Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Budimex ma portfel zamówień o wartości 17,8 mld zł
27.02.2025

Budimex ma portfel zamówień o wartości 17,8 mld zł

W ubiegłym roku Grupa Budimex wypracowała zysk operacyjny na poziomie 744 milionów złotych. Na koniec 2024 roku portfel zamówień Budimeksu miał wartość 17,8 miliarda złotych, zaś kontrakty oczekujące na podpisanie wyceniano na blisko 7 miliardów złotych. Grupa rozwija obszar przemysłowo-energetyczny i przygotowuje się do realizacji zleceń przy budowie elektrowni atomowej. – Dzięki zróżnicowanemu portfelowi zamówień, Grupa Budimex utrzymała stabilność, która w najbliższym roku  pozwoli na kontynuację kursu opartego na dywersyfikacji. Sukcesy w pozyskaniu kluczowych projektów pozwolą zaangażować się w dalszą realizację strategicznych inwestycji infrastrukturalnych: kolejowych, drogowych, hydrotechnicznych i energetycznych a także utrzymać dobry i zdrowy portfel w zakresie inwestycji kubaturowych. Grupa Budimex w 4 kwartale 2024 roku podpisała nowe umowy o wartości ponad 4,3 miliarda złotych, a w całym 2024 roku mimo trudnej sytuacji rynkowej, zakontraktowała inwestycje na rekordową wartość 12,5 mld zł. Wartość kontraktów w tzw. poczekalni wynosi blisko 7 mld złotych – komentuje Artur Popko, prezes Budimeksu. Sprzedaż segmentu budowlanego Grupy Budimex w roku 2024 wyniosła 8 223 milionów złotych (-7,6% r/r), utrzymując stabilną rentowności operacyjną na poziomie 8% przy nieznacznym spadku rentowności zysku brutto (z 9,7% w roku 2023 do 9,1% w 2024). Jak podkreśla zarząd Budimeksu, spadek sprzedaży wynikał głównie z cyklu inwestycyjnego największych zamawiających, w szczególności w  obszarze kolejowym. Dodatkowo zakończona została realizacja kilku istotnych kontraktów w obszarze budownictwa kubaturowego, które w ubiegłym roku miały istotny udział w przychodach ze sprzedaży.
 aktualny potencjał generalnych wykonawców w Polsce jest znacznie wyższy niż skala inwestycji zlecanych przez największych Zamawiających w ostatnich latach. Wynika to niestabilnych cykli inwestycyjnych w segmencie kolejowym, który jest w Polsce w znacznym stopniu uzależniony od środków UE. – Rentowność operacyjna segmentu budowlanego wyniosła 8,0% i była równa poziomowi osiągniętemu w roku obrotowym 2023.  Na odnotowaną stabilizację złożyło się kilka czynników. Z jednej strony obserwowaliśmy utrzymującą się stabilizację cen oraz zadowalającą dostępność materiałów budowlanych, a także usług podwykonawców. Z  drugiej strony, kładziemy nieustanny nacisk na kontrolę kosztów oraz optymalizację procesów biznesowych na każdym poziomie organizacji – podkreśla Artur Popko. – Rentowność brutto segmentu budowlanego w omawianym okresie wyniosła 9,1% i uległa nieznacznemu obniżeniu względem analogicznego okresu poprzedniego roku, kiedy wynosiła 9,7%. Na obniżenie rentowności zysku brutto bezpośredni wpływ miały niższe przychody finansowe i niższa rentowność depozytów oferowana przez banki, której przyczyną była redukcja stóp procentowych rozpoczęta w trzecim kwartale 2023 roku.
 Na przestrzeni całego roku 2024 Budimex pozyskał kontrakty o wartości ponad 12,5 miliarda złotych. Portfel zamówień budowlanej grupy na koniec roku 2024 roku wyniósł 17,8 miliarda złotych, z czego ponad 1 miliard złotych przypadało na kontrakty i zlecenia realizowane poza granicami kraju. 

– Wysoka wartość portfela zamówień zabezpiecza Grupie front prac do końca 2025 roku, a także na większość roku 2026, przechodząc częściowo na rok 2027. Intensywna praca nad akwizycją nowych projektów sprawiła, że wartość projektów oczekujących na podpisanie, oraz takich, gdzie oferta Budimex lub spółek z Grupy została oceniona najwyżej (na dzień 31 grudnia) to blisko 7 miliardów złotych (z czego blisko 5 mld zł dotyczy kontaktu RailBaltica na Łotwie). W  perspektywie nadchodzących kwartałów pozwoli to na zrównoważone i odpowiedzialne podejście do ofertowania w nadchodzących przetargach – zaznacza prezes Budimeksu. Zarząd Budimeksu zwraca uwagę na agresywną walkę o zlecenia, szczególnie w obszarze drogowym i kolejowym. – Wynika to z faktu, że aktualny potencjał generalnych wykonawców w Polsce jest znacznie wyższy niż skala inwestycji zlecanych przez największych Zamawiających w ostatnich latach. Wynika to niestabilnych cykli inwestycyjnych w segmencie kolejowym, który jest w Polsce w znacznym stopniu uzależniony od środków UE. Dlatego potrzebne jest zwiększenie wpływów do Funduszu Kolejowego i tym samym zagwarantowanie stałego finansowania kolei także o środki krajowe. Obserwujemy także silną konkurencję ze strony podmiotów zagranicznych, widzimy jednak w tym zakresie pierwsze pozytywne sygnały, w tym w szczególności wyrok TSUE odnośnie udziału w przetargach firm spoza UE, które mogą zapewnić wszystkim równe szanse w konkurowaniu o zlecenia – tłumaczy Artur Popko. 

Budimex rozwija obszar przemysłowo-energetyczny i przygotowuje się do realizacji zleceń przy budowie elektrowni atomowej, zaś w części kubaturowej wzmacnia kompetencje w segmencie militarnym. – W 2025 roku na obronność przeznaczonych ma zostać 186,6 miliardów złotych, czyli 4,7 proc. PKB. Środki te uwzględnione są m.in. w kolei czy drogownictwie. Spodziewamy się, że z istotnej części tych budżetów realizowane będą nowe projekty budowlane. Mamy nadzieję na pozyskanie kolejnych kontraktów militarnych – zarówno infrastrukturalnych, jak i związanych z architekturą towarzyszącą. Stworzyliśmy także struktury organizacyjne na potrzeby pozyskania i realizacji kontraktów finansuj i buduj, w tym w szczególności w segmencie data centers. W ubiegłym roku wróciliśmy także na rynek mieszkaniowy, przy czym pierwszy projekt deweloperski w Poznaniu realizujemy w formule joint-venture – zaznacza prezes Budimeksu.
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
W ubiegłym roku Grupa Budimex wypracowała zysk operacyjny na poziomie 744 milionów złotych. Na koniec 2024 roku portfel zamówień Budimeksu miał wartość 17,8 miliarda złotych, zaś kontrakty oczekujące na podpisanie wyceniano na blisko 7 miliardów złotych. Grupa rozwija obszar przemysłowo-energetyczny i przygotowuje się do realizacji zleceń przy budowie elektrowni atomowej.
– Dzięki zróżnicowanemu portfelowi zamówień, Grupa Budimex utrzymała stabilność, która w najbliższym roku  pozwoli na kontynuację kursu opartego na dywersyfikacji. Sukcesy w pozyskaniu kluczowych projektów pozwolą zaangażować się w dalszą realizację strategicznych inwestycji infrastrukturalnych: kolejowych, drogowych, hydrotechnicznych i energetycznych a także utrzymać dobry i zdrowy portfel w zakresie inwestycji kubaturowych. Grupa Budimex w 4 kwartale 2024 roku podpisała nowe umowy o wartości ponad 4,3 miliarda złotych, a w całym 2024 roku mimo trudnej sytuacji rynkowej, zakontraktowała inwestycje na rekordową wartość 12,5 mld zł. Wartość kontraktów w tzw. poczekalni wynosi blisko 7 mld złotych – komentuje Artur Popko, prezes Budimeksu.
Sprzedaż segmentu budowlanego Grupy Budimex w roku 2024 wyniosła 8 223 milionów złotych (-7,6% r/r), utrzymując stabilną rentowności operacyjną na poziomie 8% przy nieznacznym spadku rentowności zysku brutto (z 9,7% w roku 2023 do 9,1% w 2024). Jak podkreśla zarząd Budimeksu, spadek sprzedaży wynikał głównie z cyklu inwestycyjnego największych zamawiających, w szczególności w  obszarze kolejowym. Dodatkowo zakończona została realizacja kilku istotnych kontraktów w obszarze budownictwa kubaturowego, które w ubiegłym roku miały istotny udział w przychodach ze sprzedaży.


Aktualny potencjał generalnych wykonawców w Polsce jest znacznie wyższy niż skala inwestycji zlecanych przez największych Zamawiających w ostatnich latach. Wynika to niestabilnych cykli inwestycyjnych w segmencie kolejowym, który jest w Polsce w znacznym stopniu uzależniony od środków UE.

Person image

Artur Popko

prezes Budimeksu

aktualny potencjał generalnych wykonawców w Polsce jest znacznie wyższy niż skala inwestycji zlecanych przez największych Zamawiających w ostatnich latach. Wynika to niestabilnych cykli inwestycyjnych w segmencie kolejowym, który jest w Polsce w znacznym stopniu uzależniony od środków UE.
– Rentowność operacyjna segmentu budowlanego wyniosła 8,0% i była równa poziomowi osiągniętemu w roku obrotowym 2023.  Na odnotowaną stabilizację złożyło się kilka czynników. Z jednej strony obserwowaliśmy utrzymującą się stabilizację cen oraz zadowalającą dostępność materiałów budowlanych, a także usług podwykonawców. Z  drugiej strony, kładziemy nieustanny nacisk na kontrolę kosztów oraz optymalizację procesów biznesowych na każdym poziomie organizacji – podkreśla Artur Popko. – Rentowność brutto segmentu budowlanego w omawianym okresie wyniosła 9,1% i uległa nieznacznemu obniżeniu względem analogicznego okresu poprzedniego roku, kiedy wynosiła 9,7%. Na obniżenie rentowności zysku brutto bezpośredni wpływ miały niższe przychody finansowe i niższa rentowność depozytów oferowana przez banki, której przyczyną była redukcja stóp procentowych rozpoczęta w trzecim kwartale 2023 roku.

Na przestrzeni całego roku 2024 Budimex pozyskał kontrakty o wartości ponad 12,5 miliarda złotych. Portfel zamówień budowlanej grupy na koniec roku 2024 roku wyniósł 17,8 miliarda złotych, z czego ponad 1 miliard złotych przypadało na kontrakty i zlecenia realizowane poza granicami kraju. 

– Wysoka wartość portfela zamówień zabezpiecza Grupie front prac do końca 2025 roku, a także na większość roku 2026, przechodząc częściowo na rok 2027. Intensywna praca nad akwizycją nowych projektów sprawiła, że wartość projektów oczekujących na podpisanie, oraz takich, gdzie oferta Budimex lub spółek z Grupy została oceniona najwyżej (na dzień 31 grudnia) to blisko 7 miliardów złotych (z czego blisko 5 mld zł dotyczy kontaktu RailBaltica na Łotwie). W  perspektywie nadchodzących kwartałów pozwoli to na zrównoważone i odpowiedzialne podejście do ofertowania w nadchodzących przetargach – zaznacza prezes Budimeksu.
Upsell background

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

Zarząd Budimeksu zwraca uwagę na agresywną walkę o zlecenia, szczególnie w obszarze drogowym i kolejowym. – Wynika to z faktu, że aktualny potencjał generalnych wykonawców w Polsce jest znacznie wyższy niż skala inwestycji zlecanych przez największych Zamawiających w ostatnich latach. Wynika to niestabilnych cykli inwestycyjnych w segmencie kolejowym, który jest w Polsce w znacznym stopniu uzależniony od środków UE. Dlatego potrzebne jest zwiększenie wpływów do Funduszu Kolejowego i tym samym zagwarantowanie stałego finansowania kolei także o środki krajowe. Obserwujemy także silną konkurencję ze strony podmiotów zagranicznych, widzimy jednak w tym zakresie pierwsze pozytywne sygnały, w tym w szczególności wyrok TSUE odnośnie udziału w przetargach firm spoza UE, które mogą zapewnić wszystkim równe szanse w konkurowaniu o zlecenia – tłumaczy Artur Popko.


Budimex rozwija obszar przemysłowo-energetyczny i przygotowuje się do realizacji zleceń przy budowie elektrowni atomowej, zaś w części kubaturowej wzmacnia kompetencje w segmencie militarnym. – W 2025 roku na obronność przeznaczonych ma zostać 186,6 miliardów złotych, czyli 4,7 proc. PKB. Środki te uwzględnione są m.in. w kolei czy drogownictwie. Spodziewamy się, że z istotnej części tych budżetów realizowane będą nowe projekty budowlane. Mamy nadzieję na pozyskanie kolejnych kontraktów militarnych – zarówno infrastrukturalnych, jak i związanych z architekturą towarzyszącą. Stworzyliśmy także struktury organizacyjne na potrzeby pozyskania i realizacji kontraktów finansuj i buduj, w tym w szczególności w segmencie data centers. W ubiegłym roku wróciliśmy także na rynek mieszkaniowy, przy czym pierwszy projekt deweloperski w Poznaniu realizujemy w formule joint-venture – zaznacza prezes Budimeksu.
Udostępnij artykuł: