
Wróć do Pulsu Budownictwa


20.11.2011
Studium wykonalności dla linii kolejowej Modlin-Płock
Samorząd Województwa Mazowieckiego zlecił przygotowanie Wstępnego Studium Wykonalności dla budowy nowej linii kolejowej w relacji Modlin-Płock. Miało ono na celu wnikliwą analizę wszystkich aspektów inwestycji – czy jest ona możliwa do przeprowadzenia, z jakimi kosztami należy się liczyć ijaki podmiot mógłby ją realizować.
Studium zostało przygotowane przez konsorcjum IDOM na zlecenie samorządu województwa. Objęło analizy środowiskowe, społeczno-gospodarcze, techniczne, ruchowo-przewozowe, finansowo-ekonomiczne oraz instytucjonalne i prawne, a także strategii i przebiegu linii. Analizom towarzyszyły również konsultacje społeczne w trzech powiatach – płońskim, płockim oraz nowodworskim. Mieszkańcy w badaniach ankietowych pozytywnie ocenili projekt budowy linii kolejowej Płock-Modlin.
Wykonano również wstępny kosztorys budowy i analizę możliwości finansowania projektu. Wykazały one, że projekt powinien uzyskać finansowanie ze środków europejskich, a jego orientacyjna wartość to 1,6 mld zł. Wstępna analiza instytucjonalna wykazała również, że najlepszymi rozwiązaniami byłoby powierzenie realizacji inwestycji w całości podmiotowi prywatnemu lub budowy linii przez podmiot publiczny, anastępnie przekazania jej do zarządzania podmiotowi prywatnemu.
Kluczowe znacznie dla przeprowadzenia inwestycji będzie miała decyzja o sklasyfikowaniu jej, jako linii o znaczeniu państwowym. Decyzja ta będzie miała przełożenie m.in. na finansowanie linii. Gdyby linia ta została zakwalifikowana jako linia o znaczeniu państwowym oznaczałoby to, że to nie samorząd województwa a PKP PLK S.A. powinna być inwestorem przedsięwzięcia. W takim przypadku PKP PLK S.A. mogłaby skorzystać z uproszczonego trybu uzyskiwania lokalizacji i realizacji takiej linii, możliwe byłoby także skorzystanie z szerszego katalogu źródeł finansowania.
Studium podzielone zostało na dwa etapy. Pierwszy etap obejmował analizy korytarzy. W każdym zkorytarzy szukano optymalnych przebiegów osi nowej linii kolejowej. Analizowane były kolizje z istniejącą infrastrukturą, zabytkami oraz obszarami chronionymi. Etap ten został zakończony analizą wielokryterialną, w której wskazane zostały trzy najlepsze warianty przebiegu linii. Dla wybranych wariantów wykonane zostały prognozy ruchu i analizy ekonomiczno finansowe.
Drugi z trzech zaproponowanych wariantów został wskazany jako najbardziej korzystny. Charakteryzuje się zarówno najniższymi kosztami budowy, jak inajwiększymi korzyściami wynikającymi z oszczędności m.in. czasu pasażerów i redukcji kosztów zewnętrznych. Wariant ten przebiega możliwie najkrótszą drogą zPłocka do portu lotniczego w Modlinie. Na planowanej linii mógłby odbywać się zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. Maksymalna prędkość pociągów pasażerskich to ok. 160 km/h, natomiast towarowych 100 km/h.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Samorząd Województwa Mazowieckiego zlecił przygotowanie Wstępnego Studium Wykonalności dla budowy nowej linii kolejowej w relacji Modlin-Płock. Miało ono na celu wnikliwą analizę wszystkich aspektów inwestycji – czy jest ona możliwa do przeprowadzenia, z jakimi kosztami należy się liczyć ijaki podmiot mógłby ją realizować.
Studium zostało przygotowane przez konsorcjum IDOM na zlecenie samorządu województwa. Objęło analizy środowiskowe, społeczno-gospodarcze, techniczne, ruchowo-przewozowe, finansowo-ekonomiczne oraz instytucjonalne i prawne, a także strategii i przebiegu linii. Analizom towarzyszyły również konsultacje społeczne w trzech powiatach – płońskim, płockim oraz nowodworskim. Mieszkańcy w badaniach ankietowych pozytywnie ocenili projekt budowy linii kolejowej Płock-Modlin.
Wykonano również wstępny kosztorys budowy i analizę możliwości finansowania projektu. Wykazały one, że projekt powinien uzyskać finansowanie ze środków europejskich, a jego orientacyjna wartość to 1,6 mld zł. Wstępna analiza instytucjonalna wykazała również, że najlepszymi rozwiązaniami byłoby powierzenie realizacji inwestycji w całości podmiotowi prywatnemu lub budowy linii przez podmiot publiczny, anastępnie przekazania jej do zarządzania podmiotowi prywatnemu.
Kluczowe znacznie dla przeprowadzenia inwestycji będzie miała decyzja o sklasyfikowaniu jej, jako linii o znaczeniu państwowym. Decyzja ta będzie miała przełożenie m.in. na finansowanie linii. Gdyby linia ta została zakwalifikowana jako linia o znaczeniu państwowym oznaczałoby to, że to nie samorząd województwa a PKP PLK S.A. powinna być inwestorem przedsięwzięcia. W takim przypadku PKP PLK S.A. mogłaby skorzystać z uproszczonego trybu uzyskiwania lokalizacji i realizacji takiej linii, możliwe byłoby także skorzystanie z szerszego katalogu źródeł finansowania.
Studium podzielone zostało na dwa etapy. Pierwszy etap obejmował analizy korytarzy. W każdym zkorytarzy szukano optymalnych przebiegów osi nowej linii kolejowej. Analizowane były kolizje z istniejącą infrastrukturą, zabytkami oraz obszarami chronionymi. Etap ten został zakończony analizą wielokryterialną, w której wskazane zostały trzy najlepsze warianty przebiegu linii. Dla wybranych wariantów wykonane zostały prognozy ruchu i analizy ekonomiczno finansowe.
Drugi z trzech zaproponowanych wariantów został wskazany jako najbardziej korzystny. Charakteryzuje się zarówno najniższymi kosztami budowy, jak inajwiększymi korzyściami wynikającymi z oszczędności m.in. czasu pasażerów i redukcji kosztów zewnętrznych. Wariant ten przebiega możliwie najkrótszą drogą zPłocka do portu lotniczego w Modlinie. Na planowanej linii mógłby odbywać się zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. Maksymalna prędkość pociągów pasażerskich to ok. 160 km/h, natomiast towarowych 100 km/h.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: