Data dodania: 28/04/2015

Na budowie dworca Nowa Łódź Fabryczna ułożono już dwa kilometry nawierzchni szynowej. W ciągu tygodnia ekipa budowlana układa ok. 300 metrów toru. W sumie do położenia jest ok. 12,5 km nawierzchni na 4,2 km odcinku dworca i tunelu. Odpowiedzialna za montaż firma Tines jest podwykonawcą firmy Torpol, lidera konsorcjum, które buduje dworzec.

– Systematyczne dostawy elementów konstrukcji trwają od lutego. Pod koniec marca zabetonowaliśmy i ułożyliśmy pierwszy odcinek bezpodsypkowej nawierzchni szynowej. Podobną konstrukcję realizowaliśmy już dla tunelu kolejowego prowadzącego na lotnisko Warszawa-Okęcie oraz na centralnym odcinku II linii warszawskiego metra – mówi Bogusława Kruk, kierownik działu technicznego Tines.

Trwa montaż torów na budowie dworca Łódź Fabryczna, fot. Tines

– Zaletą nawierzchni bezpodsypkowej jest jej wytrzymałość, a także ograniczenie prac utrzymaniowych do minimum, co pozwala na ograniczenie kosztów przyszłej eksploatacji. W Europie Zachodniej rozwiązania te stosowane są już od 30 lat i zbierają bardzo pozytywne recenzje – podkreśla Tomasz Szuba, prezes zarządu Tines.

Sam budynek dworca będzie złożony z trzech poziomów. Na parterze znajdzie się 8 przystanków autobusowych i dworzec tramwajowy z 4 peronami. Na drugim poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi oraz pomieszczeniami biurowymi. Dla pasażerów powstanie tutaj wielostanowiskowy przystanek autobusów międzymiastowych. Na trzecim poziomie, 16,5 metra pod powierzchnią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami oraz 960 miejsc parkingowych. Nowa stacja będzie mogła obsłużyć nawet do 200 tys. pasażerów dziennie.

Na ukończeniu jest szklenie konstrukcji zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość aż 40 metrów. Na dachu jest już blisko 5000 paneli. Cały dworzec to trzy hale o łącznej powierzchni 36 000 metrów kwadratowych, które będą pokryte 10 000 płyt. Część z nich wykonana jest ze szkła. Dzięki świetlikom na perony, znajdujące się 16 metrów pod ziemią dotrze światło słoneczne. Na powierzchni trwają również prace nad trzecim, wschodnim budynkiem. W tym miejscu widać już repliki fasad dawnego dworca Łódź Fabryczna, które będą podpierały dach. Jak podaje PKP PLK, pod ziemią wykonawca prowadzi prace wykończeniowe jak m.in. tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie instalacji – elektrycznej, wentylacyjnej i kanalizacyjnej. Prace na stacji prowadzone będą do końca roku.

Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów to ponad 1,75 mld złotych brutto. PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków UE.

Przebudowany dworzec w przyszłości będzie mógł stać się częścią linii średnicowej, przebiegającej pod centrum Łodzi, prowadzącej pociągi regionalne i pociągi dużych prędkości. W momencie stworzenia układu podziemnych tuneli, łączącego dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską w przyszłości będzie możliwe powstanie ciągłej linii kolei dużych prędkości zwanej „Y” (Warszawa - Łódź - Poznań, Warszawa - Łódź - Wrocław), która nada węzłowi Łódź Fabryczna charakter międzynarodowy. Dzięki temu skróceniu ulegnie podróż z Warszawy do Wrocławia i Poznania oraz dalej do Pragi i Berlina. Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna to obecnie największa inwestycja kolejowa w Europie.