Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Jest umowa na zieloną trasę tramwajową do Wilanowa
30.03.2022

Jest umowa na zieloną trasę tramwajową do Wilanowa

Warszawa podpisała umowę z wykonawcą tramwajowej trasy łączącej Wilanów i Śródmieście. Powstanie 7,5 km nowych torów, wzdłuż nich zostanie posadzonych 488 drzew. Budimex - wykonawca trasy w podstawowym zakresie od ul. Puławskiej za skrzyżowanie z ul. Św. Bonifacego - zrealizuje inwestycję w 22 miesiące. Nowa trasa o długości 7,5 km rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową.Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego. Dla trasy zaplanowano odnogę wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na tym odcinku tramwaje skończą bieg na terminalu dla tramwajów dwukierunkowych. Trasa za ponad 680 mln zł W połowie marca Rada miasta st. Warszawy zdecydowała o dokapitalizowaniu Tramwajów Warszawskich kwotą 200 mln zł, która będzie wykorzystana na budowę tramwaju do Wilanowa. Łączna cena inwestycji to 685,424 mln zł. – Zgodnie z zapowiedziami znaleźliśmy dodatkowe środki na budowę tramwaju do Wilanowa. Na ostatniej sesji radni przyznali 200 mln zł na dokapitalizowanie spółki i dzisiaj podpisaliśmy umowę. Nowa trasa o długości 7,5 km będzie zielona, wzdłuż niej zasadzimy blisko 500 drzew. Co najważniejsze pozwoli zaoszczędzić czas – warszawiacy pokonają trasę z Wilanowa do centrum w niespełna 30 minut. Koszt budowy to ponad 685 mln zł, ale otrzymamy do niej dofinansowanie unijne – skomentował Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. 31 przystanków Przystanki na nowej trasie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i zostaną wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie powstanie aż 31 przystanków. Na całej trasie będzie działał system zielonej fali, dzięki któremu tramwaje nie będą musiały czekać przed skrzyżowaniami na zmianę światła. W ramach projektu zostaną zbudowane trzy nowe podstacje trakcyjne, w tym pierwsza w Warszawie podstacja podziemna. Ich zadaniem będzie zapewnienie tramwajom energii elektrycznej. Wykonawca – firma Budimex będzie miała 22 miesiące na zbudowanie trasy w podstawowym zakresie, czyli od Puławskiej za skrzyżowanie z ulicą Św. Bonifacego. W opcji, na które Tramwaje Warszawskie mogą się zdecydować w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy, jest doprowadzenie całej trasy do Wilanowa, do skrzyżowania z ulicą Branickiego. Na budowę tras w tej opcji wykonawca będzie miał łącznie 21 miesięcy. Zielone tory Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko na długości 5 km zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Na części peronów pojawią się drzewa – będą to lipy. Przy torach – lipy i platany, w węższych miejscach zostaną zasadzone specjalnie formowane drzewa. Łącznie wzdłuż trasy tramwaju do Wilanowa zostanie posadzonych 488 drzew. – To jedna z największych inwestycji tramwajowych realizowana obecnie w Polsce i zarazem wielki krok w stronę rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego w Warszawie. Posiadamy bardzo duże doświadczenie w prowadzeniu inwestycji tramwajowych. Termin końcowy tej inwestycji w podstawowym zakresie to koniec stycznia 2024 roku. Rozpoczęcie robót jest zaplanowane w ciągu 5 miesięcy od daty podpisania umowy – powiedział Artur Popko, prezes Budimeksu. Budowa trasy tramwajowej stanowi część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014 – 2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Łączny koszt projektu wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Warszawa podpisała umowę z wykonawcą tramwajowej trasy łączącej Wilanów i Śródmieście. Powstanie 7,5 km nowych torów, wzdłuż nich zostanie posadzonych 488 drzew. Budimex - wykonawca trasy w podstawowym zakresie od ul. Puławskiej za skrzyżowanie z ul. Św. Bonifacego - zrealizuje inwestycję w 22 miesiące.
Podpisanie umowy na budowę tramwajowej trasy do Wilanowa, od lewej Artur Popko - prezes Budimeksu i Wojciech Bartelski - prezes Tramwajów Warszawskich.
Nowa trasa o długości 7,5 km rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową.Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego. Dla trasy zaplanowano odnogę wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na tym odcinku tramwaje skończą bieg na terminalu dla tramwajów dwukierunkowych.
Trasa za ponad 680 mln zł
W połowie marca Rada miasta st. Warszawy zdecydowała o dokapitalizowaniu Tramwajów Warszawskich kwotą 200 mln zł, która będzie wykorzystana na budowę tramwaju do Wilanowa. Łączna cena inwestycji to 685,424 mln zł. – Zgodnie z zapowiedziami znaleźliśmy dodatkowe środki na budowę tramwaju do Wilanowa. Na ostatniej sesji radni przyznali 200 mln zł na dokapitalizowanie spółki i dzisiaj podpisaliśmy umowę. Nowa trasa o długości 7,5 km będzie zielona, wzdłuż niej zasadzimy blisko 500 drzew. Co najważniejsze pozwoli zaoszczędzić czas – warszawiacy pokonają trasę z Wilanowa do centrum w niespełna 30 minut. Koszt budowy to ponad 685 mln zł, ale otrzymamy do niej dofinansowanie unijne – skomentował Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
31 przystanków
Przystanki na nowej trasie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i zostaną wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie powstanie aż 31 przystanków. Na całej trasie będzie działał system zielonej fali, dzięki któremu tramwaje nie będą musiały czekać przed skrzyżowaniami na zmianę światła. W ramach projektu zostaną zbudowane trzy nowe podstacje trakcyjne, w tym pierwsza w Warszawie podstacja podziemna. Ich zadaniem będzie zapewnienie tramwajom energii elektrycznej.
Wykonawca – firma Budimex będzie miała 22 miesiące na zbudowanie trasy w podstawowym zakresie, czyli od Puławskiej za skrzyżowanie z ulicą Św. Bonifacego. W opcji, na które Tramwaje Warszawskie mogą się zdecydować w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy, jest doprowadzenie całej trasy do Wilanowa, do skrzyżowania z ulicą Branickiego. Na budowę tras w tej opcji wykonawca będzie miał łącznie 21 miesięcy.
Powstanie 7,5 km nowych torów.
Zielone tory
Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko na długości 5 km zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Na części peronów pojawią się drzewa – będą to lipy. Przy torach – lipy i platany, w węższych miejscach zostaną zasadzone specjalnie formowane drzewa. Łącznie wzdłuż trasy tramwaju do Wilanowa zostanie posadzonych 488 drzew.
– To jedna z największych inwestycji tramwajowych realizowana obecnie w Polsce i zarazem wielki krok w stronę rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego w Warszawie. Posiadamy bardzo duże doświadczenie w prowadzeniu inwestycji tramwajowych. Termin końcowy tej inwestycji w podstawowym zakresie to koniec stycznia 2024 roku. Rozpoczęcie robót jest zaplanowane w ciągu 5 miesięcy od daty podpisania umowy – powiedział Artur Popko, prezes Budimeksu.
Upsell background

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

Budowa trasy tramwajowej stanowi część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014 – 2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Łączny koszt projektu wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: