
Puls Budownictwa
Aktualności z różnych sektorów branży budowlanej, plany rozwoju i działania kluczowych firm relacje z placu budowy oraz innowacyjne produkty i technologie dla budownictwa.

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – kompleksowe rozwiązania od AAT Systemy Bezpieczeństwa
Współczesne inwestycje budowlane to nie tylko architektura i infrastruktura – to także zaawansowana technologia, która realnie chroni ludzi i mienie. W obliczu rosnących zagrożeń oraz coraz bardziej złożonych wymagań prawnych, kluczowe staje się wdrażanie nowoczesnych i niezawodnych elektronicznych systemów zabezpieczeń. Dlatego od ponad 30 lat rozwijamy AAT Systemy Bezpieczeństwa – polską firmę technologiczną, która aktywnie wspiera rozwój rynku zabezpieczeń i odpowiada na jego rzeczywiste potrzeby. Technologia, która daje przewagę Dostarczamy rozwiązania, które nie tylko skutecznie chronią, ale również ułatwiają zarządzanie bezpieczeństwem w obiektach – od biurowców i zakładów przemysłowych, przez szpitale i urzędy, po lotniska i infrastrukturę krytyczną. Nasze systemy sprawdzają się także w rozbudowanych strukturach organizacyjnych – takich jak sieci handlowe, placówki bankowe czy biura korporacyjne, gdzie kluczowe jest centralne zarządzanie rozproszonymi lokalizacjami. Siłą naszych rozwiązań jest integracja: różnorodne systemy, jedna platforma, pełna kontrola. Nasze rozwiązania kierujemy do profesjonalistów odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie systemów zabezpieczeń – instalatorów, integratorów, projektantów oraz inwestorów. Wspieramy ich na każdym etapie realizacji inwestycji, oferując nowoczesne technologie oraz eksperckie i praktyczne wsparcie. Tworzymy technologię tu, w Polsce Naszym flagowym rozwiązaniem jest Novus Management System AC – autorska platforma opracowana od podstaw przez nasz zespół programistów. To zaawansowane narzędzie umożliwia integrację i zarządzanie systemami kontroli dostępu, monitoringu wizyjnego, alarmami, systemami przeciwpożarowymi, rozpoznawaniem tablic rejestracyjnych, rejestracją czasu pracy oraz automatyką budynkową. Dzięki elastycznemu zarządzaniu uprawnieniami i konfiguracją możliwy jest sprawny nadzór nad wieloma lokalizacjami z dowolnego miejsca. Skalowalność i elastyczność – z myślą o rozwoju inwestycji System Novus Management System AC został zaprojektowany tak, aby elastycznie dostosowywał się do zmieniających się potrzeb inwestycji. Jego modułowa architektura umożliwia rozpoczęcie wdrożenia od podstawowych funkcjonalności i stopniową rozbudowę w miarę rosnących wymagań. System automatycznie obsługuje zdarzenia, umożliwia centralne zarządzanie uprawnieniami i wspiera szybkie reagowanie na zagrożenia. Całość oparta jest na niezawodnych komponentach sprzętowych oraz bezpiecznej bazie danych MS SQL. Standardy, którym można zaufać Nasze produkty i rozwiązania spełniają zarówno krajowe, jak i europejskie normy oraz przepisy dotyczące elektronicznych systemów zabezpieczeń. Posiadają wymagane certyfikaty i sprawdzają się w najbardziej wymagających środowiskach: w sektorze wojskowym i administracji publicznej, w obiektach przemysłowych oraz logistycznych. Jesteśmy z Wami na każdym etapie Oferujemy kompleksowe wsparcie techniczne, projektowe i serwisowe – od koncepcji, przez instalację, aż po szkolenia i bieżące utrzymanie systemów. Dzięki oddziałom w całym kraju zapewniamy szybki kontakt i realne wsparcie na każdym etapie realizacji, niezależnie od skali inwestycji. Regularnie organizujemy również szkolenia dla projektantów i instalatorów, wspierając rozwój ich kompetencji oraz efektywne wykorzystanie oferowanych technologii. Inwestycja, która się opłaca Inwestując w nasze rozwiązania, zyskujesz nie tylko bezpieczeństwo i nowoczesne narzędzia do zarządzania, ale również realne oszczędności – dzięki automatyzacji procesów i redukcji kosztów ochrony. Wybierając AAT, wspierasz polską gospodarkę oraz zaufanych specjalistów, którzy od trzech dekad budują silną pozycję naszej marki na rynku europejskim. Zaufaj naszemu doświadczeniu, nowoczesnej technologii oraz kompleksowemu wsparciu na każdym etapie inwestycji. AAT Systemy Bezpieczeństwa – Twój sprawdzony partner w budowaniu skutecznych i niezawodnych systemów zabezpieczeń. Skontaktuj się z naszym zespołem i dowiedz się, jak możemy zabezpieczyć Twoją inwestycję – od projektu po serwis. Więcej informacji: www.aat.pl www.platforma.aa.pl

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?
Wypróbuj bez zobowiązańW przypadku pytań dotyczących działania aplikacji zapraszamy do kontaktu z konsultantem poprzez czat lub:
Skontaktuj się
Rozbudowa Centrum Handlowego Tkalnia w Pabianicach
Firma SKB LDR podpisała umowę z łódzką spółką z grupy A&A Holding na realizację rozbudowy i przebudowy Centrum Handlowego Tkalnia w Pabianicach. Prace budowlane już się rozpoczęły. Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę i przebudowę istniejącego budynku magazynowo-handlowo-usługowego, zlokalizowanego na terenie Tkalni przy ul. Grota-Roweckiego. Projekt zakłada także budowę wiaty, zmianę zagospodarowania terenu oraz modernizację infrastruktury technicznej. Powierzchnia nowej zabudowy dachowej wyniesie ok. 6 150 mkw. Dodatkowo przewidziano utwardzenie ok. 600 mkw. powierzchni oraz urządzenie 250 mkw. terenów zielonych. Rozbudowa Tkalni to kontynuacja rewitalizacji terenów po dawnych zakładach przemysłowych, które były symbolem przemysłowego rozwoju Pabianic. Kompleks został otwarty w 2019 roku. Nowa część obiektu pozwoli na dalszy rozwój oferty handlowej i usługowej centrum. Projekt architektoniczny łączy nowoczesne rozwiązania, takie jak przestronne, energooszczędne wnętrza, z elementami inspirowanymi przemysłową historią miejsca, tworząc spójną, estetyczną całość. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na grudzień 2025 roku. – Jako generalny wykonawca cieszymy się, że możemy uczestniczyć w rozwoju Tkalni, która nie tylko zachowuje przemysłowe dziedzictwo Pabianic, ale również odpowiada na współczesne potrzeby handlowe i usługowe – mówi Miłosz Adamczyk, wiceprezes zarządu SKB LDR. – Naszym celem jest stworzenie przestrzeni, która będzie zarówno funkcjonalna, jak i przyjazna mieszkańcom, a także stanowić wzór udanej adaptacji przestrzeni poprzemysłowej.

Nowy biurowiec w Warszawie. LightOn przy Prostej 69
CPI Property Group rozpoczyna swój pierwszy projekt deweloperski w Warszawie. Certyfikowany w kilku systemach biurowiec LightOn stanie na Woli i zastąpi obiekt Prosta 69. Jego koncepcja powstała przy współpracy z pracownią architektoniczną APA Wojciechowski Architekci. Projekt LightOn przy ulicy Prostej 69 będzie liczył 23,6 tys. mkw. powierzchni rozlokowanej łącznie na 14 kondygnacjach: 10 poziomach w bryle głównej oraz na 4 dodatkowych piętrach w dominancie. Ponad to budynek będzie posiadał: dwupoziomowy parking podziemny z systemem rotacyjnym, pełną infrastrukturę dla rowerzystów oraz ładowarki dla pojazdów elektrycznych, zielony taras, sklepy i restaurację. Nowy budynek będzie oddany do użytkowania w czwartym kwartale 2028 roku. – LightOn to pierwszy projekt deweloperski CPI Property Group w Polsce. Przygotowujemy się do jego budowy, wykorzystując wieloletnie doświadczenia zdobyte jako deweloper na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Koncepcja nowego biurowca powstała na bazie naszego doświadczenia w zarządzaniu budynkami biurowymi i zgodnie z dzisiejszymi wymaganiami rynku – mówi Barbara Topolska, Country Manager CPIPG w Polsce. Biurowiec LightOn będzie nowoczesnym, kameralnym budynkiem wyposażonym w najnowsze rozwiązania dla komfortu, wygody i efektywności pracy. Nad koncepcją obiektu pracował zespół kierowany przez Mikołaja Płonkę, dyrektora ds. rozwoju CPIPG w Polsce i we współpracy z pracownią architektoniczną APA Wojciechowski Architekci. LightOn został zaprojektowany, aby spełniać najwyższe standardy ESG w zakresie ekologicznego funkcjonowania i komfortu pracowników oraz pozytywnego wpływu na otoczenie zewnętrzne. Będzie certyfikowany w systemach: WELL, BREEAM, SmartScore i WiredScore z celem uzyskania najwyższych poziomów dla każdego z nich. Będzie również spełniał warunki programu Obiekt bez barier. Oprócz rozwiązań, które wpłyną na dobrostan użytkowników, wydajność, oszczędność i ekologiczność budynku, uwzględniono także te gwarantujące zastosowanie technologii ułatwiających zarządzanie obiektem, zwiększających bezpieczeństwo oraz optymalizujących działanie kluczowych systemów, w tym infrastruktury IT. Nowa inwestycja przy ulicy Prostej 69 zastąpi istniejący w tym miejscu biurowiec Prosta 69. Nazwa LightOn nawiązuje do historii lokalizacji. Do lat 90. ubiegłego wieku przy ulicy Prostej 69 działały Zakłady Hutnicze Metali Wysokotopliwych „Polam” im. J. Grimau zajmujące się produkcją drutów dla przemysłu oświetleniowego. Historia tego adresu została przeniesiona w nowoczesną i elegancką formę biurowca LightOn. Jego nazwa, architektura oraz elementy wykorzystane przy budowie nawiązują do biznesowej tradycji warszawskiej Woli. W Warszawie CPI Property Group jest właścicielem i zarządcą 20 nowoczesnych biurowców o łącznej powierzchni ponad 516 tys. mkw. wartych 1,6 mld euro.

Aldi otworzy centrum logistyczne na Mazowszu
W podwarszawskim CTPark Warsaw Emilianów powstanie magazyn centralny Aldi o powierzchni 43 000 mkw. Będzie to trzecie w Polsce centrum dystrybucyjne sieci dyskontów. Generalnym wykonawcą jest Kajima Poland. Otwarcie obiektu zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 roku. Aldi, które w całej Polsce ma ponad 360 sklepów, a w ubiegłym roku otworzyło blisko 60 nowych, inwestuje w nowe centrum dystrybucyjne w pobliżu Warszawy. Firma zajmie niemal cały budynek WEMI01 w, należącym do CTP, parku biznesowym w Emilianowie. – Z dużym uznaniem obserwujemy tempo rozwoju Aldi w Polsce. Będąc nie tylko deweloperem, ale i właścicielem realizowanych parków biznesowych, możemy zapewnić nowemu klientowi długoterminową stabilność. To jedna z kluczowych wartości w przypadku tak potężnych projektów. O skali inwestycji mogą świadczyć konkretne rozwiązania: technologia przeładunku w łańcuchu chłodniczym (cold chain logistics), obsługa przyjęć i wysyłek kilkuset samochodów każdego dnia, dostępność miejsc postojowych dla prawie 70 pojazdów ciężarowych czy instalacja fotowoltaiczna o mocy 500 kWp – wyjaśnia Piotr Flugel, Managing Director w CTP Polska. Zaawansowana technologicznie przestrzeń magazynowa została zaprojektowana z myślą o zwiększeniu efektywności i jakości łańcucha dostaw. Dzięki specjalnej strefie chłodniczej, około 25% dostaw sieci Aldi będzie realizowanych w warunkach kontrolowanej temperatury, co pozwoli jeszcze lepiej zadbać o świeżość produktów. Prawie 90 ramp rozładunkowych umożliwi sprawną obsługę logistyczną, a odciążenie istniejących centrów w Bydgoszczy i Chorzowie skróci czas dostaw do sklepów zlokalizowanych w województwach: mazowieckim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, łódzkim i lubelskim. – Otwarcie centrum dystrybucyjnego w Emilianowie to strategiczny krok w rozwoju logistyki Aldi w Polsce. Dzięki nowej lokalizacji znacząco zwiększymy elastyczność i sprawność naszych dostaw w centralnej i północno-wschodniej części kraju. Co równie ważne – inwestycja pozwoli nam być jeszcze bliżej klientów, a tym samym szybciej reagować na ich potrzeby – zaznacza Wojciech Łubieński, prezes Aldi Polska. Generalnym wykonawcą jest Kajima Poland.**** Realizacja inwestycji już się rozpoczęła –**** fundamenty zostały już położone, a prace wchodzą w kolejny etap. Zamontowano pierwsze słupy konstrukcji nośnej dachu. Nowy obiekt będzie wyposażony w – wykraczające poza standardowe – zabezpieczenia przeciwpożarowe, między innymi umożliwiające oddymianie transferowe mroźni. Duży nacisk zostanie też położony na efektywne zarządzanie energią. W tym celu wykorzystywane będzie ciepło odpadowe generowane przez instalację chłodniczą glikolową. Aby zoptymalizować procesy termodynamiczne zostaną zainstalowane wymienniki ciepła, które pozwolą na wykorzystanie tzw. ciepła odpadowego do ogrzewania posadzki pod mroźniami oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Oddanie hali do użytkowania zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 roku. Docelowo cały kompleks będzie składał się z trzech budynków o łącznej powierzchni najmu ponad 119 600 mkw. CTPark Warsaw Emilianów to jedna z siedmiu inwestycji CTP w województwie mazowieckim. – W regionie realizujemy obecnie łącznie ponad 840 000 mkw. powierzchni przemysłowo-logistycznych. Planujemy, że do końca 2026 roku nasze tutejsze portfolio nieruchomości osiągnie milion mkw. – podkreśla Piotr Flugel, Managing Director w CTP Polska.

Matexi znów buduje w Warszawie
Matexi Polska wprowadza do oferty drugi etap inwestycji Sady Żoliborz w Warszawie. Osiedle zaprojektowane przez pracownię Latergrupa Architekci docelowo obejmie 178 mieszkań. Pomiędzy budynkami powstanie zielony dziedziniec, a wśród proekologicznych rozwiązań są panele fotowoltaiczne i system retencji wody deszczowej. Inwestycja Sady Żoliborz położona jest u zbiegu ulic Anny German i Zygmunta Krasińskiego w Warszawie. Drugi etap osiedla to pięciokondygnacyjny budynek, w którym znajdzie się 66 mieszkań o zróżnicowanych układach i metrażach od 38 do 127 mkw. Projekt obejmuje również funkcjonalny parking podziemny z komórkami lokatorskimi, rowerownią i boksami na jednoślady oraz dwa lokale usługowe na parterze. Będzie to trzeci budynek tworzący harmonijną kompozycję osiedla, którego dopełnieniem są starannie zaprojektowane dziedzińce i zieleń. W ramach pierwszego etapu, który zbliża się do ukończenia, powstają dwa budynki o wysokości od 5 do 8 kondygnacji, oferujące łącznie 112 lokali. Za projekt całej inwestycji odpowiada żoliborska pracownia Latergrupa Architekci, a generalnym wykonawcą jest firma AMConstruction. – Zarówno rozrzeźbiona bryła nowoprojektowanego budynku, jak i jego wykończenie, są kontynuacją zamysłu, który towarzyszył nam podczas tworzenia pierwszej fazy projektu. Przyjęliśmy dwa sposoby podejścia do zadania projektowego – w skali makro (dzielnicy) i mikro (mieszkańca). Pierwsze podejście zakłada wpisanie się budynku w otoczenie poprzez zaprojektowanie ceglanych detali elewacji, nawiązujących do istniejącej zabudowy Żoliborza. Drugie, w skali mikro, to stworzenie przestrzeni dostosowanej do skali człowieka, umożliwiającej relaks i zacieśnianie relacji sąsiedzkich. Kształt budynków inwestycji został zaprojektowany tak, by pomiędzy nimi powstał teren rekreacyjny w postaci dużego dziedzińca, na którym znajdują się elementy małej architektury służącej do odpoczynku. Dziedziniec otacza bujna roślinność, która zapewnia poczucie prywatności – mówi architekt Grzegorz Perguł, Latergrupa Architekci. W całym projekcie istotną rolę odgrywają tereny zieleni, ponieważ inwestycja graniczy od południa z planowanym parkiem publicznym, na którego terenie niegdyś znajdowała się trasa kolejki wąskotorowej obsługującej dawne zakłady przemysłowe. W sąsiedztwie inwestycji powstał Skwer Krasińskiego, czyli nowe, zielone miejsce na mapie Żoliborza. W ramach inwestycji zaplanowano również szereg rozwiązań ekologicznych takich jak panele fotowoltaiczne, retencja wody deszczowej czy budki dla ptaków i owadów. – Osiedle Sady Żoliborz wyróżnia się doskonałą lokalizacją, z bogatą infrastrukturą miejską i bliskością terenów zielonych, takich jak Skwer Krasińskiego i planowany park na terenie dawnej bocznicy kolejowej. Z dużą satysfakcją wprowadzamy do sprzedaży drugi etap tej popularnej inwestycji, w którym kontynujemy założenia architektoniczne przyjęte w pierwszej fazie – podkreśla Karolina Stokowska, deweloper projektu, Matexi Polska. jak informuje inwestor, zakończenie budowy oraz przekazanie lokali do użytkowania w ramach drugiej fazy projektu planowane jest na III kwartał 2026 roku.

WPIP Construction zbuduje centrum dystrybucyjne HalfPrice
Firma WPIP Construction podpisała umowę na realizację nowoczesnego obiektu dystrybucyjno-magazynowego w Polkowicach dla Grupy CCC. Kontrakt obejmuje generalne wykonawstwo w ramach pierwszej fazy realizacji inwestycji. Kompleks w Polkowicach obejmie obiekt dystrybucyjno-magazynowy o powierzchni ok. 26,6 tys. mkw. oraz część biurową o powierzchni użytkowej ok. 4,8 tys. mkw. Inwestycja zostanie zrealizowana w oparciu o standardy zrównoważonego budownictwa oraz wytyczne unijnej taksonomii, zgodnie z długofalowym podejściem Grupy CCC do odpowiedzialnego rozwoju. Będzie obejmować m.in. zautomatyzowaną halę wysokiego składowania oraz halę dystrybucyjną z nowoczesnymi systemami sortowniczymi do płynnego procesowania produktów z oferty HalfPrice. WPIP Construction, jako firma z doświadczeniem w realizacjach dla sektora retail, już wcześniej miała okazję współpracować z Grupą CCC. – Z dumą przyjęliśmy wiadomość, że to właśnie WPIP Construction będzie realizować kolejną inwestycję dla Grupy CCC – centrum dystrybucyjne HalfPrice – powiedział Dariusz Stasik, prezes zarządu WPIP. – Cieszy nas to szczególnie, bo także jesteśmy polską firmą rodzinną, w DNA naszej firmy leży długofalowe podejście do strategii, odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, relacyjność i bezpieczeństwo pracowników – wartości, które znajdują odzwierciedlenie zarówno w naszej kulturze organizacyjnej, jak i w podejściu do każdego projektu. Budowa obiektu w Polkowicach ruszy niebawem, a jej zakończenie planowane jest w drugim kwartale 2026 r. Inwestycja przyczyni się do wzmocnienia infrastruktury logistycznej HalfPrice i dalszego rozwoju tej marki, wzmocni potencjał ekonomiczny regionu Polkowic i Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz stworzy nowe atrakcyjne miejsca pracy.

Stacja Warszawa Zachodnia w przebudowie. Kulisy inwestycji
Stacja Warszawa Zachodnia to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce. Firma Soletanche Polska odgrywa w jej realizacji kluczową rolę, odpowiadając za zaprojektowanie i zrealizowanie fundamentów oraz podziemnej obudowy całego obiektu nowej stacji Warszawa Zachodnia, w tym peronów, hali dworcowej, przejścia podziemnego, a także tunelu tramwajowego na poziomie -2. Zespół inżynierów Soletanche pracował na zlecenie generalnego wykonawcy – firmy Budimex. Wymagająca lokalizacja, wysoki poziom wód gruntowych i duża skala inwestycji wymusiły zastosowanie zaawansowanych technologii inżynieryjnych. Posadowienie tak dużego obiektu wymagało m.in. wykonania ścian szczelinowych o grubości od 60 do 100 cm i głębokości sięgającej prawie 27 metrów. Aby zapewnić ich stateczność, zastosowano kotwy gruntowe oraz tymczasowe rozpory stalowe, z których najdłuższa miała aż 32 metry. Wewnątrz konstrukcji kluczową rolę odgrywają barety, czyli fundamenty pośrednie, które przenoszą siły konstrukcyjne zarówno w fazie tymczasowej, jak i docelowej. Najwięcej z nich – aż 128 sztuk – powstało w tunelu tramwajowym na poziomie -2, gdzie ich grubość wynosiła od 120 do 150 cm. Barety zastosowano również jako fundamenty pośrednie pod słupy stalowe podtrzymujące zadaszenie dworca. – Barety w fazie tymczasowej przenoszą siły ze stropów rozporowych, a w fazie docelowej – dodatkowo z płyty fundamentowej – na niżej położone warstwy podłoża – wyjaśnia Wiktoria Rzońca, Asystentka Projektanta w Soletanche Polska. Z uwagi na wysoki poziom wód gruntowych konieczne było zabezpieczenie obiektu przed ich napływem. W tym celu firma zastosowała technologię kolumn jet-grouting, tworząc przesłony przeciwfiltracyjne o grubości minimum jednego metra, rozmieszczone na dwóch poziomach. – To właśnie ta przesłona z kolumn jet-grouting zabezpiecza cały obiekt przed napływem wód gruntowych i pozwala na jego bezpieczne i sprawne użytkowanie – dodaje Mateusz Lech, Inżynier Budowy w Soletanche Polska. W ramach projektu Soletanche Polska wykonała również fundamenty pod nową kładkę pieszą nad peronami, która połączyła Wolę z Ochotą. Filary tej kładki posadowiono na palach CFA, jednej z najczęściej stosowanych technologii w zwartej miejskiej zabudowie. Aktualnie zespół Soletanche pracuje nad kolejnym etapem inwestycji – budową tunelu tramwajowego po drugiej stronie Alei Jerozolimskich, który docelowo połączy się z tunelem pod dworcem. Prace są realizowane dla konsorcjum firm Grupa ZUE S.A. i Fabe Polska Sp. z o.o.