Data dodania: 03/01/2025

Nowy harmonogram Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 przewiduje wydatki na kontynuację prac przygotowawczych i projektowych oraz zasadnicze roboty budowlane w łącznej wysokości 131,7 mld zł. Plany zakładają uruchomienie do końca 2032 roku pierwszego etapu Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią.  


Uchwalony przez rząd Program Wieloletni  Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032  ustanawia ramy finansowe i warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie CPK. Zapisane w Programie finansowanie pozwoli m.in. na kontynuację zaawansowanych już prac projektowych  (w przypadku Łodzi także trwających  prac w terenie), a także  wykup nieruchomości  i realizację  właściwych robót budowlanych. 


W 2024 roku spółka CPK ogłosiła ok. 60 postępowań przetargowych na ponad 8,3 mld zł.

W wyniku weryfikacji zaawansowania Programu CPK dokonano  zmniejszenia planowanych wydatków  w formie emisji obligacji  w kolejnych latach. W aktualizacji Programu maksymalna roczna wartość zaangażowania Skarbu Państwa w tej formie wynosi ok.  11,5 mld zł, podczas gdy wcześniej  było to ponad  13 mld zł.   


Jak wynika z przyjętego Programu Wieloletniego, do 2032 r. wartość planowanych inwestycji lotniskowych CPK  to  42,7 mld zł. Urealniony harmonogram zakłada uruchomienie Lotniska CPK – zintegrowanego z podziemnym dworcem kolejowym  –  w 2032 r.  Aktualizacja Programu przewiduje, że w 2032 r.  zakończą się testy systemów i  procesy  certyfikacji lotniska. Wtedy ma ono być administracyjnie i organizacyjnie gotowe do uruchomienia, co oznacza, że zakończenie budowy musi nastąpić co najmniej  kilka miesięcy wcześniej.  Program przewiduje środki na budowę  terminala pasażerskiego, który w pierwszym etapie umożliwi obsługę do  34 mln pasażerów rocznie.    


 Pełen dostęp do informacji o inwestycjach, nowe zlecenia w budownictwie. Wypróbuj bez zobowiązań >>  

Według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), które są obecnie aktualizowane, taka przepustowość jest wystarczająca co najmniej  do końca 2035 r.  W ramach  etapowania inwestycji  jest przewidziane jej zwiększenie o kolejnych  10 mln pasażerów, czyli do 44 mln osób rocznie. Projekt budowlany lotniska, dla którego dobiegają właśnie końca odbiory, zakłada, że rozbudowa jest możliwa  bez istotnego wpływu na prowadzone operacje lotnicze.   
Powierzchnia terminala pasażerskiego została dostosowana do niezbędnej przepustowości i wynosi teraz  400 tys. mkw.  W ramach inwestycji lotniskowych planowana jest budowa m.in.  dwóch równoległych dróg startowych o długości  3.800 m każda wraz z systemem dróg kołowania i płyt postojowych. 



Infrastruktura kolejowa

Kolejowy aspekt całego przedsięwzięcia zakłada m.in. budowę  kolejowej linii „Y”, która połączy Warszawę z Lotniskiem CPK, Łodzią, a dalej – rozwidlając się w Sieradzu – z  Wrocławiem i Poznaniem, zostanie przeznaczonych ponad  76,8 mld zł –  środki pochodzić będą z emisji obligacji i dofinansowania UE.   Program zakłada, że do końca 2032 r. zostanie uruchomiona pierwsza linia  KDP z Warszawy do Łodzi  (wraz z  4,6-kilometrowym tunelem  w tym mieście) oraz  stacją kolejową CPK zintegrowaną z terminalem Lotniska. Roboty budowlane dla tunelu w Łodzi już się rozpoczęły, dla dworca pod Lotniskiem CPK gotowy jest projekt budowlany. Dla pozostałej części odcinka Warszawa – Łódź (oraz innych fragmentów „Y”) dokumentacja budowlana jest opracowywana. Szacowany czas przejazdu pociągu z Warszawy Centralnej do CPK to  20 min, a  do Łodzi  –  ok.  40 min.   

Oobecnie w spółce trwają zaawansowane analizy w celu przyspieszenia budowy łączników kolejowych z Centralną Magistralą Kolejową,  które umożliwią wygodniejszy dojazd na Lotnisko CPK  od strony Krakowa i Katowic.  

–  Wbrew rozpowszechnianym informacjom Program Wieloletni 2024-2030 z  października 2023 r. nie uwzględniał budowy  2 tys. km nowych linii kolejowych. W praktyce nie przewidywał nawet rozpoczęcia prac przygotowawczych dla ok.  1/4 długości tych linii. Zakładał wybudowanie  do 2030 r. ok. 130 km linii KDP.  W  poprzedniej wersji wszystkie umowy na roboty budowlane na odcinku  Łódź – Wrocław  planowano zawrzeć  do 2030 r.,  jednocześnie nie przewidując finansowania całości robót  – podkreśla dr  Filip Czernicki, prezes spółki CPK.  

Przesunięcie środków i wydłużenie perspektywy Programu  z 2030 r. do 2032 r. umożliwi w trakcie jego trwania  zakończenie robót budowlanych na łącznie ok. 320 km linii KDP. Środki założone w aktualizacji Programu zakładają wybudowanie do 2032 r. odcinków:  z Warszawy przez Łódź i Sieradz do Wrocławia, a także większość robót na odcinku  Sieradz – Poznań.