Wróć do Pulsu Budownictwa
Co dalej z wielopoziomowymi parkingami w centrum Łodzi? Sprawdzamy aktualny stan prac
22.12.2025

Co dalej z wielopoziomowymi parkingami w centrum Łodzi? Sprawdzamy aktualny stan prac

Łódź od lat zmaga się z deficytem miejsc postojowych w samym sercu miasta. Teraz samorząd realnie zbliża się do rozwiązania problemu: trzy wielopoziomowe parkingi wchodzą w końcową fazę budowy. Jeśli wykonawca utrzyma obecne tempo, pierwsze samochody mogą tam wjechać już w 2026 roku. Budowa trzech wielopoziomowych parkingów w centrum Łodzi to jeden z najważniejszych projektów miejskich realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestycja powstaje we współpracy z firmą Duna Polska (dawniej Mota-Engil), a po ukończeniu zapewni 602 nowe miejsca postojowe, w tym 14 punktów ładowania samochodów elektrycznych. To odczuwalna zmiana dla śródmieścia, które od lat zmaga się z brakiem infrastruktury parkingowej. Skalę i znaczenie projektu podkreślał w swoich mediach społecznościowych pierwszy wiceprezydent Miasta Łodzi, Adam Pustelnik: „(…) W sumie w tych trzech lokalizacjach powstanie ponad 600 miejsc parkingowych, które będą nie tylko – cytując klasyka – dobrą zmianą dla kierowców, ale dla wszystkich użytkowników ruchu i dla wszystkich korzystających z miasta pieszych, rowerzystów. To mocno uporządkuje sytuację w centrum i na drogach (…).” Zakres inwestycji i parametry obiektów Każdy z trzech budynków ma inny rozmiar i funkcję, ale wspólnie tworzą spójny system ułatwiający dostęp do ścisłego centrum. Pierwszy z nich – Wschodnia 62/64 – zapewni 258 miejsc, w tym 6 punktów ładowania EV. To właśnie tu poszczególne działania zaszły najdalej. Zakończono zasadnicze roboty żelbetowe i murowanie ścian, ułożono warstwy spadkowe dachu, trwa montaż izolacji oraz instalacji technicznych. Prowadzone są też prace wykończeniowe – m.in. szlifowanie podłoży pod żywice oraz przygotowanie lokali usługowych. Wschodnia 67 – 218 miejsc, w tym 5 punktów ładowania EV, to drugi z parkingów, który także wyszedł z etapu konstrukcyjnego. Aktualnie wdrażane są instalacje wentylacyjne, elektryczne i sanitarne, a na dachu układana jest izolacja papowa. Równolegle trwają prace przy przygotowaniu posadzek. Tuwima 12 – 118 miejsc, w tym 3 punkty ładowania EV. Tutaj zakończono już żelbetową konstrukcję nośną budynku. Obecnie ekipy montują systemy instalacyjne, co przygotowuje obiekt do fazy wykończeniowej. Dzięki tym inwestycjom kierowcy zyskają wygodne i bezpieczne miejsca postojowe, „parkowanie na dziko” zostanie ograniczone, a przestrzeń ulic i chodników będzie mogła zostać wykorzystana w znacznie bardziej przyjazny sposób. PPP – model, który przyspiesza i zobowiązuje Projekt prowadzony jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Miasto przekazało działki, natomiast partner prywatny odpowiada za koncept, realizację i późniejsze zarządzanie obiektami przez 29 lat. Model ten przewiduje również, że wykonawca otrzymuje wynagrodzenie dopiero w fazie eksploatacji, co w naturalny sposób wzmacnia motywację do sprawnego ukończenia budowy. Kiedy kierowcy skorzystają z nowych miejsc parkingowych? Choć na początku projekt mierzył się z formalnymi perturbacjami, które przesunęły jego pierwotny termin oddania, dziś wszystkie trzy inwestycje postępują zgodnie z planem. Aktualne prognozy mówią o ukończeniu prac przed końcem 2026 roku, a miejskie deklaracje dopuszczają możliwość wcześniejszego otwarcia. To finał, na który łódzki transport i miejska przestrzeń zdecydowanie czekają.
Zdjęcie Paulina Krygier
Autorem artykułu jest:Paulina Krygier
Łódź od lat zmaga się z deficytem miejsc postojowych w samym sercu miasta. Teraz samorząd realnie zbliża się do rozwiązania problemu: trzy wielopoziomowe parkingi wchodzą w końcową fazę budowy. Jeśli wykonawca utrzyma obecne tempo, pierwsze samochody mogą tam wjechać już w 2026 roku.
Budowa trzech wielopoziomowych parkingów w centrum Łodzi to jeden z najważniejszych projektów miejskich realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestycja powstaje we współpracy z firmą Duna Polska (dawniej Mota-Engil), a po ukończeniu zapewni 602 nowe miejsca postojowe, w tym 14 punktów ładowania samochodów elektrycznych. To odczuwalna zmiana dla śródmieścia, które od lat zmaga się z brakiem infrastruktury parkingowej.
Skalę i znaczenie projektu podkreślał w swoich mediach społecznościowych pierwszy wiceprezydent Miasta Łodzi, Adam Pustelnik:
„(…) W sumie w tych trzech lokalizacjach powstanie ponad 600 miejsc parkingowych, które będą nie tylko – cytując klasyka – dobrą zmianą dla kierowców, ale dla wszystkich użytkowników ruchu i dla wszystkich korzystających z miasta pieszych, rowerzystów. To mocno uporządkuje sytuację w centrum i na drogach (…).”
Zakres inwestycji i parametry obiektów
Każdy z trzech budynków ma inny rozmiar i funkcję, ale wspólnie tworzą spójny system ułatwiający dostęp do ścisłego centrum. Pierwszy z nich – Wschodnia 62/64 – zapewni 258 miejsc, w tym 6 punktów ładowania EV. To właśnie tu poszczególne działania zaszły najdalej. Zakończono zasadnicze roboty żelbetowe i murowanie ścian, ułożono warstwy spadkowe dachu, trwa montaż izolacji oraz instalacji technicznych. Prowadzone są też prace wykończeniowe – m.in. szlifowanie podłoży pod żywice oraz przygotowanie lokali usługowych.
Wschodnia 67 – 218 miejsc, w tym 5 punktów ładowania EV, to drugi z parkingów, który także wyszedł z etapu konstrukcyjnego. Aktualnie wdrażane są instalacje wentylacyjne, elektryczne i sanitarne, a na dachu układana jest izolacja papowa. Równolegle trwają prace przy przygotowaniu posadzek.
Tuwima 12 – 118 miejsc, w tym 3 punkty ładowania EV. Tutaj zakończono już żelbetową konstrukcję nośną budynku. Obecnie ekipy montują systemy instalacyjne, co przygotowuje obiekt do fazy wykończeniowej.
Dzięki tym inwestycjom kierowcy zyskają wygodne i bezpieczne miejsca postojowe, „parkowanie na dziko” zostanie ograniczone, a przestrzeń ulic i chodników będzie mogła zostać wykorzystana w znacznie bardziej przyjazny sposób.
Upsell background

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

PPP – model, który przyspiesza i zobowiązuje
Projekt prowadzony jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Miasto przekazało działki, natomiast partner prywatny odpowiada za koncept, realizację i późniejsze zarządzanie obiektami przez 29 lat. Model ten przewiduje również, że wykonawca otrzymuje wynagrodzenie dopiero w fazie eksploatacji, co w naturalny sposób wzmacnia motywację do sprawnego ukończenia budowy.
Kiedy kierowcy skorzystają z nowych miejsc parkingowych? Choć na początku projekt mierzył się z formalnymi perturbacjami, które przesunęły jego pierwotny termin oddania, dziś wszystkie trzy inwestycje postępują zgodnie z planem. Aktualne prognozy mówią o ukończeniu prac przed końcem 2026 roku, a miejskie deklaracje dopuszczają możliwość wcześniejszego otwarcia. To finał, na który łódzki transport i miejska przestrzeń zdecydowanie czekają.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: