Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Droga Czerwona do Portu Gdynia. Początek inwestycji za 2,7 mld zł
12.04.2022

Droga Czerwona do Portu Gdynia. Początek inwestycji za 2,7 mld zł

Podpisano umowę na sfinansowanie prac przygotowawczych do budowy Drogi Czerwonej, która połączy Port Gdynia z obwodnicą Trójmiasta. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekaże 20 mln zł, a całkowity koszt inwestycji wycenia się na 2,7 mld zł. Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Trasa ma zastąpić niszczejącą Estakadę Kwiatkowskiego. Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, czyli bezpośredniego łącznika z Obwodnicą Trójmiasta, to 2,7 mld zł. Koszty procesu przygotowawczego, które zostaną sfinansowane przez spółkę CPK, to ok. 20 mln zł.Budowa Drogi Czerwonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma potrwać ok. 5 lat. Finansowanie prac przygotowawczych dla budowy Drogi Czerwonej zostało przewidziane w Programie Społeczno-Gospodarczym CPK, który wchodzi w skład Programu Wieloletniego CPK. Ten ostatni zapewnia finansowanie do 2023 r. prac przygotowawczych na potrzeby inwestycji lotniskowych, kolejowych i drogowych CPK. – Droga Czerwona przebiegać będzie w obszarze silnie zurbanizowanym, z którego na co dzień korzystają przede wszystkim mieszkańcy Gdyni, ale również lokalni i krajowi przedsiębiorcy. Jest to więc niezwykle złożony obszar do analiz, ale i projekt niezbędny dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski. Inwestycja przyczyni się do poprawy przepustowości i bezpieczeństwa transportu towarów pomiędzy Portem Gdynia a siecią dróg szybkiego ruchu - skomentował Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.dodał Szef GDDKiA. Dla ułatwienia obsługi trójmiejskich portów istotne znaczenie będą miały przygotowywane kolejowe inwestycje pasażerskie CPK, które uwolnią przepustowość dla przewozów cargo. Kluczowa jest budowa tzw. CMK-Północ, czyli wydłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK do Gdańska(docelowo umożliwi ona czas przejazdu z Trójmiasta do Warszawy w 1 godz. 45 min, a do CPK w półtorej godziny), a także modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska Inwestycje kolejowe w rejonie Portu Gdynia przyczynią się w przyszłości do połączenia z siecią budowaną w ramach CPK (w tym z węzłem w sąsiedztwie Portu Solidarność). Towary przypływające na statkach będą mogły być przeładowywane w Porcie na tory, następnie dojeżdżać do Gdańska, a tam linią kolejową CPK (tzw. „szprychą” nr 1), czyli CMK-Północ dojeżdżać do Portu Solidarność i zlokalizowanego w jego sąsiedztwie intermodalnego terminala przeładunkowego. Centralny Port Komunikacyjny to nowy system transportowy, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie Port Solidarność oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 „szprych” CPK. W sumie to 30 zadań inwestycyjnychi prawie 2 tys. km nowych liniikolejowych
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Podpisano umowę na sfinansowanie prac przygotowawczych do budowy Drogi Czerwonej, która połączy Port Gdynia z obwodnicą Trójmiasta. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekaże 20 mln zł, a całkowity koszt inwestycji wycenia się na 2,7 mld zł.
Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Trasa ma zastąpić niszczejącą Estakadę Kwiatkowskiego. Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, czyli bezpośredniego łącznika z Obwodnicą Trójmiasta, to 2,7 mld zł. Koszty procesu przygotowawczego, które zostaną sfinansowane przez spółkę CPK, to ok. 20 mln zł.Budowa Drogi Czerwonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma potrwać ok. 5 lat.
Wariant Drogi Czerwonej, która zapewni połączenie Portu Gdynia z trasą ekspresową S6. Wiz. CPK
Finansowanie prac przygotowawczych dla budowy Drogi Czerwonej zostało przewidziane w Programie Społeczno-Gospodarczym CPK, który wchodzi w skład Programu Wieloletniego CPK. Ten ostatni zapewnia finansowanie do 2023 r. prac przygotowawczych na potrzeby inwestycji lotniskowych, kolejowych i drogowych CPK.
– Droga Czerwona przebiegać będzie w obszarze silnie zurbanizowanym, z którego na co dzień korzystają przede wszystkim mieszkańcy Gdyni, ale również lokalni i krajowi przedsiębiorcy. Jest to więc niezwykle złożony obszar do analiz, ale i projekt niezbędny dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski. Inwestycja przyczyni się do poprawy przepustowości i bezpieczeństwa transportu towarów pomiędzy Portem Gdynia a siecią dróg szybkiego ruchu - skomentował Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.dodał Szef GDDKiA.
Dla ułatwienia obsługi trójmiejskich portów istotne znaczenie będą miały przygotowywane kolejowe inwestycje pasażerskie CPK, które uwolnią przepustowość dla przewozów cargo. Kluczowa jest budowa tzw. CMK-Północ, czyli wydłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK do Gdańska(docelowo umożliwi ona czas przejazdu z Trójmiasta do Warszawy w 1 godz. 45 min, a do CPK w półtorej godziny), a także modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska
Inwestycje kolejowe w rejonie Portu Gdynia przyczynią się w przyszłości do połączenia z siecią budowaną w ramach CPK (w tym z węzłem w sąsiedztwie Portu Solidarność). Towary przypływające na statkach będą mogły być przeładowywane w Porcie na tory, następnie dojeżdżać do Gdańska, a tam linią kolejową CPK (tzw. „szprychą” nr 1), czyli CMK-Północ dojeżdżać do Portu Solidarność i zlokalizowanego w jego sąsiedztwie intermodalnego terminala przeładunkowego.
Centralny Port Komunikacyjny to nowy system transportowy, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie Port Solidarność oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 „szprych” CPK. W sumie to 30 zadań inwestycyjnychi prawie 2 tys. km nowych liniikolejowych
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: