
Wróć do Pulsu Budownictwa


18.08.2021
Umowa na studium wykonalności nowej trasy kolejowej z Wrocławia
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała kontrakt na studium wykonalności na ponad 60-kilometrowy odcinek kolei łączący Żarów, leżący na południowy zachód od Wrocławia, ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej.
W skład kolejowej inwestycji wejdą linie nr 267 i 268: Żarów–Świdnica–Wałbrzych–granica państwa. Przedstawiciele CPK złożyli podpisy pod wartą 15,1 mln zł nettoumową z firmą BBF, która wygrała postępowanie przetargowe. Kontrakt dotyczy przygotowania studium wykonalności.
– Odcinek z Żarowa do Lubawki to przykład współpracy kolejowych inwestorów z sąsiednich krajóww ramach międzynarodowego korytarza europejskiej sieci TEN-T. Docelowo połączymy się z inwestycją przygotowywaną przez Czechów, tworząc połączenie kolejowe Warszawy iWrocławia z Pragą. W tym celu swoje działania koordynują spółka CPK i przedsiębiorstwo Správa železnic, czylizarządca infrastruktury kolejowej w Czechach – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Na przygotowanie studium wykonawca ma rok.Całkowita realizacja i rozliczenie umowy może potrwać dłużej, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także m.in. dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych. Celem studium wykonalności jest m.in. wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską i mapy do celów projektowych. Dla tego odcinka od ubiegłego roku trwają też wymagane prawem inwentaryzacje przyrodnicze. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane po polskiej stronie mają ruszyć w 2023 r.Spółka zakłada, że odcinek zostanie uruchomiony jednocześnie z lotniskiem.
Kolejowa inwestycja CPK skróci czas przejazdu z Wałbrzycha: do Wrocławiado 40 min(dziś ok. godziny), a do Warszawy – po wybudowaniu całej trasy –do 2 godz. 35 min, czyli ponad dwa razy krócej niż obecnie. Świdnicauzyska bezpośrednie połączenia dalekobieżne z czasem dojazdu do Warszawyw 2 godz. 25 min.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r.Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała kontrakt na studium wykonalności na ponad 60-kilometrowy odcinek kolei łączący Żarów, leżący na południowy zachód od Wrocławia, ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej.
W skład kolejowej inwestycji wejdą linie nr 267 i 268: Żarów–Świdnica–Wałbrzych–granica państwa. Przedstawiciele CPK złożyli podpisy pod wartą 15,1 mln zł nettoumową z firmą BBF, która wygrała postępowanie przetargowe. Kontrakt dotyczy przygotowania studium wykonalności.
– Odcinek z Żarowa do Lubawki to przykład współpracy kolejowych inwestorów z sąsiednich krajóww ramach międzynarodowego korytarza europejskiej sieci TEN-T. Docelowo połączymy się z inwestycją przygotowywaną przez Czechów, tworząc połączenie kolejowe Warszawy iWrocławia z Pragą. W tym celu swoje działania koordynują spółka CPK i przedsiębiorstwo Správa železnic, czylizarządca infrastruktury kolejowej w Czechach – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Na przygotowanie studium wykonawca ma rok.Całkowita realizacja i rozliczenie umowy może potrwać dłużej, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także m.in. dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych. Celem studium wykonalności jest m.in. wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską i mapy do celów projektowych. Dla tego odcinka od ubiegłego roku trwają też wymagane prawem inwentaryzacje przyrodnicze. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane po polskiej stronie mają ruszyć w 2023 r.Spółka zakłada, że odcinek zostanie uruchomiony jednocześnie z lotniskiem.
Kolejowa inwestycja CPK skróci czas przejazdu z Wałbrzycha: do Wrocławiado 40 min(dziś ok. godziny), a do Warszawy – po wybudowaniu całej trasy –do 2 godz. 35 min, czyli ponad dwa razy krócej niż obecnie. Świdnicauzyska bezpośrednie połączenia dalekobieżne z czasem dojazdu do Warszawyw 2 godz. 25 min.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r.Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: