Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Z Warszawy do Łodzi w 45 minut. Unijne dofinansowanie na kolejową inwestycję
23.06.2023

Z Warszawy do Łodzi w 45 minut. Unijne dofinansowanie na kolejową inwestycję

Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny dofinansowanie w wysokości ok. 290 mln zł z instrumentu CEF “Łącząc Europę” na opracowanie projektu budowlanego dla linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Nowy 140-kilometrowy odcinek dwukrotnie skróci czas przejazdu między tymi dwoma miastami. Dofinansowany projekt obejmuje opracowanie pełnej dokumentacji projektowej, niezbędnej do rozpoczęcia budowy dwóch odcinków: od Warszawy Zachodniejdo skrzyżowania z linią kolejową nr 11 (LK11) na obszarze planowanego węzła CPK oraz od skrzyżowania z LK11 do stacji kolejowej Łódź Niciarniana.Zakres zadania, na które UE przyznała dofinansowanie, obejmujem.in. wykonanie kompletnego projektu budowlanego,pozyskanie pozwoleń wodnoprawnychi decyzji lokalizacyjnych, które poprzedzająwniosek o pozwolenie na budowę.Wartość projektu została oszacowana na około 350 mln zł, z czego 85 proc., czyli ok.64 mln euro(ok. 290 mln zł) stanowi dofinansowane z UE. Dla linii KDP między Warszawą i Łodzią trwają już zaawansowane prace projektowe. Dokumentację dla odcinka Warszawa –CPKprzygotowuje od listopada ubiegłego roku na zlecenie CPK konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt”i Sud Architekt Polska. Zaprojektowaniedalszego fragmentu linii od CPK do Łodzi spółka CPK powierzyła konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf–Geotechnika. Odcinek między Warszawą i Łodzią będzie częścią linii kolejowej nr 85, czyli „szprychy” nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznaniabędą stanowić tzw. linię "igrek"(od swojego kształtu). W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość eksploatacyjnądo 250 km/h, a docelowo nawet 350 km/h(taka jest prędkość projektowa). Dzięki inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut – dzisiaj na pokonanie tej trasy pociągiempotrzeba dwa razy więcej czasu. Podróżni dojadą do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny. W 2021 roku spółka CPK pozyskała w ramach unijnego instrumentu CEF ok. 110 mln złna wykonanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzii dla studiów wykonalności odcinka: Warszawa – Łódź – Sieradz – Poznań
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny dofinansowanie w wysokości ok. 290 mln zł z instrumentu CEF “Łącząc Europę” na opracowanie projektu budowlanego dla linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Nowy 140-kilometrowy odcinek dwukrotnie skróci czas przejazdu między tymi dwoma miastami.
Linia kolejowa między Warszawą i Łodzią otrzymała prawie 300 mln zł unijnego dofinasowania
Dofinansowany projekt obejmuje opracowanie pełnej dokumentacji projektowej, niezbędnej do rozpoczęcia budowy dwóch odcinków: od Warszawy Zachodniejdo skrzyżowania z linią kolejową nr 11 (LK11) na obszarze planowanego węzła CPK oraz od skrzyżowania z LK11 do stacji kolejowej Łódź Niciarniana.Zakres zadania, na które UE przyznała dofinansowanie, obejmujem.in. wykonanie kompletnego projektu budowlanego,pozyskanie pozwoleń wodnoprawnychi decyzji lokalizacyjnych, które poprzedzająwniosek o pozwolenie na budowę.Wartość projektu została oszacowana na około 350 mln zł, z czego 85 proc., czyli ok.64 mln euro(ok. 290 mln zł) stanowi dofinansowane z UE.
Upsell background

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

Dla linii KDP między Warszawą i Łodzią trwają już zaawansowane prace projektowe. Dokumentację dla odcinka Warszawa –CPKprzygotowuje od listopada ubiegłego roku na zlecenie CPK konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt”i Sud Architekt Polska. Zaprojektowaniedalszego fragmentu linii od CPK do Łodzi spółka CPK powierzyła konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf–Geotechnika.
Odcinek między Warszawą i Łodzią będzie częścią linii kolejowej nr 85, czyli „szprychy” nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznaniabędą stanowić tzw. linię "igrek"(od swojego kształtu). W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość eksploatacyjnądo 250 km/h, a docelowo nawet 350 km/h(taka jest prędkość projektowa).
Dzięki inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut – dzisiaj na pokonanie tej trasy pociągiempotrzeba dwa razy więcej czasu. Podróżni dojadą do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny.
W 2021 roku spółka CPK pozyskała w ramach unijnego instrumentu CEF ok. 110 mln złna wykonanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzii dla studiów wykonalności odcinka: Warszawa – Łódź – Sieradz – Poznań
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: