
Puls Budownictwa
Aktualności z różnych sektorów branży budowlanej, plany rozwoju i działania kluczowych firm relacje z placu budowy oraz innowacyjne produkty i technologie dla budownictwa.

W Gdańsku Wrzeszczu wyrośnie nowy hotel
Litewska firma 1 Asset Management przymierza się do swojej pierwszej inwestycji w Trójmieście. W Gdańsku Wrzeszczu powstanie hotel, w którym zaplanowano 375 pokoi. Budynek ma być certyfikowany w systemie BREEAM. Deweloperem jest gdańska spółka Upside Property. Pierwsza w Trójmieście inwestycja firmy 1 Asset Management powstanie przy al. Grunwaldzkiej w Gdańsku Wrzeszczu. Inwestor ma w planie budowę obiektu hotelowego o wysokości 22,74 m. Nowoczesny, zintegrowany z tkanką miejską budynek składać się będzie z 7 kondygnacji nadziemnych o łącznej powierzchni użytkowej 11,4 tys. mkw. oraz jednej kondygnacji podziemnej. Całkowita kubatura obiektu wyniesie 45 tys. msześć. Do dyspozycji gości oddanych zostanie 375 pokoi – ich powierzchnia użytkowa wyniesie ok. 6,8 tys. mkw. Wniosek o pozwolenie na budowę trafił do Urzędu Miasta Gdańska w połowie kwietnia 2025 roku. – Znajdujemy się na wczesnym etapie realizacji projektu, trwa rozpatrywanie złożonego przez nas w kwietniu br. wniosku o pozwolenie na budowę. Jesteśmy gotowi do jej rozpoczęcia po dopełnieniu wszelkich urzędowych formalności. Nasze plany obejmują budowę hotelu w bezpośrednim sąsiedztwie Galerii Bałtyckiej, doskonale skomunikowanego dzięki pobliskiemu dworcowi PKP/SKM w Gdańsku Wrzeszczu. Będzie to nasza pierwsza realizacja w Trójmieście, natomiast nie pierwsza w Polsce. Nasze portfolio zawiera m.in. obiekty w Krakowie, a za granicą np. w Wilnie i Rydze. Naszym partnerem w gdańskim projekcie jest doświadczony w lokalnych realizacjach deweloper Upside Property – mówi Marcin Golly, Investment Director w 1 Asset Management. Głównym założeniem realizacji gdańskiego hotelu jest uzupełnienie rosnącej potrzeby zakwaterowania dla przybywających do niego młodych ludzi. Lokalizacja przy dworcu – jakość przejścia do niego ma być w ramach inwestycji wyraźnie poprawiona – oraz dobry dostęp do komunikacji rowerowej i tramwajowej to kluczowe atuty inwestycji. Cały obiekt będzie zarządzany przez jednego operatora hotelowego, co zapewni spójną jakość usług i wykluczy model rozproszonego najmu krótkoterminowego. Budynek ma być certyfikowany w systemie BREEAM, ponadto w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?
Wypróbuj bez zobowiązańW przypadku pytań dotyczących działania aplikacji zapraszamy do kontaktu z konsultantem poprzez czat lub:
Skontaktuj się
Gotowy ostatni etap GLP Wrocław V Logistics Centre
Zakończyła się realizacja ostatniej hali w centrum magazynowo-produkcyjnym GLP Wrocław V Logistics Centre w podwrocławskich Magnicach. Budynek o powierzchni 67 tys. mkw. to największy z dostępnych od ręki obiektów tego typu na Dolnym Śląsku. Otrzymał też certyfikat BREEAM na poziomie „outstanding”. Generalnym wykonawcą ostatniego etapu GLP Wrocław V Logistics Centre była firma Bremer. W nowej hali zastosowano wiele rozwiązań sprzyjających redukcji emisji CO2 i poprawie efektywności energetycznej: dodatkową izolację termiczną, inteligentny smart metering oraz energooszczędne oświetlenie LED. Do wykończenia wnętrz wykorzystano wyłącznie materiały z certyfikatem EPD (Environmental Product Declaration), a w przestrzeniach biurowych działa monitoring jakości powietrza. Na terenie obiektu znajduje się także duży parking oraz stacje ładowania pojazdów elektrycznych. W najnowszej części GLP Wrocław V Logistics Centre mogą działać zarówno firmy logistyczne jak i lekka produkcja. Sprzyja temu wysokość hali (12 metrów) oraz nośność posadzki – aż 10 ton na metr kwadratowy, co pozwala na bezpieczne wysokie składowanie, montaż linii produkcyjnych czy automatyki magazynowej. Najemcy z sektora produkcyjnego mogą skorzystać z dostępu do bardzo dużej ilości prądu. Wnętrza budynku są doświetlane naturalnym światłem, dzięki pokryciu pasmami świetlnymi aż 12,5% powierzchni dachu. – Zrealizowaliśmy Wrocław V Logistics Centre z myślą o firmach, które od ręki potrzebują najwyższej jakości powierzchni – w energooszczędnym budynku z łatwym dostępem do głównych szlaków komunikacyjnych w tej części Europy. Postawiliśmy przy tym na standard techniczny wykraczający poza typowe obiekty spekulacyjne. Wspólnie z zainteresowanymi klientami stworzymy miejsce, które wyróżni się na logistycznej mapie Dolnego Śląska”– komentuje Jarosław Czechowicz, country manager GLP Poland.

Farma wiatrowa Bałtyk 1 z decyzją środowiskową
Uprawomocniła się decyzja wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej Bałtyk 1. Projekt jednej z największych farm wiatrowych w polskiej części Morza Bałtyckiego jest rozwijany przez Equinor i Polenergię. Bałtyk 1 przygotowywany jest do aukcji offshore w 2025 roku. Farma wiatrowa Bałtyk 1, o mocy do 1560 MW, będzie zlokalizowana 81 km od linii brzegowej. Energia elektryczna popłynie z niej na ląd do punktu przyłączenia na terenie realizowanej stacji elektroenergetycznej Krzemienica, należącej do Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE). Infrastruktura przyłączeniowa będzie zlokalizowana na lądzie, na terenie gmin Ustka i Redzikowo w województwie pomorskim. Postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla projektu Bałtyk 1 poprzedzone było kompleksowymi i szczegółowymi badaniami oraz analizami mającymi na celu zebranie danych, na podstawie których powstał raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Na potrzeby tego raportu wykonano szereg analiz i modelowań, w tym m. in. w zakresie rozprzestrzeniania się hałasu podwodnego podczas instalacji fundamentów monopali na etapie budowy czy szacowania ryzyka kolizji ptaków z morskimi turbinami wiatrowymi w trakcie eksploatacji. Raport wykazał, że proponowane rozwiązania techniczne i organizacyjne skutecznie ograniczą wpływ projektu Bałtyk 1 na środowisko. – To niezwykle istotny moment dla projektu Bałtyk 1, który przybliża nas do udziału w aukcji drugiej fazy rozwoju offshore’u. Zorganizowanie aukcji w tym roku pozwoli zachować ciągłość realizacyjną między I a II fazą rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, bez generowania niepotrzebnych przerw, co pozwoli maksymalnie wykorzystać potencjał energetyczny polskiego morza. Co równie ważne umożliwi płynne włączanie polskich firm w proces budowy farm i zwiększanie local content. Bałtyk 1 jako największa morska farma wiatrowa rozwijana obecnie w Polsce odgrywa w realizacji tego celu ogromną rolę – zauważa Adam Purwin, prezes Polenergii. – Wydana decyzja środowiskowa dla projektu Bałtyk 1, najbardziej zaawansowanego projektu drugiej fazy rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, jest istotnym kamieniem milowym. Bałtyk 1 uzyskał już pozwolenie na układanie i utrzymywanie kabli w części morskiej, a także umowę o przyłączenie do sieci z operatorem systemu przesyłowego. Decyzja środowiskowa otwiera naszemu projektowi drogę do dalszego etapu, którym jest wzięcie udziału w aukcji w 2025 roku – mówi Michał Jerzy Kołodziejczyk, prezes Equinor w Polsce. Projekty morskich farm wiatrowych Bałtyk to duża szansa dla polskich firm do włączenia się w globalny łańcuch dostaw sektora offshore. Już w I fazie rozwoju Equinor i Polenergia zorganizowały serię spotkań z dostawcami, w których wzięło udział ponad 300 krajowych przedsiębiorstw. Do realizacji projektu zakontraktowano wiele polskich firm, w tym także jako tzw. tier 1 - głównych wykonawców. Dla farmy Bałtyk 1 również rozpoczęła się analiza potencjału łańcucha dostaw dla firm zainteresowanych współpracą przy projekcie. Wkrótce odbędą się pierwsze spotkania z wykonawcami. Polenergia i Equinor rozwijają projekty trzech farm wiatrowych. Bałtyk 1, 2, 3, które będą dysponować łączną mocą do 3000 MW, co pozwoli na zasilenie zieloną energią 4 miliony gospodarstw domowych. Pierwsza energia z dwóch bardziej zaawansowanych projektów, Bałtyk 2 i Bałtyk 3, popłynie w 2027 roku. Obie farmy będą dysponować łączną mocą 1440 MW.

Marina Royale Darłowo - 300 apartamentów tuż nad wodą
W Darłowie trwa realizacja projektu apartamentowego Marina Royale. Balkony jednego z budynków są dosłownie zawieszone nad taflą wody, a kolejny powstaje zaledwie kilkanaście metrów od linii brzegowej Bałtyku. Projekt realizowany jest przez POC Real Estate. Marina Royale Darłowo to inwestycja apartamentowa składająca się łącznie z 300 apartamentów o powierzchni od 25 do 117 mkw. Pierwszy z trzech budynków - UltraMar, mieści się bezpośrednio na granicy morza, a jego balkony są zawieszone nad taflą wody. Apartamenty w drugim budynku VistaMar oraz trzecim MiraMar, który jest w trakcie budowy, znajdują się zaledwie 13 metrów od linii brzegowej Bałtyku, a od morza dzieli je jedynie promenada widokowa. Na terenie kompleksu zaprojektowano również strefę rekreacyjną z basenem wewnętrznym i zewnętrznym, saunami, strefą SPA, klubem Malucha, dwiema restauracjami, barem oraz salami konferencyjno-bankietowymi. Całą inwestycję zaprojektowano z uwzględnieniem najwyższych standardów odporności na różnorodne i wymagające warunki atmosferyczne występujące w pasie nadmorskim. Fundamenty budynków oparte są na zaawansowanej technologii ściany szczelinowej wykonanej z betonu o podwyższonej klasie wodoszczelności. Pod budynek VistaMar wbito 360 specjalistycznych pali o długości 16 metrów każdy, co daje w sumie imponujące 40 320 metrów stali. Ta rozbudowana konstrukcja palowa skutecznie zabezpiecza płytę garażową przed pęknięciami i osiadaniem, nawet w trudnych warunkach gruntowych typowych dla terenów nadmorskich. Izolacja budynków powstała z zastosowaniem ocieplenia z wełny mineralnej zamiast popularnego styropianu, a elewacja została pokryta specjalną powłoką samoczyszczącą, opracowaną specjalnie dla obiektów nadmorskich narażonych na działanie słonej wody. Teren wokół inwestycji zabezpieczono specjalnymi obrzeżami chroniącymi przed podmywaniem. Całość rozwiązań technicznych nie tylko gwarantuje bezpieczeństwo konstrukcji w trudnych warunkach nadmorskich, ale również przekłada się na znaczne oszczędności na przyszłych remontach i kosztach eksploatacji. — Realizacja projektu Marina Royale Darłowo to odpowiedź na oczekiwania najbardziej wymagających klientów, którzy pragną mieszkać dosłownie nad samym morzem i posiadać wyjątkowy apartament w unikalnej lokalizacji. Nikt wcześniej w Polsce nie podjął się budowy tak blisko linii brzegowej. Wymagało to od nas pokonania wielu wyzwań technicznych i uzyskania specjalnych pozwoleń. Efekt jednak przerósł nasze oczekiwania – apartamenty oferują widok, który dotychczas był nieosiągalny w polskich inwestycjach — wyjaśnia Wojciech Konferowicz, Doradca Sprzedaży Apartamentów Marina Royale Darłowo. Każdy apartament wyposażony jest w drewniane lub ceramiczne podłogi, klimatyzację kanałową w standardzie oraz aluminiowe trzyszybowe okna zapewniające idealną izolację termiczną i akustyczną. Dodatkowo ściany pomiędzy lokalami mają zastosowane materiały o ponadnormatywnych parametrach akustycznych.

Gdański Business Center ma certyfikat BREEAM In-Use
Warszawski kompleks Gdański Business Center uzyskał certyfikat BREEAM In-Use na poziomie Excellent. Park biurowy należy do portfolio Savills Investment Management i obejmuje cztery budynki. Za zarządzanie obiektem odpowiada zespół Asset Services z międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield. Gdański Business Center to nowoczesny kompleks czterech budynków biurowych klasy A, zlokalizowany na warszawskim Muranowie. W obrębie kompleksu znajdują się ogólnodostępny dziedziniec z zielenią i elementami małej architektury, ponad 1300 miejsc parkingowych w garażu podziemnym oraz 70 miejsc naziemnych. Przyznanie certyfikacji BREEAM In-Use z oceną „excellent” potwierdza, że Gdański Business Center spełnia wysokie wymagania w obszarach efektywności operacyjnej, wpływu na środowisko oraz komfortu użytkowników. – Nieustannie pracujemy nad utrzymaniem silnej pozycji Gdański Business Center na konkurencyjnym rynku biurowym w Warszawie. Uzyskanie certyfikatu BREEAM In-Use świadczy o tym, że kompleks pozostaje nowoczesnym i komfortowym miejscem pracy, odpowiadającym na dynamicznie zmieniające się potrzeby najemców. Wysoka ocena w zakresie standardów środowiskowych dodatkowo dowodzi, że zrównoważony rozwój to jeden z naszych kluczowych priorytetów”, mówi Anna Piątek, Asset Manager w Savills Investment Management. W trakcie audytu eksperci docenili m.in. zastosowanie zaawansowanych technologii prośrodowiskowych, wysoki standard rozwiązań architektonicznych, efektywny system zarządzania segregacją odpadów oraz liczne udogodnienia dla użytkowników budynków – zarówno najemców, jak i odwiedzających. Wśród nich znalazły się m.in. restauracja, kawiarnia, przedszkole, strefa fitness, centrum medyczne oraz zielone strefy wypoczynku. Kompleks oferuje również rozwiniętą infrastrukturę rowerową i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

CPK zapowiada przetarg na budowę terminala lotniska
W tym roku mają rozpocząć się postępowania dotyczące m.in. Generalnego Inżyniera dla lotniska CPK, przeprowadzenia dialogu konkurencyjnego dla budowy terminala i budowy dróg łączących lotnisko z drogami publicznymi. Konsorcjum trzech firm: AKE Studio, APA Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura oraz ATP Kraków wygrało przetarg na projekt budynku administracji oraz baz utrzymania, meteo i zagrożeń środowiskowych. Plan spółki CPK na obecny rok zakłada rozpoczęcie wielu ważnych przetargów. Największe z nich dotyczą m.in. budowy dróg łączących Lotnisko CPK z siecią dróg publicznych, robót budowlanych dla nowej linii kolejowej Warszawa – Łódź, usług Generalnego Inżyniera dla lotniska czy przeprowadzenia dialogu konkurencyjnego dla budowy terminala (III kwartał 2025 r.). Każde z tych postępowań szacowane jest na ponad miliard złotych. Część nich zostanie uruchomiona jako postępowania wykonawcze do zawartych umów ramowych. Oznacza to, że zamawiający do udziału w nich zaprosi wyłącznie tych wykonawców, z którymi zostały zawarte wcześniej odpowiednie umowy ramowe. Obecnie CPK realizuje przetargi szacowane łącznie na ok. 4 mld zł. Znaczna część tej kwoty dotyczy przetargów na budowę tunelu i stworzenie systemu bagażowego. Pierwszy z nich związany jest z wydrążeniem tunelu dalekobieżnego na linii kolejowej nr 85 w Łodzi. Drugi ma na celu zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu dla Lotniska CPK. Przypomnijmy - według zaktualizowanego harmonogramu nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 roku. Tymczasem rozstrzygnięto kolejny przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla obiektów wspierających lotnisko – konsorcjum AKE Studio, APA Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura oraz ATP Kraków zrealizuje projekt budynku centralnej administracji utrzymania Lotniska CPK, bazy utrzymania budynków oraz budynku służb meteorologicznych i zespołu kontroli zagrożeń środowiskowych. Przygotowany zostanie także plan zagospodarowania terenu oraz infrastruktury towarzyszącej. Wartość umowy wynosi prawie 4,9 mln złotych netto. Projekt uwzględni rozwiązania nie tylko architektoniczne, ale również m.in. konstrukcyjne, sanitarne, teletechniczne i elektryczne. Konsorcjum w ramach realizacji umowy opracuje projekt budowlany wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz opcjonalnie projekt wykonawczy, przetargowy i nadzór autorski. Budynek administracji Lotniska CPK ma stanowić centralny punkt zarządzania wszystkimi obiektami wsparcia i utrzymania portu lotniczego. Baza utrzymania budynków ma stanowić niezbędne zaplecze dla służb odpowiedzialnych za eksploatację wszystkich nieruchomości oraz obiektów inżynieryjnych. Wcześniej zakończyły się już prace nad projektem koncepcyjnym budynków Lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej. Realizowane są prace projektowe dla baz utrzymania dla służb lotniskowych, wieży kontroli ruchu lotniczego oraz centrum kontroli operacji lotniczych. Prowadzony jest także przetarg dotyczący budynku komisariatu policji lotniskowej.

Develia znów buduje we Wrocławiu
Develia rozpoczęła przedsprzedaż mieszkań w ramach III etapu inwestycji Orawska Vita na wrocławskim Ołtaszynie. W czterech 2-piętrowych budynkach wielorodzinnych znajdzie się 205 mieszkań. Autorem projektu jest pracownia Dziewoński-Łukaszewicz Architekci, a generalnym wykonawcą firma Opex. W ramach III etapu osiedla Develii Orawska Vita zlokalizowanego na wrocławskim Ołtaszynie powstaną cztery 2-piętrowe budynki wielorodzinne. Znajdzie się w nich 205 mieszkań o funkcjonalnych rozkładach i metrażach – od kawalerek, liczących 28 mkw., po apartamenty 4-pokojowe o powierzchni 97 mkw. Do każdego przynależeć będzie balkon, loggia lub ogródek. W części lokali powstaną też ogrody zimowe. Do dyspozycji mieszkańców oddane zostaną m.in. podziemna hala garażowa, komórki lokatorskie, rowerownia oraz wózkownia. W projekcie uwzględniono także strefy rekreacyjne. – Inwestycja Orawska Vita sprzyja budowaniu dobrosąsiedzkich relacji oraz oferuje wytchnienie od miejskiego zgiełku. Ruch kołowy będzie odbywał się poza terenem osiedla, co zredukuje poziom hałasu, a wewnętrzne dziedzińce i tereny wokół budynków zostaną zadrzewione i zakrzewione, tworząc przyjazną przestrzeń. Dodatkowo zastosowane rozwiązania proekologiczne, takie jak system zagospodarowania wody szarej, panele fotowoltaiczne oraz pompa ciepła przyczynią się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych – mówi Joanna Macierzyńska, kierownik działu sprzedaży w Develii. Autorem projektu Orawska Vita jest pracownia Dziewoński-Łukaszewicz Architekci, a generalnym wykonawcą firma Opex. Budowa III etapu inwestycji rozpoczęła się na początku kwietnia br., a jej zakończenie planowane jest na IV kwartał 2026 r.