Data dodania: 28/04/2010

26 segregatorów i ponad 7000 stron dokumentów zostało złożonych 2,5 miesiąca przed terminem w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To efekt pracy zespołu Biura Funduszy Europejskich w Urzędzie m.st. Warszawy, Metra Warszawskiego i ZTM. Dzięki wcześniejszemu przygotowaniu i złożeniu wniosku o dofinansowanie, miasto szybciej otrzyma pierwsze środki refundujące koszty realizacji inwestycji.

Projekt "II linia metra w Warszawie - Prace przygotowawcze, projekt i budowa odcinka centralnego wraz z zakupem taboru" jest na liście projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Oznacza to, że ze względu na strategiczne znaczenie w skali ponadregionalnej przedsięwzięcie otrzymuje dofinansowanie w trybie pozakonkursowym.

CUPT i m.st. Warszawa 4 grudnia 2009 roku podpisały preumowę na dofinansowanie projektu, w której termin złożenia właściwego wniosku został określony na koniec września br. Dzięki wcześniejszemu przygotowaniu i złożeniu wniosku o dofinansowanie, miasto szybciej otrzyma pierwsze środki refundujące koszty przygotowania, projektu i budowy centralnego odcinka II linii metra. Szacunkowa łączna kwota dofinansowania wynosi 2,954 mld zł, a orientacyjny koszt całkowity projektu to 5,3 mld zł.

- To największy w historii stolicy wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych - mówi Michał Olszewski, dyrektor Biura Funduszy Europejskich m.st. Warszawy. Tak duża inwestycja będzie pomagać tysiącom warszawiaków w codziennym poruszaniu się po mieście. Szacujemy, że centralnym odcinkiem II linii metra przejedzie ok. 49 mln pasażerów rocznie - dodaje.

Wraz z wnioskiem o dofinansowanie, który obejmuje 62 strony, złożone zostały również takie załączniki, jak raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, rezultaty studium wykonalności w tym analiza kosztów i korzyści, program funkcjonalno-użytkowy, harmonogram realizacji projektu oraz wiele innych dokumentów wraz ze sprawozdaniem i wykonaniem budżetu m.st. Warszawy.

W ramach inwestycji planowany jest projekt i budowa centralnego odcinka II linii metra od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński oraz zakup 20 pociągów do obsługi nowego odcinka. Prowadzone są także prace przygotowawcze dla całej II linii metra w Warszawie, czyli dla odcinka wschodnio-północnego, wschodnio-południowego i zachodniego.

Projekt jest dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VII "Transport przyjazny środowisku", Działanie 7.3 "Transport miejski w obszarach metropolitalnych" w ramach Funduszu Spójności.

ŹRÓDŁO: UM Warszawa