Worker
Wróć do Pulsu Budownictwa
Budimex z umową na budowę drogi. Tym razem wodnej
21.04.2021

Budimex z umową na budowę drogi. Tym razem wodnej

Urząd Morski wGdyni podpisał umowę na realizację drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej. Kontrakt o wartości ponad 500 mln zł zrealizuje Budimex. Zakres prac, wynikający zumowy, obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg wzakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz mostu obrotowego. – Podpisanie umowy na drugą część inwestycji to następny krok milowy wrealizacji programu budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany zZatoką Gdańską. Dla Urzędu Morskiego wGdyni jest to szczególnie radosna chwila, kiedy możemy inaugurować kolejną budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do polskich portów – wtym przypadku do portu wElblągu. Wobecnej chwili rola transportu morskiego, portów jako centrów przeładunkowych jest szczególnie istotna ikluczowa wzachowaniu ciągłości łańcucha dostaw. Każdy nowy szlak żeglugowy przyczynia się do wzrostu wydajności, konkurencyjności ibudowania przewagi logistycznej polskiej gospodarki – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego wGdyni. Wartość kontraktu na drugą część budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany zZatoką Gdańską wynosi 574mln zł brutto, aczas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące. – Inwestycje hydrotechniczne, takie jak II etap budowy szlaku morskiego do portu wElblągu, są wPolsce niezbędne. Regulacje rzek, poprawianie żeglowności szlaków wodnych iretencja wody są normalną częścią krajobrazu inwestycji wUnii Europejskiej – skomentował Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. – Wykonane prace wzmocnią nabrzeże rzeki, zapewnią dodatkową ochronę przeciwpowodziową iumożliwią cumowanie statków na rzece Elbląg. Wszystkie prace będziemy prowadzić zposzanowaniem wymagań środowiskowych ilokalnych społeczności. Kontrakt obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku odługości około 10,4 km iszerokości toru mierzonego wdnie na rzece 60 m, a wrejonie Nowakowa 40 m, wzakresie obudowy brzegów. Główny zakres prac to umocnienie brzegów rzeki przy użyciu m. in. ścianek szczelnych oraz kotew gruntowych, jednak bez robót czerpalnych. Wykonawca zobowiązał się także do wykonania kotew gruntowych i umocnienia brzegów, przy czym łączna powierzchnia nowych ścian ibrzegów rzeki Elbląg wyniesie ponad 300 km2. Z kolei wmiejscowości Nowakowo zaplanowano na rzeką Elbląg most obrotowy - jego długość wyniesie 104,3 m. Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany zZatoką Gdańską składa się ztrzech części. Pierwsza, zrealizowana aktualnie w połowie, to przede wszystkim budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą ikonstrukcją zamknięć. Na Zalewie Wiślanym powstanie wyspa, na której składowany będzie urobek, adocelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków. Kontrakt realizuje konsorcjum N.V. Besix i spółek NDI. Część trzecia, scalająca całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym irzece Elbląg. Ogłoszenie przetargu na tę część planowane jest wIV kwartale 2021 r. Całkowita długość nowej drogi wodnej zZatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 25 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – ponad 12 kilometrów, apozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza iport zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak icały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Urząd Morski wGdyni podpisał umowę na realizację drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej. Kontrakt o wartości ponad 500 mln zł zrealizuje Budimex.
Zakres prac, wynikający zumowy, obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg wzakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz mostu obrotowego.
Budimex wykona za ponad pół miliarda złotych drogę wodną pamiędzy Zalewem Wiślanym i Zatoką Gdańską.
– Podpisanie umowy na drugą część inwestycji to następny krok milowy wrealizacji programu budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany zZatoką Gdańską. Dla Urzędu Morskiego wGdyni jest to szczególnie radosna chwila, kiedy możemy inaugurować kolejną budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do polskich portów – wtym przypadku do portu wElblągu. Wobecnej chwili rola transportu morskiego, portów jako centrów przeładunkowych jest szczególnie istotna ikluczowa wzachowaniu ciągłości łańcucha dostaw. Każdy nowy szlak żeglugowy przyczynia się do wzrostu wydajności, konkurencyjności ibudowania przewagi logistycznej polskiej gospodarki – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego wGdyni.
Wartość kontraktu na drugą część budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany zZatoką Gdańską wynosi 574mln zł brutto, aczas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące. – Inwestycje hydrotechniczne, takie jak II etap budowy szlaku morskiego do portu wElblągu, są wPolsce niezbędne. Regulacje rzek, poprawianie żeglowności szlaków wodnych iretencja wody są normalną częścią krajobrazu inwestycji wUnii Europejskiej – skomentował Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. – Wykonane prace wzmocnią nabrzeże rzeki, zapewnią dodatkową ochronę przeciwpowodziową iumożliwią cumowanie statków na rzece Elbląg. Wszystkie prace będziemy prowadzić zposzanowaniem wymagań środowiskowych ilokalnych społeczności.
Podpisanie umowy - rusza drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej.
Kontrakt obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku odługości około 10,4 km iszerokości toru mierzonego wdnie na rzece 60 m, a wrejonie Nowakowa 40 m, wzakresie obudowy brzegów. Główny zakres prac to umocnienie brzegów rzeki przy użyciu m. in. ścianek szczelnych oraz kotew gruntowych, jednak bez robót czerpalnych. Wykonawca zobowiązał się także do wykonania kotew gruntowych i umocnienia brzegów, przy czym łączna powierzchnia nowych ścian ibrzegów rzeki Elbląg wyniesie ponad 300 km2. Z kolei wmiejscowości Nowakowo zaplanowano na rzeką Elbląg most obrotowy - jego długość wyniesie 104,3 m.
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany zZatoką Gdańską składa się ztrzech części. Pierwsza, zrealizowana aktualnie w połowie, to przede wszystkim budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą ikonstrukcją zamknięć. Na Zalewie Wiślanym powstanie wyspa, na której składowany będzie urobek, adocelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków. Kontrakt realizuje konsorcjum N.V. Besix i spółek NDI. Część trzecia, scalająca całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym irzece Elbląg. Ogłoszenie przetargu na tę część planowane jest wIV kwartale 2021 r.
Całkowita długość nowej drogi wodnej zZatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 25 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – ponad 12 kilometrów, apozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza iport zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak icały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Wróć do Pulsu Budownictwa
Udostępnij artykuł: