
Wróć do Pulsu Budownictwa


05.10.2021
Baza Kolei Małopolskich w budowie
Konsorcjum Budimex iKZN Rail rozpoczęło w Krakowie prace na budowie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego. Inwestycja województwa małopolskiego i Kolei Małopolskich ma wartość 92 mln złotych.
Umowa na inwestycję realizowaną wmodelu „zaprojektuj izbuduj”, została podpisana rok temu. Wtym czasie wykonawcy wykonali wielostronne uzgodnienia projektu. Ostatecznie na początku września br. Wojewoda Małopolski wydał decyzję zatwierdzającą projekt budowlany iudzielającą pozwolenia na budowę.
Symboliczne wbicie łopaty, które nastąpiło 4 tygodnie później, rozpoczyna właściwy proces budowlany. Wjego ramach, wciągu najbliższych 10 miesięcy, powstanie nowoczesne zaplecze techniczne Kolei Małopolskich. Sam budynek zaplecza, budowany przez Budimex, zostanie podzielony na cztery strefy, wktórych znajdować się będzie właściwa hala napraw; dwukondygnacyjna część biurowo-socjalna m.in. znastawnią, dyspozytornią czy zapleczem dla drużyn konduktorskich; część warsztatowo-magazynowa oraz myjnia całopociągowa. Zaplecze zostanie wyposażone woczyszczalnię ścieków atakże stanowisko do opróżniania WC iwodowania zbiorników, tokarkę podtorową, suwnicę pomostową ipodnośniki pojazdów szynowych, urządzenia do pomiaru nacisku kół oraz kontroli zużycia kół. Zgodnie zprojektem whali powstaną też instalacje wodociągowe, sanitarne, centralnego ogrzewania iklimatyzacja pomieszczeń. Po stronie lidera konsorcjum – Budimeksu, będzie także ogólne zagospodarowanie terenu (chodniki, droga dojazdowa, parking).
W zakres przedsięwzięcia wchodzi również częściowa rozbiórka oraz budowa układu torowego oraz sieci trakcyjnej, za które odpowiadać będzie współkonsorcjant – KZN Rail. Whali powstaną trzy tory odługości 140 m wykonane wtechnologii bezpodsypkowej – dwa przeglądowo-naprawcze oraz jeden dla myjni zobiegiem zamkniętym. Poza halą zbudowanych zostanie 15 torów postojowych ołącznej długości prawie czterech kilometrów. Kilkanaście niezbędnych rozjazdów wyprodukuje krakowski zakład Grupy KZN Bieżanów. Cały układ torowy pozwoli pomieścić iswobodnie obsługiwać do 30 nowoczesnych pojazdów 4-5 członowych.
Budowa iwyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego jest jednym ze strategicznych projektów Województwa Małopolskiego. Inwestycja finansowana jest zfunduszy unijnych wramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, budżetu województwa małopolskiego oraz środków własnych spółki Koleje Małopolskie. Całkowita wartość inwestycji to 92 mln zł.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Konsorcjum Budimex iKZN Rail rozpoczęło w Krakowie prace na budowie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego. Inwestycja województwa małopolskiego i Kolei Małopolskich ma wartość 92 mln złotych.
Umowa na inwestycję realizowaną wmodelu „zaprojektuj izbuduj”, została podpisana rok temu. Wtym czasie wykonawcy wykonali wielostronne uzgodnienia projektu. Ostatecznie na początku września br. Wojewoda Małopolski wydał decyzję zatwierdzającą projekt budowlany iudzielającą pozwolenia na budowę.
Symboliczne wbicie łopaty, które nastąpiło 4 tygodnie później, rozpoczyna właściwy proces budowlany. Wjego ramach, wciągu najbliższych 10 miesięcy, powstanie nowoczesne zaplecze techniczne Kolei Małopolskich. Sam budynek zaplecza, budowany przez Budimex, zostanie podzielony na cztery strefy, wktórych znajdować się będzie właściwa hala napraw; dwukondygnacyjna część biurowo-socjalna m.in. znastawnią, dyspozytornią czy zapleczem dla drużyn konduktorskich; część warsztatowo-magazynowa oraz myjnia całopociągowa. Zaplecze zostanie wyposażone woczyszczalnię ścieków atakże stanowisko do opróżniania WC iwodowania zbiorników, tokarkę podtorową, suwnicę pomostową ipodnośniki pojazdów szynowych, urządzenia do pomiaru nacisku kół oraz kontroli zużycia kół. Zgodnie zprojektem whali powstaną też instalacje wodociągowe, sanitarne, centralnego ogrzewania iklimatyzacja pomieszczeń. Po stronie lidera konsorcjum – Budimeksu, będzie także ogólne zagospodarowanie terenu (chodniki, droga dojazdowa, parking).
W zakres przedsięwzięcia wchodzi również częściowa rozbiórka oraz budowa układu torowego oraz sieci trakcyjnej, za które odpowiadać będzie współkonsorcjant – KZN Rail. Whali powstaną trzy tory odługości 140 m wykonane wtechnologii bezpodsypkowej – dwa przeglądowo-naprawcze oraz jeden dla myjni zobiegiem zamkniętym. Poza halą zbudowanych zostanie 15 torów postojowych ołącznej długości prawie czterech kilometrów. Kilkanaście niezbędnych rozjazdów wyprodukuje krakowski zakład Grupy KZN Bieżanów. Cały układ torowy pozwoli pomieścić iswobodnie obsługiwać do 30 nowoczesnych pojazdów 4-5 członowych.
Budowa iwyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego jest jednym ze strategicznych projektów Województwa Małopolskiego. Inwestycja finansowana jest zfunduszy unijnych wramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, budżetu województwa małopolskiego oraz środków własnych spółki Koleje Małopolskie. Całkowita wartość inwestycji to 92 mln zł.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: