Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Inwestycje publiczne w 2025 roku – jakie projekty będą napędzać sektor budowlany
18.07.2025

Inwestycje publiczne w 2025 roku – jakie projekty będą napędzać sektor budowlany

Rok 2025 zapowiada się dla polskiego sektora budowlanego jako jeden z najbardziej intensywnych. Do realizacji trafią przetargi infrastrukturalne warte ponad 80 mld zł, przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA — obejmujące inwestycje w drogi, koleje, porty, lotniska i gospodarkę wodną. Taka skala inwestycji ma istotny wpływ zarówno na wykonawców, jak i na rynek materiałów budowlanych. Drogi krajowe i samorządowe GDDKiA w 2025 roku ogłosi przetargi na budowę około 392 km dróg krajowych (o wartości 20 mld zł), a w 2026 r. kolejne 500 km. W centrum uwagi pozostaje ekspresówka S6 – Zachodnia Obwodnica Szczecina, z tunelem pod Odrą (koszt ~ 8 mld zł, zakończenie ok. 2032). Poziom finansowania dróg samorządowych także jest rekordowy – 2,7 mld zł wsparcia z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, również na zadania związane z obronnością i przeciwdziałaniem powodziom. To napędza popyt na kruszywa, asfalt, beton i rozwiązania inżynieryjne, zwłaszcza na terenach lokalnych. Koleje: szybkie i tradycyjne W sektorze kolejowym na 2025 planowane są przetargi o wartości ~16 mld zł, dotyczące modernizacji i budowy 1 300 km linii w ramach Krajowego Programu Kolejowego gov.pl. Największe inwestycje to: - linia Podłęże–Piekiełko w Małopolsce (75 km modernizacji + 58 km nowej trasy, za ok. 11 mld zł), - modernizacja trasy E75 Białystok–Ełk na Podlasiu i Mazurach (100 km, przetarg na 6 mld zł), kolejny odcinek Ełk–Trakiszki (94 km, za ok. 8 mld zł) w latach 2027–2031. Ponadto ruszył program Kolei Dużych Prędkości – linia Y (Warszawa–Łódź–Wrocław–Poznań; koszt ok. 80 mld zł), z ponad 13 km tuneli w Łodzi i Warszawie oraz etapami realizacji do 2035 roku. Te gigantyczne projekty wymagają m.in. prefabrykatów, betonów wytrzymałych, konstrukcji stalowych i zaawansowanych technologii torowych. Centralny Port Komunikacyjny Ta strategiczna inwestycja o wartości ponad 40 mld zł obejmuje port lotniczy, dworzec i 1 800 km nowych linii kolejowych oraz powiązania drogowe. Na 2025 r. zaplanowano przetargi na elementy terminala, dworca, budynków pomocniczych, a także dokumentację i badania geologiczne – wartość zamówień to około 30 mld zł. Materiały takie jak konstrukcje stalowe i betonowe, systemy BMS, a także systemy transportu i bezpieczeństwa stanowią trzon zakupów. Energetyka niskoemisyjna i jądrowa Jedną z kluczowych inwestycji jest budowa pierwszej elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino na Pomorzu, na którą przewidziano 53 mld zł do 2036 roku. Technologia AP1000 wymaga prefabrykatów, specjalistycznych konstrukcji betonowych i wykonawstwa inżynieryjnego. Istotne są także morskie farmy wiatrowe Baltica 2+3 (2,5 GW, koszt ok. 30–40 mld zł), startujące już w 2024 roku, z terminalem serwisowym w Ustce. Dodatkowo, modernizowana będzie sieć przesyłowa – zaangażowanie w wysokości 9 mld zł, wspierane obligacjami infrastrukturalnymi. Wsparcie unijno-samorządowe i energetyka odnawialna Polska skorzysta z ok. 180 mld zł z KPO na lata 2021–2027 (70 proc. na OZE, magazyny, ciepłownictwo), co obejmuje 32 inwestycje budowlane o łącznej wartości ok. 180 mld zł do 2025. Ponadto samorządy otrzymają wsparcie w ramach programów energooszczędnego budownictwa jednorodzinnego i infrastruktury lokalnej. Programy „Mój Dom – Oszczędny Start” czy „Mój Prąd” promują popyt na ekologiczne materiały, fotowoltaikę i pompy ciepła. Wpływ na rynek wykonawców i materiałów W obliczu rekordowego budżetu inwestycyjnego (od 2025 r. ok. 200 mld zł rocznie przez kilka lat) , wykonawcy mają szansę na stabilne zamówienia. Firmy spodziewają się pobudzenia – zwłaszcza w zakresie tuneli, prefabrykatów, kolejowych systemów i konstrukcji typu heavy civil. Z drugiej strony, sektor musi sprostać wyzwaniom: dostępności kompetentnej siły roboczej, kosztów materiałów oraz terminowości realizacji. Impuls dla budowlanki Inwestycje publiczne w 2025 roku – złożone z projektów drogowych, kolejowych, portowych i energetycznych – stworzą jednolity impuls dla branży budowlanej. Oczekuje się wzrostu popytu na kruszywa, stal konstrukcyjną, ciężkie prefabrykaty, technologie instalacyjne i zaawansowane systemy energetyczne. Wsparcie unijne oraz finansowanie samorządowe wspomogą decentralizację i neutralność klimatyczną. Jednocześnie wykonawcy muszą stawić czoła wyzwaniom kadrowym i dostawczym. Ostatecznie, inwestycyjna ofensywa prawdopodobnie przypieczętuje nadchodzące lata jako dobry okres dla polskiego budownictwa i technologii inżynieryjnych.
Zdjęcie Dariusz Rostkowski
Autorem artykułu jest:Dariusz Rostkowski
Rok 2025 zapowiada się dla polskiego sektora budowlanego jako jeden z najbardziej intensywnych. Do realizacji trafią przetargi infrastrukturalne warte ponad 80 mld zł, przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA — obejmujące inwestycje w drogi, koleje, porty, lotniska i gospodarkę wodną. Taka skala inwestycji ma istotny wpływ zarówno na wykonawców, jak i na rynek materiałów budowlanych.
Drogi krajowe i samorządowe
GDDKiA w 2025 roku ogłosi przetargi na budowę około 392 km dróg krajowych (o wartości 20 mld zł), a w 2026 r. kolejne 500 km. W centrum uwagi pozostaje ekspresówka S6 – Zachodnia Obwodnica Szczecina, z tunelem pod Odrą (koszt ~ 8 mld zł, zakończenie ok. 2032). Poziom finansowania dróg samorządowych także jest rekordowy – 2,7 mld zł wsparcia z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, również na zadania związane z obronnością i przeciwdziałaniem powodziom. To napędza popyt na kruszywa, asfalt, beton i rozwiązania inżynieryjne, zwłaszcza na terenach lokalnych.
Koleje: szybkie i tradycyjne
W sektorze kolejowym na 2025 planowane są przetargi o wartości ~16 mld zł, dotyczące modernizacji i budowy 1 300 km linii w ramach Krajowego Programu Kolejowego gov.pl. Największe inwestycje to:
- linia Podłęże–Piekiełko w Małopolsce (75 km modernizacji + 58 km nowej trasy, za ok. 11 mld zł),
- modernizacja trasy E75 Białystok–Ełk na Podlasiu i Mazurach (100 km, przetarg na 6 mld zł), kolejny odcinek Ełk–Trakiszki (94 km, za ok. 8 mld zł) w latach 2027–2031.
Ponadto ruszył program Kolei Dużych Prędkości – linia Y (Warszawa–Łódź–Wrocław–Poznań; koszt ok. 80 mld zł), z ponad 13 km tuneli w Łodzi i Warszawie oraz etapami realizacji do 2035 roku. Te gigantyczne projekty wymagają m.in. prefabrykatów, betonów wytrzymałych, konstrukcji stalowych i zaawansowanych technologii torowych.
Centralny Port Komunikacyjny
Ta strategiczna inwestycja o wartości ponad 40 mld zł obejmuje port lotniczy, dworzec i 1 800 km nowych linii kolejowych oraz powiązania drogowe. Na 2025 r. zaplanowano przetargi na elementy terminala, dworca, budynków pomocniczych, a także dokumentację i badania geologiczne – wartość zamówień to około 30 mld zł. Materiały takie jak konstrukcje stalowe i betonowe, systemy BMS, a także systemy transportu i bezpieczeństwa stanowią trzon zakupów.
Upsell background

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

Energetyka niskoemisyjna i jądrowa
Jedną z kluczowych inwestycji jest budowa pierwszej elektrowni jądrowej Lubiatowo–Kopalino na Pomorzu, na którą przewidziano 53 mld zł do 2036 roku. Technologia AP1000 wymaga prefabrykatów, specjalistycznych konstrukcji betonowych i wykonawstwa inżynieryjnego.
Istotne są także morskie farmy wiatrowe Baltica 2+3 (2,5 GW, koszt ok. 30–40 mld zł), startujące już w 2024 roku, z terminalem serwisowym w Ustce. Dodatkowo, modernizowana będzie sieć przesyłowa – zaangażowanie w wysokości 9 mld zł, wspierane obligacjami infrastrukturalnymi.
Wsparcie unijno-samorządowe i energetyka odnawialna
Polska skorzysta z ok. 180 mld zł z KPO na lata 2021–2027 (70 proc. na OZE, magazyny, ciepłownictwo), co obejmuje 32 inwestycje budowlane o łącznej wartości ok. 180 mld zł do 2025. Ponadto samorządy otrzymają wsparcie w ramach programów energooszczędnego budownictwa jednorodzinnego i infrastruktury lokalnej. Programy „Mój Dom – Oszczędny Start” czy „Mój Prąd” promują popyt na ekologiczne materiały, fotowoltaikę i pompy ciepła.
Wpływ na rynek wykonawców i materiałów
W obliczu rekordowego budżetu inwestycyjnego (od 2025 r. ok. 200 mld zł rocznie przez kilka lat) , wykonawcy mają szansę na stabilne zamówienia. Firmy spodziewają się pobudzenia – zwłaszcza w zakresie tuneli, prefabrykatów, kolejowych systemów i konstrukcji typu heavy civil. Z drugiej strony, sektor musi sprostać wyzwaniom: dostępności kompetentnej siły roboczej, kosztów materiałów oraz terminowości realizacji.
Impuls dla budowlanki
Inwestycje publiczne w 2025 roku – złożone z projektów drogowych, kolejowych, portowych i energetycznych – stworzą jednolity impuls dla branży budowlanej. Oczekuje się wzrostu popytu na kruszywa, stal konstrukcyjną, ciężkie prefabrykaty, technologie instalacyjne i zaawansowane systemy energetyczne. Wsparcie unijne oraz finansowanie samorządowe wspomogą decentralizację i neutralność klimatyczną. Jednocześnie wykonawcy muszą stawić czoła wyzwaniom kadrowym i dostawczym. Ostatecznie, inwestycyjna ofensywa prawdopodobnie przypieczętuje nadchodzące lata jako dobry okres dla polskiego budownictwa i technologii inżynieryjnych.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: