Data dodania: 31/05/2023

Na terenie po dawnej fabryce kosmetyków Pollena Lechia w Poznaniu ruszy wkrótce budowa wieloetapowej inwestycji mieszkaniowej Portovo. Vastint Poland planuje realizację nowoczesnej dzielnicy z 50 budynkami, mieszczącymi 1800 mieszkań, i terenami rekreacyjnymi. Projekt inwestycji powstał w pracowni APA Wojciechowski Architekci.

Niebawem zostanie wyłoniony generalny wykonawca pierwszego etapu osiedla Portovo. Wiz. Vastint Poland

Inwestycja Portovo powstanie na 19-hektarowym terenie zlokalizowanym nad Wartą, 
przy Rondzie Starołęka. Inwestorem jest firma Vastint Poland, znana Poznaniakom z realizacji kompleksu biurowego Business Garden przy ul. Bułgarskiej, a także z przygotowania projektu rewitalizacji Starej Rzeźni.



Pełen dostęp do informacji o inwestycjach z całej Polski. Wypróbuj bez zobowiązań >>

– Teren dawnego portu rzecznego to przepiękny, aczkolwiek wciąż mało znany zakątek Poznania. Wszyscy, którzy go odwiedzają, są zaskoczeni, że taka perełka do tej pory zachowała się w mieście. Działalność fabryki Stomil zostanie wygaszona w najbliższych latach i tym samym zniknie ostatni argument przeciw osiedlaniu się w tej urokliwej okolicy. Można tę sytuację porównać do Jeżyc, gdzie na terenach poprzemysłowych kwitnie budownictwo mieszkaniowe – piękne domy powstają na terenach opuszczonych przez cztery spore przedsiębiorstwa: Goplanę, Wiepofamę, Powogaz i Modenę. Teraz czas na Starołękę –mówi Rafał Przybył, Regional Manager, Vastint Poland.


Od ulicy Hetmańskiej planowana jest zabudowa wielkomiejska, natomiast od strony rzeki niższa i bardziej kameralna.

Obszar przewidziany pod zabudowę Portowa niegdyś wykorzystywany był do celów gospodarczych. Mieściła się tu fabryka kosmetyków Pollena Lechia oraz port rzeczny. Na postindustrialnym terenie w ciągu najbliższych kilkunastu lat powstanie nowoczesna dzielnica mieszkaniowa. Realizacja tego ogromnego przedsięwzięcia będzie przebiegać w 5-6 etapach. Uruchomienie budowy pierwszego z nich planowane jest jesienią tego roku, natomiast zakończenie ostatniego etapu nastąpi prawdopodobnie w 2036 roku.

1800 mieszkań 
Docelowo osiedle składać się będzie z blisko 50 budynków wielorodzinnych o zróżnicowanym charakterze z nowoczesnymi parterami usługowo-handlowymi. Portowo będzie oferować w sumie 1800 mieszkań o metrażu od 30 do ponad 100 mkw. Wszystkie lokale będą gotowe do zamieszkania od pierwszego dnia po dopełnieniu formalności. Klienci zainteresowani kupnem lub wynajmem będą mogli obejrzeć i wybrać wykończony lokal dopiero po zakończeniu budowy.  

Od ulicy Hetmańskiej i ronda Starołęka planowana jest zabudowa wielkomiejska, natomiast od strony rzeki znacznie niższa i bardziej kameralna. Całość dopełnią ogólnodostępne tereny zielone, obiekty użyteczności publicznej oraz miejsca rekreacji i wypoczynku zarówno dla dzieci jak i dorosłych. W ramach projektu planowana jest także przebudowa ul. Starołęckiej na odcinku od ronda Starołęka do ul. Romana Maya, której rezultat podniesie z czasem walory komunikacyjne osiedla.

Portowo będzie oferować w sumie 1800 mieszkań w 50 budynkach.

Zielone osiedle

– Portowo położone jest na terenie o wyjątkowych walorach krajobrazowych, co zostało wykorzystanie w projekcie. Osiedle będzie delikatnie obniżało się ku rzece, co pozwoli zapewnić przyszłym mieszkańcom bezpośredni kontakt wzrokowy z wodą, między innymi dzięki temu, że niższe budynki będą usytuowane bezpośrednio przy rzece, a te wyższe stopniowo, coraz dalej. Będzie to miejsce bardzo zazielenione, gdyż tereny zielone będą stanowić blisko 30% powierzchni osiedla. Projekt przewiduje także szereg przyjaznych środowisku rozwiązań, które zostaną potwierdzone certyfikatem LEED – mówi Szymon Wojciechowski, współwłaściciel i Architekt-Partner w APA Wojciechowski Architekci.  

Położone nad brzegiem Warty osiedle zaplanowano jako samowystarczalne, kameralne miasteczko z wszelkimi udogodnieniami i usługami. Nabrzeże będzie dostępne dla spacerowiczów jak i osób korzystających z wody. Powstanie m.in. osiedlowa przystań przeznaczona dla motorówek, łodzi i kajaków, grobla łącząca północną część projektu z terenami nadrzecznymi, a także mostek na Obrzycy. Zagospodarowanie brzegu Warty oraz włączenie osiedla w sieć istniejących ścieżek rowerowych i tras wodnych planowane jest w dalszych etapach inwestycji