Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
22 km nowych torów. Modernizacja linii kolejowej E65 na Śląsku
30.05.2025

22 km nowych torów. Modernizacja linii kolejowej E65 na Śląsku

Soletanche Polska realizuje kluczowe roboty fundamentowe i geotechniczne w ramach przebudowy linii kolejowej E65 Będzin – Katowice Szopienice Południe – Katowice – Katowice Piotrowice. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe, a generalnym wykonawcą – spółka Torpol. – Realizacja naszego zakresu prac jest już na bardzo zaawansowanym etapie – ukończyliśmy około 95% całości. Kończymy zasadniczy etap robót, a przed nami już tylko prace wykończeniowe – kucie koron, czyszczenie, wyrównywanie powierzchni oraz estetyczne wykończenia – mówi Anna Szafrańska-Angelaki, Kierownik Projektu w Soletanche Polska i dodaje: Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tej inwestycji, mającej strategiczne znaczenie dla całego regionu. To już kolejny projekt kolejowy, który realizujemy we współpracy z firmą Torpol – wcześniej wspólnie pracowaliśmy przy budowie bezkolizyjnego przejazdu w Kościanie. Kluczowe cele inwestycji ​Projekt modernizacji linii kolejowej E30 i E65 na obszarze Śląska jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Inwestycja ta ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróżowania, ale także zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa transportu kolejowego w regionie. Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice znacząco poprawi dostępność kolei w aglomeracji. Powstaną trzy nowe przystanki: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec – wszystkie dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, wyposażone w windy, wiaty, oświetlenie, system informacji pasażerskiej oraz stojaki rowerowe. Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum. Modernizacja obejmie także stacje Katowice Szopienice Płd., Zawodzie, Katowice i Ligota. Projekt zakłada budowę 22 km nowych torów, przebudowę 96 km torów, wymianę 133 km sieci trakcyjnej, ponad 260 rozjazdów oraz modernizację 140 obiektów inżynieryjnych. Powstanie również centrum sterowania ruchem w Katowicach. Zadania geotechniczne Spółka Soletanche Polska odpowiada za wykonanie projektu wykonawczego i realizację robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych, systemu dynamicznej informacji podróżnych na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice. Wspomniany odcinek III inwestycji, obejmuje fragment od kilometra 318+150,00 linii numer 1 do kilometra 2+700,00 linii numer 139. Soletanche Polska realizuje fundamenty pod trzy nowe wiadukty kolejowe – WK11, WK12 i WK13 – oraz mury oporowe dochodzące do tych wiaduktów. W ramach prac wykorzystywane są dwie kluczowe technologie posadowienia: ściany szczelinowe oraz barety, które zapewnią trwałość i stabilność całej konstrukcji. – Stabilność murów oporowych pracujących w schemacie wspornikowym o znacznym obciążeniu naziomu jest możliwe dzięki realizacji sekcji ściany szczelinowej w formie żeber w kształcie litery „T”. Tego typu rozwiązanie wymaga od naszego Zespołu dużej precyzji – zwłaszcza przy montażu koszy zbrojeniowych i łączeniu ich za pomocą dużej liczby prętów uciąglających – wyjaśnia Tomasz Załuski, Kierownik Robót w Soletanche Polska. Dodatkowym wyzwaniem jest czynna linia wysokiego napięcia przecinająca plac budowy na pół. Prace w jej bezpośrednim sąsiedztwie mogą być realizowane wyłącznie podczas uzyskanych specjalnie na nasze potrzeby wyłączeń. – Pomimo wymagających warunków, w tym pracy w pobliżu czynnej linii wysokiego napięcia, nasz zespół realizuje harmonogram z imponującą wydajnością – do dwóch sekcji ścian dziennie, o objętości 120–200 metrów sześciennych betonu każda. To efekt starannego planowania, doświadczenia naszej kadry i świetnej współpracy z generalnym wykonawcą oraz dostawcami – dodaje Katarzyna Mokrzycka, Kierownik Robót w Soletanche Polska. Doświadczenie poparte realizacjami Soletanche Polska od lat aktywnie uczestniczy w realizacji najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Do najważniejszych projektów należą m.in.: modernizacja Stacji Warszawa Zachodnia – największego węzła komunikacyjnego w kraju, budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości i Tunelu Średnicowego w Łodzi, modernizacja linii kolejowej E65 Warszawa – Gdynia (LCS Ciechanów) czy też budowa wiaduktów kolejowych we Wrześni pod Poznaniem. – Łącząc wieloletnie doświadczenie, specjalistyczną wiedzę i innowacyjne rozwiązania technologiczne, realizujemy fundamenty pod inwestycje, które kształtują przyszłość polskiej kolei. Z dumą wspieramy rozwój infrastruktury w regionach, które są kluczowe dla mobilności i gospodarki całego kraju – podsumowuje Anna Szafrańska-Angelaki, Kierownik Projektu w Soletanche Polska.
Soletanche Polska realizuje kluczowe roboty fundamentowe i geotechniczne w ramach przebudowy linii kolejowej E65 Będzin – Katowice Szopienice Południe – Katowice – Katowice Piotrowice. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe, a generalnym wykonawcą – spółka Torpol.
– Realizacja naszego zakresu prac jest już na bardzo zaawansowanym etapie – ukończyliśmy około 95% całości. Kończymy zasadniczy etap robót, a przed nami już tylko prace wykończeniowe – kucie koron, czyszczenie, wyrównywanie powierzchni oraz estetyczne wykończenia – mówi Anna Szafrańska-Angelaki, Kierownik Projektu w Soletanche Polska i dodaje: Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tej inwestycji, mającej strategiczne znaczenie dla całego regionu. To już kolejny projekt kolejowy, który realizujemy we współpracy z firmą Torpol – wcześniej wspólnie pracowaliśmy przy budowie bezkolizyjnego przejazdu w Kościanie.
Kluczowe cele inwestycji
​Projekt modernizacji linii kolejowej E30 i E65 na obszarze Śląska jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Inwestycja ta ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróżowania, ale także zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa transportu kolejowego w regionie.
Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice znacząco poprawi dostępność kolei w aglomeracji. Powstaną trzy nowe przystanki: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec – wszystkie dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, wyposażone w windy, wiaty, oświetlenie, system informacji pasażerskiej oraz stojaki rowerowe. Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum. Modernizacja obejmie także stacje Katowice Szopienice Płd., Zawodzie, Katowice i Ligota. Projekt zakłada budowę 22 km nowych torów, przebudowę 96 km torów, wymianę 133 km sieci trakcyjnej, ponad 260 rozjazdów oraz modernizację 140 obiektów inżynieryjnych. Powstanie również centrum sterowania ruchem w Katowicach.
Zadania geotechniczne
Spółka Soletanche Polska odpowiada za wykonanie projektu wykonawczego i realizację robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych, systemu dynamicznej informacji podróżnych na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice. Wspomniany odcinek III inwestycji, obejmuje fragment od kilometra 318+150,00 linii numer 1 do kilometra 2+700,00 linii numer 139.
Soletanche Polska realizuje fundamenty pod trzy nowe wiadukty kolejowe – WK11, WK12 i WK13 – oraz mury oporowe dochodzące do tych wiaduktów. W ramach prac wykorzystywane są dwie kluczowe technologie posadowienia: ściany szczelinowe oraz barety, które zapewnią trwałość i stabilność całej konstrukcji.
– Stabilność murów oporowych pracujących w schemacie wspornikowym o znacznym obciążeniu naziomu jest możliwe dzięki realizacji sekcji ściany szczelinowej w formie żeber w kształcie litery „T”. Tego typu rozwiązanie wymaga od naszego Zespołu dużej precyzji – zwłaszcza przy montażu koszy zbrojeniowych i łączeniu ich za pomocą dużej liczby prętów uciąglających – wyjaśnia Tomasz Załuski, Kierownik Robót w Soletanche Polska.
Dodatkowym wyzwaniem jest czynna linia wysokiego napięcia przecinająca plac budowy na pół. Prace w jej bezpośrednim sąsiedztwie mogą być realizowane wyłącznie podczas uzyskanych specjalnie na nasze potrzeby wyłączeń.
– Pomimo wymagających warunków, w tym pracy w pobliżu czynnej linii wysokiego napięcia, nasz zespół realizuje harmonogram z imponującą wydajnością – do dwóch sekcji ścian dziennie, o objętości 120–200 metrów sześciennych betonu każda. To efekt starannego planowania, doświadczenia naszej kadry i świetnej współpracy z generalnym wykonawcą oraz dostawcami – dodaje Katarzyna Mokrzycka, Kierownik Robót w Soletanche Polska.
Doświadczenie poparte realizacjami
Soletanche Polska od lat aktywnie uczestniczy w realizacji najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Do najważniejszych projektów należą m.in.: modernizacja Stacji Warszawa Zachodnia – największego węzła komunikacyjnego w kraju, budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości i Tunelu Średnicowego w Łodzi, modernizacja linii kolejowej E65 Warszawa – Gdynia (LCS Ciechanów) czy też budowa wiaduktów kolejowych we Wrześni pod Poznaniem.
– Łącząc wieloletnie doświadczenie, specjalistyczną wiedzę i innowacyjne rozwiązania technologiczne, realizujemy fundamenty pod inwestycje, które kształtują przyszłość polskiej kolei. Z dumą wspieramy rozwój infrastruktury w regionach, które są kluczowe dla mobilności i gospodarki całego kraju – podsumowuje Anna Szafrańska-Angelaki, Kierownik Projektu w Soletanche Polska.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł:
Sponsorem artykułu jest firma:
Logo firmy Soletanche Polska Sp. z o.o.

Soletanche Polska rozpoczęła swoją działalność w 1996 roku. Dysponując doświadczeniem zdobytym we wszystkich sektorach rynku budowlanego w Polsce oraz wsparciem międzynarodowej grupy Soletanche Bachy, firma zdobyła pozycję eksperta i wiarygodnego partnera w projektowaniu oraz wykonawstwie robót podziemnych i głębokim fundamentowaniu.

Przejdź na stronę sponsora