Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Warszawa: Dodatkowe środki na trasę tramwajową na Gocław
14.03.2025

Warszawa: Dodatkowe środki na trasę tramwajową na Gocław

Warszawscy radni przegłosowali autopoprawkę budżetową dotyczącą nowej inwestycji. Miasto przeznaczy 108 mln zł na zakup gruntów pod budowę trasy tramwajowej na Gocław oraz kolejne 100 mln zł na modernizację infrastruktury tramwajowej. Za kwotę 108 mln zł Warszawa sfinansuje wykup gruntów pod projektowaną trasą na Gocław. To 60-tysięczne osiedle pozbawione jest w tym momencie efektywnej komunikacji szynowej. Łączna długość trasy to 3,6 km, z tego ok. 2,6 km stanowi zielone torowisko. Oprócz samego torowiska powstanie m.in. sześć zespołów przystankowych, most tramwajowo-pieszo-rowerowy i trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym. Posadzonych zostanie ponad 300 drzew i liczna zieleń niska. Harmonogram zakłada na 2027 r. uzyskanie decyzji umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót budowlanych. Po zakończeniu prac (ok. 2030 r.) przejazd tramwajem całej trasy – do stacji metra Centrum – zajmie około 20 minut. – Dzięki zmianie polityki finansowania samorządów otrzymają one w tym roku niemal 25 mld zł w skali kraju. Skorzysta również stolica, dzięki czemu będziemy mieć więcej środków – m.in. na rozwój Warszawskiego Transportu Publicznego, w tym oczekiwaną trasę tramwajową na Gocław oraz najbardziej potrzebne remonty istniejących torowisk. Przeznaczymy na te zadania dodatkowe 208 mln zł. Bo to właśnie transport szynowy jest nie tylko najbardziej ekologiczny, ale również bezpieczny – mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Na planowane prace naprawcze i modernizacyjne Warszawa „dołoży” 100 mln zł. Prace te mają na celu poprawę stanu technicznego torowisk, zwiększenie bezpieczeństwa oraz podniesienie komfortu podróży. Modernizacja obejmie m.in. wymianę zużytych elementów infrastruktury, dostosowanie parametrów tras do aktualnych standardów technicznych oraz poprawę przepustowości wybranych odcinków. A tam, gdzie jest to technologicznie możliwe, powstaną także zielone torowiska. W latach 2026–2028 przewidziana jest realizacja prac między innymi w następujących lokalizacjach: na ul. Grochowskiej, na odcinku między rondem Wiatraczna a pętlą Gocławek; przejazd tramwajowy wraz z przejściami dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej i ul. Wawelskiej; skrzyżowanie Al. Solidarności z ul. Okopową; modernizacja trasy w ul. Stawki; modernizacja torowiska w ul. Wolskiej (od przystanku Sokołowska do granicy trasy Kasprzaka); modernizacja torowiska w Al. Jerozolimskich, odc. pl. Starynkiewicza – rondo Czterdziestolatka; modernizacja torowiska na ul. Puławskiej, odc. Bukowińska – Metro Wilanowska; modernizacja torowiska na ul. Wólczyńskiej i Nocznickiego, odc. Reymonta – p. Metro Młociny.
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Warszawscy radni przegłosowali autopoprawkę budżetową dotyczącą nowej inwestycji. Miasto przeznaczy 108 mln zł na zakup gruntów pod budowę trasy tramwajowej na Gocław oraz kolejne 100 mln zł na modernizację infrastruktury tramwajowej.
Za kwotę 108 mln zł Warszawa sfinansuje wykup gruntów pod projektowaną trasą na Gocław. To 60-tysięczne osiedle pozbawione jest w tym momencie efektywnej komunikacji szynowej. Łączna długość trasy to 3,6 km, z tego ok. 2,6 km stanowi zielone torowisko. Oprócz samego torowiska powstanie m.in. sześć zespołów przystankowych, most tramwajowo-pieszo-rowerowy i trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym. Posadzonych zostanie ponad 300 drzew i liczna zieleń niska.
Harmonogram zakłada na 2027 r. uzyskanie decyzji umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót budowlanych. Po zakończeniu prac (ok. 2030 r.) przejazd tramwajem całej trasy – do stacji metra Centrum – zajmie około 20 minut.
– Dzięki zmianie polityki finansowania samorządów otrzymają one w tym roku niemal 25 mld zł w skali kraju. Skorzysta również stolica, dzięki czemu będziemy mieć więcej środków – m.in. na rozwój Warszawskiego Transportu Publicznego, w tym oczekiwaną trasę tramwajową na Gocław oraz najbardziej potrzebne remonty istniejących torowisk. Przeznaczymy na te zadania dodatkowe 208 mln zł. Bo to właśnie transport szynowy jest nie tylko najbardziej ekologiczny, ale również bezpieczny – mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Na planowane prace naprawcze i modernizacyjne Warszawa „dołoży” 100 mln zł. Prace te mają na celu poprawę stanu technicznego torowisk, zwiększenie bezpieczeństwa oraz podniesienie komfortu podróży. Modernizacja obejmie m.in. wymianę zużytych elementów infrastruktury, dostosowanie parametrów tras do aktualnych standardów technicznych oraz poprawę przepustowości wybranych odcinków. A tam, gdzie jest to technologicznie możliwe, powstaną także zielone torowiska.
Upsell background

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

W latach 2026–2028 przewidziana jest realizacja prac między innymi w następujących lokalizacjach: na ul. Grochowskiej, na odcinku między rondem Wiatraczna a pętlą Gocławek; przejazd tramwajowy wraz z przejściami dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej i ul. Wawelskiej; skrzyżowanie Al. Solidarności z ul. Okopową; modernizacja trasy w ul. Stawki; modernizacja torowiska w ul. Wolskiej (od przystanku Sokołowska do granicy trasy Kasprzaka); modernizacja torowiska w Al. Jerozolimskich, odc. pl. Starynkiewicza – rondo Czterdziestolatka; modernizacja torowiska na ul. Puławskiej, odc. Bukowińska – Metro Wilanowska; modernizacja torowiska na ul. Wólczyńskiej i Nocznickiego, odc. Reymonta – p. Metro Młociny.
Udostępnij artykuł: