Data dodania: 10/11/2022

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited, które zaprojektuje budynek terminala pasażerskiego nowego lotniska, dworca kolejowego oraz węzła transportowego. Kontrakt na tzw. master architekta ma wartość 696 mln zł netto.


Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku.


Oferta Foster + Partners została wybrana spośród firm zakwalifikowanych do dialogu konkurencyjnego: konsorcjów Zaha Hadid Architects i WSP UK Limited oraz Dar Al-Handasah i Perkins&Will, Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura, Weston Williams + Partners LLP, gmp International GmbH, a także Kohn Pedersen Fox. Wartość umowy z Foster + Partners (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi 696 mln zł netto. Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK - budynku terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła transportowego - ma być gotowy w połowie 2023 roku. Konsorcjum pod przewodnictwem Foster + Partners będzie także uczestniczyć w konsultacjach CPK z potencjalnymi generalnymi wykonawcami.


Pełen dostęp do informacji o inwestycjach z całej Polski. Wypróbuj bez zobowiązań >>

– CPK to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy. Pomimo ogromnej skali realizujemy ją zgodnie z harmonogramem, osiągając kolejne kamienie milowe. Dziś realizujemy jeden z najważniejszych z nich – inaugurację współpracy z Master Architektem, który będzie miał największy wpływ na kształt nowego lotniska – powiedział minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Zwycięzcę wyłoniliśmy w trybie dialogu konkurencyjnego. Jego częścią były warsztaty projektowe, podczas których kandydaci mogli przedstawić swoją wizję projektu CPK. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się jednak dopiero teraz. Razem ze światowymi architektami opracujemy ostateczny projekt najważniejszego elementu polskiego układu transportowego.

W projekcie architektonicznym CPK zostanie uwzględniona m.in. modularyzacja i prefabrykacja.

Pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster + Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów, którą wypełnia bujna zieleń i naturalne światło. Miejsce to łączy trzy środki transportu węzła: lotniczy, kolejowy i drogowy. Docelowy projekt zapewni optymalny poziom obsługi pasażerskiej, czyniąc obiekty lotniskowe bardziej dostępnymi. Funkcjonalny i elastyczny układ terminala, a także minimalizacja różnic między poziomami budynku, pozwoli zoptymalizować przesiadki i zapewnić sprawne i płynne przemieszczanie się pasażerów.

– Jesteśmy niezmiernie dumni, że zostaliśmy wybrani przez CPK jako Master Architekt i wierzymy, że nasza współpraca pozwoli opracować projekt, który stworzy centrum całkowicie zintegrowanego systemu transportowego. Wierzymy, że to przedsięwzięcie zrewolucjonizuje podróże po kraju i poza nim. Wizja tkanej formy architektonicznej jest świadomie i mocno wyrażona. Może ona kształtować budynek lotniska i prowadzić pasażerów przez jego wnętrza, służąc jednocześnie jako potężne symboliczne odniesienie do bogatego dziedzictwa kulturowego Polski i siły jej zjednoczonego narodu – skomentował Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners.



W projekcie architektonicznym zostanie uwzględniona m.in. modularyzacja i prefabrykacja, co pozwoli na dostosowanie węzła transportowego do stale zmieniających się potrzeb i otoczenia inwestycji. Lotnisko, które ma obsługiwać nawet 40 mln pasażerów, ma zostać wybudowane i uruchomione do 2028 roku. Modułowość i przemyślana konstrukcja mają zapewnić efektywną rozbudowę portu lotniczego. W toku dalszych prac CPK w 2060 roku ma osiągnąć docelowy poziom 65 mln pasażerów.