
Wróć do Pulsu Budownictwa


14.10.2024
Budowa lotniska CPK ma wystartować w 2026 r.
Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego.Ruszyły odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku. Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r.
Spółka CPKzakłada, że do końca 2024 r.uzyska od Wojewody Mazowieckiego decyzję lokalizacyjną, po otrzymaniu której możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowęlotniska. Obecnie na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynkówi organizuje przeprowadzki. Prace odbywają się na terenach, które zostały wykupione w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć(PDN).
Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach. Na poziomie +2 przewidziano odprawę biletowo-bagażową, kontrolę bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen. Na poziomie +1 odbywać się będą przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów. Z kolei poziom 0 to bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów. Budynek główny będzie połączony zpirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapierealizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerówna godzinę i ok.34 mln pasażerówrocznie. Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługaod 50 do 68 samolotów.
W ramach etapowania budowy CPK, do realizacji w pierwszej kolejności zostały wskazane: pirs północny (B)przeznaczony dla lotów dalekodystansowychdo strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D)o elastycznej funkcjonalności obsługi lotów do strefy Schengen i Non-Schengen. Dla pirsu południowego (E) przygotowana została dokumentacja budowlana, przy czym jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie (do weryfikacji wzależności od aktualizowanych na bieżąco prognoz ruchu). W następnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą kolejne pirsy: północno-zachodni (A)i południowo-zachodni (F).
–Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne krokiw ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6.250 rysunków projektowychi ponad50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji –mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.
Poza działaniami master architekta w CPK trwają też inne prace projektowe, które są wzajemnie skoordynowane. Firma Darz grupy Sidara, czyligeneralny projektant inżynierii lądowej CPK (Master Civil Engineer), kończy dokumentację koncepcyjną m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg przylotniskowych wraz z budynkami technicznymi w ich sąsiedztwie. Ponadto opracowuje projekt robót budowlanych dla tunelu kolejowego pod lotniskiem.
W opracowaniu jest też dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających– firma JSK Architekciprowadzi zaawansowane prace nad projektem wieży kontroli ruchu lotniczego, a konsorcjum AKE Studio, APA i Tequmdla budynków służb ratowniczo-gaśniczych. Spółka CPK podpisała też umowę z konsorcjum PIG ArchitekciiGMT na zaprojektowanieCentrum Kontroli Operacji Lotniczych.
Jednocześnie w trybiedialogu konkurencyjnegotoczy się postępowanie na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu(BHS) dla Lotniska CPK. Na potrzeby nowoczesnej sortowni bagażu powstanie m.in. ponad 11 km taśmociągów bagażowych. System będzie umożliwiał niezawodny i szybki transport bagażu, w tym w szczególności transferowego oraz maksymalne skrócenie czasuwydawania bagażu po przylocie.
Według zaktualizowanego harmonogramu, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r.– jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkościmiędzy Warszawą i Łodzią.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego.Ruszyły odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku. Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r.
Spółka CPKzakłada, że do końca 2024 r.uzyska od Wojewody Mazowieckiego decyzję lokalizacyjną, po otrzymaniu której możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowęlotniska. Obecnie na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynkówi organizuje przeprowadzki. Prace odbywają się na terenach, które zostały wykupione w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć(PDN).

Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach. Na poziomie +2 przewidziano odprawę biletowo-bagażową, kontrolę bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen. Na poziomie +1 odbywać się będą przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów. Z kolei poziom 0 to bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów. Budynek główny będzie połączony zpirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapierealizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerówna godzinę i ok.34 mln pasażerówrocznie. Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługaod 50 do 68 samolotów.

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?
W ramach etapowania budowy CPK, do realizacji w pierwszej kolejności zostały wskazane: pirs północny (B)przeznaczony dla lotów dalekodystansowychdo strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D)o elastycznej funkcjonalności obsługi lotów do strefy Schengen i Non-Schengen. Dla pirsu południowego (E) przygotowana została dokumentacja budowlana, przy czym jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie (do weryfikacji wzależności od aktualizowanych na bieżąco prognoz ruchu). W następnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą kolejne pirsy: północno-zachodni (A)i południowo-zachodni (F).

–Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne krokiw ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6.250 rysunków projektowychi ponad50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji –mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.
Poza działaniami master architekta w CPK trwają też inne prace projektowe, które są wzajemnie skoordynowane. Firma Darz grupy Sidara, czyligeneralny projektant inżynierii lądowej CPK (Master Civil Engineer), kończy dokumentację koncepcyjną m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg przylotniskowych wraz z budynkami technicznymi w ich sąsiedztwie. Ponadto opracowuje projekt robót budowlanych dla tunelu kolejowego pod lotniskiem.

W opracowaniu jest też dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających– firma JSK Architekciprowadzi zaawansowane prace nad projektem wieży kontroli ruchu lotniczego, a konsorcjum AKE Studio, APA i Tequmdla budynków służb ratowniczo-gaśniczych. Spółka CPK podpisała też umowę z konsorcjum PIG ArchitekciiGMT na zaprojektowanieCentrum Kontroli Operacji Lotniczych.
Jednocześnie w trybiedialogu konkurencyjnegotoczy się postępowanie na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu(BHS) dla Lotniska CPK. Na potrzeby nowoczesnej sortowni bagażu powstanie m.in. ponad 11 km taśmociągów bagażowych. System będzie umożliwiał niezawodny i szybki transport bagażu, w tym w szczególności transferowego oraz maksymalne skrócenie czasuwydawania bagażu po przylocie.
Według zaktualizowanego harmonogramu, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r.– jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkościmiędzy Warszawą i Łodzią.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: