Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Jest wykonawca nowego dworca Częstochowa Główna
07.03.2025

Jest wykonawca nowego dworca Częstochowa Główna

Polskie Koleje Państwowe rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych dworca Częstochowa Główna. Najkorzystniejszą ofertę o wartości ok. 119 mln zł brutto przedstawiła firma Texom z Krakowa. Projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów – dworca PKP i terminala autobusowego. Dzięki inwestycji pasażerowie w jednym miejscu będą mogli skorzystać zarówno z transportu dalekobieżnego, regionalnego, jak i miejskiego. Koncepcja nowego obiektu powstała już w 2019 roku, kiedy to PKP, po trwających od 2017 roku konsultacjach społecznych, we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich o. Częstochowa, Miastem Częstochowa i PKS w Częstochowie, ogłosiły konkurs na koncepcję architektoniczną przebudowy dworca i jego otoczenia. Autorem zwycięskiego projektu jest konsorcjum pracowni Toprojekt Marek Wawrzyniak z Rybnika oraz And Studio i Studio Antonini z Paryża. Nowy dworzec będzie się wyróżniał prostą, elegancką formą pasażu nad torami opartego z dwóch stron (zachodniej i wschodniej) na przeszklonych prostopadłościanach. Dopełnieniem koncepcji będzie wolnostojąca wieża zegarowa, na elewacji której znajdzie się okładzina z mlecznego szkła, co da możliwość zarówno odbijania się światła dziennego, jak i efektownego podświetlenia nocą od wewnątrz. Wieża ta będzie nawiązaniem do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Nowy obiekt będą tworzyły trzy powiązane ze sobą funkcjonalnie części. W ramach inwestycji zbudowany zostanie pawilon wschodni od strony ul. Piłsudskiego, w którym znajdą się m.in. kasy i automaty biletowe, toalety, poczekalnia, miejsce zabaw dla dzieci, lokal gastronomiczny i kaplica. Kompleksowo przebudowany zostanie pasaż nad torami, który będzie pełnił głównie funkcje handlowe. Natomiast nowa część zachodnia od strony pl. Rady Europy, po uwzględnieniu zaleceń jury konkursowego, zostanie nieco bardziej wysunięta w kierunku pl. Rady Europy, dzięki czemu stanie się bardziej funkcjonalna, a w jej sąsiedztwie planowane są stanowiska dla autobusów. Znajdą się w niej m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Nowy dworzec, m.in. dzięki takim udogodnieniom, jak windy, schody ruchome, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, będzie obiektem w pełni dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym osób z niepełnosprawnościami. W budynku znajdą się także nowoczesne systemy bezpieczeństwa i rozwiązania ograniczające zużycie energii. Kompleksowa inwestycja obejmuje również przebudowę ronda znajdującego się w pobliżu dworca. Zakończenie budowy nowego dworca i udostępnienie go pasażerom planowane jest w drugiej połowie 2027 r.
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Polskie Koleje Państwowe rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych dworca Częstochowa Główna. Najkorzystniejszą ofertę o wartości ok. 119 mln zł brutto przedstawiła firma Texom z Krakowa.
Projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów – dworca PKP i terminala autobusowego. Dzięki inwestycji pasażerowie w jednym miejscu będą mogli skorzystać zarówno z transportu dalekobieżnego, regionalnego, jak i miejskiego. Koncepcja nowego obiektu powstała już w 2019 roku, kiedy to PKP, po trwających od 2017 roku konsultacjach społecznych, we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich o. Częstochowa, Miastem Częstochowa i PKS w Częstochowie, ogłosiły konkurs na koncepcję architektoniczną przebudowy dworca i jego otoczenia. Autorem zwycięskiego projektu jest konsorcjum pracowni Toprojekt Marek Wawrzyniak z Rybnika oraz And Studio i Studio Antonini z Paryża.
Nowy dworzec będzie się wyróżniał prostą, elegancką formą pasażu nad torami opartego z dwóch stron (zachodniej i wschodniej) na przeszklonych prostopadłościanach. Dopełnieniem koncepcji będzie wolnostojąca wieża zegarowa, na elewacji której znajdzie się okładzina z mlecznego szkła, co da możliwość zarówno odbijania się światła dziennego, jak i efektownego podświetlenia nocą od wewnątrz. Wieża ta będzie nawiązaniem do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Nowy obiekt będą tworzyły trzy powiązane ze sobą funkcjonalnie części. W ramach inwestycji zbudowany zostanie pawilon wschodni od strony ul. Piłsudskiego, w którym znajdą się m.in. kasy i automaty biletowe, toalety, poczekalnia, miejsce zabaw dla dzieci, lokal gastronomiczny i kaplica. Kompleksowo przebudowany zostanie pasaż nad torami, który będzie pełnił głównie funkcje handlowe. Natomiast nowa część zachodnia od strony pl. Rady Europy, po uwzględnieniu zaleceń jury konkursowego, zostanie nieco bardziej wysunięta w kierunku pl. Rady Europy, dzięki czemu stanie się bardziej funkcjonalna, a w jej sąsiedztwie planowane są stanowiska dla autobusów. Znajdą się w niej m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety.
Upsell background

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

Nowy dworzec, m.in. dzięki takim udogodnieniom, jak windy, schody ruchome, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, będzie obiektem w pełni dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym osób z niepełnosprawnościami. W budynku znajdą się także nowoczesne systemy bezpieczeństwa i rozwiązania ograniczające zużycie energii. Kompleksowa inwestycja obejmuje również przebudowę ronda znajdującego się w pobliżu dworca. Zakończenie budowy nowego dworca i udostępnienie go pasażerom planowane jest w drugiej połowie 2027 r.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: