Data dodania: 15/09/2023

Spółka Centralny Port Komunikacyjny kupiła już 1 000 ha gruntów pod budowę lotniska. To efekt Programu Dobrowolnych Nabyć, rozwiązania niestosowanego wcześniej dla inwestycji publicznych w Polsce. Z kolei resort finansów podwyższył kapitał zakładowy spółki CPK obligacjami o wartości 3,6 mld zł. W najbliższych miesiącach ma pojawić się decyzja lokalizacyjna dla lotniska.

Makieta terminala pasażerskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Koncepcję architektoniczną przygotowało brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold.


Do Programu Dobrowolnych Nabyć zgłosiło się dotychczas ponad 1 300 właścicieli posiadających blisko 3 600 ha. Do PDN zgłoszonych jest już ponad 80 proc. nieruchomości zabudowanych z terenu pierwszego etapu CPK. Według najnowszych danych, pula zakupionych nieruchomości przekroczyła 1 000 ha, a liczba transakcji rośnie. – W ramach PDN zaproponowaliśmy mieszkańcom z terenu CPK rozwiązania po raz pierwszy zastosowane przy realizacji publicznej inwestycji infrastrukturalnej w Polsce. Pozwoliło to spółce CPK na sprawne i skuteczne nabycie nieruchomości oraz rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy lotniska – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Pełen dostęp do informacji o inwestycjach, nowe zlecenia w budownictwie. Wypróbuj bez zobowiązań >>

Wartość każdej nieruchomości określana jest przez niezależnych rzeczoznawców wybieranych w drodze przetargu publicznego. Przy sprzedaży nieruchomości właściciele otrzymują ofertę na poziomie 140 proc. wartości rynkowej budynków i 120 proc. wartości gruntu.

Ministerstwo Finansów wyemitowało obligacje skarbowe przeznaczone na podwyższenie kapitału zakładowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obligacje o łącznej wartości nominalnej 3,6 mld złotych zostały przekazane 15 września 2023 roku. Pod koniec sierpnia br. CPK opublikował okresowe ogłoszenie informacyjne dotyczące planowanej budowy terminala nowego lotniska. Miesiąc wcześniej Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową dla lotniska - z rygorem natychmiastowej wykonalności. Dzięki niej będzie można prowadzić dodatkowo w terenie m.in. wycinki, prace geologiczne, archeologiczne i konserwatorskie. Także w lipcu Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) wydał promesę zezwolenia na budowę lotniska. W czerwcu Minister Infrastruktury zatwierdził Plan Generalny CPK, który określa plan rozwoju portu lotniczego do 2060 r.

Kolejnym krokiem będzie złożenie do Wojewody Mazowieckiego wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej, co powinno wydarzyć się jesienią. Inwestor CPK zakłada w swoich harmonogramach, że jej pozyskanie jest możliwe jeszcze w tym roku. Kolejnym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na budowę.

Pierwszy etap lotniska, planowanego w gminie Baranów w odległości około 37 km od Warszawy, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Koncepcję architektoniczną przygotowało brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.