
Wróć do Pulsu Budownictwa


19.08.2025
Wykonawca na placu budowy tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi
Spółka CPK przekazała konsorcjum budowlanemu Porr plac budowy komory startowej Retkinia pod drążenie najdłuższego w Polsce tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Inwestycja o łącznej wartości ponad 1,7 mld zł jest częścią linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią.
Pod koniec czerwca br. spółka CPK i konsorcjum Porr podpisały umowę na drążenie tunelu dla KDP, a w sierpniu plac budowy w rejonie ulic Maratońskiej i Obywatelskiej, w obręb którego wchodzi m.in. komora startowa dla maszyny TBM, został przekazany wykonawcy.
Wykonawca będzie mógł rozpocząć organizację zaplecza budowy, a także sprowadzić maszynę drążącą TBM, która wykona tunel o średnicy blisko 14 metrów i długości ok. 4,6 km. Z racji na skalę przedsięwzięcia, jakim jest przygotowanie i przetransportowanie do Łodzi maszyny TBM, drążenie tunelu rozpocznie się w drugiej połowie 2026 roku. Tarcza ruszy z komory Retkinia, która jest dla tunelu KDP komorą startową, gdzie tarcza drążąca zagłębi się w ziemię. Komorą odbiorczą będzie komora Fabryczna, zlokalizowana w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna i Łódzkiego Domu Kultury. Prace przy budowie komory Fabryczna już trwają.
Tunel przebiegać będzie na zmiennej głębokości wahającej się od około 23 metrów pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia, aż do 34 metrów pomiędzy komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi w rejonie ulicy Struga, al. Włókniarzy i alei ks. bp. Bandurskiego. Na całym odcinku tunelu zlokalizowano pięć ewakuacyjnych komór szlakowych, zaprojektowanych w technologii ścian szczelinowych wychodzących na poziom gruntu klatkami schodowymi. W komorach szlakowych będą również zlokalizowane urządzenia techniczne do obsługi tunelu. Wzdłuż całej długości tunelu powstaną chodniki ewakuacyjne, pełniące funkcje techniczne oraz zapewniające drogi ewakuacji. Obiekt z wyposażeniem budowlano-instalacyjnym, systemami oddymiania, urządzeniami oraz pomieszczeniami technicznymi na potrzeby służb obsługi tunelu i linii kolejowej, będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa.
Aby ograniczyć wpływ robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską, przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych. Planowane jest też przygotowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków. Zakończono prace wzmacniające Łódzki Dom Kultury za pomocą mikropali oraz kolumn jet grouting stanowiących dodatkowe punkty podparcia konstrukcji.
Inwestycje związane z tunelem dalekobieżnym w Łodzi to najbardziej zaawansowana część Programu Kolejowego CPK. Oprócz tego trwają zaawansowane prace projektowe oraz uzyskiwanie niezbędnych uzgodnień i zezwoleń wzdłuż całej 480-kilometrowej linii Kolei Dużych Prędkości „Y”: Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław. Na odcinku między Warszawą i Łodzią, który ma zostać uruchomiony wraz z Lotniskiem CPK do końca 2032 r., spółka posiada komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) i większość wniosków o decyzje lokalizacyjne złożonych do wojewodów: mazowieckiego i łódzkiego. Dla odcinka między Warszawą a CPK przygotowano i złożono już 5 takich wniosków, natomiast dla odcinka między CPK a Łodzią – 3 z 7 planowanych.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Spółka CPK przekazała konsorcjum budowlanemu Porr plac budowy komory startowej Retkinia pod drążenie najdłuższego w Polsce tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Inwestycja o łącznej wartości ponad 1,7 mld zł jest częścią linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią.
Pod koniec czerwca br. spółka CPK i konsorcjum Porr podpisały umowę na drążenie tunelu dla KDP, a w sierpniu plac budowy w rejonie ulic Maratońskiej i Obywatelskiej, w obręb którego wchodzi m.in. komora startowa dla maszyny TBM, został przekazany wykonawcy.
Wykonawca będzie mógł rozpocząć organizację zaplecza budowy, a także sprowadzić maszynę drążącą TBM, która wykona tunel o średnicy blisko 14 metrów i długości ok. 4,6 km. Z racji na skalę przedsięwzięcia, jakim jest przygotowanie i przetransportowanie do Łodzi maszyny TBM, drążenie tunelu rozpocznie się w drugiej połowie 2026 roku. Tarcza ruszy z komory Retkinia, która jest dla tunelu KDP komorą startową, gdzie tarcza drążąca zagłębi się w ziemię. Komorą odbiorczą będzie komora Fabryczna, zlokalizowana w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna i Łódzkiego Domu Kultury. Prace przy budowie komory Fabryczna już trwają.

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?
Tunel przebiegać będzie na zmiennej głębokości wahającej się od około 23 metrów pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia, aż do 34 metrów pomiędzy komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi w rejonie ulicy Struga, al. Włókniarzy i alei ks. bp. Bandurskiego. Na całym odcinku tunelu zlokalizowano pięć ewakuacyjnych komór szlakowych, zaprojektowanych w technologii ścian szczelinowych wychodzących na poziom gruntu klatkami schodowymi. W komorach szlakowych będą również zlokalizowane urządzenia techniczne do obsługi tunelu. Wzdłuż całej długości tunelu powstaną chodniki ewakuacyjne, pełniące funkcje techniczne oraz zapewniające drogi ewakuacji. Obiekt z wyposażeniem budowlano-instalacyjnym, systemami oddymiania, urządzeniami oraz pomieszczeniami technicznymi na potrzeby służb obsługi tunelu i linii kolejowej, będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa.
Aby ograniczyć wpływ robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską, przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych. Planowane jest też przygotowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków. Zakończono prace wzmacniające Łódzki Dom Kultury za pomocą mikropali oraz kolumn jet grouting stanowiących dodatkowe punkty podparcia konstrukcji.
Inwestycje związane z tunelem dalekobieżnym w Łodzi to najbardziej zaawansowana część Programu Kolejowego CPK. Oprócz tego trwają zaawansowane prace projektowe oraz uzyskiwanie niezbędnych uzgodnień i zezwoleń wzdłuż całej 480-kilometrowej linii Kolei Dużych Prędkości „Y”: Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław. Na odcinku między Warszawą i Łodzią, który ma zostać uruchomiony wraz z Lotniskiem CPK do końca 2032 r., spółka posiada komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) i większość wniosków o decyzje lokalizacyjne złożonych do wojewodów: mazowieckiego i łódzkiego. Dla odcinka między Warszawą a CPK przygotowano i złożono już 5 takich wniosków, natomiast dla odcinka między CPK a Łodzią – 3 z 7 planowanych.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: