Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Jak będzie wyglądał Centralny Port Komunikacyjny
26.06.2019

Jak będzie wyglądał Centralny Port Komunikacyjny

Inwestor Centralnego Portu Komunikacyjnego zaprezentował sześć koncepcji autorstwa międzynarodowych pracowni: Chapman Taylor, Foster+Partners, Grimshaw, Zaha Hadid Architects, Benoy oraz Pascall+Watson. Na bazie tych pomysłów powstanie master plan inwestycji. Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Wstępna koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego była głównym tematem warsztatów architektonicznych, jakie w ostatnim czasie zorganizowała Ambasada Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz spółka CPK. – Zaprosiliśmy do współpracy znaczących architektów z ogromnym bagażem wiedzy, zawodowych doświadczeń i kreatywności. To był dobry pomysł. Zderzenie śmiałych koncepcji z oczekiwaniami inwestora okazało się głęboko inspirujące, otwierając nam niekiedy oczy na nietypowe rozwiązania, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę. Niniejszym rozpoczęliśmy kolejny etap fazy planowania lotniska – mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK odpowiedzialny za część lotniskową CPK. Propozycje będą źródłem inspiracji podczas wykonania master planu, który ma być zlecony na początku 2020 roku. Będzie on zawierał m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury CPK i wstępny plan jej ulokowania, szczegóły etapowania budowy i ostateczny model biznesowy nowego portu lotniczego. Na przełomie 2019 i 2020 r. CPK planuje wybrać doradcę strategiczno-technicznego dla inwestycji. Koncepcja biura projektowego Chapman Taylor zakłada schowanie bazowej części terminala pod potężną, przezroczystą kopułą, między dwoma pasami startowymi. Jak tłumaczą jej twórcy, okrągła kopuła to symbol nieskończonej jedności, a przez to nawiązanie do historii Polski. Budowla miałaby składać się z sześciu poziomów. Najniżej zostały ulokowane perony kolejowe, a na kolejnych „piętrach” m.in. poziom przesiadkowy dla pasażerów kolei, przyloty i odloty, saloniki business lounge i część komercyjna. Wygląd poziomów ma być inspirowany sześcioma krajobrazami Polski: wybrzeżem, jeziorami, nizinami, wyżynami, kotlinami i górami. Architekci postawili na zrównoważony rozwój, planując zastosowanie m.in. ogrzewania i chłodzenia z wykorzystaniem gruntowych pomp ciepła, wytwarzanie biopaliwa, zbieranie wody deszczowej i odpływowej oraz zastosowanie elektrycznych pojazdów do obsługi płyty lotniska. Jednocześnie położyli nacisk na dostęp do naturalnego światła i szerokie zastosowanie zieleni. Brytyjska pracownia Foster+Partners zaproponowała budowę dwóch terminali. Obie części mają być ze sobą zintegrowane. Architekci przewidzieli półprzezroczystą konstrukcję terminalu, która zapewnia dostęp światła słonecznego do całego budynku, a wnętrze miałyby wypełnić naturalne drzewa (inspiracja Puszczą Kampinoską). Wnętrze Portu Lotniczego Solidarność zostało podzielone na strefy: do odpoczynku, do pracy, dla rodzin z dziećmi. Projekt uwzględnia użycie naturalnych materiałów, ale też zastosowanie rozwiązań typu „smart”, np. autonomicznych pojazdów, robotów do obsługi pasażerów i pojazdów hyperloop cargo. Architekci z biura Grimshaw zaprezentowali koncepcję „demokratycznego hubu”, nawiązując do polskiej tradycji i zmian ustrojowych po 1989 r. - terminal ma być nieprzeskalowany, racjonalny pod względem wielkości, zaplanowano przejrzystą konstrukcję, nawiązującą do polskiego miejskiego rynku. Firma Zaha Hadid Architects przygotowała trzy równorzędne wizje CPK, które opierają się na odmiennym podejściu do połączenia lotniska z koleją. Wszystkie projekty łączy dobre doświetlenie przestrzeni lotniska dzięki użyciu wielkopowierzchniowych przezroczystych elementów, a także wkomponowanie we wnętrze terminalu bujnej roślinności. Pierwsza propozycja uwzględnia położenie węzła kolejowego bezpośrednio pod lotniskiem, druga zakłada, że tuż nad peronami ulokowana jest część pasażerska stacji. W trzecim rozwiązaniu pociągi podjeżdżają bezpośrednio do terminali umieszczonych na platformach na różnej wysokości. Biuro projektowe Benoy zaprezentowało całościową wstępną propozycję zagospodarowania portu lotniczego wraz z okolicznymi terenami. Położono nacisk na ekologię i zrównoważony rozwój, umiejscawiając pod ziemią część dróg i linii kolejowych. W centrum znalazł się przykryty przeszklonym dachem węzeł przesiadkowy. Strefy terminala przenikałyby się wzajemnie, wewnątrz przewidziano maksymalne doświetlenie powierzchni i dużą ilość zieleni. Architekci Pascall+Watson przygotowali ogólną koncepcję, z rozwiązaniami stosowanymi w portach lotniczych w Europie i Azji. CPK miałoby być hubem, który dzięki wygodnym przesiadkom lotniczym, rozwiniętej sieci kolejowej i drogom szybkiego ruchu, stanowi integralną część europejskiego transportu.
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Inwestor Centralnego Portu Komunikacyjnego zaprezentował sześć koncepcji autorstwa międzynarodowych pracowni: Chapman Taylor, Foster+Partners, Grimshaw, Zaha Hadid Architects, Benoy oraz Pascall+Watson. Na bazie tych pomysłów powstanie master plan inwestycji.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Wstępna koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego była głównym tematem warsztatów architektonicznych, jakie w ostatnim czasie zorganizowała Ambasada Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz spółka CPK. – Zaprosiliśmy do współpracy znaczących architektów z ogromnym bagażem wiedzy, zawodowych doświadczeń i kreatywności. To był dobry pomysł. Zderzenie śmiałych koncepcji z oczekiwaniami inwestora okazało się głęboko inspirujące, otwierając nam niekiedy oczy na nietypowe rozwiązania, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę. Niniejszym rozpoczęliśmy kolejny etap fazy planowania lotniska – mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK odpowiedzialny za część lotniskową CPK.
Propozycje będą źródłem inspiracji podczas wykonania master planu, który ma być zlecony na początku 2020 roku. Będzie on zawierał m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury CPK i wstępny plan jej ulokowania, szczegóły etapowania budowy i ostateczny model biznesowy nowego portu lotniczego. Na przełomie 2019 i 2020 r. CPK planuje wybrać doradcę strategiczno-technicznego dla inwestycji.
Przezroczysta kopuła w koncepcji biura projektowego Chapman Taylor
Koncepcja biura projektowego Chapman Taylor zakłada schowanie bazowej części terminala pod potężną, przezroczystą kopułą, między dwoma pasami startowymi. Jak tłumaczą jej twórcy, okrągła kopuła to symbol nieskończonej jedności, a przez to nawiązanie do historii Polski. Budowla miałaby składać się z sześciu poziomów. Najniżej zostały ulokowane perony kolejowe, a na kolejnych „piętrach” m.in. poziom przesiadkowy dla pasażerów kolei, przyloty i odloty, saloniki business lounge i część komercyjna. Wygląd poziomów ma być inspirowany sześcioma krajobrazami Polski: wybrzeżem, jeziorami, nizinami, wyżynami, kotlinami i górami. Architekci postawili na zrównoważony rozwój, planując zastosowanie m.in. ogrzewania i chłodzenia z wykorzystaniem gruntowych pomp ciepła, wytwarzanie biopaliwa, zbieranie wody deszczowej i odpływowej oraz zastosowanie elektrycznych pojazdów do obsługi płyty lotniska. Jednocześnie położyli nacisk na dostęp do naturalnego światła i szerokie zastosowanie zieleni.
Pracownia Foster+Partners zaproponowała w terminalu naturalne drzewa.
Brytyjska pracownia Foster+Partners zaproponowała budowę dwóch terminali. Obie części mają być ze sobą zintegrowane. Architekci przewidzieli półprzezroczystą konstrukcję terminalu, która zapewnia dostęp światła słonecznego do całego budynku, a wnętrze miałyby wypełnić naturalne drzewa (inspiracja Puszczą Kampinoską). Wnętrze Portu Lotniczego Solidarność zostało podzielone na strefy: do odpoczynku, do pracy, dla rodzin z dziećmi. Projekt uwzględnia użycie naturalnych materiałów, ale też zastosowanie rozwiązań typu „smart”, np. autonomicznych pojazdów, robotów do obsługi pasażerów i pojazdów hyperloop cargo.
Koncepcja „demokratycznego hubu” biura Grimshaw.
Architekci z biura Grimshaw zaprezentowali koncepcję „demokratycznego hubu”, nawiązując do polskiej tradycji i zmian ustrojowych po 1989 r. - terminal ma być nieprzeskalowany, racjonalny pod względem wielkości, zaplanowano przejrzystą konstrukcję, nawiązującą do polskiego miejskiego rynku.
Futurystyczna propozycja Zaha Hadid Architects.
Firma Zaha Hadid Architects przygotowała trzy równorzędne wizje CPK, które opierają się na odmiennym podejściu do połączenia lotniska z koleją. Wszystkie projekty łączy dobre doświetlenie przestrzeni lotniska dzięki użyciu wielkopowierzchniowych przezroczystych elementów, a także wkomponowanie we wnętrze terminalu bujnej roślinności. Pierwsza propozycja uwzględnia położenie węzła kolejowego bezpośrednio pod lotniskiem, druga zakłada, że tuż nad peronami ulokowana jest część pasażerska stacji. W trzecim rozwiązaniu pociągi podjeżdżają bezpośrednio do terminali umieszczonych na platformach na różnej wysokości.
Przeszklony węzeł przesiadkowy w ujęciu Benoy.
Biuro projektowe Benoy zaprezentowało całościową wstępną propozycję zagospodarowania portu lotniczego wraz z okolicznymi terenami. Położono nacisk na ekologię i zrównoważony rozwój, umiejscawiając pod ziemią część dróg i linii kolejowych. W centrum znalazł się przykryty przeszklonym dachem węzeł przesiadkowy. Strefy terminala przenikałyby się wzajemnie, wewnątrz przewidziano maksymalne doświetlenie powierzchni i dużą ilość zieleni.
Architekci Pascall+Watson przygotowali ogólną koncepcję, z rozwiązaniami stosowanymi w portach lotniczych w Europie i Azji. CPK miałoby być hubem, który dzięki wygodnym przesiadkom lotniczym, rozwiniętej sieci kolejowej i drogom szybkiego ruchu, stanowi integralną część europejskiego transportu.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: