
Wróć do Pulsu Budownictwa

11.04.2025
Wybrany wykonawca tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi
Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na wykonawcę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Spośród pięciu ofert w postępowaniu spółka wybrała najkorzystniejszą – złożoną przez konsorcjum budowlane Porr. Oferta ma wartość 1 mld 761 mln zł netto. Rozpoczęcie prac budowlanych jest możliwe jeszcze w tym roku.
Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania. Rozstrzygnięty właśnie przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Wybrana oferta na wykonanie tego zadania, opiewająca na kwotę 1 mld 761 mln zł netto, została najwyżej oceniona przez komisję przetargową, która dokonała kwalifikacji na podstawie ceny (70 proc. kryteriów przetargowych) oraz doświadczenia i kompetencji zespołu (30 proc.).
– Inwestycja CPK w Łodzi to element infrastruktury strategicznej, który stanowi też ogromny impuls dla regionu łódzkiego i dobrą wiadomość dla mieszkańców. Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem trasy KDP, która zbliży Warszawę do Łodzi i umożliwi realizację połączeń kolejowych z prędkością do 350 km/h, co przełoży się na bezkonkurencyjne czasy przejazdów nie tylko między tymi miastami, ale też np. do Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK jest ściśle skoordynowania z budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami Łodzi – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest jeszcze w tym kwartale, a konsorcjum będzie miało 48 miesięcy od momentu zawarcia umowy na zrealizowanie inwestycji. Data zawarcia umowy zależy od rozstrzygnięcia ewentualnych odwołań od wyniku przetargu. Założenia są takie, że prace budowlane ruszą w tym roku.
Łódzki tunel CPK drążony tarczą zmechanizowaną TBM będzie miał średnicę ok. 14 metrów i ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebieg przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową – stanowi dodatkowe wyzwanie realizacyjne i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych.
Wykonawca już na etapie projektu wykonawczego zostanie zobowiązany do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych. W ramach przygotowań do realizacji budowy tunelu i zapewniania bezpieczeństwa podczas jego drążenia, spółka CPK wyłoniła w innym przetargu firmę Albraco, która zrealizuje około 70 dodatkowych analiz i badań budynków na trasie przebiegu tunelu.
Przygotowana zostanie m.in. kompletna dokumentacja aktualnego stanu technicznego wskazanych nieruchomości i przeprowadzone postępowanie diagnostyczne obejmujące sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji w obecnym stanie. Ekspertyzy będą zawierały również zalecenia oraz koncepcję zabezpieczeń lub naprawy dla każdego z budynków.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na wykonawcę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Spośród pięciu ofert w postępowaniu spółka wybrała najkorzystniejszą – złożoną przez konsorcjum budowlane Porr. Oferta ma wartość 1 mld 761 mln zł netto. Rozpoczęcie prac budowlanych jest możliwe jeszcze w tym roku.
Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania. Rozstrzygnięty właśnie przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Wybrana oferta na wykonanie tego zadania, opiewająca na kwotę 1 mld 761 mln zł netto, została najwyżej oceniona przez komisję przetargową, która dokonała kwalifikacji na podstawie ceny (70 proc. kryteriów przetargowych) oraz doświadczenia i kompetencji zespołu (30 proc.).
– Inwestycja CPK w Łodzi to element infrastruktury strategicznej, który stanowi też ogromny impuls dla regionu łódzkiego i dobrą wiadomość dla mieszkańców. Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem trasy KDP, która zbliży Warszawę do Łodzi i umożliwi realizację połączeń kolejowych z prędkością do 350 km/h, co przełoży się na bezkonkurencyjne czasy przejazdów nie tylko między tymi miastami, ale też np. do Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK jest ściśle skoordynowania z budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami Łodzi – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest jeszcze w tym kwartale, a konsorcjum będzie miało 48 miesięcy od momentu zawarcia umowy na zrealizowanie inwestycji. Data zawarcia umowy zależy od rozstrzygnięcia ewentualnych odwołań od wyniku przetargu. Założenia są takie, że prace budowlane ruszą w tym roku.

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?
Łódzki tunel CPK drążony tarczą zmechanizowaną TBM będzie miał średnicę ok. 14 metrów i ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebieg przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową – stanowi dodatkowe wyzwanie realizacyjne i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych.
Wykonawca już na etapie projektu wykonawczego zostanie zobowiązany do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych. W ramach przygotowań do realizacji budowy tunelu i zapewniania bezpieczeństwa podczas jego drążenia, spółka CPK wyłoniła w innym przetargu firmę Albraco, która zrealizuje około 70 dodatkowych analiz i badań budynków na trasie przebiegu tunelu.
Przygotowana zostanie m.in. kompletna dokumentacja aktualnego stanu technicznego wskazanych nieruchomości i przeprowadzone postępowanie diagnostyczne obejmujące sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji w obecnym stanie. Ekspertyzy będą zawierały również zalecenia oraz koncepcję zabezpieczeń lub naprawy dla każdego z budynków.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: