Worker
Dworzec Zachodni: PKP prowadzą rozmowy z nowym inwestorem
06.06.2011

Dworzec Zachodni: PKP prowadzą rozmowy z nowym inwestorem

Porozumienie dotyczące budowy dworca kolejowego PKP S.A. Warszawa Zachodnia pomiędzy Polskimi Kolejami Państwowymi a francuską grupą Nexity zostało zerwane. Przypomijmy. 24 kwietnia 2008 r. Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały z francuską grupą Nexity porozumienie dotyczące budowy nowego dworca kolejowego PKP S.A. Warszawa Zachodnia oraz zagospodarowania terenów wokół dworca. Poza nowym dworcem, miał powstać zespół obiektów biurowych o wysokości do 10 kondygnacji, o powierzchni użytkowej ok. 50 000 metrów kwadratowych. Na dworcu oprócz strefy dla pasażerów przewidziano powierzchnie biurowe, hotelowe, usługowe, rekreacyjne, handlowe oraz ciągi komunikacyjne, które miały zapewnić sprawne połączenie dworca z parkingami oraz komunikacją miejską Warszawy. Planowano rozpocząć prace budowlane w 2010 roku i zakończyć pierwszy etap inwestycji w 2012 roku. Poza budynkiem dwroca i biurowcami miał powstać również hotel. PKP miały uczestniczyć w spółce celowej poprzez wniesienie nieruchomości gruntowej, Nexity poprzez zapewnienie odpowiednich funduszy. Pomimo trwających ponad dwa lata negocjacji nie doszło do zawarcia porozumienia z firmą Nexity. - Choć momentami mogło się wydawać, iż stanowiska stron zbliżają się, ciągle pojawiały się istotne rozbieżności, których nie udało się rozstrzygnąć - mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy Grupy PKP. - W ocenie PKP S.A. dalsze prowadzenie negocjacji, bez widoków na szybkie uzgodnienie porozumienia akceptowalnego dla stron, stanowiłoby jedynie niepotrzebne generowanie kosztów i odwlekanie inwestycji, podczas gdy cel negocjacji w postaci jak najpilniejszego wybudowania nowego dworca Warszawa Zachodnia i zagospodarowania terenów sąsiednich nie mógłby zostać osiągnięty - dodaje Kurpiewski. PKP S.A. podjęły rozmowy z innymi inwestorami, w tym z firmąHB Reavis, z którą Polskie Koleje Państwowe negocjowały nad zagospodarowaniem Dworca Głównego w Poznaniu. Ostatecznie umowa na budowę poznańskiego dworca została podpisana z Trigranit Development Corporation. Wszystko wskazuje na to, że tym razem największe szanse ma HB Reavis. Kiedy można się spodziewać wyników negocjacji? - Dalsze rokowania prowadzone są ze słowackim deweloperem HB Reavis. Rozmowy trwają - ucina Łukasz Kurpiewski z PKP.
Zdjęcie Michał Oksiński
Autorem artykułu jest:Michał Oksiński
Porozumienie dotyczące budowy dworca kolejowego PKP S.A. Warszawa Zachodnia pomiędzy Polskimi Kolejami Państwowymi a francuską grupą Nexity zostało zerwane.
Przypomijmy. 24 kwietnia 2008 r. Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały z francuską grupą Nexity porozumienie dotyczące budowy nowego dworca kolejowego PKP S.A. Warszawa Zachodnia oraz zagospodarowania terenów wokół dworca. Poza nowym dworcem, miał powstać zespół obiektów biurowych o wysokości do 10 kondygnacji, o powierzchni użytkowej ok. 50 000 metrów kwadratowych.
Na dworcu oprócz strefy dla pasażerów przewidziano powierzchnie biurowe, hotelowe, usługowe, rekreacyjne, handlowe oraz ciągi komunikacyjne, które miały zapewnić sprawne połączenie dworca z parkingami oraz komunikacją miejską Warszawy.
Planowano rozpocząć prace budowlane w 2010 roku i zakończyć pierwszy etap inwestycji w 2012 roku. Poza budynkiem dwroca i biurowcami miał powstać również hotel. PKP miały uczestniczyć w spółce celowej poprzez wniesienie nieruchomości gruntowej, Nexity poprzez zapewnienie odpowiednich funduszy.
Pomimo trwających ponad dwa lata negocjacji nie doszło do zawarcia porozumienia z firmą Nexity. - Choć momentami mogło się wydawać, iż stanowiska stron zbliżają się, ciągle pojawiały się istotne rozbieżności, których nie udało się rozstrzygnąć - mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy Grupy PKP.
- W ocenie PKP S.A. dalsze prowadzenie negocjacji, bez widoków na szybkie uzgodnienie porozumienia akceptowalnego dla stron, stanowiłoby jedynie niepotrzebne generowanie kosztów i odwlekanie inwestycji, podczas gdy cel negocjacji w postaci jak najpilniejszego wybudowania nowego dworca Warszawa Zachodnia i zagospodarowania terenów sąsiednich nie mógłby zostać osiągnięty - dodaje Kurpiewski.
PKP S.A. podjęły rozmowy z innymi inwestorami, w tym z firmąHB Reavis, z którą Polskie Koleje Państwowe negocjowały nad zagospodarowaniem Dworca Głównego w Poznaniu. Ostatecznie umowa na budowę poznańskiego dworca została podpisana z Trigranit Development Corporation. Wszystko wskazuje na to, że tym razem największe szanse ma HB Reavis.
Kiedy można się spodziewać wyników negocjacji? - Dalsze rokowania prowadzone są ze słowackim deweloperem HB Reavis. Rozmowy trwają - ucina Łukasz Kurpiewski z PKP.
Udostępnij artykuł: