
Puls Budownictwa
Aktualności z różnych sektorów branży budowlanej, plany rozwoju i działania kluczowych firm relacje z placu budowy oraz innowacyjne produkty i technologie dla budownictwa.

Prologis buduje centrum dystrybucji dla firmy Schaeffler
Prologis zrealizuje w województwie opolskim szyte na miarę centrum dystrybucji dla firmy Schaeffler. Nowy obiekt zostanie wyposażony w zaawansowaną automatykę i rozwiązania służące efektywności energetycznej. Budynek będzie poddany certyfikacji BREEAM na poziomie „outstanding”. Prace budowlane już trwają, a ich zakończenie jest zaplanowane na pierwszą połowę 2026 roku. Symboliczne wbicie pierwszej łopaty wykonali przedstawiciele Prologis, Schaeffler, Bremer, władz województwa opolskiego, gminy Ujazd oraz Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Magazyn o powierzchni 62 500 mkw. będzie pełnił funkcję kluczowego centrum dystrybucji i kompletacji w łańcuchu dostaw części zamiennych Schaeffler. Będzie to magazyn typu BTS, a więc obiekt w pełni dopasowany do indywidualnych potrzeb klienta. – Umacniamy obecność firmy Schaeffler w Polsce, wprowadzając innowacyjne rozwiązania i tworząc dodatkowe miejsca pracy w Ujeździe. Nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój i wspieranie lokalnych społeczności przełożą się na zbudowanie silnej marki pracodawcy w regionie – dodał Andreas Knoll, Country Head na Polskę w Schaeffler. Projektując budynek Prologis, duży nacisk położono na efektywność energetyczną oraz ograniczenie emisji CO2. Całość zapotrzebowania na ciepło magazynu zostanie pokryte przez energooszczędne pompy ciepła, a budynek nie będzie posiadał instalacji gazowej. Dodatkowo obiekt zostanie wyposażony w dachowy system fotowoltaiczny. Komfortowe warunki pracy i niskie zużycie energii w magazynie zapewni oświetlenie LED oraz przeszklenia dachowe, które dostarczą naturalne światło w strefach stałej pracy. Zaplanowano również ponadstandardową izolację przegród zewnętrznych, co przełoży się na lepszą efektywność cieplną budynku. Inwestycja zostanie zrealizowana w oparciu o niskoemisyjne materiały, takie jak stal i beton, a dostawy realizowane będą lokalnie, co dodatkowo ograniczy ich ślad węglowy. Na wyposażeniu obiektu znajdą się też nowoczesne systemy automatyzacji. – Nowy budynek w Ujeździe to wyraz naszego zaangażowania w realizację projektów spełniających najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju i technologii. Obiekt będzie wyróżniał się wysoką efektywnością energetyczną oraz zaawansowaną automatyzacją. Projekt jest dla nas szczególnie wyjątkowy również ze względu na fakt, że jego wybudowanie będzie oznaczać powstanie nowego parku logistycznego: Prologis Park Ujazd. Znaczącą rolę w podjęciu decyzji przez klienta – oprócz jakości samego budynku – odegrało również jego strategiczne położenie oraz wsparcie ze strony lokalnych władz dla inwestycji – podkreślił Paweł Sapek, Senior Vice President, Regional Head Prologis w Europie Środkowej. Prologis Park Ujazd może być miejscem zarówno działalności logistycznej, jak i produkcji za sprawą przyłącza o mocy 14 MW. Po wybudowaniu magazynu dla firmy Schaeffler może tu powstać dodatkowe 82 000 mkw. powierzchni magazynowej lub produkcyjnej.

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?
Wypróbuj bez zobowiązańW przypadku pytań dotyczących działania aplikacji zapraszamy do kontaktu z konsultantem poprzez czat lub:
Skontaktuj się
Startuje budowa nowej siedziby Teatru Muzycznego w Poznaniu
Przy ul. Św. Marcin w Poznaniu odbyła się uroczystość oficjalnego przekazania placu budowy pod nową siedzibę Teatru Muzycznego. Generalnym wykonawcą jest firma Dekpol Budownictwo. Harmonogram inwestycji zakłada, że prace budowlane rozpoczną się w 2026 roku. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz, w tym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanna Wróblewska, Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak, Mariusz Niewiadomski - Prezes Dekpol Budownictwo i Dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu - Przemysław Kieliszewski. Podczas konferencji przedstawiono plany inwestycyjne na najbliższy czas. Projekt rozpisany został na szereg kamieni milowych – istotnych punktów kontrolnych, które wyznaczają postęp prac aż do zakończenia przedsięwzięcia, które planowane jest za ok. 3,5 roku. Zgodnie z „mapą drogową” inwestycji, pierwszym kamieniem milowym było przejęcie placu budowy przez wykonawcę, co nastąpiło 28 czerwca 2025 r. podczas konferencji. Od tego dnia wykonawca rozpoczyna organizację zaplecza budowy, wykonanie pomiarów akustycznych i wibroakustycznych. Choć zasadnicze roboty budowlane ruszą w 2026 roku, rok 2025 upłynie pod znakiem intensywnych prac projektowych, które są fundamentem dalszych działań. Zgodnie z umową, wykonawca przekaże wstępny harmonogram prac na przełomie lipca i sierpnia br., co pozwoli na uszczegółowienie kolejnych kroków. Jeszcze w tym roku przewidziane są prace przygotowawczo-organizacyjne w terenie – obejmą one m.in. uporządkowanie działek z pozostałości starych nawierzchni, karpin oraz fragmentów murów. Trwają również uzgodnienia z Biurem Miejskiego Konserwatora Zabytków dotyczące Programu Prac Archeologicznych, który określi warunki prowadzenia robót ziemnych. Ważnym elementem planu na przełom jesieni i zimy 2025 roku będą nasadzenia zastępcze. Dzięki współpracy z Zarządem Zieleni Miejskiej, planowane są one m.in. w Parku Marcinkowskiego oraz przy al. Praw Kobiet. Dalszy harmonogram inwestycji zakłada zakończenie prac projektowych – wrzesień 2026 r., stan surowy otwarty – wrzesień 2027 r., stan surowy zamknięty– do kwietnia 2028 r., odbiór techniczny inwestycji – październik 2028 r. oraz pozwolenie na użytkowanie i odbiór końcowy inwestycji w grudniu 2028 r. Nowoczesny budynek, który powstanie w centrum Poznania, przy zbiegu ulic Św. Marcin i Skośnej ma stać się nowym symbolem miasta. W obiekcie znajdzie się przestronna scena główna z widownią na blisko 1200 osób, sala kameralna na ok. 300 miejsc, restauracja z salą bankietową, studiem nagrań i otwartym foyer. Integralną częścią inwestycji będzie również Park Wody i Muzyki, który wzbogaci przestrzeń miejską w przyjazne, ekologiczne rozwiązania. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Miasta Poznania, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Powiatu Poznańskiego. Wartość zamówienia podstawowego wynosi blisko 375 mln złotych brutto, a wynikająca z opcji kwota to około 116 mln złotych brutto. Łączna wartość realizacji przy wykorzystaniu wszystkich praw opcji to w przybliżeniu 491 mln złotych brutto.

Alstal z kontraktem na budowę zakładu dla producenta puszek
Alstal Grupa Budowlana podpisała kontrakt na realizację nowoczesnej hali produkcyjno-magazynowej z częścią biurową dla Canpack, producenta aluminiowych puszek do napojów. W rozbudowanej fabryce powstanie ponad 100 nowych miejsc pracy. Inwestycja powstaje w bydgoskiej strefie przemysłowej przy ul. Kobaltowej 2. Obiekt o kubaturze 215 000 msześć. i powierzchni zabudowy blisko 19 000 mkw. zostanie wyposażony w zaawansowaną linię technologiczną do produkcji puszek o wydajności ok. 1 miliarda sztuk rocznie. Inwestycja przewiduje istotne zwiększenie możliwości produkcyjnych zakładu w Bydgoszczy i obejmuje nakłady przekraczające 440 milionów złotych. Budowa ruszyła w czerwcu 2025 r., a jej zakończenie przewidziane jest na sierpień 2026 r. Projekt zamienny przygotowała poznańska pracownia Alltid. Zarządzanie budową prowadzone będzie z użyciem MS Project oraz modelowania BIM. Alstal zrealizuje specjalistyczne fundamenty, instalacje chłodzenia, wentylację, kanalizację przemysłową oraz systemy tryskaczowe, dostosowane do wymogów technologicznych inwestora. W ramach inwestycji przewidziano również przebudowę ul. Kobaltowej, w tym budowę parkingów, chodników i ścieżki rowerowej. – Realizacja hali produkcyjno-magazynowej dla Canpack to projekt, który idealnie wpisuje się w nasze doświadczenie w sektorze budownictwa przemysłowego. To inwestycja wymagająca zaawansowanego podejścia zarówno w zakresie projektowym, jak i wykonawczym – od specjalistycznych fundamentów po instalacje przystosowane do obsługi w pełni zautomatyzowanej linii produkcyjnej. Jesteśmy odpowiedzialni za kompleksowe wykonanie obiektu, który spełni najwyższe standardy technologiczne i jakościowe – komentuje Adam Fronczak, Dyrektor oddziału Bydgoszcz w Alstal Grupa Budowlana. Dzięki rozbudowie fabryki w Bydgoszczy moce produkcyjne zakładu wzrosną o około miliard puszek rocznie. – Docelowo utworzymy ponad 100 nowych miejsc pracy i wzmocnimy naszą pozycję na europejskim rynku, na którym obecnie zajmujemy drugie miejsce wśród producentów puszek napojowych.– powiedział Marian Miskov, Regional Director Poland and Steel Group Business Unit Director.

CPK na Śląsku budzi emocje – czy zatrzymają one inwestycję?
Budowa szprych kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) stała się jednym z najbardziej kontrowersyjnych tematów infrastrukturalnych ostatnich miesięcy. W centrum uwagi znalazł się odcinek Katowice–Ostrawa, który ma przebiegać przez intensywnie zurbanizowane tereny Śląska – między innymi przez Mikołów, Łaziska Górne, Orzesze, Palowice, Świerklany czy Żory. CPK to planowany węzeł transportowy integrujący nowoczesne lotnisko, położone w rejonie Baranowa, około 40 km od Warszawy z siecią kolejową i drogową. Projekt ma na celu poprawę krajowej i międzynarodowej dostępności komunikacyjnej, zwiększenie przepustowości transportu oraz stymulowanie rozwoju gospodarczego. Pełny program CPK zakłada stworzenie dziesięciu „szprych” – szybkich linii kolejowych promieniście rozchodzących się od Baranowa, łączących port z głównymi regionami Polski: od Pomorza, przez Mazury, po Śląsk i Podkarpacie. Szprychy mają składać się z nowych odcinków oraz zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury, zaprojektowanych na prędkość do 250 km/h, umożliwiając podróż z ponad 100 miast do CPK w czasie krótszym niż 2,5 godziny. Protesty w Mikołowie i Czerwionce–Leszczynach W odpowiedzi na ogłoszone warianty szprychy CPK na Śląsku, mieszkańcy rozpoczęli lokalne protesty. Najgłośniejszym echem odbiły się te w Palowicach i Czerwionce–Leszczynach, gdzie sołtyska Palowic Dominika Baranowicz ostrzegała przed „bandyckim wywłaszczeniem” i „niszczeniem lokalnej przyrody” – podkreślając także obawę przed utratą dorobku życia. W Mikołowie alarmowano zaś, że planowana linia mogłaby spowodować wyburzenie około 550 domów – sytuacja ta wywołała prawdziwą falę sprzeciwu. Demonstracja przeciw inwestycji w Katowicach w marcu Kulminacją sprzeciwu wobec CPK była wspólna demonstracja w Katowicach, która odbyła się 15 marca 2025 roku. Ponad sto osób z Mikołowa, Łazisk Górnych, Orzesza, Palowic, Bełku, Żor i innych miejscowości przemaszerowało ulicami miasta – od Rynku do Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego – skandując: „Obiecali, oszukali”, „Stop kolei, która dzieli” czy „Nie dla CPK”. Wzięli w niej udział także lokalni samorządowcy m.in. burmistrz Łazisk Górnych Aleksander Wyra, burmistrz Orzesza Mariusz Oleś oraz burmistrz Czerwionki-Leszczyn Wiesław Janiszewski. Bartosz Orszulik z Mikołowa akcentował, że mieszkańcy nie mają zaufania do państwa ani spółki CPK, ponieważ nie przedstawiono im klarownego planu działań ani sensownego systemu rekompensat. Główne zarzuty protestujących dotyczą: - wywłaszczenia i niszczenia domów – szczególnie w Mikołowie, gdzie aż 550 budynków może zostać wyburzonych; - braku dialogu – mieszkańcy alarmują, że konsultacje są powierzchowne, a późniejsze działania prowadzone są bez rozwiązań społecznych; - niszczenia przyrody – linia prowadzi przez tereny cenne przyrodniczo, które mieszkańcy chcą chronić; - alternatywy dla projektu czyli modernizacji istniejącej infrastruktury – protestujący proponują, aby zamiast budowy nowej trasy zastosować modernizację linii konwencjonalnej do 160 km/h, co według nich byłoby bardziej efektywne i mniej inwazyjne. Odpowiedź CPK Spółka CPK, reprezentowana m.in. przez jej rzecznika - Konrada Majszyka, tłumaczy, że linia Katowice–Ostrawa stanowi kluczowe zaplecze infrastrukturalne regionu – pozwoli na włączenie Jastrzębia-Zdroju do sieci kolejowej oraz zwiększy spójność transportową Śląska. Podkreśla się również, że inwestycje są poparte analizami, a ich realizacja powinna przyspieszyć rozwój regionu. W międzyczasie województwo śląskie i lokalne samorządy zwracały się o zwołanie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, celem intensyfikacji konsultacji – co miało miejsce jeszcze przed zmianą trasy w końcu 2022 r.. Mimo zmiany rządu, inwestycja pozostaje w toku, a decyzje środowiskowe zostały złożone przez CPK do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach. Co dalej? Mieszkańcy zapowiadają kontynuację protestów i domagają się rozmów z rządem. Oczekują nie tylko rekompensat, lecz także realnej rewizji wariantów trasy – w tym możliwości wykorzystania już istniejącej infrastruktury lub wyboru alternatywnych przebiegów. Z kolei CPK przekonuje, że projekt jest szansą dla Śląska – zwłaszcza dla miast wciąż nieobjętych siecią kolejową – ale jednocześnie deklaruje gotowość do dialogu z lokalnymi społecznościami i podjęcia intensywnych działań informacyjnych. Podsumowując: trasa szprychy CPK na Śląsku wzbudziła intensywne protesty związane z wywłaszczeniami, zniszczeniem środowiska przyrodniczego, brakiem dialogu i preferencji dla rozwiązań alternatywnych. Głośna manifestacja w Katowicach w marcu 2025 r. była wyrazem szerokiego oporu, obejmującego lokalnych mieszkańców, aktywistów oraz samorządowców. Spór wciąż trwa – wokół decyzji środowiskowych, konsultacji oraz wyborów między strategią modernizacji istniejącej infrastruktury a budową nowej linii szybkiej kolei.

M Park Ropczyce otwarty
LCP Poland, part of M Core otworzył oficjalnie M Park Ropczyce. Jest łącznie już piąte tegoroczne otwarcie parku handlowego pod marką M Park w Polsce. Projekt ten trafił do portfela LCP na etapie developmentu, latem ubiegłego roku, po zakupie od Genesis Property. M Park Ropczyce to łącznie ponad 4500 mkw. z ośmioma najemcami. Najnowszy M Park w portfelu LCP zlokalizowany jest w Ropczycach, oddalonych o 35 km od Rzeszowa. Nieruchomość położona jest przy ulicy Kolejowej 13. Dla wygody odwiedzających udostępniony został przestronny parking na 140 samochodów. Na terenie parku zainstalowane zostaną ładowarki dla samochodów elektrycznych. W projekcie planowane jest wdrożenie paneli słonecznych oraz systemu oszczędzania wody. Dodatkowo dla M Park Ropczyce przewidziane jest pozyskanie certyfikacji BREEAM na poziomie minimum „very good”. Sprzedający, Genesis Property, odpowiadał w tym projekcie zarówno za generalne wykonawstwo, jak i procesy leasingowe. Wśród najemców M Park Ropczyce znajdują się: operator spożywczy Aldi, marka odzieżowa Sinsay, drogeria Rossmann oraz sklepy Pepco, Dealz, CCC czy Worldbox. – M Park Ropczyce to świetny przykład, jak efektywnie realizować projekty w mniejszych miastach – z dobrym partnerem i jasno określonym celem. Dzięki sprawnej współpracy z Genesis Property udało się nie tylko szybko przejść od zakupu do otwarcia, ale też w pełni skomercjalizować obiekt już na dzień startu. To potwierdza, że dobrze rozumiemy lokalne potrzeby i potrafimy na nie odpowiedzieć. Dziś celebrujemy Ropczyce, ale już myślimy, o kolejnych projektach i otwarciach, gdyż to zdecydowanie to nie jest nasze ostatnie słowo w 2025 roku – skomentowała Magdalena Kowalewska – Kasperowicz, Chief Operating Officer, LCP Poland, part of M Core. LCP Poland, part of M Core posiada aktualnie w Polsce ponad 95 nieruchomości handlowych, biurowych oraz magazynowych. Na początku 2023 roku całkowita, łączna powierzchnia posiadanych przez firmę obiektów, przekroczyła 360 tys. mkw. a ich szacunkowa wartość osiągnęła 500 mln euro.

Wakacyjne kurorty przeżywają budowlany boom
Wakacyjne kurorty cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Mimo trudnych warunków makroekonomicznych i rosnących kosztów realizacji, deweloperzy nie zwalniają tempa w nadmorskich i górskich lokalizacjach powstają dziesiątki nowych inwestycji o charakterze wypoczynkowym. Skąd ten boom i gdzie buduje się najwięcej? Z danych portalu Kompas Inwestycji wynika, że w pasie nadmorskim Pomorza i Zachodniego Pomorza, czyli w takich powiatach jak Świnoujście, kamieński (Międzyzdroje, Dziwnów, Wisełka), gryficki (Rewal, Niechorze, Mrzeżyno), kołobrzeski (Kołobrzeg, Grzybowo), koszaliński i miasto Koszalin, a także sławieński z Darłowem – realizowanych jest obecnie łącznie 22 aktywne projekty. Po stronie pomorskiej, w powiatach puckim, wejherowskim, nowodworskim, słupskim i lęborskim oraz w miastach na prawach powiatu, takich jak Słupsk, Gdynia, Sopot i Gdańsk, trwa kolejnych 20 inwestycji, z czego aż 10 przypada na sam Gdańsk. W sumie daje to 42 projekty i wyraźną równowagę pomiędzy wschodnią a zachodnią częścią wybrzeża. Region ten przyciąga nie tylko dzięki urokowi Bałtyku i bliskości plaż. To także sieć tras rowerowych, kluby jachtowe, lokalne festiwale, a w większych miastach dostęp do kultury, edukacji i usług. Inwestycje często zlokalizowane są tuż przy marinach, w strefach uzdrowiskowych lub przy plaży, co czyni je atrakcyjnymi dla turystów i inwestorów. Perspektywa na kolejne lata To jednak tylko wierzchołek góry lodowej, ponieważ w tych samych lokalizacjach planowanych jest już 73 kolejnych inwestycji, z czego 23 posiadają pozwolenia na budowę. To wyraźny sygnał, że rynek nadal się rozpędza, a nadmorskie kurorty pozostają w centrum zainteresowania inwestorów. Nie jest to nic dziwnego, region przyciąga przede wszystkim atrakcyjną lokalizacją. Położenie tuż przy plaży, w otoczeniu lasu, mariny lub dobrze rozwiniętej infrastruktury przyciąga zarówno turystów, inwestorów jak i osoby prywatne szukające „drugiego domu”. Trójmiasto zapewnia dostęp do kultury, komunikacji i miejskich usług, a mniejsze miejscowości – jak Międzyzdroje, Ustronie Morskie, Dziwnów czy Łeba – oferują większy spokój i kontakt z naturą. Inwestycje, które się wyróżniają Warto zwrócić uwagę na projekty, które nie tylko wpisują się w lokalny krajobraz, ale też go wzbogacają. W Sopocie powstaje Q Hotel Plus – prestiżowy obiekt z 220 pokojami, restauracją i przestrzenią konferencyjną. W Łukęcinie realizowany jest kompleks Sea Shell Apartments – elegancki i nowoczesny, zanurzony w leśnym otoczeniu, z dostępem do strefy spa i fitness. Z kolei w Dźwirzynie dobiega końca budowavacationclub resort dźwirzyno– rozbudowanego kompleksu z pełną infrastrukturą turystyczną, który może stać się punktem odniesienia dla podobnych inwestycji. Prywatni kupujący wakacyjnych apartamentów Choć wiele projektów powstaje z myślą o gościach sezonowych, a coraz więcej mieszkań i apartamentów trafia w ręce inwestorów. Są to osoby, które traktują nieruchomości jako stabilne aktywa o potencjale wzrostu. W czasach gospodarczej niepewności fizyczny majątek z potencjałem wynajmu staje się bezpieczną przystanią. Równolegle rośnie zainteresowanie ze strony mieszkańców dużych miast, którzy poszukują miejsca do weekendowego odpoczynku, pracy zdalnej lub inwestycji „na przyszłość”. Takie nieruchomości mają pełnić funkcję drugiego domu. Rentowność najmu krótkoterminowego zależy od lokalizacji, standardu i sezonowości, ale według danych branżowych w najlepszych nadmorskich kurortach może wynosić nawet 6–8 procent rocznie, przy odpowiednim zarządzaniu. W górach i na Mazurach zwroty są niższe, ale bardziej stabilne, a wielu deweloperów oferuje pakiety kompleksowego zarządzania, co pozwala właścicielowi nie angażować się w operacyjną stronę wynajmu. Góry i Mazury też z potencjałem Choć to wybrzeże dominuje, nie można zapominać o południu kraju. W województwie małopolskim trwa obecnie 15 inwestycji, głównie w Zakopanem, ale również w okolicach Nowego Targu, Szczawnicy, Krynicy-Zdroju i Muszyny. Góry są atrakcyjne przez cały rok, ponieważ zimą przyciągają dzięki stokom narciarskim i termom, latem dzięki szlakom, rowerom i lokalnym wydarzeniom. Mazury pomimo zaledwie dwóch aktywnych inwestycji, w Olsztynie i Giżycku, to przyciągają osoby ceniące spokój, przyrodę i kameralność. Region kusi nie tylko jeziorami, ale także rezerwatami, szlakami kajakowymi, historycznymi fortyfikacjami i rozwijającą się ofertą turystyki rodzinnej. W oczach inwestorów coraz częściej to nie tylko miejsce sezonowego wypoczynku, ale przyszła przystań życiowa. Perspektywa na kolejne lata Deweloperzy nie ukrywają optymizmu. Jak ukazują dane z Kompasu Inwestycji, ten segment będzie się rozwijał. Początek 2025 roku przyniósł wysoki poziom aktywności w lokalizacjach wypoczynkowych, a plany na kolejne lata sugerują dalszy wzrost. Wakacyjne nieruchomości przestały być sezonową ciekawostką. Stały się samodzielnym, pełnoprawnym segmentem rynku z własną dynamiką i rosnącą wartością. Dobrze zaprojektowane budynki, wpisane w krajobraz, przyjazne ludziom i otoczeniu, to właśnie one mają szansę przetrwać próbę czasu i naprawdę wzbogacić polskie kurorty.

Dobrze wyważone ambicje. Yareal stawia na jakość, nie na ilość
Yareal Polska ma w planach budowę ponad 3 tysięcy mieszkań, tylko na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy zapowiada realizację tysiąca lokali. Deweloper przymierza się także do nowych inwestycji biurowych w Warszawie koncentrując się na rewitalizacji starszych budynków. Nie wyklucza rozwoju w wybranych miastach regionalnych. Firma Yareal Polska zaczynała od kameralnych inwestycji mieszkaniowych (pierwszy projekt przy ul. Mokotowskiej) oraz niewielkich projektów biurowych w Warszawie. Na przestrzeni 20 lat deweloper zrealizował 4 tysiące mieszkań i 150 tys. mkw. powierzchni biurowej, a jego obecna działalność opiera się na jasno określonych wartościach. – Od początku istnienia firmy stawiamy na jakość. Kluczowa jest oczywiście lokalizacja naszych projektów, przywiązujemy również wagę do architektury i fizycznej jakości budynków. W toku całego procesu realizacji inwestycji jesteśmy aktywni na każdym szczeblu zarządu, bierzemy udział w wyborze materiałów, rozmawiamy z wykonawcami, aby jakość była nie tylko sloganem. Nasz serwis gwarancyjny ma relatywnie mało pracy, tych usterek jest mało, a z żadnym z naszych klientów nie byliśmy dotąd w sądzie – podkreśla Jacek Zengteler, prezes Yareal Polska. Dziś Yareal zatrudnia 57 osób, a zespół rósł równolegle z rozwojem firmy. – Nie mamy ambicji imperialnych i bycia numerem jeden na rynku. Zależy nam, by utrzymać się w pierwszej dziesiątce w Warszawie, dostarczając projekty dopracowane pod każdym względem – zaznacza Zengteler. Yareal ma obecnie w realizacji 1200 mieszkań, z czego około 70% już sprzedano. Większość inwestycji jest na wczesnym etapie budowy. W ciągu najbliższych 12 miesięcy planowane jest rozpoczęcie kolejnych projektów – głównie w Warszawie – łącznie 1000 mieszkań m.in. przy ul. Mickiewicza 63 (inwestycja jest na etapie uzyskania pozwolenia na budowę), na Mokotowie w rejonie Woronicza oraz w Wilanowie. Firma przygotowuje też dwie nowe inwestycje w ramach specustawy mieszkaniowej tzw. lex deweloper – m.in. przy ul. Olbrachta 94 w Warszawie. Drugi projekt jest na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego. Rocznie Yareal dostarcza około 500 mieszkań, a portfel zabezpieczonych projektów pozwala na kontynuowanie działalności przez kolejne 5 lat. Choć główna aktywność Yareal skupia się na Warszawie, spółka zaznaczyła swoją obecność również w Trójmieście, gdzie zrealizowała dwa projekty – w Gdyni oraz niedawno oddane 120 mieszkań w Gdańsku. W przygotowaniu jest kolejna trójmiejską inwestycja mieszkaniowa. – Nasza obecność w Trójmieście wciąż jest marginalna, jesteśmy natomiast otwarci na projekty partnerskie w innych miastach regionalnych – zapowiada prezes firmy. Spółka rozwija także projekty wielofunkcyjne – Soho by Yareal i Lixa City Gardens, w których obok mieszkań pojawiają się lokale usługowe i gastronomiczne (łącznie ok. 4 000 mkw. powierzchni). Grono najemców Soho powiększy m.in. Carrefour Express, w planach jest także rozbudowana strefa gastronomiczna. – Nasze projekty muszą być wyjątkowe i dobrze wpisane w otoczenie. Dlatego zrezygnowaliśmy z grodzenia osiedli – chcemy, by nasze inwestycje były otwarte, bez fizycznych barier – wyjaśnia Zengteler. Yareal zarządza dziś 80 tys. mkw. powierzchni biurowej. Wszystkie budynki z kompleksu Lixa zostały zrefinansowane, a wynajęcie przekroczyło poziom 85%. W planach są rewitalizacje – m.in. podniesienie standardu budynku przy ul. Wspólnej 47/49, bez zmiany jego funkcji biurowej. Trwają przygotowania do nowych projektów biurowych w ścisłym centrum Warszawy oraz na Pradze Południe. Firma analizuje możliwość przejęcia starszych, 20–30-letnich biurowców w atrakcyjnych lokalizacjach – z zamiarem modernizacji, bez wyburzania. Wszystkie nowe projekty Yareal realizowane są w oparciu o beton niskoemisyjny, a tam gdzie to możliwe – stosowany jest recykling materiałów. – Jako jeden z pierwszych deweloperów postawiliśmy na zrównoważony rozwój, certyfikując w systemie BREEAM nie tylko nasze budynki biurowe, ale również projekty mieszkaniowe – zaznacza prezes Yareal. Jak przyznaje Zengteler, przyszłość rynku będzie wymagała coraz większego profesjonalizmu. – Nowa ustawa planistyczna i zmiany w studium nie dają nadziei na zwiększenie podaży gruntów, raczej spodziewamy się jej ograniczenia, choćby ze względu na kwestie środowiskowe. Do tego dochodzi szereg innych uwarunkowań, w tym zmiana warunków technicznych, które doprowadzą do tego, że nawet jeśli deweloper będzie dysponował gruntem, będzie w stanie zabudować go mniejszą liczbą mieszkań. Rynek się coraz bardziej profesjonalizuje, co przejawia się także w wymaganiach administracji publicznej – podkreśla prezes Yareal.