Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Skanska prowadzi prace na zbiorniku wodnym Świnna Poręba
25.04.2011

Skanska prowadzi prace na zbiorniku wodnym Świnna Poręba

Skanska wybuduje nasyp pod przełożenie linii kolejowej Kraków-Zakopane, na odcinku Stryszów-Zembrzyce oraz wykona kolejne roboty budowlane na zbiorniku Świnna Poręba. Do 2013 roku zostanie dokończona budowa czaszy zbiornika oraz przełożone przebiegające przez zbiornik linie kolejowe Stryszów-Zembrzyce. Zostaną one przełożone na nasyp hydrotechniczny. Prace będą prowadzone w taki sposób, żeby nie zakłócać funkcjonowania linii kolejowej. Planowany termin zakończenia inwestycji, w tym przełożenia linii kolejowej, to 31 grudnia 2013 r. Inwestorem budowy, która ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego Małopolski i Krakowa, jest Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie. Ustawa gwarantująca finansowanie budowy zapory w Świnnej Porębie czeka już tylko na akceptację Senatu. Posłowie podjęli decyzję, że ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zostanie przekazany na ten cel miliard złotych. Jeszcze w tym roku będzie to 325 mln zł, a w następnych dwóch latach 690 mln zł. - Aktualnie na zbiorniku Świnna Poręba trwają prace przy czaszy zbiornika. Powstaje nasyp hydrotechniczny w gminie Stryszów, natomiast w gminie Zembrzyce trwa zabezpieczanie nasypu w formie płyt betonowych i parapetu. Pracujemy również przy samej zaporze – mówi Maciej Karwacki, Dyrektor Oddziału Budownictwa Hydroinżynieryjnego Skanska w Krakowie. Budowa zbiornika Świnna Poręba prowadzona jest od 1986 roku. Zapora powstaje na rzece Skawie, która jest dopływem Wisły w woj. małopolskim. Zbiornik usytuowany jest na terenie gmin Mucharz, Stryszów i Zembrzyce. Będzie się rozciągał od miejscowości Świnna Poręba do Zembrzycna długości ok. 11 km. Ma mieć pojemność ponad 160 mln m sześc. i powierzchnię 1, 35 tys. ha przy maksymalnym spiętrzeniu. Wysokość zapory w najwyższym miejscu wynosi 54 m, jej długość to 604 m, a szerokość korony wynosi 8 m. Źródło: Skanska
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Skanska wybuduje nasyp pod przełożenie linii kolejowej Kraków-Zakopane, na odcinku Stryszów-Zembrzyce oraz wykona kolejne roboty budowlane na zbiorniku Świnna Poręba.
Do 2013 roku zostanie dokończona budowa czaszy zbiornika oraz przełożone przebiegające przez zbiornik linie kolejowe Stryszów-Zembrzyce. Zostaną one przełożone na nasyp hydrotechniczny. Prace będą prowadzone w taki sposób, żeby nie zakłócać funkcjonowania linii kolejowej. Planowany termin zakończenia inwestycji, w tym przełożenia linii kolejowej, to 31 grudnia 2013 r.
Inwestorem budowy, która ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego Małopolski i Krakowa, jest Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie. Ustawa gwarantująca finansowanie budowy zapory w Świnnej Porębie czeka już tylko na akceptację Senatu. Posłowie podjęli decyzję, że ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zostanie przekazany na ten cel miliard złotych. Jeszcze w tym roku będzie to 325 mln zł, a w następnych dwóch latach 690 mln zł.
- Aktualnie na zbiorniku Świnna Poręba trwają prace przy czaszy zbiornika. Powstaje nasyp hydrotechniczny w gminie Stryszów, natomiast w gminie Zembrzyce trwa zabezpieczanie nasypu w formie płyt betonowych i parapetu. Pracujemy również przy samej zaporze – mówi Maciej Karwacki, Dyrektor Oddziału Budownictwa Hydroinżynieryjnego Skanska w Krakowie.
Budowa zbiornika Świnna Poręba prowadzona jest od 1986 roku. Zapora powstaje na rzece Skawie, która jest dopływem Wisły w woj. małopolskim. Zbiornik usytuowany jest na terenie gmin Mucharz, Stryszów i Zembrzyce. Będzie się rozciągał od miejscowości Świnna Poręba do Zembrzycna długości ok. 11 km. Ma mieć pojemność ponad 160 mln m sześc. i powierzchnię 1, 35 tys. ha przy maksymalnym spiętrzeniu. Wysokość zapory w najwyższym miejscu wynosi 54 m, jej długość to 604 m, a szerokość korony wynosi 8 m.
Źródło: Skanska
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: