Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Stacja Warszawa Zachodnia w przebudowie. Kulisy inwestycji
08.05.2025

Stacja Warszawa Zachodnia w przebudowie. Kulisy inwestycji

Stacja Warszawa Zachodnia to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce. Firma Soletanche Polska odgrywa w jej realizacji kluczową rolę, odpowiadając za zaprojektowanie i zrealizowanie fundamentów oraz podziemnej obudowy całego obiektu nowej stacji Warszawa Zachodnia, w tym peronów, hali dworcowej, przejścia podziemnego, a także tunelu tramwajowego na poziomie -2. Zespół inżynierów Soletanche pracował na zlecenie generalnego wykonawcy – firmy Budimex. Wymagająca lokalizacja, wysoki poziom wód gruntowych i duża skala inwestycji wymusiły zastosowanie zaawansowanych technologii inżynieryjnych. Posadowienie tak dużego obiektu wymagało m.in. wykonania ścian szczelinowych o grubości od 60 do 100 cm i głębokości sięgającej prawie 27 metrów. Aby zapewnić ich stateczność, zastosowano kotwy gruntowe oraz tymczasowe rozpory stalowe, z których najdłuższa miała aż 32 metry. Wewnątrz konstrukcji kluczową rolę odgrywają barety, czyli fundamenty pośrednie, które przenoszą siły konstrukcyjne zarówno w fazie tymczasowej, jak i docelowej. Najwięcej z nich – aż 128 sztuk – powstało w tunelu tramwajowym na poziomie -2, gdzie ich grubość wynosiła od 120 do 150 cm. Barety zastosowano również jako fundamenty pośrednie pod słupy stalowe podtrzymujące zadaszenie dworca. – Barety w fazie tymczasowej przenoszą siły ze stropów rozporowych, a w fazie docelowej – dodatkowo z płyty fundamentowej – na niżej położone warstwy podłoża – wyjaśnia Wiktoria Rzońca, Asystentka Projektanta w Soletanche Polska. Z uwagi na wysoki poziom wód gruntowych konieczne było zabezpieczenie obiektu przed ich napływem. W tym celu firma zastosowała technologię kolumn jet-grouting, tworząc przesłony przeciwfiltracyjne o grubości minimum jednego metra, rozmieszczone na dwóch poziomach. – To właśnie ta przesłona z kolumn jet-grouting zabezpiecza cały obiekt przed napływem wód gruntowych i pozwala na jego bezpieczne i sprawne użytkowanie – dodaje Mateusz Lech, Inżynier Budowy w Soletanche Polska. W ramach projektu Soletanche Polska wykonała również fundamenty pod nową kładkę pieszą nad peronami, która połączyła Wolę z Ochotą. Filary tej kładki posadowiono na palach CFA, jednej z najczęściej stosowanych technologii w zwartej miejskiej zabudowie. Aktualnie zespół Soletanche pracuje nad kolejnym etapem inwestycji – budową tunelu tramwajowego po drugiej stronie Alei Jerozolimskich, który docelowo połączy się z tunelem pod dworcem. Prace są realizowane dla konsorcjum firm Grupa ZUE S.A. i Fabe Polska Sp. z o.o.
Zdjęcie Agnieszka Maj
Autorem artykułu jest:Agnieszka Maj
Stacja Warszawa Zachodnia to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce. Firma Soletanche Polska odgrywa w jej realizacji kluczową rolę, odpowiadając za zaprojektowanie i zrealizowanie fundamentów oraz podziemnej obudowy całego obiektu nowej stacji Warszawa Zachodnia, w tym peronów, hali dworcowej, przejścia podziemnego, a także tunelu tramwajowego na poziomie -2.
Zespół inżynierów Soletanche pracował na zlecenie generalnego wykonawcy – firmy Budimex. Wymagająca lokalizacja, wysoki poziom wód gruntowych i duża skala inwestycji wymusiły zastosowanie zaawansowanych technologii inżynieryjnych.
Posadowienie tak dużego obiektu wymagało m.in. wykonania ścian szczelinowych o grubości od 60 do 100 cm i głębokości sięgającej prawie 27 metrów. Aby zapewnić ich stateczność, zastosowano kotwy gruntowe oraz tymczasowe rozpory stalowe, z których najdłuższa miała aż 32 metry. Wewnątrz konstrukcji kluczową rolę odgrywają barety, czyli fundamenty pośrednie, które przenoszą siły konstrukcyjne zarówno w fazie tymczasowej, jak i docelowej. Najwięcej z nich – aż 128 sztuk – powstało w tunelu tramwajowym na poziomie -2, gdzie ich grubość wynosiła od 120 do 150 cm. Barety zastosowano również jako fundamenty pośrednie pod słupy stalowe podtrzymujące zadaszenie dworca.
– Barety w fazie tymczasowej przenoszą siły ze stropów rozporowych, a w fazie docelowej – dodatkowo z płyty fundamentowej – na niżej położone warstwy podłoża – wyjaśnia Wiktoria Rzońca, Asystentka Projektanta w Soletanche Polska.
Z uwagi na wysoki poziom wód gruntowych konieczne było zabezpieczenie obiektu przed ich napływem. W tym celu firma zastosowała technologię kolumn jet-grouting, tworząc przesłony przeciwfiltracyjne o grubości minimum jednego metra, rozmieszczone na dwóch poziomach.
– To właśnie ta przesłona z kolumn jet-grouting zabezpiecza cały obiekt przed napływem wód gruntowych i pozwala na jego bezpieczne i sprawne użytkowanie – dodaje Mateusz Lech, Inżynier Budowy w Soletanche Polska.
W ramach projektu Soletanche Polska wykonała również fundamenty pod nową kładkę pieszą nad peronami, która połączyła Wolę z Ochotą. Filary tej kładki posadowiono na palach CFA, jednej z najczęściej stosowanych technologii w zwartej miejskiej zabudowie. Aktualnie zespół Soletanche pracuje nad kolejnym etapem inwestycji – budową tunelu tramwajowego po drugiej stronie Alei Jerozolimskich, który docelowo połączy się z tunelem pod dworcem. Prace są realizowane dla konsorcjum firm Grupa ZUE S.A. i Fabe Polska Sp. z o.o.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł:
Sponsorem artykułu jest firma:
Sponsor Logo

Soletanche Polska rozpoczęła swoją działalność w 1996 roku. Dysponując doświadczeniem zdobytym we wszystkich sektorach rynku budowlanego w Polsce oraz wsparciem międzynarodowej grupy Soletanche Bachy, firma zdobyła pozycję eksperta i wiarygodnego partnera w projektowaniu oraz wykonawstwie robót podziemnych i głębokim fundamentowaniu.

Przejdź na stronę sponsora