
Wróć do Pulsu Budownictwa


21.04.2021
Startuje budowa dworca we Włocławku
W maju rozpocznie się budowa dworca kolejowo-autobusowego we Włocławku. Polskie Koleje Państwowe podpisały umowę zwykonawcą - firmą Budimex. Realizacja obiektu pochłonie ok. 26 mln zł.
W pierwszej kolejności wykonawca zajmie się przygotowaniem dworca tymczasowego, w którym prowadzona będzie obsługa podróżnych na czas realizacji inwestycji. Następnie przeprowadzona zostanie rozbiórka obecnego budynku. Nowy dworzec będzie obiektem trzykondygnacyjnym. Na parterze pojawi się wydzielona strefa dla podróżnych z dwiema poczekalniami, toaletami i pomieszczeniem dla opiekuna zdzieckiem. Podwóch stronach holu znajdą się pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe – wczęści południowej dla przewoźników kolejowych, a w części północnej dla operatorów komunikacji miejskiej oraz regionalnych połączeń autobusowych. Również na parterze zaplanowane zostały lokale komercyjne. Pomieszczenia na piętrze przeznaczone zostaną na potrzeby Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławek.
Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przy głównych wejściach do budynku zaprojektowano pochylnie. Komunikację wewnątrz obiektu ułatwią dwie windy, prowadzące z poziomu -1 na parter w części południowej oraz z parteru na piętro wczęści północnej. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowane będą kasy biletowe itoalety. W budynku zaplanowano też udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących wpostaci ścieżek prowadzących czy dotykowych map i oznaczeń.
– Zwykle inwestycje PKP S.A. polegające na wyburzaniu dworców i budowie w ich miejscu nowych obiektów realizowane są w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych – mniejszych, parterowych budynków. Dworzec we Włocławku jest pierwszym tak dużym obiektem, który zostanie zastąpiony nową, jeszcze większą konstrukcją w ramach trwającego Programu Inwestycji Dworcowych. To unikatowy projekt, którego realizacja pozwoli zwiększyć komfort podróżnych iprzyszłych najemców w budynku – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP.
Przyszły dworzec zostanie wykończony miedzianą blachą oksydowaną w ceglasto-brązowym kolorze. Pojawi się też biała okładzina z płyt kompozytowych. Metamorfozę dopełnią zmiany w zagospodarowaniu terenu przed budynkiem. Wpołudniowej części pojawi się wiata rowerowa z 48 stanowiskami. Również w tej części działki zaprojektowany został skwer z ławkami i pergolą. Miejsca siedzące w postaci ławek pojawią się też w części północnej oraz koło wejścia głównego do dworca i na peronie nr 1. Przy budynku zaplanowano 21 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, z czego 2 miejsca przeznaczone będą dla osób z niepełnosprawnościami.
Dworzec zostanie wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i zarządzania, m.in.monitoring czy BMS (zarządzanie systemami automatycznego sterowania). Na dachu obiektu pojawią się panele fotowoltaiczne o łącznej mocy ok. 28 kWp. W ciągu roku wytworzą one ponad 26tys. kWh energii elektrycznej, co pozwoli zredukować emisję dwutlenku węgla o około 21tys.kg/rok. To mniej więcej taka sama ilość, jaką przez cały rok pochłania ponad 3000 drzew. Wytworzona energia posłuży w całości do zasilenia nowego budynku.
Koszt budowy dworca wyniesie ok. 25,7 mln zł brutto. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków budżetu państwa. Planowany termin jej zakończenia to koniec przyszłego roku.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
W maju rozpocznie się budowa dworca kolejowo-autobusowego we Włocławku. Polskie Koleje Państwowe podpisały umowę zwykonawcą - firmą Budimex. Realizacja obiektu pochłonie ok. 26 mln zł.

W pierwszej kolejności wykonawca zajmie się przygotowaniem dworca tymczasowego, w którym prowadzona będzie obsługa podróżnych na czas realizacji inwestycji. Następnie przeprowadzona zostanie rozbiórka obecnego budynku. Nowy dworzec będzie obiektem trzykondygnacyjnym. Na parterze pojawi się wydzielona strefa dla podróżnych z dwiema poczekalniami, toaletami i pomieszczeniem dla opiekuna zdzieckiem. Podwóch stronach holu znajdą się pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe – wczęści południowej dla przewoźników kolejowych, a w części północnej dla operatorów komunikacji miejskiej oraz regionalnych połączeń autobusowych. Również na parterze zaplanowane zostały lokale komercyjne. Pomieszczenia na piętrze przeznaczone zostaną na potrzeby Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławek.
Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przy głównych wejściach do budynku zaprojektowano pochylnie. Komunikację wewnątrz obiektu ułatwią dwie windy, prowadzące z poziomu -1 na parter w części południowej oraz z parteru na piętro wczęści północnej. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowane będą kasy biletowe itoalety. W budynku zaplanowano też udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących wpostaci ścieżek prowadzących czy dotykowych map i oznaczeń.
– Zwykle inwestycje PKP S.A. polegające na wyburzaniu dworców i budowie w ich miejscu nowych obiektów realizowane są w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych – mniejszych, parterowych budynków. Dworzec we Włocławku jest pierwszym tak dużym obiektem, który zostanie zastąpiony nową, jeszcze większą konstrukcją w ramach trwającego Programu Inwestycji Dworcowych. To unikatowy projekt, którego realizacja pozwoli zwiększyć komfort podróżnych iprzyszłych najemców w budynku – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP.
Przyszły dworzec zostanie wykończony miedzianą blachą oksydowaną w ceglasto-brązowym kolorze. Pojawi się też biała okładzina z płyt kompozytowych. Metamorfozę dopełnią zmiany w zagospodarowaniu terenu przed budynkiem. Wpołudniowej części pojawi się wiata rowerowa z 48 stanowiskami. Również w tej części działki zaprojektowany został skwer z ławkami i pergolą. Miejsca siedzące w postaci ławek pojawią się też w części północnej oraz koło wejścia głównego do dworca i na peronie nr 1. Przy budynku zaplanowano 21 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, z czego 2 miejsca przeznaczone będą dla osób z niepełnosprawnościami.
Dworzec zostanie wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i zarządzania, m.in.monitoring czy BMS (zarządzanie systemami automatycznego sterowania). Na dachu obiektu pojawią się panele fotowoltaiczne o łącznej mocy ok. 28 kWp. W ciągu roku wytworzą one ponad 26tys. kWh energii elektrycznej, co pozwoli zredukować emisję dwutlenku węgla o około 21tys.kg/rok. To mniej więcej taka sama ilość, jaką przez cały rok pochłania ponad 3000 drzew. Wytworzona energia posłuży w całości do zasilenia nowego budynku.
Koszt budowy dworca wyniesie ok. 25,7 mln zł brutto. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków budżetu państwa. Planowany termin jej zakończenia to koniec przyszłego roku.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: