
Wróć do Pulsu Budownictwa
ARTYKUŁ SPONSOROWANY

23.07.2025
Krakowski Szybki Tramwaj w budowie. Główne roboty fundamentowe zakończone
Czwarty etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju to 4,5 km nowej linii. Liczący 1,2 km tunel został wzmocniony fundamentami. Na budowie zakończono realizację ostatniego odcinka ściany szczelinowej. Obecnie trwają prace wykończeniowe, w kolejnym etapie będzie prowadzony montaż torowiska oraz instalacji technicznych.
Nowy tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju rozpoczyna się w rejonie Ronda Barei, przebiega pod ulicami Lublańską, Młyńską, a kończy się wyjazdem na powierzchnię przy ul. Meissnera. Po drodze zaprojektowano dwa przystanki przesiadkowe – Rondo Polsadu i Rondo Młyńskie.
W całym IV etapie powstanie 4,5 km nowej linii tramwajowej, która połączy północno-wschodnie dzielnice z centrum miasta. To oznacza szybszy dojazd do centrum Krakowa i lepszą integrację komunikacyjną z innymi środkami transportu.
Inwestorem projektu jest Gmina Miejska Kraków – Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Za realizację geotechnicznej części inwestycji odpowiada firma Soletanche Polska, działająca na zlecenie generalnego wykonawcy – Gülermak.
– Główne roboty fundamentowe przy budowie IV etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju mamy już za sobą – mówi Miłosz Pulit, Kierownik Robót w Soletanche Polska. – Teraz koncentrujemy się na ostatnich zadaniach związanych z zabezpieczeniem konstrukcji i pracami wykończeniowymi, które domykają intensywny i wymagający etap geotechniczny tej inwestycji.
Technologia pod ziemią
Zakres prac realizowanych przez Soletanche Polska obejmuje budowę ścian szczelinowych zarówno na odcinku tunelu tramwajowego, jak i w obrębie dwóch podziemnych stacji pasażerskich – Rondo Polsadu i Rondo Młyńskie.
– Konstrukcje te zostały zaprojektowane z myślą o pełnieniu kilku kluczowych funkcji. Przede wszystkim stanowią one docelową obudowę tunelu oraz konstrukcję nośną podziemnych przystanków i wejść do nich. Dodatkowo, w określonych fragmentach inwestycji, ściany te służą jako tymczasowe zabezpieczenie wykopów, umożliwiające bezpieczne prowadzenie dalszych robót ziemnych – mówi Paulina Babiarz, Inżynier Budowy w Soletanche Polska.
W ramach prac wykonano m.in.: 2,5 km ścian szczelinowych o grubości 0,6–1,0 m i głębokości do 21 m, 12 kotew podstropowych na stacji Polsad, system rozpór stalowych, barety fundamentowe z tymczasowym podparciem stropów, przesłony przeciwfiltracyjne chroniące przed wpływem wód gruntowych i parciem gruntu.
Najbardziej skomplikowanym etapem całej inwestycji była realizacja ścian szczelinowych pod czynną Estakadą im. gen. pil. Mateusza Iżyckiego. – Skrajnia, czyli wolna przestrzeń robocza, była tam mocno ograniczona – od poziomu terenu do spodu dźwigarów mieliśmy zaledwie 7 metrów. To znacząco utrudniało pracę ciężkiego sprzętu – tłumaczy Justyna Żabka, Kierownik Projektu w Soletanche Polska. – Aby móc bezpiecznie i precyzyjnie wykonać ściany szczelinowe o grubości 80 cm i głębokości dochodzącej do 21 metrów, sprowadziliśmy specjalistyczne maszyny z Francji i Niemiec.
Estakada oraz pobliskie budynki na czas prowadzonych prac były poddane specjalistycznemu systemowi monitoringu inklinometrycznego marki Sixense. Technologia umożliwia bieżącą kontrolę stanu i zachowań pracy konstrukcji, infrastruktury oraz jej otoczenia.
Co dalej?
W najbliższych miesiącach zakończone zostaną prace wykończeniowe tunelu. Następnie rozpocznie się montaż torowiska, systemów bezpieczeństwa, przystanków oraz testy eksploatacyjne.
Inwestycja będzie jedną z najnowocześniejszych i najważniejszych elementów transportu publicznego w Krakowie.
Czwarty etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju to 4,5 km nowej linii. Liczący 1,2 km tunel został wzmocniony fundamentami. Na budowie zakończono realizację ostatniego odcinka ściany szczelinowej. Obecnie trwają prace wykończeniowe, w kolejnym etapie będzie prowadzony montaż torowiska oraz instalacji technicznych.
Nowy tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju rozpoczyna się w rejonie Ronda Barei, przebiega pod ulicami Lublańską, Młyńską, a kończy się wyjazdem na powierzchnię przy ul. Meissnera. Po drodze zaprojektowano dwa przystanki przesiadkowe – Rondo Polsadu i Rondo Młyńskie.
W całym IV etapie powstanie 4,5 km nowej linii tramwajowej, która połączy północno-wschodnie dzielnice z centrum miasta. To oznacza szybszy dojazd do centrum Krakowa i lepszą integrację komunikacyjną z innymi środkami transportu.
Inwestorem projektu jest Gmina Miejska Kraków – Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Za realizację geotechnicznej części inwestycji odpowiada firma Soletanche Polska, działająca na zlecenie generalnego wykonawcy – Gülermak.
– Główne roboty fundamentowe przy budowie IV etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju mamy już za sobą – mówi Miłosz Pulit, Kierownik Robót w Soletanche Polska. – Teraz koncentrujemy się na ostatnich zadaniach związanych z zabezpieczeniem konstrukcji i pracami wykończeniowymi, które domykają intensywny i wymagający etap geotechniczny tej inwestycji.
Technologia pod ziemią
Zakres prac realizowanych przez Soletanche Polska obejmuje budowę ścian szczelinowych zarówno na odcinku tunelu tramwajowego, jak i w obrębie dwóch podziemnych stacji pasażerskich – Rondo Polsadu i Rondo Młyńskie.
– Konstrukcje te zostały zaprojektowane z myślą o pełnieniu kilku kluczowych funkcji. Przede wszystkim stanowią one docelową obudowę tunelu oraz konstrukcję nośną podziemnych przystanków i wejść do nich. Dodatkowo, w określonych fragmentach inwestycji, ściany te służą jako tymczasowe zabezpieczenie wykopów, umożliwiające bezpieczne prowadzenie dalszych robót ziemnych – mówi Paulina Babiarz, Inżynier Budowy w Soletanche Polska.
W ramach prac wykonano m.in.: 2,5 km ścian szczelinowych o grubości 0,6–1,0 m i głębokości do 21 m, 12 kotew podstropowych na stacji Polsad, system rozpór stalowych, barety fundamentowe z tymczasowym podparciem stropów, przesłony przeciwfiltracyjne chroniące przed wpływem wód gruntowych i parciem gruntu.
Najbardziej skomplikowanym etapem całej inwestycji była realizacja ścian szczelinowych pod czynną Estakadą im. gen. pil. Mateusza Iżyckiego. – Skrajnia, czyli wolna przestrzeń robocza, była tam mocno ograniczona – od poziomu terenu do spodu dźwigarów mieliśmy zaledwie 7 metrów. To znacząco utrudniało pracę ciężkiego sprzętu – tłumaczy Justyna Żabka, Kierownik Projektu w Soletanche Polska. – Aby móc bezpiecznie i precyzyjnie wykonać ściany szczelinowe o grubości 80 cm i głębokości dochodzącej do 21 metrów, sprowadziliśmy specjalistyczne maszyny z Francji i Niemiec.
Estakada oraz pobliskie budynki na czas prowadzonych prac były poddane specjalistycznemu systemowi monitoringu inklinometrycznego marki Sixense. Technologia umożliwia bieżącą kontrolę stanu i zachowań pracy konstrukcji, infrastruktury oraz jej otoczenia.
Co dalej?
W najbliższych miesiącach zakończone zostaną prace wykończeniowe tunelu. Następnie rozpocznie się montaż torowiska, systemów bezpieczeństwa, przystanków oraz testy eksploatacyjne.
Inwestycja będzie jedną z najnowocześniejszych i najważniejszych elementów transportu publicznego w Krakowie.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł:
Firma wyspecjalizowana w projektowaniu oraz wykonawstwie robót podziemnych i głębokiego fundamentowania.
Przejdź na stronę sponsora