
Wróć do Pulsu Budownictwa


08.03.2024
Trzecia linia metra. Umowa na projekt trasy na Gocław
Podpisano umowę na zaprojektowanie nowej trasy warszawskiej kolei podziemnej. Pierwszy odcinek III linii metra będzie miał ponad 8 km długości, poprowadzi od Stadionu Narodowego do Gocławia. Dokumentację projektową wykona konsorcjum ILF Consulting Engineers i Metroprojekt. Budowa linii M3 rozpocznie się w 2028 roku.
Pierwszy odcinek III linii metra zaprojektuje konsorcjum: ILF Consulting Engineers Polska oraz Metroprojekt za 78 mln zł brutto. – Ta część tej linii, na którą właśnie podpisujemy kontrakt na projektowanie, będzie miała ponad 8 km i 6 nowych stacji. Mam nadzieję, że jeżeli uda się zapewnić unijne finansowanie, prace będziemy mogli rozpocząć w 2028 roku – powiedział podczas podpisania umowy Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – To ma być linia obwodowa – linia, która wpisuje się przez tworzony przez nas system komunikacji w całym mieście. W związku z tym trzecia linia metra będzie dowozić pasażerów do pierwszej, drugiej oraz później powstałej - czwartej linii metra. Wszystkie nasze analizy pokazują, że linia M3 jest bardzo potrzebna i będzie bardzo efektywna – dodał.
Nowa linia zbliży Pragę do centrum – w zaledwie kilkanaście minut będzie można dotrzeć z Gocławia na Dworzec Wschodni czy Stadion Narodowy, które są dobrze skomunikowane z lewobrzeżną Warszawą. Pierwszy odcinek linii M3 będzie miał dokładnie 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy (jako węzeł przesiadkowy) oraz sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Zamówienie będzie podzielone na kilka etapów – m.in. opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji, uzyskanie decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej, opracowanie projektów budowlanych wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi oraz pełnienie nadzoru autorskiego.
Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji, które zmienią charakterystykę okolic przyszłych przystanków podziemnej kolei, w tym stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni. Na realizację przedmiotu zamówienia wykonawca będzie miał 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2027 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest również na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.
– Na budowę tej linii potrzebujemy ogromnych środków – około 5 miliardów złotych. Tak kosztownej inwestycji nie da się zrealizować bez wsparcia środkami z KPO czy z budżetu unijnego. Mam jednak nadzieję, że pieniądze się znajdą i będziemy mogli rozpocząć budowę linii M3 już za cztery lata. Równolegle zaczniemy prace przedprojektowe dotyczące czwartej linii metra – wyjaśnia prezydent Rafał Trzaskowski.
W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku, druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury). Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone są prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). O środkach na budowę czwartej linii zdecyduje Rada Miasta st. Warszawy – prawdopodobnie już w marcu br.
Obecnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli i będzie oddana do użytku w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 km – z 42-oma stacjami.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Podpisano umowę na zaprojektowanie nowej trasy warszawskiej kolei podziemnej. Pierwszy odcinek III linii metra będzie miał ponad 8 km długości, poprowadzi od Stadionu Narodowego do Gocławia. Dokumentację projektową wykona konsorcjum ILF Consulting Engineers i Metroprojekt. Budowa linii M3 rozpocznie się w 2028 roku.

Pierwszy odcinek III linii metra zaprojektuje konsorcjum: ILF Consulting Engineers Polska oraz Metroprojekt za 78 mln zł brutto. – Ta część tej linii, na którą właśnie podpisujemy kontrakt na projektowanie, będzie miała ponad 8 km i 6 nowych stacji. Mam nadzieję, że jeżeli uda się zapewnić unijne finansowanie, prace będziemy mogli rozpocząć w 2028 roku – powiedział podczas podpisania umowy Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – To ma być linia obwodowa – linia, która wpisuje się przez tworzony przez nas system komunikacji w całym mieście. W związku z tym trzecia linia metra będzie dowozić pasażerów do pierwszej, drugiej oraz później powstałej - czwartej linii metra. Wszystkie nasze analizy pokazują, że linia M3 jest bardzo potrzebna i będzie bardzo efektywna – dodał.
Nowa linia zbliży Pragę do centrum – w zaledwie kilkanaście minut będzie można dotrzeć z Gocławia na Dworzec Wschodni czy Stadion Narodowy, które są dobrze skomunikowane z lewobrzeżną Warszawą. Pierwszy odcinek linii M3 będzie miał dokładnie 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy (jako węzeł przesiadkowy) oraz sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Zamówienie będzie podzielone na kilka etapów – m.in. opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji, uzyskanie decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej, opracowanie projektów budowlanych wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi oraz pełnienie nadzoru autorskiego.
Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji, które zmienią charakterystykę okolic przyszłych przystanków podziemnej kolei, w tym stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni. Na realizację przedmiotu zamówienia wykonawca będzie miał 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2027 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest również na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.

– Na budowę tej linii potrzebujemy ogromnych środków – około 5 miliardów złotych. Tak kosztownej inwestycji nie da się zrealizować bez wsparcia środkami z KPO czy z budżetu unijnego. Mam jednak nadzieję, że pieniądze się znajdą i będziemy mogli rozpocząć budowę linii M3 już za cztery lata. Równolegle zaczniemy prace przedprojektowe dotyczące czwartej linii metra – wyjaśnia prezydent Rafał Trzaskowski.
W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku, druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury). Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone są prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). O środkach na budowę czwartej linii zdecyduje Rada Miasta st. Warszawy – prawdopodobnie już w marcu br.
Obecnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli i będzie oddana do użytku w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 km – z 42-oma stacjami.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: