemią i trwa do dziś. W dużym uproszczeniu: zaczęło się od idei pustych biurek, a teraz zdarza się, że te przestrzenie świecą pustkami, ponieważ najemcy skrupulatnie liczą pieniądze, które przeznaczają na wynajem. Niewątpliwie w sektorze biurowym nastąpiła intensywna transformacja, związana z popandemicznym przyzwyczajeniem się ludzi do pracy w domu, choć również ze zmianami rynkowymi spowodowanymi wojną w Ukrainie, wchodzeniem nowych technologii i zmianami społecznymi. Ale zauważamy, że to jest tylko transformacja – rynek nie lubi pustki, i tak powierzchnie sektora usług księgowych i IT przejmowane są przez usługi zdrowotne i logistyczne. Obserwujemy też ogólnoświatowy trend powrotu pracowników do biur, choć mamy świadomość, że zamiana tak wygodnego dla pracownika modelu pracy zdalnej i powrót do standardowych nawyków pracy stacjonarnej zajmie dłuższy czas. Jesteśmy dobrej myśli, że to jedynie okres przejściowy. Nasze biurowce będą pełne, tylko może z innego typu branżowymi najemcami. W pierwszym kwartale 2025 r. Vastint spodziewa się pozwolenia na budowę trzeciej fazy projektu Gdynia Waterfront. Powstanie między innymi przestrzeń kulturalna? Trzecia faza inwestycji będzie zawierała dwa hotele – jeden z dużym centrum kongresowo-konferencyjnym, ale również część biurową i kulturową. Pomiędzy budynkami planujemy wielofunkcyjny plac, na którym będą organizowane różne wydarzenia okolicznościowe i kulturalne. To może być jarmark bożonarodzeniowy, koncert, projekcja filmu na wielkoformatowym ekranie zewnętrznym. Będzie również możliwa organizacja wydarzenia z centrum konferencyjnego na terenie tego placu. Przygotujemy do tego odpowiednią infrastrukturę zewnętrzną. Pod jakimi markami będą działały hotele? Jeden z nich to hotel dłuższego pobytu, z 142 dwupokojowymi apartamentami i centrum konferencyjnym na dwóch pierwszych kondygnacjach, którego marka nie jest jeszcze znana. Drugi obiekt będzie działał pod szyldem Moxy należącym do grupy Marriott i składał się będzie z 160 pokoi oraz ogólnodostępnej restauracji, urządzonej w stylu “foodhall”, serwującej smaki z różnych stron świata. Kiedy może rozpocząć się budowa trzeciego etapu Gdynia Waterfront? Od uzyskania pozwolenia na budowę zazwyczaj upływa kilkumiesięczny okres przetargowy wyłaniania generalnego wykonawcy, przygotowania inwestycji, mobilizacji wykonawców i nie ma sensu zaczynać na jesieni bądź w zimie. Wiosna 2026 roku wydaje się być najbardziej optymalnym terminem rozpoczęcia budowy trzeciej fazy. Jakie Vastint ma długofalowe plany? Czy na horyzoncie jest projekt w podobnej skali jak Stara Rzeźnia w Poznaniu? Vastint jest znany na polskim rynku z tego, że realizuje trudne tematy na terenach poprzemysłowych. Po części to jest związane z tym, że tego typu skala inwestycyjna w centrach miast jest możliwa tylko w takiej formie. To oznacza często rewitalizację obiektów wpisanych do rejestru zabytków, a my staramy się wydobyć z tych zabudowań unikalną atmosferę. Nasze plany zakładają działanie w wyjątkowych lokalizacjach, tworzenie osiedli wielofunkcyjnych z wykorzystaniem starej tkanki, która po transformacji będzie miała specjalny charakter, inny niż charakter nowego budynku. Czy jest taki rynek, który wydaje się Państwu szczególnie obiecujący? Liczymy na duże aglomeracje miejskie. Szczęśliwie dla lokalnego patrioty w tej grupie jest również Trójmiasto, gdzie Vastint dostrzegł potencjał, dzięki czemu mogę pracować w miejscu zamieszkania. Jak w Trójmieście wygląda oczekiwanie na decyzje administracyjne? W Gdańsku nie mam doświadczeń, ale koledzy skutecznie realizują procesy formalne. Osobiście prowadziłem do tej pory projekty w Sopocie i w Gdyni, gdzie spotkałem się z partnerskim podejściem urzędników. W Urzędzie Miejskim w Gdyni działa specjalna komórka wsparcia inwestycyjnego, czyli łącznik pomiędzy różnymi wydziałami. Taka komunikacja bardzo mocno przekłada się na udaną współpracę i przyśpiesza procesy urzędowe.

Rewitalizacja w Łodzi. Koncepcja nowej inwestycji Okam
19.02.2025

Rewitalizacja w Łodzi. Koncepcja nowej inwestycji Okam

Miastotwórczy, wielofunkcyjny projekt Okam powstanie przy ul. Przędzalnianej 71, w historycznej dzielnicy Księży Młyn w Łodzi. Na terenie zakładów włókienniczych Karola Scheiblera deweloper zrewitalizuje m.in. obiekt Przędzalni, w którym zaplanowano funkcje mieszkaniowe. Nowa inwestycja Okam to kolejna rewitalizacja na koncie dewelopera. Projekt na terenie poprzemysłowych łódzkich terenów dołączy do renowacji historycznej tkanki miejskiej, takich jak Strefa Piotrkowska 217 i Łódź.Work w Łodzi czy Bohemą – Strefa Praga i F.S.O. PARK w Warszawie.  Projekt jest możliwy dzięki zakupowi gruntu przy ul. Przędzalnianej 71 o powierzchni ponad 28.000 mkw. z ważnym pozwoleniem na budowę. Inwestycja planowana jest na terenie byłych zakładów włókienniczych Karola Scheiblera, największych w przedwojennej Łodzi i jednych z największych w ówczesnej Europie. Centralnym jej punktem będzie XIX-wieczny gmach Przędzalni, niegdyś najważniejszy fragment włókienniczego kompleksu. 
 W ramach projektu deweloper zakłada gruntowną rewitalizację istniejącej zabudowy oraz budowę nowych obiektów. Na terenie inwestycji znajdzie się 10 budynków, w tym 5 zabytkowych i 5 nowo wybudowanych, które połączą w sobie funkcje mieszkaniowe, handlowo-usługowe i gastronomiczne. Nowa zabudowa zostanie wkomponowana w zabytkowy charakter części historycznej, z poszanowaniem wartościowej architektury definiującej charakter tego miejsca. 
 – Zakup gruntu po byłych zakładach włókienniczych Scheiblera to kolejna łódzka rewitalizacja Okam. Inwestycje w historyczne i poprzemysłowe tereny wpisane są w strategię rozwoju firmy i stały się naszym znakiem rozpoznawczym. Księży Młyn w Łodzi, dzięki trwającym i zrealizowanym już pracom, dynamicznie się rozwija i wyrasta na imponującą dzielnicę, przyciągając mieszkańców i turystów. Doświadczenie Okam w podobnych projektach pozwoli nam dołożyć swój wkład w rozwój tego miejsca – komentuje Marcin Michalec, Dyrektor Zarządzający Okam.  Odrestaurowany budynek Przędzalni zyska nowe życie z funkcją mieszkalną oraz częścią usługową. Z kolei w obiektach dawnego ambulatorium, warsztatu, portierni i Domu Dyrektora planowane 
są przestrzenie gastronomiczne, handlowo-usługowe i biurowe. Projekt przewiduje zachowanie aż 44,4% powierzchni biologicznie czynnej działki, co odpowiada 12.450 mkw.