
Puls Budownictwa
Aktualności z różnych sektorów branży budowlanej, plany rozwoju i działania kluczowych firm relacje z placu budowy oraz innowacyjne produkty i technologie dla budownictwa.

Intel rezygnuje z budowy fabryki pod Wrocławiem
Amerykański gigant technologiczny podał, że nie będzie kontynuować planowanych projektów w Niemczech i Polsce. To oznacza, że Intel Corporation rezygnuje z realizacji szacowanej na 20 mld zł inwestycji w Miękini pod Wrocławiem. Inwestycja Intel Corporation została ogłoszona w czerwcu 2023 roku. Forma zamierzała zainwestować 4,6 mld dolarów (ok. 20 mld zł) w Polsce, tworząc przy tym 2 tysiące miejsc pracy, w Zakład Integracji i Testowania Półprzewodników. Projekt miał powstać w Miękini pod Wrocławiem, był planowany jako miejsce integracji i testowania półprzewodników, produkowanych zarówno w Irlandii, jak i w Niemczech. Gotowe wafle krzemowe byłyby poddawane dalszej obróbce, takiej jak cięcie na pojedyncze chipy, integrowane w ramach docelowych produktów i testowane przed dostarczeniem do klientów. W prace budowlane miało być zaangażowanych kilka tysięcy osób. Dziś już wiemy, że inwestycja nie będzie realizowana. Lip-Bu Tan, dyrektor generalny Intel Corporation, poinformował, że firma nie zamierza kontynuować wcześniej planowanych projektów w Niemczech i Polsce. – Przez ostatnie lata inwestowaliśmy zbyt wiele i zbyt wcześnie – bez odpowiedniego popytu. W efekcie nasza sieć fabryk stała się niepotrzebnie rozproszona i niedostatecznie wykorzystywana. Musimy skorygować ten kurs – podkreślił Lip-Bu Tan. Jak dodał, firma , co więcej, planuje przenieść operacje montażowe i testowe z Kostaryki do większych ośrodków w Wietnamie i Malezji. Jego zdaniem Intel podejmuje trudne, ale konieczne decyzje, aby uprościć strukturę organizacyjną i zwiększyć efektywność. Intel Corporation wdraża także plan redukcji zatrudnienia o około 15% – planuje zakończyć rok z globalnym zespołem liczącym około 75 000 pracowników – w wyniku zarówno zwolnień, jak i naturalnej rotacji.

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?
Wypróbuj bez zobowiązańW przypadku pytań dotyczących działania aplikacji zapraszamy do kontaktu z konsultantem poprzez czat lub:
Skontaktuj się
Lotnisko CPK. Główny Inżynier Kontraktu poszukiwany
Spółka CPK rozpoczęła przetarg na Głównego Inżyniera Kontraktu dla budowy lotniska. Poszukiwana jest firma, która wesprze proces realizacji portu lotniczego jako Project Management Consultant oraz Inżynier Kontraktu. Oferty można składać do 20 października br. Firma wyłoniona w postępowaniu będzie wspierała zarządzanie całym procesem budowy portu, zapewniając kompleksową obsługę inwestycji i prowadzonych działań na jej obszarze. Przetarg zakłada m.in. świadczenie wsparcia, doradztwa, planowania i harmonogramowania oraz integrację wielu kontraktów projektowych i robót budowlanych w jeden spójny proces. Nadrzędnym celem Głównego Inżyniera Kontraktu będzie uruchomienie Lotniska CPK w zakładanym terminie, zakresie i budżecie, ze szczególnym uwzględnieniem i oceną jakości proponowanych rozwiązań. Wymagane doświadczenie Jak podaje spółka CPK, jednym z najważniejszych warunków uwzględnionych w postępowaniu jest doświadczenie. Do udziału w przetargu zaproszone są podmioty, które wykażą się realizacją w okresie ostatnich 15 lat, co najmniej jednego kontraktu Menadżera Projektu przy budowie i uruchomieniu nowego lotniska realizowanego w formule „buduj” lub „zaprojektuj i wybuduj” o przepustowości co najmniej 20 mln pasażerów rocznie. Ważne będzie także doświadczenie na polskim rynku przy realizacji dużych inwestycji. Konieczne będzie również wykazanie zatrudnienia zespołu posiadającego doświadczenie przy budowie lotniska. Pojawia się też warunek ekonomiczno-finansowy – osiągnięcie w ostatnich 5 latach działalności rocznego przychodu w wysokości minimum 500 mln zł netto. Przewidywana data zawarcia umowy to pierwszy kwartał 2026 roku. Przetarg na budowę terminala Centralny Port Komunikacyjny prowadzi postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na roboty budowlane przy terminalu pasażerskim CPK. Na postawione warunki udziału i kryteria selekcji wpłynęło osiem odwołań. Połowę z nich firmy wycofały same, a wszystkie pozostałe oddaliła Krajowa Izba Odwoławcza (KIO). W postępowaniu na budowę terminala pasażerskiego spółka CPK obniżyła próg projektów referencyjnych z 300 do 200 mln zł, a także złagodziła wymagania dotyczące doświadczenia personelu. Zmniejszono również wymóg przychodów rocznych dla co najmniej jednego członka konsorcjum z 2 mld zł do 1 mld zł. Szacunkowa wartość budowy terminala Centralnego Portu Lotniczego to ponad 5 mld zł. W ramach programu lotniskowego pozyskano ponad 2100 działek o łącznej powierzchni ponad 2000 hektarów. Oznacza to, że nabyto już ponad 52 procent gruntów objętych decyzją lokalizacyjną dla Lotniska CPK i zachodniej części węzła kolejowego. Inwestycja ma powstać do końca 2031 r.

Krakowski Szybki Tramwaj w budowie. Główne roboty fundamentowe zakończone
Czwarty etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju to 4,5 km nowej linii. Liczący 1,2 km tunel został wzmocniony fundamentami. Na budowie zakończono realizację ostatniego odcinka ściany szczelinowej. Obecnie trwają prace wykończeniowe, w kolejnym etapie będzie prowadzony montaż torowiska oraz instalacji technicznych. Nowy tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju rozpoczyna się w rejonie Ronda Barei, przebiega pod ulicami Lublańską, Młyńską, a kończy się wyjazdem na powierzchnię przy ul. Meissnera. Po drodze zaprojektowano dwa przystanki przesiadkowe – Rondo Polsadu i Rondo Młyńskie. W całym IV etapie powstanie 4,5 km nowej linii tramwajowej, która połączy północno-wschodnie dzielnice z centrum miasta. To oznacza szybszy dojazd do centrum Krakowa i lepszą integrację komunikacyjną z innymi środkami transportu. Inwestorem projektu jest Gmina Miejska Kraków – Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Za realizację geotechnicznej części inwestycji odpowiada firma Soletanche Polska, działająca na zlecenie generalnego wykonawcy – Gülermak. – Główne roboty fundamentowe przy budowie IV etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju mamy już za sobą – mówi Miłosz Pulit, Kierownik Robót w Soletanche Polska. – Teraz koncentrujemy się na ostatnich zadaniach związanych z zabezpieczeniem konstrukcji i pracami wykończeniowymi, które domykają intensywny i wymagający etap geotechniczny tej inwestycji. Technologia pod ziemią Zakres prac realizowanych przez Soletanche Polska obejmuje budowę ścian szczelinowych zarówno na odcinku tunelu tramwajowego, jak i w obrębie dwóch podziemnych stacji pasażerskich – Rondo Polsadu i Rondo Młyńskie. – Konstrukcje te zostały zaprojektowane z myślą o pełnieniu kilku kluczowych funkcji. Przede wszystkim stanowią one docelową obudowę tunelu oraz konstrukcję nośną podziemnych przystanków i wejść do nich. Dodatkowo, w określonych fragmentach inwestycji, ściany te służą jako tymczasowe zabezpieczenie wykopów, umożliwiające bezpieczne prowadzenie dalszych robót ziemnych – mówi Paulina Babiarz, Inżynier Budowy w Soletanche Polska. W ramach prac wykonano m.in.: 2,5 km ścian szczelinowych o grubości 0,6–1,0 m i głębokości do 21 m, 12 kotew podstropowych na stacji Polsad, system rozpór stalowych, barety fundamentowe z tymczasowym podparciem stropów, przesłony przeciwfiltracyjne chroniące przed wpływem wód gruntowych i parciem gruntu. Najbardziej skomplikowanym etapem całej inwestycji była realizacja ścian szczelinowych pod czynną Estakadą im. gen. pil. Mateusza Iżyckiego. – Skrajnia, czyli wolna przestrzeń robocza, była tam mocno ograniczona – od poziomu terenu do spodu dźwigarów mieliśmy zaledwie 7 metrów. To znacząco utrudniało pracę ciężkiego sprzętu – tłumaczy Justyna Żabka, Kierownik Projektu w Soletanche Polska. – Aby móc bezpiecznie i precyzyjnie wykonać ściany szczelinowe o grubości 80 cm i głębokości dochodzącej do 21 metrów, sprowadziliśmy specjalistyczne maszyny z Francji i Niemiec. Estakada oraz pobliskie budynki na czas prowadzonych prac były poddane specjalistycznemu systemowi monitoringu inklinometrycznego marki Sixense. Technologia umożliwia bieżącą kontrolę stanu i zachowań pracy konstrukcji, infrastruktury oraz jej otoczenia. Co dalej? W najbliższych miesiącach zakończone zostaną prace wykończeniowe tunelu. Następnie rozpocznie się montaż torowiska, systemów bezpieczeństwa, przystanków oraz testy eksploatacyjne. Inwestycja będzie jedną z najnowocześniejszych i najważniejszych elementów transportu publicznego w Krakowie.

Czy stolice województw wciąż przyciągają deweloperów? Mapa inwestycji mieszkaniowych w 2025 roku
Jeszcze kilka lat temu inwestycje mieszkaniowe w stolicach województw uchodziły za niemal pewniaka, dobra lokalizacja często wystarczała, by projekt odniósł sukces. Dziś ten schemat przestaje obowiązywać. Choć największe miasta nadal zgarniają dużą część rynku, deweloperzy coraz ostrożniej analizują ich potencjał, a mniejsze ośrodki coraz częściej pojawiają się w strategiach ekspansji. Z danych Kompasu Inwestycji wynika, że krajobraz rynku mieszkaniowego w Polsce nie rozkłada się równomiernie, ponieważ widać wyraźną dominację kilku metropolii, ale też nowe kierunki i lokalizacje, które zyskują na znaczeniu. Metropolie nadal na czele, choć konkurencja rośnie Warszawa utrzymuje swoją pozycję lidera – obecnie realizowanych jest tam 233 inwestycji mieszkaniowych, co stanowi niemal dwukrotność liczby projektów w kolejnym Gdańsku. Pomimo rosnących kosztów realizacji, stołeczny rynek wciąż pozostaje chłonny, szczególnie w segmencie premium oraz w projektach wieloetapowych. W Wilanowie trwa realizacja inwestycji Enso Wilanów – etap I, której część B (86 lokali, 35 mln zł) i część C (70 lokali, 25 mln zł) zostaną ukończone do końca 2026 roku. To przykład nowoczesnego założenia osiedlowego, gdzie funkcjonalność i estetyka idą w parze z zielenią i przestrzenią wspólną. W I kwartale 2025 roku ma także ruszyć kameralna Jordanowska 18 (wartość 10 mln zł), z podziemnym garażem i pełnym zapleczem infrastrukturalnym. Gdańsk (101 inwestycji) oraz Wrocław (97) również pokazują wysoką dynamikę. Trójmiasto konsekwentnie rozwija projekty typu mixed-use, przykładem może być osiedle przy ul. Szczepana Pileckiego (13 mln zł). We Wrocławiu rośnie liczba rewitalizacji, dawniej przemysłowe kompleksy przekształcają się w nowoczesne dzielnice mieszkaniowe. Coraz częściej przypominają one charakterem warszawskie Powiśle czy łódzki Księży Młyn – łącząc funkcje mieszkaniowe, usługowe i społeczne. Średniej wielkości ośrodki z coraz większą ilością projektów W segmencie średnich miast wybijają się Poznań (80 inwestycji) i Katowice (75). Stolica Górnego Śląska zyskuje na atrakcyjności dzięki dostępowi do niezabudowanych terenów oraz planowanej rozbudowie infrastruktury. Przykład? Projekt Katowicka Residence – osiedle o wartości 80 mln zł, z terminem ukończenia przewidzianym na II kwartał 2027 roku. Zaskoczeniem, albo raczej konsekwencją długofalowego trendu pozostaje Rzeszów, który notuje aż 30 aktywnych projektów. Wśród nich szczególnie wyróżnia się Bella Dolina – etap IV, inwestycja o wartości 160 mln zł, której zakończenie zaplanowano na IV kwartał 2027 roku. To dowód na to, że nawet stolice wschodnich województw potrafią przyciągać kapitał, jeśli towarzyszy im sprawna administracja, infrastruktura i rosnące zapotrzebowanie lokalne. W Lublinie (54 inwestycje) i Bydgoszczy (38) dominuje bardziej rozproszona zabudowa, często realizowana przez lokalnych deweloperów. Wspólnym mianownikiem tych projektów są dobra dostępność komunikacyjna oraz sąsiedztwo terenów zielonych, czyli czynniki mające coraz większy wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Szczecin – kameralnie, ale z potencjałem Na zachodnich rubieżach Polski Szczecin może pochwalić się 34 aktywnymi inwestycjami mieszkaniowymi. Choć liczba ta jest mniejsza niż w największych metropoliach, to właśnie tu wyraźnie widoczna jest strategia mniejszych, ale dobrze zaplanowanych osiedli. W dzielnicy Puszcza Bukowa trwa budowa drugiego etapu osiedla przy ul. Nad Rudzianką, gdzie powstaną trzy budynki wielorodzinne. Inwestycja, o wartości 12,6 mln zł, ma zostać ukończona w połowie 2026 roku. Z kolei na północnym Warszewie, przy ul. Ostoi-Zagórskiego, realizowany jest czwarty etap zespołu 12 budynków, aktualnie powstaje jeden z nich, z oddaniem również zaplanowanym na II kwartał 2026 r. Bliskość terenów zielonych, spokojne tempo życia i poprawiająca się komunikacja z resztą kraju czynią Szczecin coraz bardziej konkurencyjnym – szczególnie dla osób szukających alternatywy dla przeludnionych i drogich aglomeracji centralnej Polski. Mniejsze stolice z potencjałem w uśpieniu Na końcu zestawienia znajdują się Zielona Góra (7 inwestycji), Kielce (19), Olsztyn (19) i Białystok (19). Mimo że są to stolice województw, ich potencjał deweloperski wciąż pozostaje niewykorzystany. Główne bariery? Ograniczony popyt, mniejsza dynamika rynku pierwotnego oraz dłuższe procesy administracyjne. Co ciekawe, również Kraków, uznawany za jeden z najbardziej dynamicznych rynków mieszkaniowych w kraju, w tej analizie prezentuje się mniej spektakularnie. Przyczyn należy szukać w barierach przestrzennych oraz intensywnych pracach infrastrukturalnych, które tymczasowo ograniczają nowe realizacje. Coraz więcej projektów przenosi się więc na obrzeża lub do gmin ościennych, gdzie warunki inwestycyjne są bardziej elastyczne. Trendy i prognozy: gdzie zmierza rynek 1. Rosnące koszty materiałów i pracy zmieniają geografię inwestycji Deweloperzy zaczynają szukać oszczędności, nie tylko w realizacji, ale i w lokalizacji. Projekty o wartości 10–20 mln zł, jak Jordanowska 18, zyskują na znaczeniu, ale pod warunkiem, że lokalizacja zapewnia dobrą komunikację i odpowiedni standard otoczenia. 2. Rewitalizacje i zabudowa typu mixed-use na fali wznoszącej Koncepcje urbanistyczne łączące funkcje mieszkaniowe, usługowe i społeczne stają się nowym standardem. Deweloperzy coraz chętniej wykorzystują zdegradowane przestrzenie – hale, magazyny, dawne fabryki – by tchnąć w nie nowe życie i stworzyć pełnowartościowe dzielnice. 3. Osiedla dla zdalnych pracowników i inwestycje w PRS Zmiana stylu życia po pandemii wpłynęła trwale na potrzeby mieszkaniowe. W większych miastach pojawiają się osiedla z coworkami, natomiast w mniejszych mieszkania projektowane z myślą o najemcach zdalnych. Inwestorzy instytucjonalni coraz uważniej analizują także rynek PRS (Private Rented Sector). Rynek inwestycji mieszkaniowych w Polsce przechodzi fazę dywersyfikacji i redefinicji lokalizacji. Metropolie jak Warszawa, Gdańsk czy Wrocław wciąż wyznaczają kierunek, ale coraz mocniej zaznaczają swoją obecność średnie ośrodki, z Rzeszowem, Katowicami czy Lublinem na czele. Z kolei miasta jak Olsztyn, Zielona Góra czy Kielce wciąż czekają na impuls, który przyciągnie większy kapitał i uruchomi potencjał rozwojowy. Deweloperzy stają dziś przed koniecznością nie tylko liczenia kosztów, ale i strategicznego wyboru lokalizacji bo przewaga konkurencyjna coraz częściej zaczyna się poza największymi miastami.

Wystartowała budowa parku handlowego RWS pod Szczecinem
Grupa RWS rozwija sieć Regionalnych Parków Handlowych i rozpoczęła właśnie budowę obiektu pod Szczecinem. Za realizację odpowiada Grupa JMS. Park handlowy jest w całości skomercjalizowany. Park Handlowy RWS powstaje w Mierzynie, na granicy Szczecina, na działce tuż przy budowanej drodze krajowej DK10. W dniu 21 lipca 2025 roku ruszyły prace budowlane obiektu o powierzchni użytkowej około 35 000 msześć. Realizacja została powierzona Grupie JMS, która od lat współpracuje z RWS Investment Group. Inwestycja jest już w pełni skomercjalizowana. Park pomieści różnorodne formaty sklepowe, obok powstanie odrębny obiekt o powierzchni około 5000 mkw. przeznaczony na działalność spożywczą - umowa z jego operatorem już została podpisana. Wśród najemców znajdzie się także Popeyes z punktem typu drive-thru. – W Parku Handlowym RWS znajdą się sklepy z produktami codziennego użytku, ale i punkty usługowe z sektora beauty, gastronomii i rozrywki. Ta kompleksowa oferta z pewnością zachęci nie tylko lokalnych klientów, ale i tych podróżujących z pobliskich Niemiec – podkreśla Robert Wysłocki, RWS Investment Group. Zarówno Park Handlowy RWS, jak i obiekt przeznaczony pod działalność operatora spożywczego, zostaną uruchomione w lipcu 2026 roku. RWS Investment Group działa w sektorze nieruchomości komercyjnych, biurowych, hotelowych i mieszkaniowych. Ma na koncie ponad 60 zrealizowanych projektów na terenie całego kraju i ponad 30 nowych inwestycji w toku.

Panattoni z finansowaniem magazynów pod Warszawą
Deweloper powierzchni przemysłowych pozyskał finansowanie w wysokości 10 mln euro od Santander Bank Polska. Panattoni przeznaczy kredyt na budowę drugiego etapu City Logistics Warsaw Airport IV – parku logistyki miejskiej przy Południowej Obwodnicy Warszawy. City Logistics Warsaw Airport IV powstaje przy Południowej Obwodnicy Warszawy, w sąsiedztwie głównych tras szybkiego ruchu – S2, S7, S79 i S8. Realizowany etap obejmuje ok. 11 500 mkw., z czego 1600 mkw. będzie przeznaczone na przestrzeń biurową. – Dzięki pozyskanemu finansowaniu od Santander Bank Polska możemy zrealizować kolejny etap naszej inwestycji, zlokalizowanej na południu Warszawy – przy obwodnicy i zaledwie 5 km od Lotniska Chopina. Doskonała lokalizacja sprawia, że City Logistics Warsaw Airport IV wpisuje się w potrzeby logistyki miejskiej, krajowej i międzynarodowej – mówi Emilia Taczewska-Trojańska, Head of Debt Finance Poland w Panattoni. – Nowy etap inwestycji zyskał już pierwszego najemcę – to wiodący dostawca rozwiązań z zakresu logistyki wewnętrznej, który przeniesie swój oddział do nowocześniejszego budynku i na większą powierzchnię niż dotychczas. Jak wszystkie realizacje Panattoni, inwestycja będzie zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju i zostanie poddana certyfikacji BREEAM na poziomie „excellent”. W ramach pierwszego etapu powstała już hala o powierzchni ponad 10 000 mkw., w całości wynajęta przez jednego z operatorów logistycznych.

Unibep ma rekordowy kontrakt dla elektrociepłowni w Krakowie
Konsorcjum, którego liderem jest Unibep, podpisało umowę z PGE Energia Ciepła. Jej wartość wynosi 885,7 mln zł netto. To największy kontrakt Unibepu w segmencie budownictwa energetycznego. Konsorcjum w składzie: Unibep (lider) i SBB Energy z Opola najpierw zbuduje dla PGE Energia Ciepła Oddział nr 1 w Krakowie źródło kogeneracyjne na paliwo gazowe, oparte na układzie silników gazowych, a następnie będzie je serwisować. Łączna wartość kontraktu to ok. 885,7 mln zł netto, z czego dla Unibep przypada kwota ok. 589,7 mln zł netto. Wynagrodzenie konsorcjum za realizację części wykonawczej w zakresie podstawowym wynosi ok. 515,5 mln zł netto, z czego udział Unibep to ok. 296,2 mln zł netto. – Inwestycja polega na wykonaniu projektu oraz robót budowlano-montażowych, których celem jest realizacja elektrociepłowni gazowej opartej na agregatach kogeneracyjnych. Są to zespoły urządzeń wytwórczych wraz z instalacjami przysilnikowymi, które obejmują gazowy silnik spalinowy ze sprężarką powietrza i generatorem. Całość uzupełniają instalacje doprowadzenia paliwa, wyprowadzenia mocy oraz wyprowadzenia spalin. Ponadto, inwestycja obejmuje instalacje i wymienniki służące do odzysku oraz rozpraszania ciepła, a także wszelką niezbędną armaturę i systemy opomiarowania. Po wykonaniu instalacji przewidziane jest świadczenie prac serwisowych, mających na celu zapewnienie prawidłowego działania silników gazowych oraz osiąganie przez nie gwarantowanych parametrów technicznych – tłumaczy Anna Michalska, dyrektor działu ofertowania budownictwa energetycznego Unibep. To największa umowa w historii segmentu budownictwa energetycznego Unibep. – Umowa z PGE na budowę źródła kogeneracyjnego w Krakowie jest obecnie naszym największym kontraktem w energetyce, ale nie jedynym. Równolegle, między innymi, prowadzimy podobny kontrakt - to jest budowę układu kogeneracyjnego na terenie elektrociepłowni w Elblągu. Do wszystkich naszych budów podchodzimy z najwyższą atencją. Zależy nam na sprawnej realizacji i partnerskich relacjach z inwestorami – mówi Ewelina Karp-Kręglicka, członek zarządu Unibep, dyrektor techniczny i rozwoju spółki. Budownictwo energetyczne jest najmłodszym segmentem budowlanym w strukturach Unibep, funkcjonującym od końca 2021 roku. Od tego czasu spółka z Bielska Podlaskiego aktywnie angażuje się w transformację polskiej energetyki w kierunku gospodarki zero- i niskoemisyjnej. Działania tego segmentu koncentrują się na założeniach zielonej gospodarki, obejmującej m.in. instalacje kogeneracyjne, kotłownie gazowe oraz ciepłownicze systemy rozproszone. Spółka realizuje również projekty związane z przekształcaniem i modernizacją istniejących systemów opalanych węglem w kierunku układów niskoemisyjnych. – Jesteśmy przekonani, że segment ten będzie dynamicznie rozwijał się, gdyż potrzeby inwestorów są bardzo ambitne. Dotyczy to m.in. Orlenu, PGE, czy innych potężnych graczy na rynku. Jesteśmy gotowi pod względem kadrowym i kompetencyjnym na realizacje ambitnych projektów w obszarze szeroko pojętej transformacji energetycznej – zapewnia Andrzej Sterczyński, prezes zarządu Unibep.