W Toruniu otwarto jedną z najnowocześniejszych sal koncertowych w Polsce. Generalnym wykonawcą wartej 157,97 mln zł inwestycji jest konsorcjum: Mostostal Warszawa i Acciona Infrastruktura.
Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach w Toruniu zbudowano według projektu światowej sławy architekta - Fernando Menisa. Hiszpański projektant przyznał, że przy jego tworzeniu inspirował się gotycką architekturą Torunia, wpisanego na listę Dziedzictwa Kulturowego Unesco. Projektant wpisał nowoczesny obiekt z betonu i cegły w wiekową zabudowę miasta. Realizacja tego wyjątkowego przedsięwzięcia zajęła Mostostalowi Warszawa ponad dwa lata, a zakończona inwestycja ma szansę zapisać się w historii polskiej architektury jako najnowocześniejsza sala koncertowa w naszym kraju.
- W każdym większym mieście Polski znajduje się obiekt wybudowany przez Mostostal Warszawa, który służy mieszkańcom i turystom, ale również wpisuje się w jego wyjątkowy charakter. Patrząc na Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach, jestem dumny i szczęśliwy, że wnosimy swój wkład również w rozwój Torunia. To kolejna inwestycja Mostostalu Warszawa, po Centrum Sportowym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Collegium Humanisticum czy Centrum Optyki Kwantowej, w tym przepięknym mieście – powiedział Andrzej Goławski, prezes Mostostal Warszawa.
Centrum Koncertowe w Toruniu ma sześć kondygnacji i około 22 tys. mkw. powierzchni. W jego wnętrzu znajdują się: sala ze sceną i kanałem dla orkiestry, widownia na 880 miejsc i scena plenerowa na 300 miejsc, a także pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne. To koncepcja surowej betonowo-ceglanej sali, która częściowo zanurzona jest pod ziemią. Głównym założeniem projektu było stworzenie wielofunkcyjnego obiektu, który pozwoli na organizację różnorodnych wydarzeń: koncertów symfonicznych, jak i popowych, widowisk teatralnych, a także targów oraz pokazów mody.
Przy budowie Centrum Kulturalno-Kongresowego zastosowano wiele niespotykanych dotąd w Polsce rozwiązań. Jednym z nich jest technologia wyłożenia fasady obiektu tzw. PIKADO. Pikado powstaje w ten sposób, że na jednej stronie szalunku przyklejana jest połamana i chaotycznie ułożona cegła. Między jego drugą stroną a cegłą wlewany jest beton, który wypełnia wszystkie szczeliny. Po utwardzeniu materiału betonowa powierzchnia jest skuwana w taki sposób, aby jak najmocniej ją odsłonić. Architekt chciał tym zabiegiem nawiązać do gotyckiej starówki Torunia. Ponadto - oprócz funkcji estetycznej – pikado stanowi istotny element akustyki budynku. Ciekawym rozwiązaniem jest również mobilna ściana pomiędzy dużą salą koncertową, a salą kameralną, która jest najwyższą ruchomą przegrodą w Polsce.