
Wróć do Pulsu Budownictwa


05.05.2022
2000 km nowych linii kolejowych. CPK rozpoczyna wstępne konsultacje rynkowe
Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczyna wstępne konsultacje rynkowe z potencjalnymi wykonawcami 12 tras kolejowych, które mają powstać do końca 2034 roku. W sumie to prawie 2000 km nowych linii kolejowych.
Celem ogłoszonych przez spółkę CPK konsultacji jest dialog z rynkiem w sprawie m.in. założeń planowanego postępowania przetargowego na roboty budowlane, warunków i kryteriów oceny ofert, zapisów umownychumożliwiających realizację zamówienia, rozkładu ryzykamiędzy zamawiającego a wykonawców, pakietowania czy zakresu zamówień.
Spółka CPK planuje również skonfrontować podejście polskiego rynku do innowacyjnych rozwiązań stosowanych z powodzeniem za granicą takich jak np. rozliczenie w formule open book, tzw. target price, podwykonawca mianowany czy dostawy własne zamawiającego.
W konsultacjach mogą wziąć udział aż 33 podmiotyz branży budowlanej. Wykonawcy uczestniczący w WKR będą podzieleni na wykonawców generalnych(odpowiedzialnych za całość procesu inwestycyjnego) i wykonawców poszczególnych branż. Konsultacje są więc kierowane zarówno do największych firmz branży budowlanej w Polsce i za granicą, jak i do lokalnych podmiotówspecjalizujących się w poszczególnych branżach (roboty przygotowawcze, torowe, trakcyjne, sterowanie ruchem kolejowym itd.) oraz do organizacji zrzeszających firmy z branży budowlanej.
Postępowanie na roboty budowlane dla inwestycji kolejowych będzie kolejnym dużym przetargiem spółki CPK. W październiku 2021 r. ogłoszono postępowanie na projektowanie kolejowych "szprych” o wartości ponad 7 mld zł, do którego zostało zakwalifikowanych 11 oferentówm.in. z Polski, Belgii, Hiszpanii, Szwecji, Norwegii czy Korei Południowej.
Natomiast w styczniu tego roku ruszył przetarg na inżyniera kontraktu, czyli podmiotu, który w imieniu spółki CPK będzie nadzorował poszczególne etapy inwestycji w programie kolejowym. Szacowana wartość tej umowy to 2,5 mld zł. W tym przypadku oferentów jest 20, m.in. z Polski, Francji, Niemiec i Stanów Zjednoczonych. Oba postępowania są na etapie kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, która poprzedza podpisanie umowy.
Obecnie CPK realizuje 10 kontraktówna studia wykonalności (STEŚ)w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Żarów – granica z Czechami, Sieradz – Poznań, Katowice – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów, Trawniki – Zamość – Bełżec, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, CPK - Płock - Włocławek i węzła kolejowego CPK. Łącznie prace przygotowawcze trwają już na1300 km.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczyna wstępne konsultacje rynkowe z potencjalnymi wykonawcami 12 tras kolejowych, które mają powstać do końca 2034 roku. W sumie to prawie 2000 km nowych linii kolejowych.
Celem ogłoszonych przez spółkę CPK konsultacji jest dialog z rynkiem w sprawie m.in. założeń planowanego postępowania przetargowego na roboty budowlane, warunków i kryteriów oceny ofert, zapisów umownychumożliwiających realizację zamówienia, rozkładu ryzykamiędzy zamawiającego a wykonawców, pakietowania czy zakresu zamówień.
Spółka CPK planuje również skonfrontować podejście polskiego rynku do innowacyjnych rozwiązań stosowanych z powodzeniem za granicą takich jak np. rozliczenie w formule open book, tzw. target price, podwykonawca mianowany czy dostawy własne zamawiającego.
W konsultacjach mogą wziąć udział aż 33 podmiotyz branży budowlanej. Wykonawcy uczestniczący w WKR będą podzieleni na wykonawców generalnych(odpowiedzialnych za całość procesu inwestycyjnego) i wykonawców poszczególnych branż. Konsultacje są więc kierowane zarówno do największych firmz branży budowlanej w Polsce i za granicą, jak i do lokalnych podmiotówspecjalizujących się w poszczególnych branżach (roboty przygotowawcze, torowe, trakcyjne, sterowanie ruchem kolejowym itd.) oraz do organizacji zrzeszających firmy z branży budowlanej.
Postępowanie na roboty budowlane dla inwestycji kolejowych będzie kolejnym dużym przetargiem spółki CPK. W październiku 2021 r. ogłoszono postępowanie na projektowanie kolejowych "szprych” o wartości ponad 7 mld zł, do którego zostało zakwalifikowanych 11 oferentówm.in. z Polski, Belgii, Hiszpanii, Szwecji, Norwegii czy Korei Południowej.
Natomiast w styczniu tego roku ruszył przetarg na inżyniera kontraktu, czyli podmiotu, który w imieniu spółki CPK będzie nadzorował poszczególne etapy inwestycji w programie kolejowym. Szacowana wartość tej umowy to 2,5 mld zł. W tym przypadku oferentów jest 20, m.in. z Polski, Francji, Niemiec i Stanów Zjednoczonych. Oba postępowania są na etapie kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, która poprzedza podpisanie umowy.
Obecnie CPK realizuje 10 kontraktówna studia wykonalności (STEŚ)w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Żarów – granica z Czechami, Sieradz – Poznań, Katowice – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów, Trawniki – Zamość – Bełżec, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, CPK - Płock - Włocławek i węzła kolejowego CPK. Łącznie prace przygotowawcze trwają już na1300 km.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: