
Wróć do Pulsu Budownictwa


11.03.2021
Nowy most w Warszawie. Prawie pół kilometra przeprawy dla pieszych i rowerzystów
W Warszawie powstanie przeprawa łącząca Bulwary Wiślane z Pragą. Ma być jednym z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych na świecie. Projekt jest już gotowy, a pozwolenie na budowę jest prawomocne. Wkrótce ma zostać ogłoszony przetarg na jego budowę.
Nowy most powstanie na wysokości ul. Karowej na lewym brzegu i ul. Okrzei na prawym brzegu i będzie liczył ok. 500 m długości. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna – w najwęższym punkcie ma 6,9 m, nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. Ma to być najdłuższa na świecie przeprawa tylko dla pieszych i rowerzystów.
– Ta inwestycja będzie najciekawszą architektonicznie przeprawą w stolicy. Z podobnych konstrukcji słyną inne miasta na świecie – warto wspomnieć choćby Millenium Bridge w Londynie czy szereg ikonicznych przepraw w nadrzecznym parku Madrid Rio – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Most stworzy nowe połączenie spacerowe między Bulwarami Wiślanymi a praskim brzegiem Wisły. Dziś te dwa brzegi funkcjonują w zasadzie osobno, bo trudno dostępny dla pieszych most Śląsko-Dąbrowski nie zachęca by ją przekroczyć. Dzięki nowej przeprawie przejście z jednego na drugi brzeg będzie łatwe i wygodne. Rowerzyści, zamiast jazdy niewygodnym mostem Śląsko-Dąbrowskim, będą mogli dotrzeć z Pragi nad Wisłę i do centrum nową przeprawą, z dala od ruchu samochodowego.
– Nie tylko brzegi Wisły zyskają dzięki nowemu mostowi. Będzie on szansą dla rewitalizującej się właśnie Pragi, która tym samym przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu. Ciąg ulic Okrzei i Ząbkowskiej może stać się nową osią – praskim odpowiednikiem Traktu Królewskiego. Dziś Okrzei kończy się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu idący tą trasą w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych. A dalej - wzdłuż Karowej - szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia – dodaje prezydent Trzaskowski.
W budżecie Warszawy na budowę mostu ma być przeznaczone ok. 180 mln zł. Na koszty składają się m.in. ścieżki, chodniki, rampy, oświetlenie, odwodnienie i oczywiście sama konstrukcja obiektu. Kosztorys zakłada również roboty nieprzewidziane. Przetarg na wybudowanie mostu zostanie ogłoszony prawdopodobnie na przestrzeni najbliższych dwóch miesięcy. Planowany czas realizacji inwestycji to 2 - 3 lata.

Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
W Warszawie powstanie przeprawa łącząca Bulwary Wiślane z Pragą. Ma być jednym z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych na świecie. Projekt jest już gotowy, a pozwolenie na budowę jest prawomocne. Wkrótce ma zostać ogłoszony przetarg na jego budowę.

Nowy most powstanie na wysokości ul. Karowej na lewym brzegu i ul. Okrzei na prawym brzegu i będzie liczył ok. 500 m długości. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna – w najwęższym punkcie ma 6,9 m, nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. Ma to być najdłuższa na świecie przeprawa tylko dla pieszych i rowerzystów.
– Ta inwestycja będzie najciekawszą architektonicznie przeprawą w stolicy. Z podobnych konstrukcji słyną inne miasta na świecie – warto wspomnieć choćby Millenium Bridge w Londynie czy szereg ikonicznych przepraw w nadrzecznym parku Madrid Rio – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Most stworzy nowe połączenie spacerowe między Bulwarami Wiślanymi a praskim brzegiem Wisły. Dziś te dwa brzegi funkcjonują w zasadzie osobno, bo trudno dostępny dla pieszych most Śląsko-Dąbrowski nie zachęca by ją przekroczyć. Dzięki nowej przeprawie przejście z jednego na drugi brzeg będzie łatwe i wygodne. Rowerzyści, zamiast jazdy niewygodnym mostem Śląsko-Dąbrowskim, będą mogli dotrzeć z Pragi nad Wisłę i do centrum nową przeprawą, z dala od ruchu samochodowego.
– Nie tylko brzegi Wisły zyskają dzięki nowemu mostowi. Będzie on szansą dla rewitalizującej się właśnie Pragi, która tym samym przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu. Ciąg ulic Okrzei i Ząbkowskiej może stać się nową osią – praskim odpowiednikiem Traktu Królewskiego. Dziś Okrzei kończy się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu idący tą trasą w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych. A dalej - wzdłuż Karowej - szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia – dodaje prezydent Trzaskowski.
W budżecie Warszawy na budowę mostu ma być przeznaczone ok. 180 mln zł. Na koszty składają się m.in. ścieżki, chodniki, rampy, oświetlenie, odwodnienie i oczywiście sama konstrukcja obiektu. Kosztorys zakłada również roboty nieprzewidziane. Przetarg na wybudowanie mostu zostanie ogłoszony prawdopodobnie na przestrzeni najbliższych dwóch miesięcy. Planowany czas realizacji inwestycji to 2 - 3 lata.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: