Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Alpine Bau wycofuje się z kontraktu na budowę mostu na A1
14.05.2013

Alpine Bau wycofuje się z kontraktu na budowę mostu na A1

Alpine Bau GmbH złożyła dziś w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oświadczenie o odstąpieniu od kontraktu dotyczącego budowy mostu MA532 na autostradzie A1. Uzasadniając ten krok firma twierdzi, że GDDKiA bezprawne realizuje gwarancję bankową. Jak poinformowała Karolina Szydłowska , rzecznik pasowy Alpine, firma przedkładała zamawiającemu liczne, konstruktywne propozycje rozwiązań profesjonalnego i bezpiecznego wykończenia mostu MA532, które poparte były opiniami wielu międzynarodowych ekspertów budowy mostów, jednak kolejne spotkania nie przyniosły rezultatu. - Wczoraj, w poniedziałek 13 maja, Alpine wraz ze znanym projektantem mostów prof. Janem Biliszczukiem, zaproponowała przedstawicielom GDDKiA kolejne rozwiązanie. GDDKiA – najwyraźniej w odpowiedzi – podtrzymała żądanie wypłacenia gwarancji bankowej Alpine w wysokości 12 mln euro (55 mln zł). Decyzja ta zmusza Alpine do podjęcia kroków przeciwko tym bezprawnych działaniom – czytamy w oświadczeniu firmy. - Dokładaliśmy wszelkich starań, by znaleźć profesjonalne i konstruktywne rozwiązanie. Obecne działania GDDKiA nie mogą zostać zaakceptowane, w żaden sposób nie odpowiadają naszym wyobrażeniom dobrego partnerstwa. Jesteśmy rozczarowani - powiedział prezes Alpine, Arnold Schiefer. - Zachowanie GDDKiA tym bardziej zaskakuje, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, jak długo już polscy podatnicy czekają na zakończenie prac i pełne otwarcie międzynarodowej autostrady A1. Jako firma budowlana nie akceptujemy zmuszania nas do finansowania polskich projektów infrastrukturalnych i zrobimy wszystko, by bronić naszej stabilności finansowej! Nie pozwolimy doprowadzić naszej firmy do stanu upadłości, jak to spotkało już liczne polskie firmy budowlane - dodaje prezes Schiefer. W Polsce Alpine realizuje obecnie jeszcze dwa inne projekty dla GDDKiA. Alpine kontynuuje prace przy projekcie S5 oraz drodze krajowej DK 16, na odcinku leżącym na północnym wschodzie Polski. - Jeśli jednak również i przy tych projektach brak będzie woli GDDKiA do znalezienia konstruktywnych rozwiązań problemów, Alpine zastrzega sobie możliwość kolejnych kroków, które oznaczać mogą także odstąpienie od tych umów – czytamy w komunikacie.
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Alpine Bau GmbH złożyła dziś w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oświadczenie o odstąpieniu od kontraktu dotyczącego budowy mostu MA532 na autostradzie A1. Uzasadniając ten krok firma twierdzi, że GDDKiA bezprawne realizuje gwarancję bankową.
Jak poinformowała Karolina Szydłowska , rzecznik pasowy Alpine, firma przedkładała zamawiającemu liczne, konstruktywne propozycje rozwiązań profesjonalnego i bezpiecznego wykończenia mostu MA532, które poparte były opiniami wielu międzynarodowych ekspertów budowy mostów, jednak kolejne spotkania nie przyniosły rezultatu. - Wczoraj, w poniedziałek 13 maja, Alpine wraz ze znanym projektantem mostów prof. Janem Biliszczukiem, zaproponowała przedstawicielom GDDKiA kolejne rozwiązanie. GDDKiA – najwyraźniej w odpowiedzi – podtrzymała żądanie wypłacenia gwarancji bankowej Alpine w wysokości 12 mln euro (55 mln zł). Decyzja ta zmusza Alpine do podjęcia kroków przeciwko tym bezprawnych działaniom – czytamy w oświadczeniu firmy.
- Dokładaliśmy wszelkich starań, by znaleźć profesjonalne i konstruktywne rozwiązanie. Obecne działania GDDKiA nie mogą zostać zaakceptowane, w żaden sposób nie odpowiadają naszym wyobrażeniom dobrego partnerstwa. Jesteśmy rozczarowani - powiedział prezes Alpine, Arnold Schiefer. - Zachowanie GDDKiA tym bardziej zaskakuje, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, jak długo już polscy podatnicy czekają na zakończenie prac i pełne otwarcie międzynarodowej autostrady A1. Jako firma budowlana nie akceptujemy zmuszania nas do finansowania polskich projektów infrastrukturalnych i zrobimy wszystko, by bronić naszej stabilności finansowej! Nie pozwolimy doprowadzić naszej firmy do stanu upadłości, jak to spotkało już liczne polskie firmy budowlane - dodaje prezes Schiefer.
W Polsce Alpine realizuje obecnie jeszcze dwa inne projekty dla GDDKiA. Alpine kontynuuje prace przy projekcie S5 oraz drodze krajowej DK 16, na odcinku leżącym na północnym wschodzie Polski. - Jeśli jednak również i przy tych projektach brak będzie woli GDDKiA do znalezienia konstruktywnych rozwiązań problemów, Alpine zastrzega sobie możliwość kolejnych kroków, które oznaczać mogą także odstąpienie od tych umów – czytamy w komunikacie.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: