Worker

Puls Budownictwa

Aktualności z różnych sektorów branży budowlanej, plany rozwoju i działania kluczowych firm relacje z placu budowy oraz innowacyjne produkty i technologie dla budownictwa.

Wykonawca na placu budowy tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi
19.08.2025

Wykonawca na placu budowy tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi

Spółka CPK przekazała konsorcjum budowlanemu Porr plac budowy komory startowej Retkinia pod drążenie najdłuższego w Polsce tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Inwestycja o łącznej wartości ponad 1,7 mld zł jest częścią linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią. Pod koniec czerwca br. spółka CPK i konsorcjum Porr podpisały umowę na drążenie tunelu dla KDP, a w sierpniu plac budowy w rejonie ulic Maratońskiej i Obywatelskiej, w obręb którego wchodzi m.in. komora startowa dla maszyny TBM, został przekazany wykonawcy. Wykonawca będzie mógł rozpocząć organizację zaplecza budowy, a także sprowadzić maszynę drążącą TBM, która wykona tunel o średnicy blisko 14 metrów i długości ok. 4,6 km. Z racji na skalę przedsięwzięcia, jakim jest przygotowanie i przetransportowanie do Łodzi maszyny TBM, drążenie tunelu rozpocznie się w drugiej połowie 2026 roku. Tarcza ruszy z komory Retkinia, która jest dla tunelu KDP komorą startową, gdzie tarcza drążąca zagłębi się w ziemię. Komorą odbiorczą będzie komora Fabryczna, zlokalizowana w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna i Łódzkiego Domu Kultury. Prace przy budowie komory Fabryczna już trwają.
 Tunel przebiegać będzie na zmiennej głębokości wahającej się od około 23 metrów pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia, aż do 34 metrów pomiędzy komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi w rejonie ulicy Struga, al. Włókniarzy i alei ks. bp. Bandurskiego. Na całym odcinku tunelu zlokalizowano pięć ewakuacyjnych komór szlakowych, zaprojektowanych w technologii ścian szczelinowych wychodzących na poziom gruntu klatkami schodowymi. W komorach szlakowych będą również zlokalizowane urządzenia techniczne do obsługi tunelu. Wzdłuż całej długości tunelu powstaną chodniki ewakuacyjne, pełniące funkcje techniczne oraz zapewniające drogi ewakuacji. Obiekt z wyposażeniem budowlano-instalacyjnym, systemami oddymiania, urządzeniami oraz pomieszczeniami technicznymi na potrzeby służb obsługi tunelu i linii kolejowej, będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa. Aby ograniczyć wpływ robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską, przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych. Planowane jest też przygotowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków. Zakończono prace wzmacniające Łódzki Dom Kultury za pomocą mikropali oraz kolumn jet grouting stanowiących dodatkowe punkty podparcia konstrukcji. Inwestycje związane z tunelem dalekobieżnym w Łodzi to najbardziej zaawansowana część Programu Kolejowego CPK. Oprócz tego trwają zaawansowane prace projektowe oraz uzyskiwanie niezbędnych uzgodnień i zezwoleń wzdłuż całej 480-kilometrowej linii Kolei Dużych Prędkości „Y”: Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław. Na odcinku między Warszawą i Łodzią, który ma zostać uruchomiony wraz z Lotniskiem CPK do końca 2032 r., spółka posiada komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) i większość wniosków o decyzje lokalizacyjne złożonych do wojewodów: mazowieckiego i łódzkiego. Dla odcinka między Warszawą a CPK przygotowano i złożono już 5 takich wniosków, natomiast dla odcinka między CPK a Łodzią – 3 z 7 planowanych.

Worker

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

Wypróbuj bez zobowiązań

W przypadku pytań dotyczących działania aplikacji zapraszamy do kontaktu z konsultantem poprzez czat lub:

Skontaktuj się
Logicor stworzy ogólnodostępny park przy centrum logistycznym
19.08.2025

Logicor stworzy ogólnodostępny park przy centrum logistycznym

W centrum logistycznym w Mysłowicach powstanie zielony park dostępny dla wszystkich. Inwestycja firmy Logicor powstaje w ramach kompleksu Logicor Mysłowice, a termin jej oddania przewidziano na październik 2025 roku. Logicor – deweloper i zarządca nieruchomości logistycznych tworzy w Mysłowicach projekt zagospodarowania terenów zielonych wokół obiektów logistycznych. Logicor Serenity Park to blisko 40 000 mkw. ogólnodostępnej przestrzeni, stworzonej w ramach parku przemysłowego. Łączy funkcje ekologiczne, edukacyjne i rekreacyjne.

 – Rozwój infrastruktury wspierającej komfort życia i pracy pracowników to ważny filar strategii Logicor w Polsce i przykład odpowiedzialnego podejścia do rozwoju przestrzeni wspólnych, w którym inwestor nie tylko dba o estetykę i funkcjonalność swojego otoczenia, ale także wychodzi naprzeciw potrzebom lokalnej społeczności – mówi Ernest Ziółkowski, Head of Project Management CEE w Logicor Polska. Logicor Serenity Park został zaprojektowany w oparciu o zasady ekologii i edukacji środowiskowej, z wykorzystaniem naturalnego ukształtowania terenu. Na terenie parku znajdą się miejsca odpoczynku i integracji, wyposażone w wielofunkcyjne siedziska i stoliki, naturalne ścieżki piesze i rowerowe, strefy kreatywnej zabawy dla dzieci, punkt widokowy, tablice edukacyjne oraz siedliska dla zwierząt. Logicor Serenity Park jest częścią kompleksu Logicor Mysłowice, oferującego nowoczesne powierzchnie magazynowe klasy A. Centrum magazynowe obejmuje 5 hal o łącznej powierzchni ponad 140 000 mkw.

Nowe fundamenty mieszkalnictwa. Rząd inwestuje w zasób komunalny
18.08.2025

Nowe fundamenty mieszkalnictwa. Rząd inwestuje w zasób komunalny

Budownictwo społeczne znów znajduje się w centrum działań państwa. Przewidziano miliardy na nowe mieszkania, zmienia się model finansowania, a zasady najmu stają się bardziej wymagające. Dla inwestorów i samorządów to jasny sygnał: rynek wchodzi w fazę stabilnych i długoterminowych projektów. Finansowanie społeczne 2.0 Projekt ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa przewiduje, że już w tym roku na wsparcie najmu publicznego i komunalnego trafi co najmniej 2,5 mld zł. Budową około 15 tys. lokali zajmą się głównie samorządy, SIM-y, TBS-y i spółdzielnie. Łączne nakłady do 2030 r. szacuje się na 45–50 mld zł, przy rocznym celu budowy ustalonym na 20 tys. jednostek. System finansowania opiera się na połączeniu dotacji z tanim kredytem. Samorządy mogą otrzymać bezzwrotne wsparcie do 80% wartości inwestycji, natomiast TBS-y i SIM-y skorzystają z dotacji do 45%, wkładu lokatorskiego do 10% i 50-letniego kredytu z BGK z oprocentowaniem 1%. Koszt budowy 1 m2 nie powinien przekraczać 10 tys. zł, co pozwoli utrzymać przewidywalny czynsz – średnio ok. 20 zł/m2. Nowe przepisy wykluczają możliwość wykupu mieszkań społecznych na preferencyjnych warunkach – zasoby te mają pozostać trwałą własnością publiczną. Wyjątkiem są miasta poniżej 100 tys. mieszkańców, gdzie – ze względu na postępującą depopulację – nadal możliwe będzie dojście do własności na zasadach rynkowych. Mechanizm reinwestowania zysków zabezpieczy interesy lokalnych mieszkańców. REIT-y out, dochody in Istotnym elementem reformy jest obowiązkowa weryfikacja dochodów najemców lokali komunalnych co pięć lat. Dotyczy to wszystkich umów bezterminowych. Przekroczenie progu dochodowego nie spowoduje utraty prawa do zamieszkania, lecz będzie się wiązać z wyższym czynszem – według określonych limitów. W procedurze pominięci zostaną emeryci i renciści. Rząd zapowiada też likwidację automatycznego dziedziczenia umów najmu – po śmierci wynajmującego konieczne będzie złożenie nowego wniosku i oświadczenia majątkowego. Działaniom rozwojowym towarzyszą ograniczenia dla inwestorów instytucjonalnych. Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz odrzuciła udział REIT-ów w systemie mieszkaniowym, uznając je za czynnik podnoszący ceny i ograniczający dostępność. W zamian zapowiedziano pełną transparentność kosztów, ich racjonalizację oraz lepszą kontrolę nad komunalnym portfelem nieruchomości. Reforma wpisuje się w szerszy plan zmian – trwają prace nad ustawą o finansowaniu mieszkalnictwa społecznego i nad centralną ewidencją lokali, co ma usprawnić ich zarządzanie przez gminy. Rozważane są zmiany w planowaniu przestrzennym oraz włączenie spółdzielni do partnerstw publicznych. Strategia na przyszłość Nowa struktura społecznego najmu opiera się na utrzymaniu zasobu w rękach państwa, ograniczeniu nadużyć oraz zwiększeniu dostępności kwater dla osób, które nie chcą lub nie mogą korzystać z kredytów hipotecznych. Choć wsparcie kierowane jest głównie do sektora publicznego, jasne zasady finansowania oraz kontrola kosztów otwierają pole do działania także dla prywatnych firm budowlanych i projektowych. Polityka mieszkaniowa zmienia kierunek – od doraźnych interwencji ku długofalowej stabilizacji rynku najmu. Inwestorzy i samorządy zyskują nie tylko środki, ale też przewidywalność i klarowny plan działania. Dzięki temu w kolejnych latach to właśnie budownictwo społeczne może stać się jednym z głównych filarów rozwoju urbanistycznego w Polsce.

Kolejny krok do budowy elektrowni jądrowej w Polsce
18.08.2025

Kolejny krok do budowy elektrowni jądrowej w Polsce

Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe, inwestor planowanej na Pomorzu elektrowni jądrowej, przekazała dokumentację technologii do Urzędu Dozoru Technicznego. UDT zweryfikuje dokumentację dla urządzeń, które będą pracowały w pierwszej polskiej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. 


 Uzgadnianie dokumentacji to kolejne, po nadawaniu uprawnień zakładom, zadanie UDT przy realizacji projektu jądrowego. W ramach tego procesu Urząd weryfikuje dokumentację projektową urządzeń w elektrowni jądrowej. Na tym etapie sprawdzane są dokumenty odniesienia, rysunki techniczne, obliczenia. Weryfikacji podlegają również przyjęte założenia technologiczne. Na podstawie uzgodnionej z UDT dokumentacji będzie mogła rozpocząć się faktyczna produkcja urządzeń dla polskiego projektu.
 – Doświadczenia płynące z realizacji projektów energetycznych na świecie jednoznacznie pokazują, że dokumentacja projektowa stanowi fundament dla kolejnych działań inwestora. Sektor energetyki jądrowej, jako jeden z najbardziej wymagających, wymusza szczególną dbałość o każdy etap przygotowania i realizacji projektu. Aby sprostać najwyższym standardom branżowym, już od początku prowadzimy proces uzgadniania dokumentacji. W tym kontekście szczególnie doceniamy rolę, zaangażowanie i dotychczasową współpracę z Urzędem Dozoru Technicznego. Świadczy ona o odpowiedzialności i profesjonalnym podejściu każdej ze stron procesu do realizacji tak złożonego i unikatowego projektu, jakim jest budowa pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce” – powiedział Marek Woszczyk, Prezes Zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych.
 Inspekcja urządzeń Działania UDT w obszarze energetyki jądrowej obejmują inspekcję urządzeń takich jak m.in. zbiornik reaktora i wytwornice pary oraz urządzenia wchodzące w skład obiegu pierwotnego i wtórnego elektrowni, jak również urządzenia pomocnicze, osprzęt i systemy automatyki zapewniające niezawodną i bezpieczną pracę urządzeń podstawowych. Badania dotyczą całego cyklu życia urządzeń od projektowania, wytwarzania, montażu, rozruchu, eksploatacji, aż po ich likwidację.
 W grudniu 2024 roku UDT wydał pierwszą formalną decyzję uprawniającą włoską firmę - Westinghouse Mangiarotti - do wytwarzania urządzeń na potrzeby polskiego projektu. Po uzgodnieniu dokumentacji kolejne działania to nadzór nad wytwarzaniem poszczególnych urządzeń i ich elementów, w tym badania techniczne prowadzone i nadzorowane u wytwórców. Urząd Dozoru Technicznego jest zaangażowany w rozwój polskiej energetyki jądrowej również poprzez warsztaty uzgodnieniowe, tak aby podczas formalnych postępowań administracyjnych zainteresowane polskie firmy jednolicie rozumiały wymagania krajowych przepisów, ich spójność z przepisami europejskimi i międzynarodowymi wytycznymi. Badania geologiczne Projekt budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej o łącznej mocy zainstalowanej 3,75 GWe opiera się o bezpieczne, sprawdzone, wielkoskalowe, wodne ciśnieniowe reaktory jądrowe generacji III(+). W ostatnich tygodniach zakończyła się pierwsza faza pogłębionych badań geologicznych w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino. Ich wyniki są niezbędne, aby zastosować odpowiednie rozwiązania w trakcie projektowania trzech jądrowych bloków energetycznych, posłużą również do opracowania Raportu Lokalizacyjnego oraz Wstępnego Raportu Bezpieczeństwa, jako dokumentów składanych wraz z wnioskiem o zezwolenie na budowę. Wstępne badania dla m.in. części konwencjonalnej, dróg wewnętrznych i obiektów administracyjnych, będą przeprowadzone w 2026 roku po otrzymaniu zgód administracyjnych. Obejmą one większy obszar, a ich zakres będzie istotny dla rozpoczęcia prac przygotowawczych pod budowę elektrowni jądrowej w gminie Choczewo.

PLGBC Green Building Summit 2025: Jak budować harmonię w świecie pełnym wyzwań
14.08.2025

PLGBC Green Building Summit 2025: Jak budować harmonię w świecie pełnym wyzwań

W obliczu globalnych wyzwań klimatycznych, społecznych i urbanistycznych potrzebujemy nowego podejścia do projektowania, budowania i zarządzania przestrzenią. Jak budować harmonię w świecie pełnym wyzwań? Odpowiedź znajdziesz podczas 15. edycji PLGBC Green Building Summit – najważniejszego wydarzenia w Polsce poświęconego zrównoważonemu budownictwu i architekturze, które odbędzie się 9-10 października br. w Warszawie. PLGBC Green Building Summit to najważniejsze w Polsce wydarzenie poświęcone zrównoważonemu budownictwu i architekturze. Co roku gromadzi liderów biznesu, ekspertów branżowych, architektów, inwestorów, decydentów i innowatorów, by wspólnie projektować przyszłość odporną na zmianę klimatu, regeneracyjną i skoncentrowaną na człowieku. W centrum uwagi znajdą się tematy najpilniejszych wyzwań naszych czasów. W obliczu globalnych problemów - klimatycznych, społecznych i urbanistycznych - potrzebujemy nowego podejścia do projektowania, budowania i zarządzania przestrzenią.
Jak budować harmonię w świecie pełnym wyzwań?
 Program wydarzenia pierwszego dnia skupi na czterech strategicznych obszarach (sesjach) tematycznych:
 Zero Carbon & Climate Resilience. Jak dzięki współpracy, innowacjom i ESG budować miasta odporne na kryzys klimatyczny - zdrowe, sprawiedliwe i gotowe na przyszłość. Leadership for Circularity. Jak liderzy zrównoważonego budownictwa kształtują cyrkularną przyszłość – poprzez strategiczne decyzje, współprace międzysektorowe i innowacje, które zmieniają sposób projektowania, wykorzystywania i modernizacji zasobów w całym cyklu życia budynków. Biodiversity First. Jak inwestycje i innowacje w budownictwie mogą tworzyć realną wartość biznesową, wspierając regenerację przyrody, integrację bioróżnorodności z miastami i budynkami, budując odporną, zrównoważoną przyszłość. Architecture and Buildings for Wellbeing. Jak projektowanie przestrzeni może stać się strategicznym narzędziem budowania zdrowia, dobrostanu i wartości społecznej, łącząc zrównoważony rozwój z empatyczną, inkluzywną i regeneracyjną architekturą.
 Nowością w programie będzie Experience Zone: Green storytelling, czyli strefa start up dla zrównoważonego budownictwa oraz innowacje zmieniające organizacje i zarządzanie. Podsumowaniem aktywności będzie wręczenie nagród PLGBC Green Building Awards 2025.
 Podczas drugiego dnia wydarzenia pod hasłem #BuildingLife - Jak budować przyszłość bez emisji, organizowanego w ramach projektu #BuildingLife koordynowanego przez World Green Building Council, odbędą się merytoryczne sesje i panele dyskusyjne nt. dekarbonizacji budynków w obliczu kryzysu klimatycznego. Zaplanowano także premierę raportu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC nt. wyników analiz szacowania wbudowanego śladu węglowego dla różnych typów budynków, o różnej konstrukcji. W gronie Keynote Speakerów swój udział już potwierdzili: - dr inż. arch. Monika Arczyńska, Architektka, współzałożycielka A2P2 architecture & planning. Adiunktka, Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej, - Dominik Campanella, Member of Leadership Group for Circular Construction at the European Commission, Niemcy, - James Drinkwater, Head of the Built Environment programme, Laudes Foundation, Holandia, - dr Whitney Austin Gray, Senior Vice President Research, International WELL Building Institute (IWBI), USA, - dr Anna Martens, CEO, OnData, Ekspertka Data Storytelling, - dr Noemi Zabari, Astrofizyk, współzałożycielka Muotech.io i Astroteq.ai, mentorka w programach NASA, Laureatka Strong Woman in IT i nagrody im. Kazimiery Bujwidowej oraz Bizneswoman Roku - Liderka Nowych Technologii.
 PLGBC Summit to przestrzeń inspiracji, dialogu i współpracy – miejsce, w którym idee spotykają się z realnymi działaniami, a biznes staje się katalizatorem zmiany. To nie tylko konferencja – to przestrzeń realnego wpływu, dialogu i partnerstw dla przyszłości, którą chcemy budować razem.
 Wydarzenie stanie się nie tylko platformą wymiany wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk, ale też multisensorycznym doświadczeniem, które zainspiruje uczestników do działania. Dlatego też przygotowano dodatkowe, angażujące aktywności. To budowanie szerszego kontekstu wokół zrównoważonego budownictwa:
 • podcasty PLGBC, • wirtualna wystawa Grand Press Photo 2025 - kategoria Climate, Responsibility, • polecajki filmowo-książkowe Marcina Wojciecha Żebrowskiego i urbcast.pl, • rekomendowane wydawnictwa księgarni NIAIU, • wirtualna wystawa ASP Katowice, • PLGBC_NetworkingLounge - inspirująca strefa networkingowa z aktywnościami.
 Wydarzenie przyciąga wszystkich zainteresowanych tematyką zrównoważonego budownictwa /ochrony klimatu / SDGs, w tym: inwestorów, deweloperów, najemców, zarządców nieruchomości, architektów i projektantów, inżynierów i wykonawców, producentów, instytucji finansowych, samorządów, top management, aktywistów miejskich, organizacji pozarządowych, studentów, wykładowców wyższych uczelni, mediów.
 PLGBC Green Building Summit 2025 wspierają liczni uznani Partnerzy i Patroni. Patronat Honorowy: Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej (IARP), Stowarzyszenie Architektów Polskich (SARP), Towarzystwo Urbanistów Polskich (TUP), Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki (NIAIU), World Green Building Council (WorldGBC).
 Patroni Wspierający: Sustainable Investment Forum Poland (POLSIF), Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD), Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu (SAK), buildingSMART Polska, Instytut Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju (INNOWO), Krajowa Agencja Poszanowania Energii (KAPE), UNEP/GRID-Warszawa, Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych (PINK), British Polish Chamber of Commerce (BPCC), Scandinavian-Polish Chamber of Commerce (SPCC), Team Finland, Fundacja Integracja, Fundacja BRDA, Kompas Inwestycji, Digital Real Estate (DRE), Akademia ESG, Stowarzyszenie Energooszczędne Domy Gotowe (EDG), Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów (ZOPI), Top Woman in Real Estate, ASP Katowice, Reincarnate, FoCA, , #BUILDINGLIFE, ZIELONY DOM, TOP CLeveR, Tak Lepiej, Percee. Patroni Medialni: Architektura & Biznes, ARCHITEKTURA Murator, BUILDER, BuildVent, ESGtrends.pl, Inwestycje.plus, sztuka-architektury.pl, sztuka-krajobrazu.pl, sztuka-wnętrza.pl, Świat Aluminium, Urbcast.pl, Buduj Z Głową, WPROST, Dom WPROST, Home & Design, EventBIM, BuildVent.
 Partner Strategiczny: Heidelberg Materials Polska
 Partnerzy Wspierający: Aluprof, Assa Abloy, Horizone Studio, Sieć Badawcza Łukasiewcz –Warszawski Instytut Technologiczny, Winkelmann Foundation Screw.
 Partnerzy: BeeWild, CBRE, Goldbeck Solar, midoripro, Panattoni, Prime PV, Prologis, SAO, Somfy, Steligence, Tarkett.
 Partner - Cyrkularny Design: REUSE
 Obsługa techniczna: 2loud, Impact Production, Vivalang.
 Wydarzenie odbędzie się w formacie hybrydowym 9 i 10 października br. w zrównoważonej i certyfikowanej przestrzeni Sound Garden Hotel w warszawskim kompleksie Business Garden. Organizacja wydarzenia oparta jest o zrównoważone idee, liczony i kompensowany jest ślad węglowy.
 Organizatorem jest Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC, organizacja pozarządowa, która od 2008 roku realizuje działania dla transformacji budynków, miast i ich otoczenia w takim kierunku, aby sposób ich planowania, projektowania, wznoszenia, użytkowania, modernizowania, rozbierania i przetwarzania był jak najbardziej zrównoważony. 
Więcej informacji: https://summit2025.plgbc.org.pl/

Park handlowy w Pile – wkrótce ruszy budowa
13.08.2025

Park handlowy w Pile – wkrótce ruszy budowa

Firmy Acteeum Group i BigPoland uzyskały prawomocne pozwolenie na budowę parku handlowego Big Piła. Prace budowlane rozpoczną się we wrześniu, otwarcie obiektu planowane jest na trzeci kwartał 2026 r. Big Piła zlokalizowany przy al. Wojska Polskiego w Pile będzie regionalnym centrum handlowym o łącznej powierzchni ok. 38 tys. mkw. GLA i zasięgu ok. 100 tys. mieszkańców w promieniu 30 min. dojazdu. W skład kompleksu wejdzie park handlowy o powierzchni ok 18,7 tys. mkw. GLA obejmujący nowoczesny supermarket spożywczy oraz ponad 30 sklepów. W ramach Big Piła powstanie także sklep DYI o powierzchni ok. 8 tys. mkw., przestronny salon meblowy Agata oraz parking na ok. 1200 pojazdów. Dodatkowo inwestycja obejmie dogodne rozwiązania komunikacyjne, zapewniające łatwy dojazd do obiektu a także różnorodne rozwiązania konstrukcyjne i infrastrukturalne wychodzące naprzeciw wymogom zrównoważonemu rozwoju. Projekt pilskiego centrum handlowego, powstającego we współpracy Acteeum Group z Big Poland, wchodzi w ostateczny etap realizacji. Inwestorzy uzyskali prawomocne pozwolenie na budowę. Prace budowlane Big Piła rozpoczną się już we wrześniu, zaś otwarcie obiektu planowane jest na jesień 2026 r. Równolegle z rozpoczynającą się budową, w szybkim tempie postępuje też komercjalizacja obiektu. W ostatnich dniach dołączyła do niego marka dm, która w wynajętym lokalu o powierzchni 630 mkw. zaoferuje kompleksową gamę produktów drogeryjnych. – Cieszymy się bardzo, że nasz wspólny z Big projekt w Pile tak dynamicznie przechodzi do finalnego etapu realizacji. Jesteśmy dumni że zarówno pod względem deweloperskim jak i komercjalizacyjnym projekt z takim impetem przekracza kolejne kamienie milowe. Z jednej strony spełnienie wszelkich wymogów formalnych pozwala nam już we wrześniu rozpoczynać budowę z drugiej zaś, niezwykła atrakcyjność projektu oraz świetne współpraca z najemcami pozwala na finalizację umów z kolejnymi znanymi i liczącymi się na rynku markami – mówi Tomasz Jopkiewicz, Leasing Director Acteeum Central Europe.

 W ofercie BIG Piła znajdą się różnorodne marki modowe, wyposażenia wnętrz, sportowe, elektroniki użytkowej, mediów, spożywcze i drogeryjne. Będzie tam także dostępna oferta gastronomiczna i usługowa.

Infrastruktura jako katalizator rozwoju: jak nowe drogi i koleje zmieniają mapę inwestycji w Polsce
13.08.2025

Infrastruktura jako katalizator rozwoju: jak nowe drogi i koleje zmieniają mapę inwestycji w Polsce

Nowoczesna infrastruktura transportowa od dawna jest uznawana za jeden z kluczowych czynników napędzających rozwój gospodarczy. W Polsce, gdzie intensyfikacja budowy dróg ekspresowych, autostrad oraz modernizacji linii kolejowych osiągnęła bezprecedensową skalę w ostatnich dwóch dekadach, szczególnie wyraźnie widać, jak nowe szlaki komunikacyjne przeobrażają nie tylko krajobraz kraju, ale przede wszystkim jego mapę inwestycyjną. Efekt domina: wzrost wartości gruntów i aktywności deweloperów Najbardziej zauważalnym skutkiem budowy nowej drogi czy linii kolejowej jest wzrost wartości gruntów. Badania Instytutu Rozwoju Miast i Regionów pokazują, że ceny działek w promieniu 3–5 km od nowo oddanych odcinków dróg ekspresowych rosną średnio o 20–40% w ciągu 2–3 lat od uruchomienia inwestycji. Deweloperzy, przewidując ten trend, wcześniej wykupują grunty wzdłuż planowanych tras. Ich celem są zarówno inwestycje mieszkaniowe w pobliżu aglomeracji, jak i nowe osiedla w mniejszych miejscowościach, które dzięki infrastrukturze stają się „sypialniami” dla większych miast. Kto inwestuje wokół infrastruktury – deweloperzy, retail, przemysł Obszary otaczające nowo budowane drogi i linie kolejowe stają się polem aktywności dla wielu sektorów. Najbardziej widoczni są deweloperzy mieszkaniowi, którzy korzystają z nowych możliwości urbanistycznych. W ślad za nimi pojawiają się inwestorzy z branży sprzedaży detalicznej – retail, którzy budują parki handlowe, centra zakupowe i punkty usługowe odpowiadające na potrzeby rozwijających się społeczności. Przemysł również intensyfikuje swoją obecność. Nowe drogi przyciągają inwestorów logistycznych – magazyny przy węzłach komunikacyjnych, centra dystrybucji e-commerce oraz hale produkcyjne pojawiają się tam, gdzie dostępność do rynków zbytu znacząco się poprawia. Przykłady można znaleźć choćby na Dolnym Śląsku przy A4, na Mazowszu wokół S8 czy na Pomorzu wzdłuż A1. Branża logistyczna i przemysłowa rozwija się szczególnie dynamicznie w pobliżu węzłów autostradowych – dzięki lepszej dostępności transportowej do rynków zbytu i centrów eksportowych. Z danych Colliers wynika, że aż 70% nowych powierzchni magazynowych w Polsce w latach 2022–2024 powstało w bezpośrednim sąsiedztwie tras szybkiego ruchu. Równolegle obserwuje się wzmożoną aktywność funduszy inwestycyjnych, które wykupują ziemię jeszcze przed ukończeniem projektów infrastrukturalnych, licząc na skokowy wzrost jej wartości po oddaniu drogi czy linii kolejowej. To inwestycja długoterminowa – oparta na przewidywaniu przyszłego wzrostu wartości, opartego na zmianie charakteru danego terenu. Studium przypadku: inwestycje wokół drogi S7 i autostrady A1 Doskonałym przykładem synergii infrastruktury i inwestycji prywatnych są tereny wzdłuż drogi ekspresowej S7 oraz autostrady A1. Wzdłuż S7 – szczególnie w rejonach Radomia, Skarżyska-Kamiennej i Nowego Targu – notuje się dynamiczny wzrost aktywności deweloperskiej. Według raportu GDDKiA, w ciągu 3 lat od oddania poszczególnych odcinków ruch lokalny wzrósł o 20–30%, a liczba pozwoleń na budowę w strefie 5 km od drogi wzrosła nawet o 40%. Autostrada A1, będąca północno-południową arterią łączącą Trójmiasto z Górnym Śląskiem, szczególnie wpłynęła na rozwój centralnej Polski. Rejon węzła w Strykowie – gdzie krzyżują się A1 i A2 przyciągnął takich gigantów jak Amazon, DHL czy Panattoni. Jak wskazuje raport firmy Cushman & Wakefield, centralna Polska stała się w ostatnich latach największym hubem logistycznym w Europie Środkowej. Wzdłuż trasy A1, od Łodzi po Toruń, powstają nowe parki przemysłowe i magazynowe, a także osiedla mieszkaniowe dla pracowników stref gospodarczych. Przykład regionu pomorskiego potwierdza, jak infrastruktura zmienia potencjał lokalizacji. Dzięki ukończeniu północnych odcinków A1, Pomorze zyskało nową atrakcyjność inwestycyjną. W Starogardzie Gdańskim, Tczewie czy Grudziądzu pojawiły się nowe zakłady przemysłowe i magazyny, które wcześniej omijały ten region ze względu na niedostateczne połączenia z południem kraju. Nowa mapa inwestycyjna Polski Pod wpływem infrastruktury zmienia się inwestycyjna mapa Polski. Tereny dotąd peryferyjne – pozbawione dobrego skomunikowania – zyskują nowe szanse rozwojowe. Często są to obszary z niższymi kosztami życia i pracy, co czyni je jeszcze atrakcyjniejszymi w oczach inwestorów. Rozwój infrastruktury to także wyzwanie dla samorządów. Muszą one odpowiednio planować przestrzeń wokół nowych dróg i linii kolejowych – zabezpieczając tereny pod inwestycje, dbając o równowagę między funkcjami mieszkaniowymi, handlowymi i przemysłowymi. Umiejętne zarządzanie tym procesem może przynieść wieloletnie korzyści lokalnym społecznościom. Podsumowując: infrastruktura drogowa i kolejowa pełni dziś w Polsce rolę katalizatora rozwoju. Nowe trasy zmieniają percepcję przestrzeni, otwierają wcześniej niedostępne rynki i przyciągają kapitał inwestycyjny. Efekt domina – od wzrostu wartości gruntów, przez boom deweloperski, po rozwój przemysłu – widoczny jest szczególnie wzdłuż głównych arterii jak S7 czy A1. Ich przykład pokazuje, jak odpowiednio zaplanowane inwestycje publiczne mogą być dźwignią rozwoju dla całych regionów, przekształcając lokalne gospodarki i przyciągając różnorodne formy aktywności biznesowej.