
Wróć do Pulsu Budownictwa


26.03.2021
W tym roku wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego w Gdyni
Gdyński port wkolejnych miesiącach będzie finalizował prace nad nowym terminalem promowym. Władze portu planują już budowę Portu Zewnętrznego, m.in. znowym terminalem kontenerowym. W ostatnich miesiącach światowe konsorcja złożyły swoje oferty na ten projekt, a wybór wykonawcy powinien się zakończyć wtym roku.
Kluczowa dladalszego rozwoju przeładunków w Gdyni będzie budowa Portu Zewnętrznego. Projekt ten – najważniejszy whistorii portu – obejmuje budowę nowego pirsu portowego, na którym zostanie zlokalizowany terminal kontenerowy orazinfrastruktura do innych funkcji, np. port instalacyjny do budowy morskich farm wiatrowych.
–Wchodzimy wzasadniczy etap tej inwestycji. Ogłosiliśmy nabór na inwestorów prywatnych, mamy trzech oferentów, którzy są zainteresowani dalszą rozmową znami– wyjaśnia Maciej Bąk, wiceprezes idyrektor ds. finansowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia.– Kolejny etap to dialog konkurencyjny. W jego wyniku wyłonimy ostatecznego oferenta, zktórym będziemy podpisywać umowę. Przewidujemy, że potrwa to do końca tego roku. Potem czeka nas sam projekt na Port Zewnętrzny, co potrwa dobre dwa lata. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie znaszymi planami, to inwestycja zakończy się w2028 roku.
Na funkcjonowanie Portu Zewnętrznego wpływ będą miały inwestycje infrastrukturalne już dziś realizowane na terenie gdyńskiego portu. To m.in. warta 673 mln zł budowa nowych falochronów jako infrastruktury dostępowej czy placów składowych na zapleczu portu. W planach jest także budowa Drogi Czerwonej, która będzie łączyć Port Zewnętrzny zautostradą A1 orazdrogami ekspresowymi S6 iS7. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych to ponad 4 mld zł.
W tym roku priorytetem inwestycyjnym będzie zakończenie prac nad nowym terminalem promowym. Nowy obiekt będzie mógł obsługiwać promy odługości 240 m izapewni krótszy czas ich obsługi orazzasilanie znabrzeża energią elektryczną podczas postoju, tak by zgodnie zideą „green port” promy były zeroemisyjne.Na ukończeniu są już budynek terminalu, magazyn igaleria pasażerska.
Źródło: agencja informacyjna Newseria Biznes

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Gdyński port wkolejnych miesiącach będzie finalizował prace nad nowym terminalem promowym. Władze portu planują już budowę Portu Zewnętrznego, m.in. znowym terminalem kontenerowym. W ostatnich miesiącach światowe konsorcja złożyły swoje oferty na ten projekt, a wybór wykonawcy powinien się zakończyć wtym roku.

Kluczowa dladalszego rozwoju przeładunków w Gdyni będzie budowa Portu Zewnętrznego. Projekt ten – najważniejszy whistorii portu – obejmuje budowę nowego pirsu portowego, na którym zostanie zlokalizowany terminal kontenerowy orazinfrastruktura do innych funkcji, np. port instalacyjny do budowy morskich farm wiatrowych.
–Wchodzimy wzasadniczy etap tej inwestycji. Ogłosiliśmy nabór na inwestorów prywatnych, mamy trzech oferentów, którzy są zainteresowani dalszą rozmową znami– wyjaśnia Maciej Bąk, wiceprezes idyrektor ds. finansowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia.– Kolejny etap to dialog konkurencyjny. W jego wyniku wyłonimy ostatecznego oferenta, zktórym będziemy podpisywać umowę. Przewidujemy, że potrwa to do końca tego roku. Potem czeka nas sam projekt na Port Zewnętrzny, co potrwa dobre dwa lata. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie znaszymi planami, to inwestycja zakończy się w2028 roku.
Na funkcjonowanie Portu Zewnętrznego wpływ będą miały inwestycje infrastrukturalne już dziś realizowane na terenie gdyńskiego portu. To m.in. warta 673 mln zł budowa nowych falochronów jako infrastruktury dostępowej czy placów składowych na zapleczu portu. W planach jest także budowa Drogi Czerwonej, która będzie łączyć Port Zewnętrzny zautostradą A1 orazdrogami ekspresowymi S6 iS7. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych to ponad 4 mld zł.
W tym roku priorytetem inwestycyjnym będzie zakończenie prac nad nowym terminalem promowym. Nowy obiekt będzie mógł obsługiwać promy odługości 240 m izapewni krótszy czas ich obsługi orazzasilanie znabrzeża energią elektryczną podczas postoju, tak by zgodnie zideą „green port” promy były zeroemisyjne.Na ukończeniu są już budynek terminalu, magazyn igaleria pasażerska.
Źródło: agencja informacyjna Newseria Biznes
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: