Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Startuje przebudowa dworca Opalenica
31.05.2021

Startuje przebudowa dworca Opalenica

PKP podpisały umowę na modernizację dworca w Opalenicy. Obiekt po przebudowie zyska nową elewację, wnętrza zostaną w większym stopniu doświetlone dziennym światłem. Inwestycja pochłonie ponad 8 mln zł. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia Demiurg z Poznania, a wykonawcą prac budowlanych jest AGROBEX z Poznania. Łączny koszt przebudowy dworca w Opalenicy to 8,7 mln złotych brutto. Zmieniony wygląd zyska bryła budynku. Planuje się między innymi rozbiórkę ścian w poziomie parteru i zastąpienie ich szklanymi fasadami. Na nowo zostaną wykonane detale elewacji, poszycie dachowe nawiązujące wyglądem do historycznego oraz odtworzona symetria okien w elewacji północnej. W miejscu przybudówki po stronie zachodniej dworca powstanie wiata rowerowa z 56 miejscami postojowymi. Ściany przyszłej konstrukcji zostaną wykonane z betonu architektonicznego. Kształtem bryły będzie ona, w zamyśle architekta, nawiązywała do dawniej znajdującego w tym miejscu ceglanego budynku. Nowy wygląd zewnętrzny dworca w Opalenicy podkreśli nocna iluminacja kompleksu. Przestrzeń obsługi dworca zostanie zaaranżowana w nowoczesny sposób, z dużym dostępem światła dziennego. Będzie się ono dostawać do wnętrza poprzez szklaną fasadę od strony miasta oraz wielkoformatowe okna wkomponowane w elewację od strony peronów. Wewnątrz podróżni znajdą przestronną poczekalnię z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy, elektronicznymi tablicami odjazdów i przyjazdów pociągów oraz nowoczesnym systemem informacji głosowej. W jej pobliżu zlokalizowane będą pomieszczenia kasy biletowej oraz ogólnodostępne toalety i lokal o funkcji handlowo-usługowej. Na piętrze budynku przewidziano przestrzeń na wynajem. Przebudowa dworca Opalenica sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożonych szereg usprawnień, takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Ponadto pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, atakże toalety dla osób zniepełnosprawnościami. Na dworcu przewiduje się zastosowanie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania inapadu oraz przeciwpożarowych. Przy okazji przebudowy dworzec stanie się bardziej przyjazny środowisku. Dzięki ociepleniu elewacji, zastosowaniu pomp ciepła i montażowi nowej stolarki okiennej, drzwiowej oraz fasad oniskim współczynniku przenikalności ciepła, budynek będzie bardziej efektywny energetycznie. Wprojekcie przewidziano również montaż energooszczędnego i w pełni zautomatyzowanego oświetlenia. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody na dworcu będzie odpowiadał system BMS (Building Management System), sterujący pracą wszystkich instalacji iurządzeń na dworcu. W ramach inwestycji metamorfozę przejdzie bezpośrednie otoczenie dworca. Na nowo zostaną ułożone nawierzchnie wraz z wykonaniem ścieżek dla osób niewidomych i niedowidzących. Wpobliżu dworca przewidziano montaż elementów małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowanie zieleni. Planowany termin zakończenia inwestycji to druga połowa 2022 r.
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
PKP podpisały umowę na modernizację dworca w Opalenicy. Obiekt po przebudowie zyska nową elewację, wnętrza zostaną w większym stopniu doświetlone dziennym światłem. Inwestycja pochłonie ponad 8 mln zł.
Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia Demiurg z Poznania, a wykonawcą prac budowlanych jest AGROBEX z Poznania. Łączny koszt przebudowy dworca w Opalenicy to 8,7 mln złotych brutto. Zmieniony wygląd zyska bryła budynku. Planuje się między innymi rozbiórkę ścian w poziomie parteru i zastąpienie ich szklanymi fasadami. Na nowo zostaną wykonane detale elewacji, poszycie dachowe nawiązujące wyglądem do historycznego oraz odtworzona symetria okien w elewacji północnej. W miejscu przybudówki po stronie zachodniej dworca powstanie wiata rowerowa z 56 miejscami postojowymi. Ściany przyszłej konstrukcji zostaną wykonane z betonu architektonicznego. Kształtem bryły będzie ona, w zamyśle architekta, nawiązywała do dawniej znajdującego w tym miejscu ceglanego budynku. Nowy wygląd zewnętrzny dworca w Opalenicy podkreśli nocna iluminacja kompleksu.
AGROBEX został wykonawcą przebudpwy dworca w Opalenicy.
Przestrzeń obsługi dworca zostanie zaaranżowana w nowoczesny sposób, z dużym dostępem światła dziennego. Będzie się ono dostawać do wnętrza poprzez szklaną fasadę od strony miasta oraz wielkoformatowe okna wkomponowane w elewację od strony peronów. Wewnątrz podróżni znajdą przestronną poczekalnię z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy, elektronicznymi tablicami odjazdów i przyjazdów pociągów oraz nowoczesnym systemem informacji głosowej. W jej pobliżu zlokalizowane będą pomieszczenia kasy biletowej oraz ogólnodostępne toalety i lokal o funkcji handlowo-usługowej. Na piętrze budynku przewidziano przestrzeń na wynajem.
Przebudowa dworca Opalenica sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożonych szereg usprawnień, takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Ponadto pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, atakże toalety dla osób zniepełnosprawnościami. Na dworcu przewiduje się zastosowanie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania inapadu oraz przeciwpożarowych.
Przy okazji przebudowy dworzec stanie się bardziej przyjazny środowisku. Dzięki ociepleniu elewacji, zastosowaniu pomp ciepła i montażowi nowej stolarki okiennej, drzwiowej oraz fasad oniskim współczynniku przenikalności ciepła, budynek będzie bardziej efektywny energetycznie. Wprojekcie przewidziano również montaż energooszczędnego i w pełni zautomatyzowanego oświetlenia. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody na dworcu będzie odpowiadał system BMS (Building Management System), sterujący pracą wszystkich instalacji iurządzeń na dworcu. W ramach inwestycji metamorfozę przejdzie bezpośrednie otoczenie dworca. Na nowo zostaną ułożone nawierzchnie wraz z wykonaniem ścieżek dla osób niewidomych i niedowidzących. Wpobliżu dworca przewidziano montaż elementów małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowanie zieleni. Planowany termin zakończenia inwestycji to druga połowa 2022 r.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: