
Wróć do Pulsu Budownictwa


24.10.2016
Fabryka Volkswagena we Wrześni otwarta
Zakończyła się realizacja inwestycji przemysłowej dla koncernu Volkswagen pod Poznaniem. Trzy z pięciu hal nowej fabryki zostały wybudowane przez Strabag. Firma zrealizowała także tor do testowania samochodów VW Crafter i bocznicę kolejową.
Na 220 ha przeznaczonych na nową fabrykę w Białężycach, w niespełna dwa lata Strabag postawił trzy z pięciu hal produkcyjnych przewidzianych w projekcie budowy fabryki Volkswagena. W ramach największego przedsięwzięcia przemysłowego ostatnich lat w Polsce, na terenie zakładu zbudował także 9,5 km dróg wewnętrznych, 102 tys. mkw. parkingów i powierzchni logistycznych, specjalny tor testowy dla samochodów i bocznicę kolejową. Do swoich prac zaangażował prawie tysiąc specjalistów z zakresu budownictwa, logistyki, dostawców, operatorów sprzętu.
Prace budowlane prowadzone były w ekstremalnie krótkim czasie. W ciągu zaledwie 8 miesięcy zbudowano halę montażu samochodów wraz z działem wykończeniowym i mostami technologicznymi, budynek biurowo-serwisowy i budynek mediów. Obiekty musiały spełniać bardzo precyzyjnie określone wymogi przewidziane w projekcie. Hale w stanie surowym zajęły łącznie ponad 150 tys. mkw. powierzchni. Największa z nich miała 850 m długości, a droga od jednego końca pierwszej z hal do końca kolejnej wymagała pokonania 1,2 km. Prowadzone prace obligowały wykonawcę do perfekcyjnej organizacji pracy i doskonałej logistyki.
Stawianie hal produkcyjnych rozpoczęło się na przełomie 2014/2015 roku. Budowa fabryki VW pod Wrześnią swoją skalą porównywalna jest do budów największych centrów handlowych, jakie budowane są w Polsce. Wykonawca doprowadził przewidziane kontraktem obiekty do stanu surowego zamkniętego, łącznie z wykonaniem posadzek i częścią prac wykończeniowych. Wszystkie hale mają konstrukcję stalową w rozstawie 25X25 m. Do ich budowy wykorzystano ponad 11 tys. ton konstrukcji stalowych, 54 tys. mkw. płyt osłonowych elewacyjnych, 68 tys. msześc. betonu posadzkowego, ponad 500 słupów żelbetowych, a wszystkich prefabrykatów żelbetowych ponad 1300 szt. Po zakończeniu tych prac pozostało tylko zamontowanie linii produkcyjnych i uruchomienie fabryki.
Realizowany przez Strabag kontrakt, poza pracami konstrukcyjnymi obejmował także budowę 9,5 km dróg oraz 102 tys. mkw. parkingów i powierzchni logistycznych wraz z robotami ziemnymi pod infrastrukturę podziemną (97 tys. msześc. robót ziemnych),, roboty asfaltowe w ilości 152 tys. mkw. nawierzchni bitumicznej i 28 tys. mkw. dróg tymczasowych z kruszywa, a także wykonanie odwodnienia i drenaży drogowych w ilości 33 km. Zamówienie dotyczyło także wykonania na potrzeby produkcji bocznicy kolejowej, obejmującej łącznie ok. 4 km nowego torowiska i 9 zwrotnic. Dodatkowo wykonane zostały betonowe powierzchnie logistyczne w ilość 24 tys. mkw . Specyfika prowadzonych przez Strabag prac wymagała równoczesnego przebiegu robót budowlanych i projektowych, oraz skoordynowania prac wielu działających w tym samych czasie firm z ich zapleczami logistycznymi, korzystającymi z budowanych przez Strabag dróg.
Jednym z ciekawszych zadań było zbudowanie na potrzeby fabryki specjalnego toru testowego dla samochodów schodzących z linii produkcyjnej. Tego rodzaju „tory przeszkód“ powstają w każdym z zakładów produkcyjnych VW i różnią się parametrami dopasowanymi do potrzeb danego zakładu. Ten wykonany przez Strabag w zakładzie we Wrześni ma 2x250 m długości i został podzielony na 10 pól o rożnej strukturze i nawierzchni. I tak: jedno z nich zbudowane jest z kostki belgijskiej imitującej nawierzchnię ze zużytej kostki granitowej. Do innych ciekawostek należy np. powierzchnia z betonowych zwichrzeń. Pośród pułapek jakie czekają na testowane samochody jest tez odcinek pokryty gwoździami z aluminium lub gwoździami wpuszczonymi głęboko w nawierzchnię oraz wystające pokrywy studzienne.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Zakończyła się realizacja inwestycji przemysłowej dla koncernu Volkswagen pod Poznaniem. Trzy z pięciu hal nowej fabryki zostały wybudowane przez Strabag. Firma zrealizowała także tor do testowania samochodów VW Crafter i bocznicę kolejową.
Na 220 ha przeznaczonych na nową fabrykę w Białężycach, w niespełna dwa lata Strabag postawił trzy z pięciu hal produkcyjnych przewidzianych w projekcie budowy fabryki Volkswagena. W ramach największego przedsięwzięcia przemysłowego ostatnich lat w Polsce, na terenie zakładu zbudował także 9,5 km dróg wewnętrznych, 102 tys. mkw. parkingów i powierzchni logistycznych, specjalny tor testowy dla samochodów i bocznicę kolejową. Do swoich prac zaangażował prawie tysiąc specjalistów z zakresu budownictwa, logistyki, dostawców, operatorów sprzętu.
Prace budowlane prowadzone były w ekstremalnie krótkim czasie. W ciągu zaledwie 8 miesięcy zbudowano halę montażu samochodów wraz z działem wykończeniowym i mostami technologicznymi, budynek biurowo-serwisowy i budynek mediów. Obiekty musiały spełniać bardzo precyzyjnie określone wymogi przewidziane w projekcie. Hale w stanie surowym zajęły łącznie ponad 150 tys. mkw. powierzchni. Największa z nich miała 850 m długości, a droga od jednego końca pierwszej z hal do końca kolejnej wymagała pokonania 1,2 km. Prowadzone prace obligowały wykonawcę do perfekcyjnej organizacji pracy i doskonałej logistyki.
Stawianie hal produkcyjnych rozpoczęło się na przełomie 2014/2015 roku. Budowa fabryki VW pod Wrześnią swoją skalą porównywalna jest do budów największych centrów handlowych, jakie budowane są w Polsce. Wykonawca doprowadził przewidziane kontraktem obiekty do stanu surowego zamkniętego, łącznie z wykonaniem posadzek i częścią prac wykończeniowych. Wszystkie hale mają konstrukcję stalową w rozstawie 25X25 m. Do ich budowy wykorzystano ponad 11 tys. ton konstrukcji stalowych, 54 tys. mkw. płyt osłonowych elewacyjnych, 68 tys. msześc. betonu posadzkowego, ponad 500 słupów żelbetowych, a wszystkich prefabrykatów żelbetowych ponad 1300 szt. Po zakończeniu tych prac pozostało tylko zamontowanie linii produkcyjnych i uruchomienie fabryki.
Realizowany przez Strabag kontrakt, poza pracami konstrukcyjnymi obejmował także budowę 9,5 km dróg oraz 102 tys. mkw. parkingów i powierzchni logistycznych wraz z robotami ziemnymi pod infrastrukturę podziemną (97 tys. msześc. robót ziemnych),, roboty asfaltowe w ilości 152 tys. mkw. nawierzchni bitumicznej i 28 tys. mkw. dróg tymczasowych z kruszywa, a także wykonanie odwodnienia i drenaży drogowych w ilości 33 km. Zamówienie dotyczyło także wykonania na potrzeby produkcji bocznicy kolejowej, obejmującej łącznie ok. 4 km nowego torowiska i 9 zwrotnic. Dodatkowo wykonane zostały betonowe powierzchnie logistyczne w ilość 24 tys. mkw . Specyfika prowadzonych przez Strabag prac wymagała równoczesnego przebiegu robót budowlanych i projektowych, oraz skoordynowania prac wielu działających w tym samych czasie firm z ich zapleczami logistycznymi, korzystającymi z budowanych przez Strabag dróg.
Jednym z ciekawszych zadań było zbudowanie na potrzeby fabryki specjalnego toru testowego dla samochodów schodzących z linii produkcyjnej. Tego rodzaju „tory przeszkód“ powstają w każdym z zakładów produkcyjnych VW i różnią się parametrami dopasowanymi do potrzeb danego zakładu. Ten wykonany przez Strabag w zakładzie we Wrześni ma 2x250 m długości i został podzielony na 10 pól o rożnej strukturze i nawierzchni. I tak: jedno z nich zbudowane jest z kostki belgijskiej imitującej nawierzchnię ze zużytej kostki granitowej. Do innych ciekawostek należy np. powierzchnia z betonowych zwichrzeń. Pośród pułapek jakie czekają na testowane samochody jest tez odcinek pokryty gwoździami z aluminium lub gwoździami wpuszczonymi głęboko w nawierzchnię oraz wystające pokrywy studzienne.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: