
Wróć do Pulsu Budownictwa


26.04.2021
Kolejny etap planowania sieci dróg i kolei do megalotniska
Przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wkraczają w nowy etap. Strategiczne Studium Lokalizacyjne CPK zostało przyjęte i obejmuje korytarze dla nowych linii kolejowych i dróg ekspresowych na terenie 630 gmin w różnych częściach Polski.
Strategiczne Studium LokalizacyjneInwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego po przeprowadzeniu strategicznej oceny oddziaływania na środowiskozostało przyjęte przez pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horałę. Podstawą studium są korytarze przyszłych linii kolejowych o łącznej długości prawie 1800 km. W pierwszej wersji SSL projektanci opracowali dla tych liniiponad 10 tys. km wariantów, czyli 200 razy więcejniż wybudowano w Polsce po 1989 r.i 2,5-krotnie więcej, niż istnieje wszystkich autostrad i dróg ekspresowych w naszym kraju. W ramach dwóch etapów ogólnopolskich konsultacji mieszkańcy zgłosili prawie 160 tys. uwag i wniosków (to trzy razy więcej niżłączna liczba miejsc naStadionie PGE Narodowym w Warszawie).
– Publikacja SSL to kolejny istotny kamień milowy naszego projektu. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko pozwala spojrzeć na program inwestycyjny jako na pewną całość. Dziękujemy za wszystkie przesłane do nas uwagi. Dzięki nim nasze inwestycje będą lepiej dostosowane do oczekiwań społecznych i wymogów środowiskowych. Przy okazji już teraz zapraszamy do aktywnego włączenia się w konsultacje, które będą dotyczyć konkretnych lokalizacji przygotowywanych przez nas inwestycji. Głos mieszkańców i organizacji społecznych pozwala nam lepiej wypełnić postawione przed nami zadania– mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
SSL to jeden z kluczowych dokumentów Programu CPK. Jego głównym celem jest wytyczenie podstawowych założeń budowy portu lotniczego wraz z węzłem kolejowym, w tym jego lokalizacji, a także określenia przebiegu korytarzy dla planowanych nowych linii kolejowych i dróg.
W lutym ubiegłego rokuspółka CPK przedstawiła do konsultacji społecznychpierwszą wersję dokumentu, która zawierała plany korytarzy stanowiących ramy przestrzenne dla tzw. trasowań, czyli wyznaczenia proponowanych przebiegów dla nowych linii kolejowych.Ich przebiegi nie zostały jeszcze ustalone – to stanie się na kolejnych etapach inwestycji, w szczególności w ramach przygotowywanych umów na studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ).
Podczas pierwszej tury uzgodnień SSL, które miały miejsce od 10 lutego do 10 marca 2020 r., mieszkańcy i samorządowcyzgłosili ponad 146 tys. uwag. Na tej podstawie spółka CPK opublikowała w sierpniu ubiegłego roku raport, w którym odniosła się do zgłoszeń dotyczących korytarzy dla inwestycji CPK. W takiej formie – z korytarzami transportowymi miejscowo poszerzonymi pod wpływem uwag i propozycji mieszkańców – projekt SSL poddany został strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko(SOOŚ).
W ramach SOOŚ odbył się drugi etap konsultacjispołecznych, który miał miejsce od 30 listopada do 31 grudnia 2020 roku. W trakcie tych działań mieszkańcy mogli zapoznać się ze zmodyfikowanym projektem SSL (uwzględniającym część uwag z pierwszego etapu konsultacji), a także ze sporządzoną do tego projektu prognozą oddziaływania na środowisko. W efekcie do spółki CPK wpłynęło prawie 13 tys. kolejnych uwag i wniosków.
Przyjęcie tego dokumentu znacząco przybliża spółkę CPK do etapu określenia lokalizacyjnych wariantówinwestycji, wystąpienia o decyzję środowiskową, a docelowo do projektowania. Podczas przygotowań do budowy kolejowych szprych CPK priorytetem jest zminimalizowanie wpływu inwestycji na ludzi i środowisko. Kolejnym etapem będą konsultacje w ramach studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ), których finalnym efektem będzie jeden wybrany wariant inwestorski jako wkład do uzyskania decyzji środowiskowej.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wkraczają w nowy etap. Strategiczne Studium Lokalizacyjne CPK zostało przyjęte i obejmuje korytarze dla nowych linii kolejowych i dróg ekspresowych na terenie 630 gmin w różnych częściach Polski.
Strategiczne Studium LokalizacyjneInwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego po przeprowadzeniu strategicznej oceny oddziaływania na środowiskozostało przyjęte przez pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horałę. Podstawą studium są korytarze przyszłych linii kolejowych o łącznej długości prawie 1800 km. W pierwszej wersji SSL projektanci opracowali dla tych liniiponad 10 tys. km wariantów, czyli 200 razy więcejniż wybudowano w Polsce po 1989 r.i 2,5-krotnie więcej, niż istnieje wszystkich autostrad i dróg ekspresowych w naszym kraju. W ramach dwóch etapów ogólnopolskich konsultacji mieszkańcy zgłosili prawie 160 tys. uwag i wniosków (to trzy razy więcej niżłączna liczba miejsc naStadionie PGE Narodowym w Warszawie).
– Publikacja SSL to kolejny istotny kamień milowy naszego projektu. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko pozwala spojrzeć na program inwestycyjny jako na pewną całość. Dziękujemy za wszystkie przesłane do nas uwagi. Dzięki nim nasze inwestycje będą lepiej dostosowane do oczekiwań społecznych i wymogów środowiskowych. Przy okazji już teraz zapraszamy do aktywnego włączenia się w konsultacje, które będą dotyczyć konkretnych lokalizacji przygotowywanych przez nas inwestycji. Głos mieszkańców i organizacji społecznych pozwala nam lepiej wypełnić postawione przed nami zadania– mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
SSL to jeden z kluczowych dokumentów Programu CPK. Jego głównym celem jest wytyczenie podstawowych założeń budowy portu lotniczego wraz z węzłem kolejowym, w tym jego lokalizacji, a także określenia przebiegu korytarzy dla planowanych nowych linii kolejowych i dróg.
W lutym ubiegłego rokuspółka CPK przedstawiła do konsultacji społecznychpierwszą wersję dokumentu, która zawierała plany korytarzy stanowiących ramy przestrzenne dla tzw. trasowań, czyli wyznaczenia proponowanych przebiegów dla nowych linii kolejowych.Ich przebiegi nie zostały jeszcze ustalone – to stanie się na kolejnych etapach inwestycji, w szczególności w ramach przygotowywanych umów na studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ).
Podczas pierwszej tury uzgodnień SSL, które miały miejsce od 10 lutego do 10 marca 2020 r., mieszkańcy i samorządowcyzgłosili ponad 146 tys. uwag. Na tej podstawie spółka CPK opublikowała w sierpniu ubiegłego roku raport, w którym odniosła się do zgłoszeń dotyczących korytarzy dla inwestycji CPK. W takiej formie – z korytarzami transportowymi miejscowo poszerzonymi pod wpływem uwag i propozycji mieszkańców – projekt SSL poddany został strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko(SOOŚ).
W ramach SOOŚ odbył się drugi etap konsultacjispołecznych, który miał miejsce od 30 listopada do 31 grudnia 2020 roku. W trakcie tych działań mieszkańcy mogli zapoznać się ze zmodyfikowanym projektem SSL (uwzględniającym część uwag z pierwszego etapu konsultacji), a także ze sporządzoną do tego projektu prognozą oddziaływania na środowisko. W efekcie do spółki CPK wpłynęło prawie 13 tys. kolejnych uwag i wniosków.
Przyjęcie tego dokumentu znacząco przybliża spółkę CPK do etapu określenia lokalizacyjnych wariantówinwestycji, wystąpienia o decyzję środowiskową, a docelowo do projektowania. Podczas przygotowań do budowy kolejowych szprych CPK priorytetem jest zminimalizowanie wpływu inwestycji na ludzi i środowisko. Kolejnym etapem będą konsultacje w ramach studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ), których finalnym efektem będzie jeden wybrany wariant inwestorski jako wkład do uzyskania decyzji środowiskowej.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: