Data dodania: 29/03/2011

Zarząd Tramwajów Warszawskich oraz Wykonawca podpisali 17 grudnia br. umowę na zaprojektowanie i wykonanie trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich - od węzła „Radiowa" do węzła „Bemowo - Ratusz". Dzięki tej inwestycji, mieszkańcy Bemowa bez przesiadkowo przejadą szybkim tramwajem z północy na południe swojej dzielnicy.

W ramach zamówienia Wykonawca zaprojektuje i wybuduje trasę tramwajową wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ciągu ul. Powstańców Śląskich, od skrzyżowania z ul. Radiową do skrzyżowania z ul. Górczewską. W ramach zamówienia zostanie także zmodernizowana podstacja trakcyjna „Powstańców Śląskich", oraz wybudowany zostanie układ kablowy dla zasilania nowego odcinka trasy tramwajowej. Przebudowany zostanie także układ drogowy, w tym sygnalizacja świetlna, która umożliwi przydzielanie priorytetu dla tramwajów.

W ramach zamówienia wybudowanych zostanie ok. 3,8 km torów, czyli 1,9 km trasy tramwajowej. Przebudowanych zostanie ok. 500 torów. Powstaną dwa węzły rozjazdowe tzw. trójkąty (3 relacje skrętne) Górczewska/ Powstańców Śląskich i Radiowa/ Powstańców Śląskich. Na najsilniej obciążonych wlotach ruch tramwajów usprawnią wydzielone tory dla każdej relacji tak, aby składy się wzajemnie nie blokowały.

Zbudowanych zostanie także 10 przystanków (3 zespoły przystankowe Bemowo - Ratusz, Radiowa, Kazubów, Dywizjonu 303). Będą one wyłożone posadzką z jasnego, przeciwpoślizgowego granitu. Będzie to standard porównywalny z trasą tramwajową W-Z. Na każdym przystanku (będą one bardzo długie - 66 m) będą się mieściły dwa tramwaje nowego typu 120 Na „Swing".

Przystanki położone w węzłach zlokalizowane będą „na wylocie", aby tramwaje jadące w jednym kierunku z różnych zatrzymywały się przy jednym peronie. Perony będą dodatkowo doświetlone i wyposażone w wiaty oraz wygrodzenia chroniące oczekujących pasażerów przed ochlapaniem. Dodatkowo przebudowana zostanie istniejąca oraz zbudowana nowa jezdnia wzdłuż ul. Powstańców Śląskich, na odcinku od wiaduktu nad trasą S8 do ul. Radiowej. Obok jezdni powstanie także ścieżka rowerowa i chodnik.

Dzięki budowie tej trasy tramwajowej mieszkańcy Bemowa nie będą się musieli przesiadać się do autobusów aby przejechać z północy na południe swojej dzielnicy szybkim tramwajem. Dodatkowo, możliwe będzie zapewnienie połączeń tramwajami z sąsiednimi dzielnicami - z Bielanami i zachodnim Żoliborzem dla mieszkańców Jelonek oraz z południową częścią Woli i Mokotowem dla mieszkańców Bemowa. Mieszkańcy Boernerowa zyskają możliwość wygodnej przesiadki na skrzyżowaniu nowej trasy z trasą „dwudziestki".

Chociaż trasa tramwajowa w ciągu ul. Powstańców Śląskich stanowi element „zachodniej obwodnicy tramwajowej", łączącej dzielnice zewnętrzne Warszawy - Bielany i Bemowo, jej pierwsze dwa fragmenty powstały w ramach przedłużania do nowo powstałych osiedli linii tramwajowych łączących je z centrum miasta i taka pozostaje ich podstawowa funkcja. Pierwszym elementem stricte obwodowym była otwarta pod koniec roku 2005 trasa tramwajowa „Bemowo - Młociny", obejmująca odcinek od pętli Bemowo do ul. Broniewskiego. Wówczas też pojawili się na trasie pierwsi pasażerowie podróżujący tramwajami w obwodowych relacjach międzydzielnicowych, niezwiązanych z centrum, a także dojeżdżający do I linii metra na stacjach Dworzec Gdański i Młociny.

Po wybudowaniu Trasy Mostu Północnego, kontynuacją zachodniej obwodnicy tramwajowej w kierunku północno - wschodnim będzie trasa tramwajowa wzdłuż tej arterii, prowadząca na Białołękę.