
Wróć do Pulsu Budownictwa


21.12.2020
Startuje budowa nowego dworca w Lublinie
W najbliższych tygodniach rozpocznie się budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, czyli nowego dworca w Lublinie. Nowoczesny obiekt z podziemnym parkingiem oraz zielonymi dachami będzie gotowy do końca lipca 2022 roku.
Dworzec autobusowy w Lublinie zostanie wybudowany w nowej lokalizacji - pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową iDworcową. W ostatnich dniach Zarząd Dróg iMostów oraz Zarząd Transportu Miejskiego wLublinie podpisały umowę z wykonawcą inwestycji - firmą Budimex, a wartość kontraktu to 188,19 mln zł netto. Prace mają rozpocząć się w terminie 2 tygodni od dnia podpisania umowy.
–To jedna znajwiększych inajważniejszych inwestycji Miasta współfinansowanych ze środków europejskich wtej perspektywie unijnej. Zbudujemy wpełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny Lublina ztransportem regionalnym idalekobieżnym. Jestem przekonany, że ta inwestycja będzie przykładem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych dla innych miast wPolsce, ale także i wEuropie. Już w2022 roku skorzystamy zzupełnie nowej przestrzeni, na którą Lublin czeka od dawna – komentuje Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Koncepcję inwestycji opracowała pracownia D+M Architects. Projekt zakłada zastosowanie wielu proekologicznych rozwiązań, m.in. gruntowych pomp ciepła, które mają dostarczyć energię potrzebną do ogrzania budynku. Główna hala dworca będzie otoczona szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła, co ma służyć zmniejszeniu zużycia energii. Dachy nad stanowiskami autobusowymi zostaną pokryte panelami fotowoltaicznymi, w projekcie znalazła się także antysmogowa kostka brukowa (dwutlenek tytanu pod wpływem światła neutralizuje toksyczne spaliny). Na dachu dworca planowane są nasadzenia zieleni, głównie rośliny szczególnie wydajne w oczyszczaniu powietrza. Specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania zieleni i do celów sanitarnych.
Powierzchnia całkowita trzykondygnacyjnego budynku dworca wynosi ponad 18 tys. mkw. Pod budynkiem dworca ma powstać parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. mkw., który pomieści 174 samochody. Obiekt będzie dostosowany do bezkolizyjnego przemieszczania się pieszych oraz osóbz niepełnosprawnościami.
– Bardzo się cieszymy, że wLublinie, gdzie Budimex jest aktywnie obecny od ponad 15 lat, zrealizujemy tak ważną dla miasta inwestycję. Po Arenie Lublin, stadionie lekkoatletycznym, rewitalizacji Placu Litewskiego iParku Ludowego oraz przebudowie ulic Mełgiewskiej, Bohaterów Monte Cassino, wiaduktu na ul. Grygowej, atakże przedłużeniu Al. Solidarności wkierunku Warszawy, budowa dworca metropolitalnego wraz zprzebudową układu komunikacyjnego stanowi kolejne wyzwanie organizacyjne itechniczne - mówi Artur Popko, wiceprezes zarządu, dyrektor operacyjny wBudimeksie.
[
](https://www.kompasinwestycji.pl/auth/rejestracja)
W ramach projektu Budimex przebuduje także istniejące oraz wybuduje nowe ulice wcentrum miasta. Po rewitalizacji plac dworcowy stanie się pieszym deptakiem. Aleja będzie łącznikiem zgłównym wejściem do dworca PKP. Przed budynkiem zaplanowano także zatoczki postojowe zmiejscami typu Kiss&Ride. Na ulicy 1 Maja, przedłużeniu Placu Dworcowego, pojawią się m.in. nowe nasadzenia drzew ikrzewów, elementy małej architektury, miejsca postojowe istojaki rowerowe. W ramach inwestycji zostanie także rozbudowana ul. Krochmalna - wzdłuż dwóch nowych dróg przewidziano ponad 120 miejsc postojowych dla busów iautobusów. Wtej okolicy zaplanowano także budynek socjalno-techniczny dla obsługi dworca zczęścią socjalną dla kierowców.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
W najbliższych tygodniach rozpocznie się budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, czyli nowego dworca w Lublinie. Nowoczesny obiekt z podziemnym parkingiem oraz zielonymi dachami będzie gotowy do końca lipca 2022 roku.
Dworzec autobusowy w Lublinie zostanie wybudowany w nowej lokalizacji - pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową iDworcową. W ostatnich dniach Zarząd Dróg iMostów oraz Zarząd Transportu Miejskiego wLublinie podpisały umowę z wykonawcą inwestycji - firmą Budimex, a wartość kontraktu to 188,19 mln zł netto. Prace mają rozpocząć się w terminie 2 tygodni od dnia podpisania umowy.

–To jedna znajwiększych inajważniejszych inwestycji Miasta współfinansowanych ze środków europejskich wtej perspektywie unijnej. Zbudujemy wpełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny Lublina ztransportem regionalnym idalekobieżnym. Jestem przekonany, że ta inwestycja będzie przykładem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych dla innych miast wPolsce, ale także i wEuropie. Już w2022 roku skorzystamy zzupełnie nowej przestrzeni, na którą Lublin czeka od dawna – komentuje Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Koncepcję inwestycji opracowała pracownia D+M Architects. Projekt zakłada zastosowanie wielu proekologicznych rozwiązań, m.in. gruntowych pomp ciepła, które mają dostarczyć energię potrzebną do ogrzania budynku. Główna hala dworca będzie otoczona szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła, co ma służyć zmniejszeniu zużycia energii. Dachy nad stanowiskami autobusowymi zostaną pokryte panelami fotowoltaicznymi, w projekcie znalazła się także antysmogowa kostka brukowa (dwutlenek tytanu pod wpływem światła neutralizuje toksyczne spaliny). Na dachu dworca planowane są nasadzenia zieleni, głównie rośliny szczególnie wydajne w oczyszczaniu powietrza. Specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania zieleni i do celów sanitarnych.

Powierzchnia całkowita trzykondygnacyjnego budynku dworca wynosi ponad 18 tys. mkw. Pod budynkiem dworca ma powstać parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. mkw., który pomieści 174 samochody. Obiekt będzie dostosowany do bezkolizyjnego przemieszczania się pieszych oraz osóbz niepełnosprawnościami.
– Bardzo się cieszymy, że wLublinie, gdzie Budimex jest aktywnie obecny od ponad 15 lat, zrealizujemy tak ważną dla miasta inwestycję. Po Arenie Lublin, stadionie lekkoatletycznym, rewitalizacji Placu Litewskiego iParku Ludowego oraz przebudowie ulic Mełgiewskiej, Bohaterów Monte Cassino, wiaduktu na ul. Grygowej, atakże przedłużeniu Al. Solidarności wkierunku Warszawy, budowa dworca metropolitalnego wraz zprzebudową układu komunikacyjnego stanowi kolejne wyzwanie organizacyjne itechniczne - mówi Artur Popko, wiceprezes zarządu, dyrektor operacyjny wBudimeksie.
[

](https://www.kompasinwestycji.pl/auth/rejestracja)
W ramach projektu Budimex przebuduje także istniejące oraz wybuduje nowe ulice wcentrum miasta. Po rewitalizacji plac dworcowy stanie się pieszym deptakiem. Aleja będzie łącznikiem zgłównym wejściem do dworca PKP. Przed budynkiem zaplanowano także zatoczki postojowe zmiejscami typu Kiss&Ride. Na ulicy 1 Maja, przedłużeniu Placu Dworcowego, pojawią się m.in. nowe nasadzenia drzew ikrzewów, elementy małej architektury, miejsca postojowe istojaki rowerowe. W ramach inwestycji zostanie także rozbudowana ul. Krochmalna - wzdłuż dwóch nowych dróg przewidziano ponad 120 miejsc postojowych dla busów iautobusów. Wtej okolicy zaplanowano także budynek socjalno-techniczny dla obsługi dworca zczęścią socjalną dla kierowców.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: