Nowy harmonogram Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 przewiduje wydatki na kontynuację prac przygotowawczych i projektowych oraz zasadnicze roboty budowlane w łącznej wysokości 131,7 mld zł. Plany zakładają uruchomienie do końca 2032 roku pierwszego etapu Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią.
Uchwalony przez rząd Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 ustanawia ramy finansowe i warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie CPK. Zapisane w Programie finansowanie pozwoli m.in. na kontynuację zaawansowanych już prac projektowych (w przypadku Łodzi także trwających prac w terenie), a także wykup nieruchomości i realizację właściwych robót budowlanych.
W wyniku weryfikacji zaawansowania Programu CPK dokonano zmniejszenia planowanych wydatków w formie emisji obligacji w kolejnych latach. W aktualizacji Programu maksymalna roczna wartość zaangażowania Skarbu Państwa w tej formie wynosi ok. 11,5 mld zł, podczas gdy wcześniej było to ponad 13 mld zł.
Jak wynika z przyjętego Programu Wieloletniego, do 2032 r. wartość planowanych inwestycji lotniskowych CPK to 42,7 mld zł. Urealniony harmonogram zakłada uruchomienie Lotniska CPK – zintegrowanego z podziemnym dworcem kolejowym – w 2032 r. Aktualizacja Programu przewiduje, że w 2032 r. zakończą się testy systemów i procesy certyfikacji lotniska. Wtedy ma ono być administracyjnie i organizacyjnie gotowe do uruchomienia, co oznacza, że zakończenie budowy musi nastąpić co najmniej kilka miesięcy wcześniej. Program przewiduje środki na budowę terminala pasażerskiego, który w pierwszym etapie umożliwi obsługę do 34 mln pasażerów rocznie.
Pełen dostęp do informacji o inwestycjach, nowe zlecenia w budownictwie. Wypróbuj bez zobowiązań >>
Według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), które są obecnie aktualizowane, taka przepustowość jest wystarczająca co najmniej do końca 2035 r. W ramach etapowania inwestycji jest przewidziane jej zwiększenie o kolejnych 10 mln pasażerów, czyli do 44 mln osób rocznie. Projekt budowlany lotniska, dla którego dobiegają właśnie końca odbiory, zakłada, że rozbudowa jest możliwa bez istotnego wpływu na prowadzone operacje lotnicze.
Powierzchnia terminala pasażerskiego została dostosowana do niezbędnej przepustowości i wynosi teraz 400 tys. mkw. W ramach inwestycji lotniskowych planowana jest budowa m.in. dwóch równoległych dróg startowych o długości 3.800 m każda wraz z systemem dróg kołowania i płyt postojowych.
Infrastruktura kolejowa
Kolejowy aspekt całego przedsięwzięcia zakłada m.in. budowę kolejowej linii „Y”, która połączy Warszawę z Lotniskiem CPK, Łodzią, a dalej – rozwidlając się w Sieradzu – z Wrocławiem i Poznaniem, zostanie przeznaczonych ponad 76,8 mld zł – środki pochodzić będą z emisji obligacji i dofinansowania UE. Program zakłada, że do końca 2032 r. zostanie uruchomiona pierwsza linia KDP z Warszawy do Łodzi (wraz z 4,6-kilometrowym tunelem w tym mieście) oraz stacją kolejową CPK zintegrowaną z terminalem Lotniska. Roboty budowlane dla tunelu w Łodzi już się rozpoczęły, dla dworca pod Lotniskiem CPK gotowy jest projekt budowlany. Dla pozostałej części odcinka Warszawa – Łódź (oraz innych fragmentów „Y”) dokumentacja budowlana jest opracowywana. Szacowany czas przejazdu pociągu z Warszawy Centralnej do CPK to 20 min, a do Łodzi – ok. 40 min.
Oobecnie w spółce trwają zaawansowane analizy w celu przyspieszenia budowy łączników kolejowych z Centralną Magistralą Kolejową, które umożliwią wygodniejszy dojazd na Lotnisko CPK od strony Krakowa i Katowic.
– Wbrew rozpowszechnianym informacjom Program Wieloletni 2024-2030 z października 2023 r. nie uwzględniał budowy 2 tys. km nowych linii kolejowych. W praktyce nie przewidywał nawet rozpoczęcia prac przygotowawczych dla ok. 1/4 długości tych linii. Zakładał wybudowanie do 2030 r. ok. 130 km linii KDP. W poprzedniej wersji wszystkie umowy na roboty budowlane na odcinku Łódź – Wrocław planowano zawrzeć do 2030 r., jednocześnie nie przewidując finansowania całości robót – podkreśla dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Przesunięcie środków i wydłużenie perspektywy Programu z 2030 r. do 2032 r. umożliwi w trakcie jego trwania zakończenie robót budowlanych na łącznie ok. 320 km linii KDP. Środki założone w aktualizacji Programu zakładają wybudowanie do 2032 r. odcinków: z Warszawy przez Łódź i Sieradz do Wrocławia, a także większość robót na odcinku Sieradz – Poznań.