
Wróć do Pulsu Budownictwa


16.10.2025
Inwestycje drogowe w Polsce 2025–2027: między ambitnymi planami a rzeczywistością
Polska mapa drogowa w najbliższych latach znów zacznie się zagęszczać. W 2025 roku na realizację nowych tras, obwodnic i modernizacji istniejących odcinków zaplanowano inwestycje publiczne o wartości przekraczającej 80 mld zł. To ambitny plan, ale czy możliwy do zrealizowania w realiach rosnących kosztów, napiętych harmonogramów i ograniczonej zdolności wykonawczej rynku?
Na platformie Kompas Inwestycji można monitorować setki projektów drogowych w fazach od koncepcji po realizację. Pozwala to branży budowlanej i dostawcom materiałów ocenić stan zaawansowania prac infrastrukturalnych. Z raportów Kompasu wynika, że w 2025 r. zostały przygotowane przetargi inwestycji publicznych za ponad 80 mld zł - w tym na drogi, koleje, porty i gospodarkę wodną. Z tego na drogi krajowe przypadło około 20 mld zł (zaplanowano „nowe” 392 km). Warto zestawić te plany z rzeczywistością: ile zadań jest obecnie w realizacji, ile planowanych i które odcinki znalazły się w harmonogramach na lata 2026–2027?
Realizacje i kontrakty: ile i gdzie?
Według komunikatu GDDKiA w 2024 r. zawarto 36 umów na realizację odcinków drogowych o długości 456,5 km (blisko 19 mld zł), z czego 27 umów dotyczyło dróg ekspresowych (395,6 km) i 9 umów dotyczyło obwodnic (60,9 km) Gov.pl. Dodatkowo, ogłoszono przetargi na 28 odcinków (289 km), w tym 7 tras szybkiego ruchu (93 km) i 19 obwodnic/rozbudów (169 km).
W lipcu–sierpniu 2025 r. GDDKiA odnotowała wydatki inwestycyjne szacowane na blisko 2,7 mld zł, a sumarycznie do końca sierpnia przekroczyły one 8 mld zł, co stanowi wzrost o około 4,5 % rok do roku.
Przykładowe odcinki
Szczególnie istotne znaczenia miały największe inwestycje, w tym:
- Zachodnia Obwodnica Szczecina (S6, z tunelem pod Odrą), szacowana na ~ 8 mld zł z terminem ukończenia ok. 2032 r.
- Odcinek S1 Oświęcim – Dankowice – budowa tej trasy jest zaawansowana i jest jednym z priorytetów na południu Polski.
- Odcinek S7 Modlin – Czosnów, obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, a także fragmenty autostrady A2 Wschód, które mają być oddane do ruchu jeszcze w 2025 r.
W ramach programu 100 obwodnic (PB100) planuje się liczne zadania: w 2025 r. przewidziano nawet 14 obwodnic o łącznej długości ~ 116 km.
Co opóźnia inwestycje?
Jednym z kluczowych problemów jest gwałtowny wzrost cen materiałów — asfaltu, betonu i stali — co stanowi presję zarówno na zamawiających, jak i wykonawców. W kontekście kontraktów długoterminowych konieczne stają się mechanizmy waloryzacyjne, by zabezpieczyć rentowność projektów.
GDDKiA wskazuje, że bariery techniczne i organizacyjne dotyczą m.in. realnej zdolności przerobowej firm, dysponowania odpowiednim sprzętem oraz personelem (kadra i etaty budowy), co czasem okazuje się istotniejszym ograniczeniem niż finansowanie.
Procedury administracyjne i środowiskowe, lokalne protesty
Opóźnienia wynikają często z trudnych procedur uzyskiwania decyzji środowiskowych, odwołań (np. do KIO), a także problemów z uzgodnieniami lokalnymi. Inwestycje, szczególnie w terenach miejskich lub wrażliwych ekologicznie, nierzadko utknęły właśnie na tych etapach. Dobrym przykładem problemów z lokalną społecznością jest wschodnia obwodnica Tarnowa, o czym pisaliśmy w Kompasie Inwestycji. Mimo uzyskanej decyzji środowiskowej i intensywnych prac przygotowawczych, rada miejska odmówiła tam współpracy z GDDKiA w projekcie, co w praktyce zawiesiło cały. To sygnał, że brak akceptacji lokalnej społeczności potrafi wyhamować nawet dojrzały projekt.
Ile nowych inwestycji w latach 2026–2027
W 2026 r. GDDKiA planuje się ogłoszenie przetargów na kolejnych 500 km dróg krajowych (szacunkowa wartość pozostaje zależna od budżetu i realiów rynkowych), o czym pisaliśmy na portalu Kompas Inwestycji.
Bazując na obecnym tempie kontraktacji i realizacji można zakładać, że w 2026–2027 r. zostanie ogłoszonych przetargów na kilkaset kilometrów nowych tras (w sumie może sięgnąć 600–800 km w obu latach). Ponadto odcinki, które dziś są w fazie przetargów lub w przygotowaniu, mogą wejść w tym czasie w fazę budowy - dotyczy to m.in. S10, S12, S11, S19, A2 Wschód oraz szeregu obwodnic.
Zrealizowane odcinki mogą być stopniowo oddawane do ruchu, szczególnie krótkie lub łatwiejsze fragmenty. Trwać będzie także rozbudowa istniejących dróg np. dodawanie pasów, przebudowa jezdni.
O tempie wykonawczym w najbliższych latach zadecydują przede wszystkim:
- dostępność finansowania (budżet krajowy + środki UE / fundusze zewnętrzne);
- stabilność kosztów materiałów i poziom inflacji;
- elastyczność administracyjna — wprowadzanie uproszczenia procedur i szybszych decyzji środowiskowych;
- zdolność podwykonawcza firm — jeśli rynek budowlany będzie przeciążony, harmonogramy mogą się „rozjechać”;
- zaangażowanie społeczności lokalnych — projekty, które napotkają opór mieszkańców (jak Tarnów) mogą zostać wstrzymywane.
Wnioski i rekomendacje dla uczestników rynku
Strumień ofert na rynku będzie duży, co jeszcze zwiększy popyt na usługi w tej branży. Analizy danych z Kompasu Inwestycji i GDDKiA pokazują, że sektor drogowy ma przed sobą znaczącą pulę zadań do wykonania — przetargi na setki kilometrów dróg w kolejnych latach wymuszają stałą gotowość firm budowlanych, dostawców materiałów i technologii.
Kluczowe staje się ryzyko kosztowe i wykonawcze. Rosnące ceny surowców oraz ograniczona przepustowość firm wykonawczych oznaczają, że nawet dobrze zaplanowane projekty mogą stanąć w obliczu opóźnień lub renegocjacji kontraktów.
Sprzyjające dla inwestycji będzie uproszczenie procedur i dialog społeczny, które obecnie często stanowią wąskie gardło całego projektu. Doświadczenia (jak obwodnica Tarnowa) wskazują, że projekt bez społecznej akceptacji może zostać storpedowany, mimo pełnej dokumentacji. Warto, by inwestorzy, samorządy i wykonawcy uwzględniali mechanizmy partycypacyjne, transparentne konsultacje i elastyczność wariantową.
Priorytetowe projekty mogą zyskać preferencje. Inwestycje kluczowe dla spójności sieci transportowej takie jak np., zachodnia obwodnica Szczecina czy drogi łączące regiony peryferyjne będą preferowane przy alokacji środków.
Monitorowanie stanu projektów będzie konkurencyjnym atutem. Innymi słowy firmy budowlane i dostawcy, którzy będą aktywnie korzystać z narzędzi typu Kompas Inwestycji, by śledzić bieżące przetargi, aktualizacje i zmiany kontraktowe, mają szansę lepiej reagować i planować zasoby.
Autorem artykułu jest:Dariusz Rostkowski
Polska mapa drogowa w najbliższych latach znów zacznie się zagęszczać. W 2025 roku na realizację nowych tras, obwodnic i modernizacji istniejących odcinków zaplanowano inwestycje publiczne o wartości przekraczającej 80 mld zł. To ambitny plan, ale czy możliwy do zrealizowania w realiach rosnących kosztów, napiętych harmonogramów i ograniczonej zdolności wykonawczej rynku?
Na platformie Kompas Inwestycji można monitorować setki projektów drogowych w fazach od koncepcji po realizację. Pozwala to branży budowlanej i dostawcom materiałów ocenić stan zaawansowania prac infrastrukturalnych. Z raportów Kompasu wynika, że w 2025 r. zostały przygotowane przetargi inwestycji publicznych za ponad 80 mld zł - w tym na drogi, koleje, porty i gospodarkę wodną. Z tego na drogi krajowe przypadło około 20 mld zł (zaplanowano „nowe” 392 km). Warto zestawić te plany z rzeczywistością: ile zadań jest obecnie w realizacji, ile planowanych i które odcinki znalazły się w harmonogramach na lata 2026–2027?
Realizacje i kontrakty: ile i gdzie?
Według komunikatu GDDKiA w 2024 r. zawarto 36 umów na realizację odcinków drogowych o długości 456,5 km (blisko 19 mld zł), z czego 27 umów dotyczyło dróg ekspresowych (395,6 km) i 9 umów dotyczyło obwodnic (60,9 km) Gov.pl. Dodatkowo, ogłoszono przetargi na 28 odcinków (289 km), w tym 7 tras szybkiego ruchu (93 km) i 19 obwodnic/rozbudów (169 km).
W lipcu–sierpniu 2025 r. GDDKiA odnotowała wydatki inwestycyjne szacowane na blisko 2,7 mld zł, a sumarycznie do końca sierpnia przekroczyły one 8 mld zł, co stanowi wzrost o około 4,5 % rok do roku.
Przykładowe odcinki
Szczególnie istotne znaczenia miały największe inwestycje, w tym:
- Zachodnia Obwodnica Szczecina (S6, z tunelem pod Odrą), szacowana na ~ 8 mld zł z terminem ukończenia ok. 2032 r.
- Odcinek S1 Oświęcim – Dankowice – budowa tej trasy jest zaawansowana i jest jednym z priorytetów na południu Polski.
- Odcinek S7 Modlin – Czosnów, obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, a także fragmenty autostrady A2 Wschód, które mają być oddane do ruchu jeszcze w 2025 r.
W ramach programu 100 obwodnic (PB100) planuje się liczne zadania: w 2025 r. przewidziano nawet 14 obwodnic o łącznej długości ~ 116 km.

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?
Co opóźnia inwestycje?
Jednym z kluczowych problemów jest gwałtowny wzrost cen materiałów — asfaltu, betonu i stali — co stanowi presję zarówno na zamawiających, jak i wykonawców. W kontekście kontraktów długoterminowych konieczne stają się mechanizmy waloryzacyjne, by zabezpieczyć rentowność projektów.
GDDKiA wskazuje, że bariery techniczne i organizacyjne dotyczą m.in. realnej zdolności przerobowej firm, dysponowania odpowiednim sprzętem oraz personelem (kadra i etaty budowy), co czasem okazuje się istotniejszym ograniczeniem niż finansowanie.
Procedury administracyjne i środowiskowe, lokalne protesty
Opóźnienia wynikają często z trudnych procedur uzyskiwania decyzji środowiskowych, odwołań (np. do KIO), a także problemów z uzgodnieniami lokalnymi. Inwestycje, szczególnie w terenach miejskich lub wrażliwych ekologicznie, nierzadko utknęły właśnie na tych etapach. Dobrym przykładem problemów z lokalną społecznością jest wschodnia obwodnica Tarnowa, o czym pisaliśmy w Kompasie Inwestycji. Mimo uzyskanej decyzji środowiskowej i intensywnych prac przygotowawczych, rada miejska odmówiła tam współpracy z GDDKiA w projekcie, co w praktyce zawiesiło cały. To sygnał, że brak akceptacji lokalnej społeczności potrafi wyhamować nawet dojrzały projekt.
Ile nowych inwestycji w latach 2026–2027
W 2026 r. GDDKiA planuje się ogłoszenie przetargów na kolejnych 500 km dróg krajowych (szacunkowa wartość pozostaje zależna od budżetu i realiów rynkowych), o czym pisaliśmy na portalu Kompas Inwestycji.
W 2026–2027 r. zostaną ogłoszone przetargi na 600–800 km nowych tras.
Bazując na obecnym tempie kontraktacji i realizacji można zakładać, że w 2026–2027 r. zostanie ogłoszonych przetargów na kilkaset kilometrów nowych tras (w sumie może sięgnąć 600–800 km w obu latach). Ponadto odcinki, które dziś są w fazie przetargów lub w przygotowaniu, mogą wejść w tym czasie w fazę budowy - dotyczy to m.in. S10, S12, S11, S19, A2 Wschód oraz szeregu obwodnic.
Zrealizowane odcinki mogą być stopniowo oddawane do ruchu, szczególnie krótkie lub łatwiejsze fragmenty. Trwać będzie także rozbudowa istniejących dróg np. dodawanie pasów, przebudowa jezdni.
O tempie wykonawczym w najbliższych latach zadecydują przede wszystkim:
- dostępność finansowania (budżet krajowy + środki UE / fundusze zewnętrzne);
- stabilność kosztów materiałów i poziom inflacji;
- elastyczność administracyjna — wprowadzanie uproszczenia procedur i szybszych decyzji środowiskowych;
- zdolność podwykonawcza firm — jeśli rynek budowlany będzie przeciążony, harmonogramy mogą się „rozjechać”;
- zaangażowanie społeczności lokalnych — projekty, które napotkają opór mieszkańców (jak Tarnów) mogą zostać wstrzymywane.
Wnioski i rekomendacje dla uczestników rynku
Strumień ofert na rynku będzie duży, co jeszcze zwiększy popyt na usługi w tej branży. Analizy danych z Kompasu Inwestycji i GDDKiA pokazują, że sektor drogowy ma przed sobą znaczącą pulę zadań do wykonania — przetargi na setki kilometrów dróg w kolejnych latach wymuszają stałą gotowość firm budowlanych, dostawców materiałów i technologii.
Kluczowe staje się ryzyko kosztowe i wykonawcze. Rosnące ceny surowców oraz ograniczona przepustowość firm wykonawczych oznaczają, że nawet dobrze zaplanowane projekty mogą stanąć w obliczu opóźnień lub renegocjacji kontraktów.
Sprzyjające dla inwestycji będzie uproszczenie procedur i dialog społeczny, które obecnie często stanowią wąskie gardło całego projektu. Doświadczenia (jak obwodnica Tarnowa) wskazują, że projekt bez społecznej akceptacji może zostać storpedowany, mimo pełnej dokumentacji. Warto, by inwestorzy, samorządy i wykonawcy uwzględniali mechanizmy partycypacyjne, transparentne konsultacje i elastyczność wariantową.
Priorytetowe projekty mogą zyskać preferencje. Inwestycje kluczowe dla spójności sieci transportowej takie jak np., zachodnia obwodnica Szczecina czy drogi łączące regiony peryferyjne będą preferowane przy alokacji środków.
Monitorowanie stanu projektów będzie konkurencyjnym atutem. Innymi słowy firmy budowlane i dostawcy, którzy będą aktywnie korzystać z narzędzi typu Kompas Inwestycji, by śledzić bieżące przetargi, aktualizacje i zmiany kontraktowe, mają szansę lepiej reagować i planować zasoby.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł:




