
Wróć do Pulsu Budownictwa

07.03.2025
Jest wykonawca nowego dworca Częstochowa Główna
Polskie Koleje Państwowe rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych dworca Częstochowa Główna. Najkorzystniejszą ofertę o wartości ok. 119 mln zł brutto przedstawiła firma Texom z Krakowa.
Projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów – dworca PKP i terminala autobusowego. Dzięki inwestycji pasażerowie w jednym miejscu będą mogli skorzystać zarówno z transportu dalekobieżnego, regionalnego, jak i miejskiego. Koncepcja nowego obiektu powstała już w 2019 roku, kiedy to PKP, po trwających od 2017 roku konsultacjach społecznych, we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich o. Częstochowa, Miastem Częstochowa i PKS w Częstochowie, ogłosiły konkurs na koncepcję architektoniczną przebudowy dworca i jego otoczenia. Autorem zwycięskiego projektu jest konsorcjum pracowni Toprojekt Marek Wawrzyniak z Rybnika oraz And Studio i Studio Antonini z Paryża.
Nowy dworzec będzie się wyróżniał prostą, elegancką formą pasażu nad torami opartego z dwóch stron (zachodniej i wschodniej) na przeszklonych prostopadłościanach. Dopełnieniem koncepcji będzie wolnostojąca wieża zegarowa, na elewacji której znajdzie się okładzina z mlecznego szkła, co da możliwość zarówno odbijania się światła dziennego, jak i efektownego podświetlenia nocą od wewnątrz. Wieża ta będzie nawiązaniem do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Nowy obiekt będą tworzyły trzy powiązane ze sobą funkcjonalnie części. W ramach inwestycji zbudowany zostanie pawilon wschodni od strony ul. Piłsudskiego, w którym znajdą się m.in. kasy i automaty biletowe, toalety, poczekalnia, miejsce zabaw dla dzieci, lokal gastronomiczny i kaplica. Kompleksowo przebudowany zostanie pasaż nad torami, który będzie pełnił głównie funkcje handlowe. Natomiast nowa część zachodnia od strony pl. Rady Europy, po uwzględnieniu zaleceń jury konkursowego, zostanie nieco bardziej wysunięta w kierunku pl. Rady Europy, dzięki czemu stanie się bardziej funkcjonalna, a w jej sąsiedztwie planowane są stanowiska dla autobusów. Znajdą się w niej m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety.
Nowy dworzec, m.in. dzięki takim udogodnieniom, jak windy, schody ruchome, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, będzie obiektem w pełni dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym osób z niepełnosprawnościami. W budynku znajdą się także nowoczesne systemy bezpieczeństwa i rozwiązania ograniczające zużycie energii. Kompleksowa inwestycja obejmuje również przebudowę ronda znajdującego się w pobliżu dworca. Zakończenie budowy nowego dworca i udostępnienie go pasażerom planowane jest w drugiej połowie 2027 r.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Polskie Koleje Państwowe rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych dworca Częstochowa Główna. Najkorzystniejszą ofertę o wartości ok. 119 mln zł brutto przedstawiła firma Texom z Krakowa.
Projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów – dworca PKP i terminala autobusowego. Dzięki inwestycji pasażerowie w jednym miejscu będą mogli skorzystać zarówno z transportu dalekobieżnego, regionalnego, jak i miejskiego. Koncepcja nowego obiektu powstała już w 2019 roku, kiedy to PKP, po trwających od 2017 roku konsultacjach społecznych, we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich o. Częstochowa, Miastem Częstochowa i PKS w Częstochowie, ogłosiły konkurs na koncepcję architektoniczną przebudowy dworca i jego otoczenia. Autorem zwycięskiego projektu jest konsorcjum pracowni Toprojekt Marek Wawrzyniak z Rybnika oraz And Studio i Studio Antonini z Paryża.
Nowy dworzec będzie się wyróżniał prostą, elegancką formą pasażu nad torami opartego z dwóch stron (zachodniej i wschodniej) na przeszklonych prostopadłościanach. Dopełnieniem koncepcji będzie wolnostojąca wieża zegarowa, na elewacji której znajdzie się okładzina z mlecznego szkła, co da możliwość zarówno odbijania się światła dziennego, jak i efektownego podświetlenia nocą od wewnątrz. Wieża ta będzie nawiązaniem do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Nowy obiekt będą tworzyły trzy powiązane ze sobą funkcjonalnie części. W ramach inwestycji zbudowany zostanie pawilon wschodni od strony ul. Piłsudskiego, w którym znajdą się m.in. kasy i automaty biletowe, toalety, poczekalnia, miejsce zabaw dla dzieci, lokal gastronomiczny i kaplica. Kompleksowo przebudowany zostanie pasaż nad torami, który będzie pełnił głównie funkcje handlowe. Natomiast nowa część zachodnia od strony pl. Rady Europy, po uwzględnieniu zaleceń jury konkursowego, zostanie nieco bardziej wysunięta w kierunku pl. Rady Europy, dzięki czemu stanie się bardziej funkcjonalna, a w jej sąsiedztwie planowane są stanowiska dla autobusów. Znajdą się w niej m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety.

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?
Nowy dworzec, m.in. dzięki takim udogodnieniom, jak windy, schody ruchome, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, będzie obiektem w pełni dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym osób z niepełnosprawnościami. W budynku znajdą się także nowoczesne systemy bezpieczeństwa i rozwiązania ograniczające zużycie energii. Kompleksowa inwestycja obejmuje również przebudowę ronda znajdującego się w pobliżu dworca. Zakończenie budowy nowego dworca i udostępnienie go pasażerom planowane jest w drugiej połowie 2027 r.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: