Rynek nieruchomości daje różne opcje zarobku. Jednymi z najczęściej wybieranych sposobów są inwestycje w nieruchomości komercyjne. Choć nie istnieje jasno ustalona definicja nieruchomości komercyjnej, to nie ma wątpliwości, że za takowe uznaje się budynki wykorzystywane do szeroko pojętej działalności gospodarczej. Zalicza się do nich lokale usługowe, użytkowe, hotele, magazyny i nie tylko. Jednymi z najczęściej spotykanych nieruchomości komercyjnych są sklepy i biura. Ich powszechność sprawia, że stają się celem wielu inwestorów. Które z nich stanowią lepszą inwestycję? Porównujemy opłacalność sklepów i biur.
Istnieją dwa sposoby na inwestycje w nieruchomości komercyjne:
Niezwykle dochodowym interesem może okazać się inwestycja w cały biurowiec, galerię handlową lub inny budynek przeznaczony do celów usługowych, jednak są to opcje interesujące głównie najzamożniejszych inwestorów, mogących pozwolić sobie na milionowe przedsięwzięcia. Pojedyncze biura i obiekty handlowe pozostają natomiast w zasięgu wielu mniejszych inwestorów.
Jak większość przedsięwzięć na tym rynku, tak i inwestycje w nieruchomości komercyjne mają swoje wady i zalety. Przed podjęciem ostatecznej decyzji o takim lokowaniu funduszy, warto dobrze je poznać. Do jasnych stron inwestowania w komercyjne należą:
Niemniej, inwestycje w nieruchomości komercyjne mają też swoje wady. Należą do nich:
Oceniając opłacalność inwestowania w sklepy, należy uwzględnić wszystkie wymienione wcześniej czynniki. Od innych obiektów sklepy odróżniają się tym, że zawsze będą potrzebne. Warto jednak zawczasu dowiedzieć się, w jakiej branży handlowej planuje działać konkretny najemca. Nie ma bowiem wątpliwości, że o ile sklep spożywczy lub sklep z artykułami biurowymi znajdzie klientów w każdej lokalizacji i bez względu na warunki gospodarcze, to już sklep z bronią czy ekskluzywny butik sprawdzą się jedynie w ściśle określonym sąsiedztwie. Ma to znaczenie o tyle, że zadowalające przychody najemcy są gwarantem płynności przychodów inwestora. Poza tym rozsądne prowadzenie sklepu będzie owocowało wzrostem wartości budynku w oczach potencjalnych, kolejnych najemców.
Jeśli chodzi o opłacalność inwestowania w biura, to jest ona jeszcze bardziej zależna od lokalizacji nieruchomości. O ile sklepy są potrzebne w każdym miejscu, w sąsiedztwie którego mieszkają lub pracują ludzie, o tyle biura pojawiają się zwykle w wybranych częściach miejscowości. Najdogodniejszym miejscem do ich funkcjonowania jest centrum miasta i jego główne ulice. Ważne jest, żeby były to budynki, do których łatwo dotrzeć. Świetnie sprawdzają się te leżące w sąsiedztwie innych biur. Powinny mieć dogodny adres, ale też wyróżniający się design. Przewagą inwestycji w biura jest natomiast fakt, że nie potrzebują tak znacznego przystosowania do konkretnej działalności, jak sklepy. Są łatwiejsze do optymalnego zaaranżowania i można je łatwo przekształcić po wygaśnięciu umowy najmu.