Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
200 km nowej linii kolejowej z Łodzi do Wrocławia
12.08.2022

200 km nowej linii kolejowej z Łodzi do Wrocławia

Jest już gotowy wariant inwestorski prawie 200-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem. W przyszłym roku Centralny Port Komunikacyjny zamierza złożyć wniosek o decyzję środowiskowądla tej inwestycji. Nowa linia kolejowa będzie częścią trasy Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań. Prace nad studium wykonalności trwały rok. Rekomendowany przebieg linii został wybrany w trakcie szczegółowych prac i analiz uwzględniających koszty i korzyści na które składają się czynniki społeczne, techniczne, rozwojowe, ekonomiczne i środowiskowe. Po wybudowaniu tej linii skróci się czas podróży z Wrocławia do Łodzi do 1 godz. (dziś to ok. 3 godz.), pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h– do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska. Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu. Ta ostatnia zostanie całkowicie przebudowana. W ramach I tury konsultowane były cztery warianty. Eksperci CPK i wykonawca studium na podstawie m.in. spotkań z samorządowcami, mieszkańcami i przedsiębiorcami przeprowadzili analizę, dzieląc je na mniejsze odcinki. W efekcie powstały trzy warianty „hybrydowe”, które składały się z wcześniejszych wariantów najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym. Dla wszystkich badanych przebiegów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin, przez które przebiegały trasy. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 67 spotkańi zebrała prawie 35 tys. ankiet. W kolejnym kroku, do II kwartału 2023 roku, wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o decyzję środowiskowądo Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r.
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Jest już gotowy wariant inwestorski prawie 200-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem. W przyszłym roku Centralny Port Komunikacyjny zamierza złożyć wniosek o decyzję środowiskowądla tej inwestycji.
Nowa linia kolejowa będzie częścią trasy Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań. Prace nad studium wykonalności trwały rok. Rekomendowany przebieg linii został wybrany w trakcie szczegółowych prac i analiz uwzględniających koszty i korzyści na które składają się czynniki społeczne, techniczne, rozwojowe, ekonomiczne i środowiskowe.
Pierwsze prace budowlane na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r.
Po wybudowaniu tej linii skróci się czas podróży z Wrocławia do Łodzi do 1 godz. (dziś to ok. 3 godz.), pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h– do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska. Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu. Ta ostatnia zostanie całkowicie przebudowana.
Upsell background

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

W ramach I tury konsultowane były cztery warianty. Eksperci CPK i wykonawca studium na podstawie m.in. spotkań z samorządowcami, mieszkańcami i przedsiębiorcami przeprowadzili analizę, dzieląc je na mniejsze odcinki. W efekcie powstały trzy warianty „hybrydowe”, które składały się z wcześniejszych wariantów najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym. Dla wszystkich badanych przebiegów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin, przez które przebiegały trasy. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 67 spotkańi zebrała prawie 35 tys. ankiet.
W kolejnym kroku, do II kwartału 2023 roku, wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o decyzję środowiskowądo Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: